stedsegrøn
Fra : S.B.

Dato : 28-02-09 15:07

Findes der en stedsegrøn slyngplante? Eller andet der kan bruges til at
vokse op af et hegn, og som også er "ugennemsigtig" om vinteren

Søren

Fra : Inger D.

Dato : 28-02-09 15:36

> Findes der en stedsegrøn slyngplante? Eller andet der kan bruges til at
> vokse op af et hegn, og som også er "ugennemsigtig" om vinteren

Efeu (også kaldet vedbend) er stedsegrøn, tæt og klatrende. Derudover får
den med tiden to forskellige slags blade, hvilket er rigtig flot, efter min
mening.

Inger D.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-02-09 17:08

On Sat, 28 Feb 2009 15:07:02 +0100, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk>
wrote:

>Findes der en stedsegrøn slyngplante? Eller andet der kan bruges til at
>vokse op af et hegn, og som også er "ugennemsigtig" om vinteren

Der findes stedsegrøn kaprifolie. Den kan blive en smule sveden at se på
her tidligt forår hvis den står et sted det blæser meget.

Der findes også stedsegrøn klematis. Blomstrer meget tidligt og dufter,
men jeg vil ikke betegne den som helt velegnet udendøre, selv om jeg ved
at andre har held med den. Den er bedst i drivhus.
Læs lidt om den her:
<http://www.gartneriet.dk/leksikon/gimmi/clematis%20armandii>
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-02-09 19:49

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev
> Findes der en stedsegrøn slyngplante? Eller andet der kan bruges til at
> vokse op af et hegn, og som også er "ugennemsigtig" om vinteren

Storbladet vintergrøn er stedse-broget, og kan delvist kravle op(1m), men
dens lange stængler kan sikkert hjælpes højere ved opbinding. Men skal det
være tæt, må du bruge Vedbend.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : S.B.

Dato : 28-02-09 23:41

> [...]
> dens lange stængler kan sikkert hjælpes højere ved opbinding. Men skal det

Takker for det
Vedbed det bliver

Søren

Fra : Armand

Dato : 01-03-09 00:55

S.B. skrev:

> Takker for det
> Vedbed det bliver

Bered dig herefter på at Vedbend er ganske levende og gerne vil "stikke af"!

--
Armand.