Hvornår kommer AA-nummerplader?
Fra : Leif Neland

Dato : 04-03-09 23:57

Skal vi have gang i et væddemål på hvornår der startes forfra i
bogstaverne på nummerpladerne?

Jeg har set ZS.....

Leif

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-03-09 01:52

Leif Neland wrote:
> Skal vi have gang i et væddemål på hvornår der startes forfra i
> bogstaverne på nummerpladerne?
>
> Jeg har set ZS.....

Der går vist en rum tid.

Så vidt jeg er underrettet bliver det Fx eller FA om muligt

Det har jo aldrigt været nogen hemmelighed at visse nummerserier er
forbeholdt.

/F

Fra : Mikael

Dato : 05-03-09 00:51

On 4 Mar., 23:57, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:
> Skal vi have gang i et væddemål på hvornår der startes forfra i
> bogstaverne på nummerpladerne?
>
> Jeg har set ZS.....

Man er nået til ZU 28 XXX læs mere på www.nrpl.dk

Mikael

Fra : perhag

Dato : 05-03-09 09:25

On 4 Mar., 23:57, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:
> Skal vi have gang i et væddemål på hvornår der startes forfra i
> [...]

ZT er der masser af overalt. Det bliver i hvert fald ikke AA efter ZZ,
men i debatten på www.nrpl.dk ved ingen om efterfølgeren til ZZ bliver
FA, FB, GA, AF eller en ikke forudset bogstavskombination.

AA vil nok komme som første kombination når det digitale register med
genbrug bliver til noget. I december 2008 blev IBM fyret fra opgaven
med at lave registeret, og SKAT turde ikke fremlægge en ny tidsplan
for digitaliseringen.

Fra : Per O.

Dato : 07-03-09 13:29

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Skal vi have gang i et væddemål på hvornår der startes forfra i
> bogstaverne på nummerpladerne?

GA, GB og GC skulle være de næste kombinationer ifølge
http://www.nrpl.dk/comb-1966.php

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Armand

Dato : 07-03-09 14:10

Per O. skrev:
> "Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
>>

> GA, GB og GC skulle være de næste kombinationer ifølge
> http://www.nrpl.dk/comb-1966.php

Jeg har haft en MZ på AX -plade, og min nuværende Honda står med EV
-plade. De alfabetisk tidlige kombinationer et tilsyneladende forbeholdt
motorcyklerne, så VIL du eje et AA -indregistreret må du nok på ryggen
af en tohjuler, men det bliver tilsyneladende først om et stykke tid :-/

--
Armand.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-03-09 16:48

Per O. wrote:
> "Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
>>

> GA, GB og GC skulle være de næste kombinationer ifølge
> http://www.nrpl.dk/comb-1966.php

GB er hvert fald i brug allerede, jeg har set flere papegøjeplader der
hed GB xxxxx, mener også jeg har set GA som papegøjeplade.

Man har vel heller ikke brugt at blande gule og hvide pladers
nummerserier, så det må vel blive udenfor dette range at man vælger
næste serie til de hvide?

Thomas

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-04-09 16:37

On Sat, 07 Mar 2009 16:48:16 +0100, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.invaliddk> wrote:

> [...]
>
>Man har vel heller ikke brugt at blande gule og hvide pladers
>nummerserier, så det må vel blive udenfor dette range at man vælger

Hvis du har fulgt med, har de gule bare "haltet bagefter" gennem
nøjagtig de samme serier som de hvide. Trailere anhængere og
knallerter kom foran og måtte have nye nummerserier fra udvalgte
bogstavkombinationer og fremad.
At man har valgt at starte "papegøjerne" med GA og fremad skyldes man
skulle bruge en ledig nummerserie - og den var åbenbart ikke lige til
rådighed uden for meget bøvl. Så de hvide får enten FA eller GA når
man æder ZZ op.

Fra : Mogens

Dato : 06-04-09 17:36

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> skulle bruge en ledig nummerserie - og den var åbenbart ikke lige til
> rådighed uden for meget bøvl. Så de hvide får enten FA eller GA når

Sidebemærkning:
Fik udleveret en hvid ZU-plade idag - uden blåt DK-logo :)

Fra : Ivar

Dato : 07-03-09 22:53

Leif Neland skrev:

> Jeg har set ZS.....

Jeg har set GA i dag. Når G-serien er slut (det tager over et år)
starter de på AA.

Ivar Magnusson

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-03-09 10:46

On Sat, 07 Mar 2009 22:53:14 +0100, Ivar wrote:

> Jeg har set GA i dag. Når G-serien er slut (det tager over et år)
> starter de på AA.

Ka'tte passe. http://nrpl.dk/high-1966.php siger ZV.

Mon ikke det var en af de tofarvede?

Fra : Ivar

Dato : 08-03-09 10:56

Peter Dalgaard skrev:

> Ka'tte passe. http://nrpl.dk/high-1966.php siger ZV.

> Mon ikke det var en af de tofarvede?

Jo, det var en papagøjeplade.
Men det ændrer ikke ved at G-serien skal bruges før A-serien.

Ivar Magnusson

Fra : alexbo

Dato : 08-03-09 12:01

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev

> Skal vi have gang i et væddemål på hvornår der startes forfra i
> bogstaverne på nummerpladerne?

Skiftet skulle være sket samtidig med det digitale motorregister men det
trækker ud,
jeg har hørt at man i mellemtiden vil bruge de bogstavkombinationer man
sprang over af etiske grunde.

BH MU PU PY VC ZB o.s.v
Med det nuværende lave bilsalg kan de klare et stykke tid.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1793004&vId=0

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivar

Dato : 08-03-09 12:32

alexbo skrev:

> Skiftet skulle være sket samtidig med det digitale motorregister men det
> trækker ud,
> jeg har hørt at man i mellemtiden vil bruge de bogstavkombinationer man
> sprang over af etiske grunde.

Man bruger først G-serien, der aldrig har været brugt. Den var
reserveret til Grønland, men er åbenbart ikke blevet brugt.

Det ser ud til at være et problem at starte med AA igen, fordi
enkelte numre stadig er i brug på biler fra tresserne. Nogle gange
får man det indtryk at nye computersystemer, blot gør ting mere
komplicerede.

Ivar Magnusson

Fra : alexbo

Dato : 08-03-09 13:12

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev

> Man bruger først G-serien, der aldrig har været brugt. Den var
> reserveret til Grønland, men er åbenbart ikke blevet brugt.

De bruger GR men det er vel også nok,
der er mange år mellem GR 26549 som jeg husker som en 15-20 årig Pajero, og
GR
47215 som er en næsten ny Matrix.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 08-03-09 18:47

Ivar skrev:

> [...]
> enkelte numre stadig er i brug på biler fra tresserne. Nogle gange
> får man det indtryk at nye computersystemer, blot gør ting mere

Det kan ikke kræve flere timers programmering at undersøge om et nummer
findes i forvejen.

Problemet er måske at videreformidle den oplysning til
nummerplademaskinen, der måske kun kan få at vide den skal lave en serie
nummerplader fra f.ex. GA20000 til GA20999

Og det gik jo ikke an, hvis man skulle kassere dubletterne efter de var
lavet; en nummerplade koster jo adskillige hundrede kroner at lave

Leif

Fra : Ivar

Dato : 08-03-09 19:45

Leif Neland skrev:

> [...]

> Og det gik jo ikke an, hvis man skulle kassere dubletterne efter de var
> lavet; en nummerplade koster jo adskillige hundrede kroner at lave

Netop, det skulle jo nødigt komme frem, at en nummerplade kun koster
nogle få kroner at fremstille.

Ivar Magnusson

Fra : alexbo

Dato : 08-03-09 19:57

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev

> Det kan ikke kræve flere timers programmering at undersøge om et nummer
> findes i forvejen.

Næh, men så længe det ikke er et problem at finde friske nummerserier, er
det måske nemmere at bruge dem indtil systemet er lavet om.
Tanken er at autoforhandlere kan få en række numre udleveret og efterhånden
som de sælger bilerne selv registrere dem på nettet.
Så vil autohandlere blive små motorkontorer hvor også private kan registrere
sin bil.

Jeg tror SKAT satser på en samlet pakke, systemet op at stå og så begynder
de forfra på nummerserierne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 20:47

alexbo skrev:

> Jeg tror SKAT satser på en samlet pakke, systemet op at stå og så begynder
> de forfra på nummerserierne.

Men hvad er "forfra"??

Skal det være motorcykelplader; kvadratiske gule plader; gule plader;
papegøjeplader; kvadratiske hvide plader (der er større end
motorcykelplader) eller hvide plader der bliver tildelt AA?

Mit bud bliver motorcyklerne (igen, når dé er nået igennem deres
reserverede serie)!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 20:43

Ivar skrev:

> [...]
> enkelte numre stadig er i brug på biler fra tresserne. Nogle gange
> får man det indtryk at nye computersystemer, blot gør ting mere

A-serien var kvadratiske motorcykel-nummerplader (jeg har haft en MZ fra
midt i 70'erne med AX -- ---), og når man én gang har holdt visse serier
(som også Papegøje-serien, nu) sepereret, vil man nok ikke begynde at
mixe dem hæmningsløst :-/

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 16-03-09 20:57

Armand skrev:

> A-serien var kvadratiske motorcykel-nummerplader

Nej, A blev også brugt til biler, også med det gamle system
med regioner. AA var Fredriksberg. Til motorcykler blev der
typisk taget en bogstavskombination ud, fx BK.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 16-03-09 21:17
Fra : Ukendt

Dato : 16-03-09 21:18

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev :

>A-serien var kvadratiske motorcykel-nummerplader

Nope ;)

http://www.dkfritidbil.dk/debat/debat.htm

--
Jan_stevns

Fra : perhag

Dato : 10-03-09 16:29

On 7 Mar., 14:10, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]

Jeg gætter på at ZZ i den største serie 20000-59999 opbruges i
december 2009.
www.nicolette.dk/nummerplader findes en løbende prognose, som siden
sidste sommer har forskubbet sig fra juli 2009 til nu september 2009,
men jeg tror salget er gået så meget i stå at der går 2 måneder med
hver bogstavskombination; ZU mar-apr, ZV maj-jun, ZX jul-aug, ZY sep-
okt, ZZ nov-dec.

At papegøjepladerne har taget hul på GA først er ikke et bevis for at
personbilerne vil gøre det samme. Dog er den nyeste melding jeg har
set fra Skats konsulent at man vil fortsætte med bogstavet G plus
nogle af de hidtil ikke brugte kombinationer, f.eks. BH. Et par
måneder tidligere udtalte Skat i en anden artikel at man efter ZZ
ville bruge bogstaverne F og G, og det virker underligt at F-pladerne
i den nye artikel ignoreres.

> [...]
> motorcyklerne, så VIL du eje et AA -indregistreret må du nok på ryggen
> af en tohjuler, men det bliver tilsyneladende først om et stykke tid :-/

Princippet i nummerpladesystemet er at de forskellige
køretøjskategorier tildeles egen nummerserie. Nogle serier bevæger sig
meget langsomt frem gennem bogstavskombinationerne. Det gælder især de
to diplomatserier og de kvadratiske serier. MC-serien foretog i øvrigt
et spring fra DN til EE, se nærmere på www.nrpl.dk .

Indirekte var dette spring et resultat af at de gule påhængsplader var
nået gennem hele systemet til ZZ. Underligt at ingen krævede et helt
nyt nummerpladesystem dengang det skete.