Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto kæmpe konkurs
Fra : -;o\)-max

Dato : 24-02-09 13:58

Fra : Michael

Dato : 24-02-09 23:44

Tjae... en tendens man efterhånden ser over det hele, bare se hvor mange
fotobutikker der er lukket her i DK de sidste par år, og der er uden tvivl
flere der må dreje nøglen om for sidste gang i den kommende tid.

Michael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-09 01:18

Michael wrote:
> Tjae... en tendens man efterhånden ser over det hele, bare se hvor mange
> fotobutikker der er lukket her i DK de sidste par år, og der er uden
> tvivl flere der må dreje nøglen om for sidste gang i den kommende tid.

Og hvem er så skyld i det? - Det er ikke bare den såkaldte
'finanskrise', men det er dig og mig - ham og hende, der absolut ikke
vil give noget som helst for det, der skal købes. - Nej, nej, der skal
købes ind på nettet, der skal handles i England, Tyskland, USA, HongKong
eller Langtbortistan - bare for måske at kunne spare et par hundrede
kroner. - Fremfor at gå en tur ind til den lokale fotohandler, - se og
mærke på varen og få en god kundeservice, der gør, at du vender tilbage
næste gang, du skal købe noget...

Jeg har to rigtig gode fotohandlere, jeg bruger, og jeg kunne aldrig
drømme om at købe fotoudstyr i en netbutik, - medmindre det er min
lokale, der har den, så jeg kan gå ned i butikken og hente varen!

mvh. Erik Richard

Fra : Michael

Dato : 25-02-09 14:04

Vi er skam helt enige på det punkt, men jeg vil heller ikke udelukke
muligheden for at den generelle økonomiske afmatning vi ser i øjeblikket
også spiller ind.
Oven i dette ser man desværre også nogle af de etablerede/gamle fotobutikker
som netop ikke har fået øjnene op for god kundeservice og ej heller følger
med prisudviklingen på markedet.

Jeg stod fornylig og skulle skifte kamerahus og samtidig have et nyt
objektiv til samlingen, så sendte nogle pris og lager-forespørgsler rundt
til forskellige butikker.
Ud af 3 butikker var der kun een der svarede, gæt engang hvem jeg lagde en
pose penge hos.
Drejer det sig om objektiver eller kamerahuse kunne jeg ikke drømme om at
handle hos en "ren" netbutik, men er det ting som et hukommelseskort eller
måske en taske har jeg ingen skrubler ved det, hvis jeg kan spare en pæn del
på at handle på nettet.

Mvh.
Michael

Fra : jagge

Dato : 25-02-09 14:19

> [...]
> kroner. - Fremfor at gå en tur ind til den lokale fotohandler, - se og
> mærke på varen og få en god kundeservice, der gør, at du vender tilbage

Det er meget sort og hvidt det der. I mange år har detailhandlen SNORK
sovet. Hvis de ville kunne de tilbyde samme betingelser som man får via
netkøb, iforhold til tilbagelevering etc. Sagen er jo at man får bedre
betingelser, bedre levering og lavere priser. Hvis man kombinerer det
med at i 99 % af tilfældende aner dem der står i mange af de udbredte
butikker ikke en klap om hvad de sælger men prøver blot at prakke os den
være på de får den den højeste bonus for.

Jeg fortsætter med at handle på nettet.

Og lige i forhold til det med at handle i udlandet. Jeg bestiller en
dell skærm på nettet idag og køber den i UK. Her er prisen ca. 2000 kr.
I DK skal jeg give 3200 (den er på tilbud) for den samme skærm, med
samme garanti. HVorfor skulle jeg handle i DK ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : J

Dato : 25-02-09 15:04

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> I DK skal jeg give 3200 (den er på tilbud) for den samme skærm, med
> samme garanti. HVorfor skulle jeg handle i DK ??

Fordi det bliver svært at overbevise Dell UK om at sende til Danmark.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-02-09 20:04

J skrev i Message-ID: <49a5505b$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:
> Fordi det bliver svært at overbevise Dell UK om at sende til Danmark.

Man kan sagtens købe Dell udstyr ved andre end Dell. Jeg har selv købt min 30''
Dell skærm i UK og fået den leveret i DK.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<gallery><http://galleri.fjelsten.dk/nyeste/?g2_itemId=453>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-09 17:52

jagge wrote:

> Det er meget sort og hvidt det der. I mange år har detailhandlen SNORK
> sovet.

Det er jeg ikke enig i. Nogle har sovet i timen, men langt fra alle...

> Hvis de ville kunne de tilbyde samme betingelser som man får via
> netkøb, iforhold til tilbagelevering etc. Sagen er jo at man får bedre
> betingelser, bedre levering og lavere priser.

Måske når det gælder den pris, der står på skiltet. Men absolut ikke,
hvis man tager alle omkostninger med ved evt. returnering/ombytning af
en vare. I langt de fleste tilfælde skal man selv betale for returfragt.
- og at sende en værdipakke til et eller andet sted uden for Danmark er
ikke billig, og så er 'fortjenesten' ved den lavere listepris pludselig væk.

Hvad angår listepriserne herhjemme, så er det da klart som dagen, at
danske fotohandlere ikke kan holde den samme pris som fx. i England. Men
det skyldes først og fremmest, at Danmark er et meget lille område at
handle på. - Hvis nu fx. Danmarks nu største fotokæde 'PhotoCare' køber
et bestemt produkt 'A' til en given pris - fx. 1000kr. pr enhed, - så
kan fx. firmaet CompUSA (verdens største elektronikkæde) købe den samme
vare til måske 800kr.. - PhotoCare køber måske 500 enheder, mens CompUSA
køber 50.000. Det er da soleklart, at CompUSA vil få en væsentlig større
mængderabat end PhotoCare.

Men hvis du/jeg/alle istedet valgte at købe herhjemme, så vil fx.
PhotoCare kunne gå til producenten og bestille måske 5.000 enheder, som
måske vil sænke enhedsprisen til 900kr. istedet for 1000kr.. - Altså har
både du og PhotoCare tjent ved det. - Og samtidig er du/jeg/andre med
til at skabe en større omsætning og bevare en arbejdsplads og derved
mindre arbejdsløshed i den nuværende situation.

> [...]
> der står i mange af de udbredte butikker ikke en klap om hvad
> de sælger men prøver blot at prakke os den være på de får den

Det gælder nok kun, hvis du går i et elektroniksupermarked - ikke hos
den lokale forhandler nede på hjørnet. - Jeg er enig med dig i, at en
del butikker virkelig trænger til at få uddannet deres personale bedre.

> Jeg fortsætter med at handle på nettet.

og på den måde er du med til at lukke arbejdspladser i Danmark...

> [...]
> I DK skal jeg give 3200 (den er på tilbud) for den samme skærm, med
> samme garanti. HVorfor skulle jeg handle i DK ??

Kører du 50-60km efter dagligvarer? - Det vil ende på samme måde, hvis
du ikke køber ind i fx. den nærmeste Føtex/Quickly/købmand, men fx.
kører 50-60km for at handle ind i en Bilka... - Igen - du er med til at
lukke arbjedspladser og i værste fald medfører det butiksdød i lokalområdet.

og lige i tilfældet 'Dell', hvorfor så i det hele taget købe Dell, hvis
man kan få noget fuldt så godt herhjemme til samme pris, som du skal
give i England? - Jeg kiggede også på Dell og HP prof skærme, da jeg
skulle have nye skærme, men de er godt nok for dyre i forhold til
kvaliteten. - Købte en 28" ViewSonic til ca. det halve af, hvad en
tilsv. Dell/HP ville koste - 5795kr. mod 9895kr. - og en 21,6" ViewSonic
til 1895kr. mod Dells til 3200kr. og HPs til 3595kr. - og det endda i en
fysisk dansk butik, hvor jeg kunne gå ned og se dem, før jeg bestilte...

Altså har jeg været med til at skaffe omsætning / overskud og bevarelse
af danske arbejdspladser.

mvh. Erik Richard

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-03-09 03:00

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

fysisk dansk butik, hvor jeg kunne gå ned og se dem, før jeg bestilte...

Altså har jeg været med til at skaffe omsætning / overskud og bevarelse

Først og fremmest er din antagelse, at priserne på fotoudstyr i England er
billigere end i Danmark pga større indkøbsmængder forkert!
England har ikke tradition for at være billigere end her. Årsagen ligger
alene i pundets historisk lave kurs i forhold til Euroen og den danske
krone. Før var normalen ca. 11,50 kr pr pund. Nu ligger pundet i 8,34 dkr.

Dernæst kan jeg fortælle, at min erfaring med Technikdirekt.de, at dengang
jeg skulle have mit Nikon D70 sendt til reparation, ku jeg ikke få det
ordnet ved DFA - Nikons danske importør, til trods for at der var Worldwide
Garanti på apparatet. De lod mig vide, at der ville være to torsdag i den
uge, jeg fik kameraet retur, hvis jeg valgte at sende det til dem.
Så jeg skrev til Technikdirekt og bad dem håndtere RMA'en. Det gjorde de så
effektivt, at jeg ikke nåede at pakke kameraet ned, førend der stod en
fragtmand klar til pickup service. 3 uger senere fik jeg kameraet retur
repareret og efterset, altsammen uden, at det kostede mig en krone i
transport eller andet.

Ved kamerahuse er der enorme forskelle på prisen i netbutikker i dk og
butikkerne.
Jeg spurgte først i min foretrukne århusianske fotobutik, hvad jeg skulle gi
for et Nikon D3 marts sidste år. 38.000 kr skulle jeg gi. Hos en kammerat,
der er ansat i en fotokæde, kunne det skaffes for ca 35000, men jeg skulle
altså kun gi 32000 hos Kamerashop.dk.

Jeg vidste, hvad jeg ville ha. Jeg havde ingen brug for salgstaler, råd
eller andet. Ingen af butikkerne havde huset på lager og den forventede
fremskaffelsestid var ens.
Kan du gi mig bare en eneste grund til at jeg skulle gi 6000 kr ekstra for
det samme hus og tilmed med en dårligere service vedhæftet. I netbutikken ku
jeg sende huset retur inden for 14 dage, skulle det være fejlbehæftet eller
ikke leve op til kravene. I butikken ku jeg højest starte en
reklamationssag.
I dag har jeg et dejligt kamerahus, dansk importeret, og er NPU-medlem. Hvad
mere kan jeg ønske mig?

I 2006 købte jeg en Nikkor AF-S 200/2,0 VR IF ED G hos Technikdirekt i
Tyskland. Prisen var 27.000 kr. I Danmark var prisen 37.000kr - 40.000 kr på
daværende tidspunkt. Tilsvarende købte jeg en AF 85/1,4 IF ED til 6500 kr i
Tyskland. Derudover et D200, en AF 50/1,4 en Sigma EX 150/2,8 Macro, et
MB-D200 batterigreb og en AF-S TC 17 E II.
Ialt købte jeg for 75.000 kr. incl. en brugt AF-S17-35/2,8 IF ED til 7.000
kr

Indrømmet, jeg havde hellere købt huset i Danmark, men ingen kunne skaffe
det på daværende tidspunkt, kun den ene internetbutik i Tyskland havde to på
lager.
Men resten af tingene - alle objektiverne blev bevidst købt i Tyskland.
Jeg udbad mig faktisk tilbud fra to af de førende danske butikker. De
havnede på den forkerte side af 85.000 kr, og så havde jeg stadig ikke købt
den brugte AF-S 17-35/2,88 IF ED.

Igen havde jeg ikke brug for råd, salgstaler eller andet. Jeg havde på
forhånd nøje udvalgt det gear, jeg ønskede.
Mit budget lå på 75.000 kr - Skulle jeg der have valgt at nøjes med lidt
over halvdelen af det udstyr, jeg fik ved at handle der, hvor jeg fik den
bedste pris?

Visse ting køber jeg uden at blinke i den lokale butik uanset, om jeg kan
købe tingene billigere på nettet, men intet får mig til at gi flere tusinde
kroner alene for at holde fotohandleren i live. For selv om jeg gjorde,
ville det være en nyttesløs gestus. Fotohandleren har valgt at eksistere i
et konkurrencepræget marked - så må han sørge for sin egen berettigelse
enten ved en udvidet service, der berettiger den højere pris eller tilpasse
sine priser til konkurrenterne, så han i en eller anden grad er
konkurrencedygtig.
Den der misforståede lokalpatroitisme er ikke meget andet end en dårlig form
for bistandshjælp.
Jeg vil gerne støtte den lokale forhandler, men ikke hvis han klær mig af
til skindet.
Så længe han ikke er bare nogenlunde konkurrencedygtig, må han nøjes med
mine småindkøb af småting, jeg lige står og mangler.

Og kender jeg dig ret, så er det også småting, du køber hos forhandleren.
Du er jo filmfotograf og køber af brugt aldrende udstyr.

Med hensyn til dit valg af skærm, så når din Viewsonic ikke hverken HP'en
eller Dell'en til sokkeholderne.
Først og fremmest er der tale om 30" skærme, altså en pæn del større,
derudover er de begge med 2560 x 1600 opløsning mod 1920 x 1200 på
Viewsonic'en. Endvidere er der tale om S-IPS paneler med bedre sortniveau,
langt større betragtningsvinkel og ikke mindst større farveopløsning end det
TN panel, der sidder i Viewsonic'en. De to andre skærme har en opløsning på
4 Megapixels.
Det er to helt anderledes skærme i en helt anden kvalitet.
Det er muligt, at du slet ikke kan få glæde af den højere opløsning i HP'en
eller Dell'en pga dit synshandikap, men det er der andre, der kan. Og for
dem, der er hardcore nok, er de to andre skærme eller Apple's Cinema HD
display et must. En ny mulighed er iøvrigt Samsungs 305T+ med S-PVA panel
eller LG's W3000H -BN med S-IPS panel til 7900 kr. Nok mit bud på en fed
skærm til fornuftige penge.

Og igen er netbutikkerne stadigt væsentligt billigere.
Din Viewsonic 28" kan nu fåes til 3200 kr i den billigste netbutik i
Danmark - Leveret til døren!
Ergo har du betalt 1600 kr af din ikke alt for høje pension for meget for
din skærm i en fysisk butik, Penge, du ku ha brugt til fotografere for eller
købe noget helt andet for. Pengene var så gået til at bevare andre danske
arbejdspladser. Der er også danske arbejdspladser bag de fleste
internetsider med dk-suffikset bagerst i internetadressen.
Hvis man ved, hvad man vil have, og ikke har brug for at blive taget ved
næsen, er der ikke megen grund til at gå i en almindelig butik, nå man med
få klik kan få skidtet leveret til døren langt billligere og med den
lovbefalede ret til at returnere skærmen indenfor 14 dage uanset hvad. Er du
så uheldig at få en skærm med een eller to defekte pixels, kan du skibe den
retur til netforhandleren uden problemer. Har du købt i en alm. butik må du
lære at leve med det, for de fleste skærmproducenter har en politik om et
bestemt antal døde pixels, der kan accepteres. Dvs. du kan hverken få
ombyttet eller repareret med en enkelt død pixel.
Lige netop computerskærme ville jeg slet ikke købe hos en alm. forhandler
netop pga den dårligere beskyttelse af forbrugeren.

Bare min håndfuld småmønter!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger