Drivhus: Hvad skal jeg se efter?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-02-09 09:01

Hvad er vigtigt, når man skal købe drivhus? Som udgangspunkt er jeg nødt
til at se på prisen, så jeg får flest muligt kvadratmeter for pengene, men
- som i så mange andre af livets forhold - er der jo sikkert ulemper og
faldgruber ved de billigste tilbud.

Drivhuset tænkes anvendt til forspiring o.s.v. tidligt på sæsonen og
dyrkning af tomater, aguk m.m. hen over sommeren, men da jeg aldrig har
haft divhus før, er der vel muligheder jeg har overset?

Vil det være en bedre ide at lave nogle mistbænke til forkultivering og så
nøjes med et mindre drivhus?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-02-09 13:23

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev
> [...]
> dyrkning af tomater, aguk m.m. hen over sommeren, men da jeg aldrig har
> haft divhus før, er der vel muligheder jeg har overset?

Gå endelig ikke efter det billigste, det bliver det allerdyreste, nemlig
spildte penge. Se efter stærke profiler og god udluftning. 10 m2 = 4 aut.
vinduer + dobbeltdør.

De fleste huse er alt for lave, jeg vil anbefale nedgravning og/eller
sokkelforhøjning, mindst 60 cm.

God fornøjelse.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Charlotte

Dato : 02-03-09 11:49

> [...]
> vinduer + dobbeltdør.
>
> De fleste huse er alt for lave, jeg vil anbefale nedgravning og/eller

Hej Preben

Jeg er også en af dem som er på jagt efter et drivhus - men jeg er fanget i,
at jeg kun har plads til ca. 80 cm. i breden Jeg har ledt og ledt - tit
er der sådan nogle små drivhuse til at stå op ad en væg i annoncer - men de
er for brede. Jeg har hidtil været nød til at købe de der små "drivhuse" med
plast man trækker hen over - men de bliver så grimme og er til at smide ud
efter et år - er du stødt på et drivhus i enten glas eller plexi med max mål
på ca. 80 cm i brede?

Hilsen Lotte

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-03-09 19:29

"Charlotte" <charlotte_andersen@ofir.dk> skrev

> [...]
> til at smide ud efter et år - er du stødt på et drivhus i enten glas eller

Det er jeg ikke vidende om. En mulighed kunne være at du allierer dig med en
gør det selv mand/kvinde, der enten vil og kan ændre et indkøbt, eller kan
bygge dig et på mål.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars

Dato : 03-03-09 22:32

Charlotte skrev:

> [...]
> efter et år - er du stødt på et drivhus i enten glas eller plexi med max mål

Juliana sælger vægdrivhuse, der er 66 cm i dybden

Fra : Charlotte

Dato : 04-03-09 08:31

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Juliana sælger vægdrivhuse, der er 66 cm i dybden

Hej Lars

Tak for indput - men det er ikke dybden som er problemet - det er
breden..........jeg har lige været inde på juliana's hjemmeside, og desværre
er har drivhuset en brede på 1,29

Hilsen Lotte

Fra : Jørgen

Dato : 04-03-09 18:44

> [...]
> til at smide ud efter et år - er du stødt på et drivhus i enten glas eller

Måske du kan bruge Arcadia fra Classicum.
På deres hjemmeside står der at det smalleste er 82 cm bredt
http://www.classicum.se/art.asp?id=16

I kataloget fra 2008 hedder det at længden kan være 74 cm.

Jeg fik alletiders behandling, og indtryk af at de meget gerne vil opfylde
individuelle behov, så mon ikke du kan få en pris på 1 eller to gavle + en
almindelig midtersektion.

- jørgen

Fra : Charlotte

Dato : 05-03-09 12:35

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> individuelle behov, så mon ikke du kan få en pris på 1 eller to gavle + en

Hej Jørgen

Tusinde tak for dit indlæg - jeg vil straks gå i gang med at undersøge
sagen.

Hilsen Lotte

Fra : CC

Dato : 28-02-09 14:09

"Kurt Hansen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> dyrkning af tomater, aguk m.m. hen over sommeren, men da jeg aldrig har
> haft divhus før, er der vel muligheder jeg har overset?

Jeg har kun erfaring fra svigerfars drivhus.
Sørg for en god høj sokkel. fx. muret fundablokke. Du kan evt. spare alu.
fundamentet, der normalt bliver anbefalet som tilkøb.
Grav selvvandingskasseren ned, da de fleste drivhuse har en ringe højde, ude
ved sideren.
Hvis du vender huset øst-vest er det helt sikkert du skal ud og kridte
vinduer til foråret.
Vurder evt. om det kan betale sig, at få taget opbygget at polycarbonat
plader
(de er isolerende og kan måske holde noget af den værste sommervarme ud.)
Undersøg om stemplerne til vinduesåbner er frostsikre, eller om de er nemme
at af/på montere.
Træk hovedslanger til drypvandinsganlæg og fastgør dem ordentlig på side,
før du graver planter ned
Husk vand og el i nærheden af dit drivhus.
Lav regnvandopsamling fra dit drivhus i en tønde, der er tilsluttet
drypvandslangeranlægget inde i drivhuset.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-03-09 08:38

> Grav selvvandingskasseren ned, da de fleste drivhuse har en ringe højde,
> ude ved sideren.
> Lav regnvandopsamling fra dit drivhus i en tønde, der er tilsluttet
> drypvandslangeranlægget inde i drivhuset.

Det er ca det vi har kombineret

Vi har gravet en "rende" i den ene side af drivhuset og foret den med en
bassin folie. Så er der plads til et par m2 vand. Istedet for
selvandingskasser har vi placeret en række firkantetde murerbaljer hvorfra
der er rør ned i bassinet ("tæpperør" Ø100). Så plantes der i/over rørerne
og planterne kan selv trække vand hele sommeren.

Der er fuldt fundament i fundablokke omkring "renden" mens fundamente er
knapt så dybt på de andre sider.

Vi har også en stålsokkle på - Men den ville jeg spare og istedet lægge en
extra blok rundt. Min erfaring er at stålfundamentet vrides i stormvejr. Så
hellere fastgøre drivhuset direkte på et støbt fundament.