Afstand Garage<->Hus
Fra : Ukendt

Dato : 01-03-09 11:24

Vi vil udvide vores garage, men er i tvivl om reglerne.

Det ligger pt 3,5m fra hus (målt udhæng til udhæng, så er der kun 2,5m)
Hus er af mursten, garage er af træ. Begge bygninger med sadeltag

Jeg ville gerne gøre det en lille meter bredere, så der kun var 2,5m. Må jeg
det?
I bygningsreglementet står følgende som jeg ikke helt kan tolke.

11.4.2 Uanset bestemmelserne i afsnit 11.4.1 kan garage, carport, udhus,
drivhus og overdækkede terrasser i forbindelse med et af skellene placeres
nærmere enfamiliehuset end 2,5 m - eventuelt sammenbygges - uden særlige
brandmæssige foranstaltninger imod skel.
Er ovennævnte en garage eller et udhus, som sammenbygges eller ligger
nærmere end 1,0 m fra enfamiliehuset, skal bygningerne dog adskilles fra
enfamiliehuset med konstruktioner udført mindst som BD-bygningsdel 30.
Konstruktionen skal føres op i tæt forbindelse med den yderste tagdækning.
Eventuel dør skal udføres mindst som BD-dør 30.

Fra : Nielsen

Dato : 01-03-09 12:30

"tp" <nomail> skrev i en meddelelse
> [...]
> Konstruktionen skal føres op i tæt forbindelse med den yderste tagdækning.
> Eventuel dør skal udføres mindst som BD-dør 30.

Det bedste og nemmeste ville nok være at ringe til teknisk forvaltning i din
kommune. De sidder der til samme formål, og så er du sikker på, at du får
det rigtige svar. Der kan være forskelle fra kommune til kommune - og
faktisk også inden for kommunen, hvis der er tinglyst særlige forhold på
netop din grund.

/Ths.

Fra : CC

Dato : 01-03-09 12:34

"tp" skrev i meddelelsen
> [...]
> Konstruktionen skal føres op i tæt forbindelse med den yderste tagdækning.
> Eventuel dør skal udføres mindst som BD-dør 30.

1. Det er det gamle bygningsreglement du har fat i, det duer ikke, når du
bygger om, sammbygger de 2 huse
Det nye reglement kan du læse her: http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_01/0/54/0

2. Det bedste vil nok være, at gå til kommunen, og få en snak med en
byggesagkyndig. Jeg tror det under alle omstændigheder kræver en
byggetilladelse..

3. Som jeg tolker dit indlæg (jf. udgået bygningsreglement for småhuse,
§11.4.2).
A. Garagen kan kun gøres breddere hvis du har en byggetilladelse til denne,
eller det nye totale areal er mindre end 12 m2.
B. Du kan sammebygge de 2 bygninger hvis der i skellet anvendes materialer
af BD-30 typen