Har jeg Løbesod?
Fra : Jens K

Dato : 01-03-09 14:49

Hej NG,

jeg er ved at dampe savsmulds-tapet af i et værelse. På væggen ind mod en
gammel (nu sløjfet) muret skorsten, er der øverst i værelset en stor plamage
som er sort/mørkebrun. Jeg kan se, det også er trængt ind i væggen. Når jeg
varmer på det med damperen, løber der dråber af kaffefarvet vand ned.

Min mistanke er løbesod - hvad siger NG?

Når jeg googler på 'løbesod' kan jeg se, at der er en risiko for at det slår
igennem ny maling - omvendt er skorstenen sløjfet for 15 år siden, og der
var intet at se på det nuværende tapet.

Min plan er, at efter alt det gamle tapet er væk, at opsætte glasvæv og male
dette. Hvis det nu er løbesod - skal jeg så gøre noget specielt i
forbindelse med at jeg sætter vævet op??

--
Jens

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 01-03-09 14:59

Få noget spærre hos farvehandleren.

Fra : Ralph

Dato : 01-03-09 18:11

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Få noget spærre hos farvehandleren.

Og luft godt ud imens, jeg mindes endnu mit syretrip fra ca. 1982 da vi
skulle forsegle Hans' skorsten i et lille rum ved siden af hans værelse, det
tog vel 10-15 minutter at påføre forsegleren, det tog tre kvarter før vi
holdt op med at grine/fnise/hulke. DET forklarer sikkert en del af min
opførsel som voksen.

--
Ralph

Fra : Morten

Dato : 01-03-09 19:49

> [...]
> male dette. Hvis det nu er løbesod - skal jeg så gøre noget specielt i
> forbindelse med at jeg sætter vævet op??

Mal det over med blitza lak Men husk at lufte godt ud da det ikke er særligt
sundt

Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-09 02:53

On Mar 1, 2:48 pm, "Jens K" <j...@FJERNtdc.dk> wrote:
> Min plan er, at efter alt det gamle tapet er væk, at opsætte glasvæv og male
> dette. Hvis det nu er løbesod - skal jeg så gøre noget specielt i
> forbindelse med at jeg sætter vævet op??

Ja, køb noget spærregrunder.
Vi havde det samme på en væg og jeg købte 2 sprayflasker og brugte
begge. der er ikke kommet gennemslag endnu og det er 4 år siden.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
In C we had to code our own bugs. In C we can inherit them.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-09 02:54

On Mar 1, 6:11 pm, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> tog vel 10-15 minutter at påføre forsegleren, det tog tre kvarter før vi
> holdt op med at grine/fnise/hulke. DET forklarer sikkert en del af min

Men mon ikke der er sket en del med indholdet af malervarer siden
1982 ?

Fra : Jens K

Dato : 04-03-09 23:40

> [...]
> dette. Hvis det nu er løbesod - skal jeg så gøre noget specielt i
> forbindelse med at jeg sætter vævet op??

Tak for input - jeg får det blokeret.

Jens