Spejldam
Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-02-09 09:07

Jeg vil gerne lave en spejldam i haven, men hvordan gør man? Jeg har tænkt
mig at den skal være hævet lidt op, så der er en lille mur man kan sætte
sig på og jeg har mulighed for at lave niveauforskelle på grunden.

Formålet med en spejldam e jo ikke ørredproduktion i større skala, men den
visuelle virkning af vandspejlet og vanddybden er vel beskeden? Og det er
vel ikke kritisk, om bassinet er 100% tæt, så det kan vel støbes i cement?
Grå cement er jo ikke den rigtige farve, men hvilken farve skal bunden
have, fo at spejlet tager sig igtigt ud og hvordan farver man evt. betonen?

Hvis dybden er f.eks. 20 centimeter og der ingen planter er, kan man vel
ikke have fisk i? Jeg vil overveje nogle åkander, men laver man så en
fordybning ude midt på, som de kan plantes i?

Størrelse? Det ved jeg ikke helt endnu, men mindst 25 kvadratmeter - måske
mere.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-02-09 14:34

"Kurt Hansen" skrev i en meddelelse
> Hvis dybden er f.eks. 20 centimeter og der ingen planter er, kan man vel
> ikke have fisk i?

Nej og ja - der KAN godt være fisk, hvis du sætter noget pumpe på, der kan
lave lidt cirkulation - men dybden er for lille til at fiskene kan
overvintre, da den vil kunne bundfryse, så jeg vil nok fraråde det.

> Jeg vil overveje nogle åkander, men laver man så en
> fordybning ude midt på, som de kan plantes i?

Det er en fin måde at gøre det på - der er meget forskel på åkander, men
nogle sorter kan godt klare sig med den lille vanddybde.

Her er et par links med lidt tips og idéer:

http://havedammen.dk/

http://www.vandhaven.dk/

http://www.superkoi.dk/

Jan

Fra : Ole V Jensen

Dato : 28-02-09 20:16

Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:

> Nej og ja - der KAN godt være fisk, hvis du sætter noget pumpe på, der kan
> lave lidt cirkulation - men dybden er for lille til at fiskene kan
> overvintre, da den vil kunne bundfryse, så jeg vil nok fraråde det.

Og så forsvinder ideen om en spejldam jo helt hvis der kommer pumpe på.

Og mon ikke dammen skal være sort indvendig for at spejleffekten
bibeholdes.

mvh
Ole-J