Taber halsbåndet
Fra : Holten

Dato : 04-03-09 22:07

Hej i gruppen.
Vi er de lykkelige ejerer af 2 Bengal katte på ca. 1 år.
Da vi bor på landet går de ind og ud som det passer dem.
Fra første dag hvor de fik lov til at komme ud har de haft halsbånd på.
De første var af typen med noget flettet nylon, med en plastic
sikkerhedslås.
Dem smed de lystigt, da de sikkert kunne få fat i det med kløerne.

Så købte vi læderhalsbånd med plastic sikkerhedslås, for dem kan de ikke
sætte kløerne i.
De har ligeledes et vedhæng hvori der ligger adresse seddel.

Dem gik de med i nogle måneder uden at smide/tabe dem.

Nu er festen dog begyndt; de er nu kommet ind 2 dage i træk uden halsbånd
og i dag 2 gange.
Ialt har de altså smidt halsbåndet 4 gange på 2 døgn
4 halsbånd á 75 kr + 4 vedhæng á 25 kr... surt.

Hvad vil I anbefale, det er jo snart så dyrt at jeg ikke har råd til at ryge
mere

Vi bor langt ud på landet og selvom jeg lovede ungerne 50 kr. i dusør pr.
fundet haldbånd er de ikke fundet.
Tro mig ungerne har travet haven og vores skov tynd uden held

Den ene er så sky, så tyveri er udelukket.

Problemet ligger nok i sikkerhedslåsen, som jeg mener går op for let.
Jeg ved godt at den skal kunne åbnes hvis katten sidder fat i noget, men den
kunne godt være mere stran, da jeg er sikker på at den nok skal gå op, hvis
uheldet er ude.

Kender i et godt læderhalsbånd med fx. elestik i stedet for lås ?

MVH

HH

Fra : Nana

Dato : 04-03-09 22:25

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis uheldet er ude.
>
> Kender i et godt læderhalsbånd med fx. elestik i stedet for lås ?

Hvad med en bred hvid bukse-elastik, med telefonnummeret skrevet på med
sprittusch? Elastik koster få kr per meter, og vil give sig en masse, hvis
missen skulle sidde fast.

Fra : Heidi, Miver, Mulle ~

Dato : 05-03-09 22:12

<klip>
> Hvad med en bred hvid bukse-elastik, med telefonnummeret skrevet på med
> sprittusch? Elastik koster få kr per meter, og vil give sig en masse, hvis
> missen skulle sidde fast.

Super billigt råd. Men hvorfor skal de have halsbånd på hvis de er
øretatoverede?

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Fra : Nana

Dato : 06-03-09 15:14

"Heidi, Miver, Mulle og BajseLejse's mor" <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com>
skrev i en meddelelse news:gopf6m$1vtv$1@newsbin.cybercity.dk...
> <klip>
>
> Super billigt råd. Men hvorfor skal de have halsbånd på hvis de er
> øretatoverede?

Fordi øretatoveringerne tit er utydelige, og fordi der ikke står
telefonnummer i.Jeg ville i hvertfald gerne kunne ringes op hurtigt, hvis
min kat var kørt ned og led et sted.

Fra : Holten

Dato : 06-03-09 16:00

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi øretatoveringerne tit er utydelige, og fordi der ikke står
> telefonnummer i.Jeg ville i hvertfald gerne kunne ringes op hurtigt, hvis
> min kat var kørt ned og led et sted.

Ja der er rigtig mange grunde til at mine katte går med halsbånd:

De er ikke øretatoveret, men chippet, og finder man en kat er det ikke lige
sikkert man har en chipaflæser ved hånden.
Man signalerer, at der er tale om en "kælekat" over for evt. tvivlsomme
jægere.
Bilister ser den nemmere i mørke grundet reflekserne
osv.....

MVH

HH

Fra : Heidi, Miver, Mulle ~

Dato : 07-03-09 15:58

> [...]
> jægere.
> Bilister ser den nemmere i mørke grundet reflekserne

Man kan få tatoveret et nyt nummer :)
(nogle gange man man få tatoveret det oprindeligenummer op, men ikke alle
dyrlæger ligger inden med alle tal/bogstaver)

Hvis halsbåndet er faldet af, og katten "kun" er chippet, ser det skidt ud.

Jeg har tjekket med Falck, og de har kun chiplæsere på de stationer hvor de
har dyreambulancer (fordi de ligger i dyreambulancen). Og de bruger dem
primært på hunde, ham jeg talte med vidste ikke at katte kunne være chippet!
Findes en hund af Vejvæsnet uden øremærke/halsbånd, "kasseres" den uden
videre (Storstrøms Amt/Vordingborg Kommune) De tjekker ikke for chip og
kører ikke en død kat omkring en dyrlæge.

Jeg siger det bare fordi jeg mener at chip, er nemt og smart, specielt for
dyrlægen (med mindre man skal til/udstilles i udlandet, så skal katten være
chippet) men i praksis giver den en falsk tryghed. Vil man absolut have
chip, så få den OGSÅ øretatoveret, for det tjekker Falck (og folk ved
generelt at en kat kan være øremærket)
Katterigistret under Inges Kattehjem har døgnåbnet, så en forespørgsel kan
enten slås op direkte på nettet eller man kan ringe og få hjælp til
aflæsning mv. døgnet rundt. Tlf. 70270447
http://dansk-katteregister.dk/

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor, der altid samler
trafikdræbte katte op, cykler til dyrlægen med dem og ikke går før de har

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 07-03-09 18:16

Hej også her

sig mig, opsage kattensVærn ikke en aftale med Falk om at de skulle se efter
øretatovering, for mange år siden, fordi man havde erfaring med at de ikke
gjorde det?

JEg har da selv oplevet at de ikke havde set efter da de var ved at skovle
min døde, overkørte kat ind i en sæk.
( igen for mange år siden)

Det med katte registret er vist heller ikke almen viden. Min egen dejlige
hvide Balder kat, blev kørt over for et halvt år siden, han havde kravlet
over til en genbo, der aflæste nummret, på den døde kat, men ventede til han
kunne få fat i en dyrlæge, så jeg kunne kontaktes, og begrave min kat. Og
han var endda Politi mand. (og meget omsorgsfuld overfor mig)

hej hej
Charlotte

Fra : Holten

Dato : 07-03-09 21:21

> [...]
> dyrlæger ligger inden med alle tal/bogstaver)
>
> Hvis halsbåndet er faldet af, og katten "kun" er chippet, ser det skidt

Enig, og derfor vil jeg også finde en ordentlig løsning med halsbånd.
Kattene var chippet da vi købte dem, og jeg synes ikke jeg vil bedøve dem
mere end godt er.

MVH

HH