Havetraktor, motorproblem
Fra : Rene Efternavn

Dato : 27-02-09 14:32

Hej gruppe,
Jeg har en havetraktor med en 12,5 hk Briggs&Stratton motor.
Under forårsklargøring fandt jeg ud af at den har en dårlig tomgang,
og problemet er krumtaphus-udluftningen....
Der står en lystig brise ud af den, og denne benzinmættede luft bliver
så ledt ind til forbrænding. Motoren opfatter det vel nærmest som en
halvt lukket choker....
Jeg er ved at bestille nye stempelringe og paksæt så jeg kan overhale
maskineriet...Jeg går udfra at nye ringe og en honing vil gøre
underværker, men nu vil jeg jo lige nasse lidt på alle eksperterne her
i gruppen....
Er der nogle blandt Jer som har oplevet noget lignende, og ligger inde
med erfaringer om andre kendte problemer der kunne forårsage dette?

Jeg har overvejet om der kunne være en lækage langs ventilstammer, men
jeg synes at der er så meget "hul igennem" at det virker mere
naturligt med ringene.

Når jeg tænker lidt over det, så er det ikke et pludseligt opstået
problem; det er noget som har er kommet stille og roligt, sidste år
besluttede jeg at det var på tide med et nyt luftfilter, men det var
altså ikke der at hunden lå begravet.

Lidt langt indlæg, men er hvis der stadig er nogle som hænger på ville
jeg jo blive så frygtelig glad for lidt af Jeres erfaringer...

Ren

Fra : Henning Lund

Dato : 27-02-09 21:22

Rene Efternavn <godknows@ip.com> skrev:
> Hej gruppe,
> Jeg har en havetraktor med en 12,5 hk Briggs&Stratton motor.

Hvor gammel, hvor meget slår den om året,(ca timer), hvor ofte er
der skiftet olie, hvilken olie er benyttet?

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Rene Efternavn

Dato : 28-02-09 10:14

Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> skrev:

(SNIP)

>Hvor gammel, hvor meget slår den om året,(ca timer), hvor ofte
er
>der skiftet olie, hvilken olie er benyttet?

> [...]

(SNIP)

Hej Henning
Maskinen (en Husquarna) er købt i april 2002, olien er en
standard bil-olie 10-40 multiviskositet som skiftes minimum een
gang om året før maskinen stilles "på stald."
Timer??? he-he ja det er jo det svære, den går vel mellem 200
til 400 timer om året.
Det er rigtig svært at sige, men jeg bruger den også til at
trække en vogn rundt på grunden når der skal laves alvorligt
have arbejde, og gårdspladsen skal jo også rives en gang i
mellem.

Jeg har ikke fået stumperne endnu, så jeg har ikke åbnet motoren
og kan derfor ikke sige noget om tilstanden.
Forøvrigt, olieforbruget hen over året er ikke særlig stort, har
aldrig gjort noget for at tjekke det, men den bruger
selvfølgelig en smule sådan som den skal.
Udstødning er rigtig pæn, men sidste år havde den nogle få
udbrud med nærmest hvidlig røg (luftkølet motor, som du ved;
ikke kølevædske...) det varer et par minutter og der er ikke
noget at høre/mærke på motoren.

Ren

Fra : Henning Lund

Dato : 28-02-09 14:02

Rene Efternavn (slet EBS7X) <godknows@EBS7Xip.com> skrev:

> Hej Henning
> Maskinen (en Husquarna) er købt i april 2002, olien er en
> standard bil-olie 10-40 multiviskositet som skiftes minimum een
> gang om året før maskinen stilles "på stald."

OK, den er stænksmurt og B&S foreskriver SAE 30

> [...]
> trække en vogn rundt på grunden når der skal laves alvorligt
> have arbejde, og gårdspladsen skal jo også rives en gang i

Burde have skiftet olie oftere, der er kun 1,2 L at gøre godt
med. Skal man gå efter bogen så er det vist hver 25 - 50 timer.

> Udstødning er rigtig pæn, men sidste år havde den nogle få
> udbrud med nærmest hvidlig røg (luftkølet motor, som du ved;
> ikke kølevædske...) det varer et par minutter og der er ikke
> noget at høre/mærke på motoren.

Hvis luftfilteret er ved at være stoppet, kan den hive motorolien
op i filteret og æde det.

Starter den godt nok?

Fra : Rene Efternavn

Dato : 28-02-09 19:33

> [...]

>Burde have skiftet olie oftere, der er kun 1,2 L at gøre godt
>med. Skal man gå efter bogen så er det vist hver 25 - 50 timer.

(SNIP)

>Hvis luftfilteret er ved at være stoppet, kan den hive
> [...]

Hej Henning,
Først og fremmest tusind tak for din tid.
Olien burde jo i teorien være OK da viskositeten så rigeligt
ligger inden for kravet. Det foresvæver mig dog at jeg har hørt
om problemer med multiviskositets olier på småmotorer.
Grunden til at jeg bruger den olie er såmænd bare at det er til
at komme i nærheden af for penge. Jeg kender et enkelt sted nu
om dage hvor jeg kan få singleviskositet olie i større pakninger
en 0,6L. De små flasker koster jo det meste af udbetalingen til
en mellemstor herregård med fuld velourindtræk i hestestalden
Så for at spare lidt bruger jeg olie fra Biltema.
Mht olieskift, så har du nok ret i at jeg burde skifte lidt
oftere...Til mit (elendige) forsvar skal dog siges at jeg
sommetider skifter lidt oftere hvis jeg mener at maskinen har
kørt meget.
Luftfilterets evne til at lave numre er jeg helt på det rene med.
Men helt basalt, så er der et problem med krumtap-udluftningen
og det viser sig ved at hvis motoren kører i tomgang uden
filter, så går den fint, men lige så snart filteret sættes ned
over (og før det er helt på plads) ændres motorgangen markant.
Desuden står der som jeg oprindeligt skrev en lystig brise ud af
udluftningen....
Motoren starter faktisk fint, den kan godt lide at have choker
på når den tørnes, men når den tænder kan chokeren tages fra med
det samme.

Jeg skal måske lige nævne at jeg en gang for rigtig mange år
siden lod mig uddanne til maskinmester, så jeg er jo ikke helt
fremmed for mekanik, men min force er så absolut diesel i større
udgaver...

Fra : Henning Lund

Dato : 01-03-09 09:54

Rene Efternavn (slet L9MBA) <godknows@L9MBAip.com> skrev:

> [...]
> ligger inden for kravet. Det foresvæver mig dog at jeg har hørt
> om problemer med multiviskositets olier på småmotorer.

Ja jeg har set flere med unødig slid pga. multiolier i den tid
jeg drev et værksted for den slags motorer. Vi fik det banket
sådan ind i knoppen hver gang vi var på kursus, SAE 30 og ikke
andet! Uha.

> [...]
> udbetalingen til en mellemstor herregård med fuld
> velourindtræk i hestestalden Så for at spare lidt bruger

Mange værksteder for småmotorer har det i tromler, jeg plejer at
tage rundt med en dunk under armen indtil jeg finder en der vil
sælge i "løs vægt", og så snakker vi helt andre priser pr. liter.

> Mht olieskift, så har du nok ret i at jeg burde skifte lidt
> oftere...Til mit (elendige) forsvar skal dog siges at jeg
> sommetider skifter lidt oftere hvis jeg mener at maskinen har
> kørt meget.

Hehe nogen skifter slet ikke i alle de år de har klipperen, de
påfylder bare når der mangles, og tilsyneladende så kører de
adskillige år uden havari

> [...]
> ændres motorgangen markant. Desuden står der som jeg
> oprindeligt skrev en lystig brise ud af udluftningen....

Hvis den går godt nok, så ville jeg føre udluftningen ved siden
af filteret og så se hvad maskinen siger til det. Jeg kan ikke
forstå den starter så let som du siger hvis den skulle være så
slidt at man kan pumpe bildæk op med udluftningen.. Mht
luftfilteret, er det et originalt eller uoriginalt filter du har
købt? Jeg har engang fået en sending uoriginale filtre der var
for tætte i papirmassen.

Den motor du har, sidder der en indstillelig strålespids midt i
bundkarret, eller er det "sparemodellen" uden indstillelig
strålespids?

> Motoren starter faktisk fint, den kan godt lide at have choker
> på når den tørnes, men når den tænder kan chokeren tages fra
> med det samme.

Blæser den benzin baglæns gennem karburatoren ved fuld gas?

> Jeg skal måske lige nævne at jeg en gang for rigtig mange år
> siden lod mig uddanne til maskinmester, så jeg er jo ikke helt
> fremmed for mekanik, men min force er så absolut diesel i
> større udgaver...

Næe der hvor man kan stå oven på stemplet, er så absolut at
foretrække

Fra : Rene Efternavn

Dato : 01-03-09 19:47

> [...]

>jeg drev et værksted for den slags motorer. Vi fik det banket
>sådan ind i knoppen hver gang vi var på kursus, SAE 30 og ikke

(SNIP)

> [...]

>Hehe nogen skifter slet ikke i alle de år de har klipperen, de
>påfylder bare når der mangles, og tilsyneladende så kører de

(SNIP)

> [...]
>
>Den motor du har, sidder der en indstillelig strålespids midt i
>bundkarret, eller er det "sparemodellen" uden indstillelig

(SNIP)

>Blæser den benzin baglæns gennem karburatoren ved fuld gas?

> [...]

Hmm, ja det kunne jo være at jeg skulle prøve hos den lokale
Skov og park forretning, og se om jeg kan købe olie hos ham.Den
tanke havde faktisk ikke strejfet mig.

Jeg fik en gang en klipper foræret, og den havde aldrig fået
skiftet olie...Den blev netop blot fyldt efter når man huskede
at tjekke....
Den opnåede den usigeligt høje alder af næsten 14 år før den
besluttede sig til at smide en plejlstang.
Jeg besluttede så at forære maskinen til skraldemanden

Mht dine -rigtig gode- spørgsmål, så var jeg ude og sparke gang
i dyret i dag...
Selvfølgelig kørte den rigtig godt i dag, men da den var blevet
driftsvarm var der et problem igen, bare ikke så udpræget som
for et par dage siden. Det er vel sådan en slags tandlæge-
syndrom

Jeg førte udluftningen ud til siden, og der er tydeligvis en
ændring (holdt en finger for hullet hvor slangen havde siddet...)
Ud fra en pludselig indskydelse prøvede jeg at holde en
tommelfinger for slangen et øjeblik, og det er tydeligt nok: Der
opbygges et overtryk...Måske ikke lige nok til at pumpe dæk med,
men det er ikke en trykændring forårsaget af stemplets vandring
(det var den ide jeg pludselig fik).

Luftfilteret er købt som originalt, men jeg overvejer at købe
fra Lytek denne gang, jeg handler sommetider hos ham og jeg er
uemærket tilfreds med hans produkter og hans måde at drive
forretning på.

Strålespidsen...Jeg går ud fra at du mener karburatoren?
Der sidder en justerbar strålespids i karb'en som jeg dog ikke
har haft lyst til at pille ved endnu...
Hvis der skulle være en strålespids i bundkarret, må du lige
forklare nærmere for den kan jeg ikke rigtig gennemskue.

Når jeg åbner spjældet helt, skyder den kortvarigt benzin
baglæns, ikke i lårtykke stråler, men en ganske tydelig tåge.
Holder jeg omdrejningerne oppe ser det ud til at stoppe igen, og
det skal lige nævnes at der på intet tidspunkt sker nogen
forbrænding af denne benzin , altså intet skyderi.

Forresten, af ren nysgerrighed...Fik du nogensinde fortalt
grunden til at multiviskositets olie forårsager et forøget slid?
Jeg kunne egnetlig godt tænke mig at høre et godt argument for
det går lissom lidt imod min opfattelse af olies smøreevne ved
forskellig temperatur.

Ok, jeg håber at det er fyldestgørende ellers må du jage mig ud
på gårdspladsen igen
Jeg regner med at bestille stumper mandag eller tirsdag så jeg
kan få ordnet dyret.

Endnu en gang tak for din tid og tålmodighed

Ren

Fra : Henning Lund

Dato : 01-03-09 20:58

Rene Efternavn (slet 4YJ8O) <godknows@4YJ8Oip.com> skrev:

> [...]
> driftsvarm var der et problem igen, bare ikke så udpræget som
> for et par dage siden. Det er vel sådan en slags tandlæge-

Jeg har mange gange set ventilsæderne gået løse, især ved
udstødningen. De sættes på plads og gives nogle kørnerprikker
rundt om sædet. De plejer at gå fri når motoren er driftvarm, det
kunne også være det, derfor spurgte jeg bla. til om den skød
baglæns.

> [...]
> fra Lytek denne gang, jeg handler sommetider hos ham og jeg er
> uemærket tilfreds med hans produkter og hans måde at drive

Fint firma, for år tilbage fik jeg engang imellem noget fra ham,
han har det mest sære på lager som andre ikke har.

> Strålespidsen...Jeg går ud fra at du mener karburatoren?

Ikke når jeg siger strålespids

> [...]
> Hvis der skulle være en strålespids i bundkarret, må du lige
> forklare nærmere for den kan jeg ikke rigtig gennemskue.

Nogle af motorerne har i stedet for bundskruen, en justerbar
strålespids med lige kærv og en fjeder bag, så kan man justere
blandingen som man vil

> [...]
> slid? Jeg kunne egnetlig godt tænke mig at høre et godt
> argument for det går lissom lidt imod min opfattelse af olies

Jeg skal se om jeg kan finde dokumentationen, det er nogle test
der er lavet af flere fabrikker der producerer småmotorer. Noget
af grunden er, at det kun er et stykke blik der sidder på de to
bolte der holder plejsstangen sammen der skvætter olien her og
der inde i motoren, det var noget helt andet hvis det var
tryksmurt via en pumpe.

Fra : René Hansen

Dato : 02-03-09 18:48

> [...]

det
>kunne også være det, derfor spurgte jeg bla. til om den skød

(SNIP)

>Ikke når jeg siger strålespids

>Nogle af motorerne har i stedet for bundskruen, en justerbar
>strålespids med lige kærv og en fjeder bag, så kan man justere
>blandingen som man vil

(SNIP)

>Mvh
>Henning Lund
>http://www.sitecenter.dk/freespace/
>http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
>FJERNhl@lite.dk

Hej Henning

OK, ventilsæder kunne være et problem, men umiddelbart er der
ikke noget at høre; jeg ville forvente at høre en form for
ringen el. lign hvis sæderne er løse. Nu får jeg at se når
toppen kommer af.

Det med strålespidsen, jeg fik sjusket lidt da jeg skrev...
Jeg mente at når du snakkede om strålespids i bundkarret, så
mente du nok ikke bundkar på motoren (eller rettere
krumtapuset), jeg går stadig ud fra at du taler om karburatoren,
og jeg kan sige at bundkarret/koppen er skruet fast med en bolt,
altså uden mulighed for justering.
Der er en spids som kan justeres på toppen, går ud fra det er
til tomgangen.

Jeg starter snart på at brække den ned, og jeg skal nok komme
med en tilbagemelding når jeg har fået odnet den.

Indtil da, tusind tak for hjælpen! Det er dæleme rart at der
stadig findes mennesker som gider at hjælpe

Ren

Fra : Jørgen J. Jensen

Dato : 02-03-09 19:01

"René Hansen" <dduck@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> altså uden mulighed for justering.
> Der er en spids som kan justeres på toppen, går ud fra det er

Hvor kan man se den justerbare strålespids fra? Jeg ville tro at det var fra
siden.
Mvh Jørgen

Fra : Henning Lund

Dato : 02-03-09 19:48

Jørgen J. Jensen <noway@tdcadsl.dk> skrev:

> Hvor kan man se den justerbare strålespids fra? Jeg ville tro
> at det var fra siden.

På nogle modeller sidder den i stedet for skruen i bunden af
svømmerhuset, det er bare dejligt når den er der, så kan man
justere lige som man vil.

Fra : Henning Lund

Dato : 02-03-09 19:47

René Hansen <dduck@post.tele.dk> skrev:

> OK, ventilsæder kunne være et problem, men umiddelbart er der
> ikke noget at høre; jeg ville forvente at høre en form for
> ringen el. lign hvis sæderne er løse. Nu får jeg at se når
> toppen kommer af.

Det kan du ikke altid, jeg har ofte ladet mig narre af et løst
sæde, men med tiden var det ofte noget af det første jeg kiggede
efter

> [...]
> mente du nok ikke bundkar på motoren (eller rettere
> krumtapuset), jeg går stadig ud fra at du taler om

Der er vi enige, det var svømmehuset jeg mente, hjernen lægges
til side i weekends

> Jeg starter snart på at brække den ned, og jeg skal nok komme
> med en tilbagemelding når jeg har fået odnet den.

Super

> Indtil da, tusind tak for hjælpen! Det er dæleme rart at der
> stadig findes mennesker som gider at hjælpe

Bare jeg selv kan blive fri for at skrue Det har jeg gjort så
rigeligt i mange år, først som montør, senere som selvstændig, så
det hænger mig langt ud af halsen og man bliver beskidt

Fra : Rene Efternavn

Dato : 03-03-09 11:07

> [...]

>rigeligt i mange år, først som montør, senere som selvstændig,

>det hænger mig langt ud af halsen og man bliver beskidt

He-he, der har jeg det stadig lidt som lille Lars på 5 år: Jo
mere beskidt jo bedre
Det er snart mange år siden jeg har sejlet som mester, nu
arbejder jeg med ROV's, fjernstyrede undervandsrobotter....
Herlige komplicerede hydrauliske maskiner som skal kunne arbejde
på flere tusind meters vanddybde med deraf følgende
udfordringer...
Man bliver måske ikke helt så beskidt, men der er masser af
skrue-timer udover selve "flyvningen."

Ren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-09 03:27

On Mar 1, 8:57 pm, "Henning Lund" <denduri...@denne.mailadresse>
wrote:

> [...]
> bolte der holder plejsstangen sammen der skvætter olien her og
> der inde i motoren, det var noget helt andet hvis det var

Så min 20HK B&S INTEK Craftsman som er tryksmurt og med oliefilter vil
godt kunne bruge en mere alm. olie ?
Skal det så være mineralsk, semisyntetisk eller fuldsyntetisk ?
Og mht. viskositet, bør det så være en som ligner SAE 30 mest muligt,
ala. 10W-30 eller en mere alm. 5W-40 være fin ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
In C we had to code our own bugs. In Cpp we can inherit them.

Fra : Henning Lund

Dato : 02-03-09 13:22

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> skrev:

> [...]
> Og mht. viskositet, bør det så være en som ligner SAE 30 mest
> muligt, ala. 10W-30 eller en mere alm. 5W-40 være fin ?

Prøv at åbn manualen over motoren der medfulgte klipperen, der
står anbefalt olie.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-09 07:10

On Mar 2, 1:22 pm, "Henning Lund" <denduri...@denne.mailadresse>
wrote:

> Prøv at åbn manualen over motoren der medfulgte klipperen, der
> står anbefalt olie.

Der anbefales skam SAE30, men da der jo er en ret stor prisforskel
kunne det jo være int. at høre om der også er en reel forskel når nu
vi snakker tryksmut.

Desuden, så virker SAE30 mig noget tyk når man tænker på at den jo
reelt kan udstyres med snerydningsudstyr og dermed være tiltænkt at
køre i frostvejr.

Fra : Henning Lund

Dato : 02-03-09 15:15

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> skrev:

> Der anbefales skam SAE30, men da der jo er en ret stor
> prisforskel kunne det jo være int. at høre om der også er en
> reel forskel når nu vi snakker tryksmut.

Ikke hvis du finder et sted hvor du kan købe fra tromlen.

> Desuden, så virker SAE30 mig noget tyk når man tænker på at
> den jo reelt kan udstyres med snerydningsudstyr og dermed være
> tiltænkt at køre i frostvejr.

Sikkert pga oliepumpens opbygning, jeg formoder B&S ved hvad de
taler om når de nu anbefaler SAE 30.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-09 07:43

On Mar 2, 3:15 pm, "Henning Lund" <denduri...@denne.mailadresse>
wrote:

> Ikke hvis du finder et sted hvor du kan købe fra tromlen.

> Sikkert pga oliepumpens opbygning, jeg formoder B&S ved hvad de
> taler om når de nu anbefaler SAE 30.

Jeg vil prøve at finde et sted at købe større mængder, mange tak for
hjælpen.