SV: Fjedre til mercedes 190
Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 02-03-09 13:36

Hej Kenny,

Det er ikke "bare lige" at skifte forfjedrene på en mb 190, men det er da
lykkedes for mig vha. af 2 almindelige fjederspændere.
Det er rigtigt, at der ikke er meget plads og derfor kan fjederspænderne
ikke sidde lige over for hinanden på fjederen du tager af og på den nye
fjeder du sætter på.
Husk at line fjederspænderne op efter fjederenden i bunden - den skal jo
passe ned i "hakket" på svingarmen..
Inden du sætter fjederspænderne på, er det en god ide at klemme fjederen
sammen vha. af en donkraft under svingarmen ved bærekuglen.
Det er en selvfølge, at du har stabiliseret forvognen forsvarligt på bukke
inden du starter på at klemme fjederen sammen!
Du skal sørge for at den nye fjeder og fjederspænderne er rene og tørre
inden du starter med at klemme fjedrene sammen - du kan risikere, at
fjederspænderne glider på fjederen mens du spænder den samme - så pas på
"ølholderne"- der er store kræfter i en fjeder, der bliver sluppet løs!
På min bil var begge forfjedre knækket - den ene for oven og den anden for
neden - så jeg vil råde dig til at skifte begge forfjedre!

Jeg købte mine forfjedre hos Biltema i Næstved - pris 199 kr. pr. stk.

Held og lykke med arbejdet og husk at passe på!

Hilsen Preben

Fra : KT

Dato : 03-03-09 08:39

"Preben Kohl Lauritzen" <kohl@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg købte mine forfjedre hos Biltema i Næstved - pris 199 kr. pr. stk.
>
> Held og lykke med arbejdet og husk at passe på!

Hej Preben

Tak for rådene, tror lige jeg skal i biltema et smut, det var sgu billigt og
kvaliteten plejer at være god.

En af mine venner laver et værktøj til at skifte fjederene, det tager 10
minutter med sådan en tingest og man risikerer ikke at noget smutter.

mvh

kenny