lige et spørgsmål mere, ang mine mac tanke~
Fra : LEIF ANDERSEN

Dato : 29-07-01 00:08

Hej igen mac folk, og undskyld hvis jeg spør dumt, men ellers for man jo
intet svar

Er det sådan på en mac, som det er på en skod pc, at der findes opgraderings
mugligheder `med hensyn til motherboard og cpu skift, og eller kan man bare
nøjes
med at skifte cpu på en mac, hvis dette motherboard er opgraderings klar til
dette formål ?.

og kan mac tunes, så som skod pcére kan det ?.

hvor hurtig er den hurtigeste cpu lavet til en mac ?

--
med venlig hilsen fra
Leif Andersen # Leif den lykkelige #

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-01 01:14

LEIF ANDERSEN <leif.andersen@mbox301.get2net.dk> wrote:

> [...]
> eller kan man bare nøjes med at skifte cpu på en mac, hvis dette
> motherboard er opgraderings klar til dette formål ?.

du kan selfølge brænde dit motherbord af og købe et nyt gennem din
forhandler, men det er nok billigere at købe en ny mac Nej du kan
ikke bare udskifte motherbord og CPU. Motherbord'et laves kun af Apple,
CPU'erne der kan købes fra IBM ogMotorola passer ikke direkte i
motherboardet.

Du kan skifte CPU'en hvis motherbordet er opgraderings klar - det er de
fleste i et eller andet omfang, men det kan sjældet betale sig, da en ny
lige så hurtig ogmere feature-rig mac kan erhverves for det samme som
den gamle kan sælges for + opgraderingskort Opgraderings CPU'er
koster typisk fra 2000-8000kr. kig eks på <http://www.macxpres.dk>

> og kan mac tunes, så som skod pcére kan det ?.

Overclockes ja, nogle af modellerne kræver dog brug af lodekolbe
(danger) - det gælder de fleste nye modeller.

> hvor hurtig er den hurtigeste cpu lavet til en mac ?

i de stationære 700MHz G3 (IBM PPC750cx), 866MHz G4 (Motorola PPC7450)
og 2x800MHz G4 (Motorola PPC7450).
i de bærbare 500MHz G3 (IBM PPC750cx) og 500MHz G4 (Motorola PPC7410)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Jesper

Dato : 29-07-01 08:26

> [...]

> nøjes med at skifte cpu på en mac, hvis dette motherboard er opgraderings

Du kan skifte processor på en PowerMac, ikke på iMac (untagen Rev. A med
Mezzanine slot) og svjv kan nyere PowerBooks ej heller
processoropgraderes. Moderboardopgradering kan du godt glemme alt om.

> og kan mac tunes, så som skod pcére kan det ?.

Jada , de nyeste Quicksilver PowerMac G4 kan godt...om det er
anbefalelsesværdigt at gøre er så en anden sag. Garantien ryger i al
fald.

> hvor hurtig er den hurtigeste cpu lavet til en mac ?

MPC 7450 (PPC 74xx kaldes populært for G4) 867MHz

--
Jesper.

Fra : tom dissing

Dato : 29-07-01 10:23

On 29/07/01 1:07, in article DDH87.354$It.10936@news.get2net.dk, "LEIF
> [...]

> nøjes
> med at skifte cpu på en mac, hvis dette motherboard er opgraderings klar til
Det er indtil videre kun muligt at "tune" din mac, ved hjælp af nogle
særdeles uautoriserede metoder ( Mac'en er klokket ret højt i forvejen
6-8x) ( og det kan kræve en loddeklokke)
I forhold til Mother board kan du gange prisen i forhold til PC med ti..
Apple er ikke interessseret i at sælge løsdele til deres maskiner..
I forhold til CPU upgrade..
Vanvittigt dyrt.. Og kun marginale forbedringer !? Top Klok er 867 Mhz
Klokken forventes at ryger over 1 Ghz ved næste årsskifte.. Alle går og
venter på den næste Mac/Motorola processor, som Apple vil kalde G5.. Den
kommer formodentligt ved årsskiftet (mac trade show )(MacXpo)
Tom

PS
Mac har netop påstået/bevist !? At 867 Mhz er dobelt så hurtigt som 1.7 Ghz
P4.. !?
(På photoshop og Mediacleaner 5.0 ( vi er nogle der tvivler)