Kan man se om der er betalt moms?
Fra : Ukendt

Dato : 01-03-09 13:20

Er det muligt at slå op på nettet om der er betalt moms af en gulpladebil,
ved at indtaste registreringsnummeret? Og nej, det drejer sig ikke om en
anmeldelse om momssvindel.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Brian H

Dato : 01-03-09 13:33

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i meddelelsen news:Au2dnQTlwYf94DfUnZ2dnUVZ_vWdnZ2d@giganews.com...
> Er det muligt at slå op på nettet om der er betalt moms af en gulpladebil,
> ved at indtaste registreringsnummeret? Og nej, det drejer sig ikke om en
> anmeldelse om momssvindel.

Hvad er baggrunden for dit spørgsmål?

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-09 13:34

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er baggrunden for dit spørgsmål?

Den er ikke af relevans her.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Brian H

Dato : 01-03-09 13:37

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i meddelelsen news:TJydnc3cafI3HTfUnZ2dnUVZ_vWdnZ2d@giganews.com...

Okay

Fra : alexbo

Dato : 01-03-09 13:43

"Kim Frederiksen" skrev

> Er det muligt at slå op på nettet om der er betalt moms af en gulpladebil,
> ved at indtaste registreringsnummeret?

Nej den oplysning kan kun findes i firmaets regnskab.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-09 14:04

> Nej den oplysning kan kun findes i firmaets regnskab.

Ok, tak.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Armand

Dato : 01-03-09 22:51

alexbo skrev:
> "Kim Frederiksen" skrev

> Nej den oplysning kan kun findes i firmaets regnskab.

Huh?
Skat'efar må nødvendigvis også kunne se dét - Ellers havde man jo ikke
kunnet foretage de "golfklub-razzia's", som i grunden førte til
papegøjepladens genindførelse!

Om man ligefrem kan få detaljen oplyst hos Skat, er en anden sag - Men i
grunden ikke uinteressant, hvis man f.eks. står for at erhverve sig et
tidligere erhvervs-køretøj!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-03-09 23:14

Armand skrev:

> Om man ligefrem kan få detaljen oplyst hos Skat, er en anden sag - Men i
> grunden ikke uinteressant, hvis man f.eks. står for at erhverve sig et
> tidligere erhvervs-køretøj!

Så beder man vel bare om at se en kvittering for at momsen er betalt?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 01-03-09 23:45

"Ib Jakobsen" skrev

> Så beder man vel bare om at se en kvittering for at momsen er betalt?.

Momsen er altid betalt.
Hvis du vil købe en varevogn af en blikkenslager og han viser dig at den har
han købt for 3 år siden for 120.000 kr plus moms ialt 150.000 kr.
Så aner du alligevel ingenting om hvorvidt han har fratrukket denne moms i
sit regnskab.
Motorkontoret ved det heller ikke, de ved kun om bilen er registreret til
privat, erhverv eller blandet.
SKAT ved det heller ikke, de kan kun se hans årsregnskab.

Hvis de vil vide mere bliver de nødt til at gennemgå regnskabet, se alle
momsbilag for at se om bilmomsen er med i bunken.
De kan jo heller ikke uden videre se om han har trukket momsen fra en privat
vaskemaskine fra.
Eller måske trukket moms fra der er det rene digt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-03-09 20:09

alexbo skrev:
> "Ib Jakobsen" skrev

> Momsen er altid betalt.

Helt specifikt: Indgår i momsregnskabet.

> [...]
> privat, erhverv eller blandet.
> SKAT ved det heller ikke, de kan kun se hans årsregnskab.

Ja, det kan godt være jeg husker forkert. Jeg har kun haft en gammel
golf for mange år siden. Der var der en attest med. Men den har nok
været så gammel, så det har været et tolddokument.

Senere havde jeg en Kadett C fra ´80. Men den var der rigtig nok ikke
noget ekstra papir på.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 02-03-09 21:58

"Ib Jakobsen" skrev i

> Helt specifikt: Indgår i momsregnskabet.

Nej betalt,
køber betaler momsen til autohandleren/sælger.

Misforståelsen opstår fordi så mange tror at firmaer ikke betaler moms, de
betaler moms fuldstændig som private.
Firmaer har den mulighed at trække den betalte moms fra i regnskabet, men
det ændrer ikke ved at de skal have penge op af lommen og betale moms til at
begynde med.

Så er der nogle regler for moms af import, men det er en helt anden
situation.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-03-09 22:30

alexbo skrev:
> [...]
> det ændrer ikke ved at de skal have penge op af lommen og betale moms til at

nej og ja til det du skriver. Jeg ved udemærket godt at alle betaler
moms. Jeg så bare situationen en privat køber hos en håndværker. Og at
den der også indgår i hans regnskab og betragtes som indgående moms. Og
den så modregnes i hans endelige opgør med Skat. Undlader han modregne
er der betalt moms.

Faktisk er der moms på alle bilhandler. Også på hvide plader. Det skal
køberen ikke bekymre sig om da det er en sag mellem forhandleren og
Skat. Såkaldt forskelsmoms. Der fifles en del ved byttehandler hos
forhandlerne for at bringe den ned.

> Så er der nogle regler for moms af import, men det er en helt anden
> situation.

Ja lad os holde dem uden for.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-03-09 22:35

> [...]
> at begynde med.
>
> Så er der nogle regler for moms af import, men det er en helt anden

Jamen Alex har jo ret - hvis du køber en brugt varevogn hos en forhandler er
det forhandlerens problem at afregne momsen til Skat.
Køber du den af et momsregistreret firma er det deres problem.
Køber du den af en privat er der ingen moms.

Hvad du så vil bruge bilen til bestemmer jo hvordan du vil registrere den;
helt firma, blandet firma/privat eller helt privat.
Dette valg bestemmer om du (hvis du altså er momsregistreret) kan trække
momsen fra i dit firma-regnskab - og hvad du skal betale i "vægtafgift".

Hvis vi forestiller os at sælger er et momsregistreret firma, som ikke er
bilhandler, der vælger at købe bilen, trække momsen fra og derefter sælge
den videre til en privat uden at afregne momsen af salget til Skat - så er
det sælgers problem overfor Skat. Der er jo svaret moms af bilen ved 1. køb.
Desuden omregistrere du den jo - og registrere du den så til privat kørsel
forsvinder den jo fra Skat's "sorte liste". Du kan altså iskoldt og roligt
parkere lige hvor og hvornår du vil - Skat ser din papegøje-plade og mister
interessen.

Og hvis ikke baggrunden for det oprindelige spørgsmål var frygt for enten at
overtage skjult moms-gæld til Skat eller ikke at kunne bruge bilen
privat...hvad var grunden mon så ?

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Armand

Dato : 02-03-09 21:31

alexbo skrev:
> [...]
> vaskemaskine fra.
> Eller måske trukket moms fra der er det rene digt.

Med dét scenarie, er det vel heller ikke købers problem om momsen er
trukket fra efter køb!?

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-03-09 21:39

On Mon, 02 Mar 2009 21:30:55 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Med dét scenarie, er det vel heller ikke købers problem om momsen er
>trukket fra efter køb!?

Jow - hvis køber har trukket momsen fra! Hvis bilen er købt momsfri,
så helt fint, selv det kummerlige teater går! Men hvis køber trækker
momsen, så kan SKAT's ubarmhjertige hammer falde hvis man antræffes
til golfarrangement eller koncert i den jyske hede, hvad en del har
opdaget

Fra : Armand

Dato : 05-03-09 20:14

Ivan Madsen skrev:

> [...]
> momsen, så kan SKAT's ubarmhjertige hammer falde hvis man antræffes
> til golfarrangement eller koncert i den jyske hede, hvad en del har

Øhh??
Ham jeg benævner "køber" er 2.parten der er ved at købe et
gulpladekøretøj af en erhvervsdrivende.
Jeg synes at dine argumenter sætter "køber" som den der oprindelig har
købt køretøjet!?

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-03-09 20:17

On Thu, 05 Mar 2009 20:13:53 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>gulpladekøretøj af en erhvervsdrivende.
>Jeg synes at dine argumenter sætter "køber" som den der oprindelig har

Køber er den seneste ejer - hvis det er en privat, der har købt en
gulpladebil er der jo ingen problemer, der er købt en bil til xx kr +
moms eller en momsfri bil. Hvis det er en ný/brugt bil, hvor moms
trækkes fra i et firmaregnskab og den så antræffes på steder, hvor den
ikke formodes at være - begynder ejer/køber at have et
forklaringsproblem.
Det kan såmænd være den selvstændige, der bruger gulpladebilen fra
firmaadressen til privaten aften og morgen - det skal nemlig betragtes
som "fri bil" med deraf følgende skattemæssige og momsmæssige
problemer. Det er en ond verden derude.

Fra : alexbo

Dato : 01-03-09 23:26

"Armand" skrev

> Skat'efar må nødvendigvis også kunne se dét - Ellers havde man jo ikke
> kunnet foretage de "golfklub-razzia's", som i grunden førte til
> papegøjepladens genindførelse!

Til den kontrol har man brugt centralregistrets registering.
Er bilen indregistreret til erhverv skal man have en god forklaring på
hvorfor man holder på en golfklubs parkeringsplads en søndag formiddag.

Det er kun i regnskabet man kan se om momsen er trukket fra, betalt er den
under alle omstændigheder.

>Om man ligefrem kan få detaljen oplyst hos Skat, er en anden sag - Men i
> grunden ikke uinteressant, hvis man f.eks. står for at erhverve sig et
> tidligere erhvervs-køretøj!

Næh det er ganske ligegyldigt, Skat ved det heller ikke.
Bilen koster det den koster.
Hvis den koster 40.000 kr plus moms er det 50.000 kr.
Hvis den koster 50.000 kr. momsfri er det sandelig også 50.000 kr.

Hvad tidligere ejere har betalt eller ikke betalt er uden betydning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-03-09 23:29

> [...]
>
> Om man ligefrem kan få detaljen oplyst hos Skat, er en anden sag - Men i
> grunden ikke uinteressant, hvis man f.eks. står for at erhverve sig et

Køber du hos en forhandler plejer de da at oplyse om bilen er "momset" eller
ej.
Skal du selv kunne trække momsen skal bilen være i moms-systemet fra ny.
Har den været privat-registreret kan du ikke trække momsen af den senere - i
det mindste ikke hvis den har været privat.registreret fra ny.

Så et eller andet sted må oplysningen jo være - men at få den er nok en
anden sag.

MEN - efter at ha rodet lidt rundt på Skat's side er jeg ikke sikker på at
det er sådan mere - det ser ud til at der ikke føres kontrol med det mere,
men det strider jo mod at Skat kan udsende klistermærker....
Og det side-kompleks er ikke det lettest tilgængelige......

Fra : alexbo

Dato : 02-03-09 00:02

"Jesper Hedegaard" skrev

> men det strider jo mod at Skat kan udsende klistermærker....

Klistermærkerne og nu papegøjepladerne har ikke noget med momsen at gøre men
med registreringen,
om bilen er registreret til ene eller det andet.

Det er så rigtigt at hvis bilen er registreret til erhverv og bliver brugt
privat,
så kommer SKAT muligvis for at kigge på firmaregnskabet for at se hvordan
det er med momsen.
Men de ved det ikke på forhånd.

Det er langt værre hvis SKAT forlanger den sparede registreringsafgift
betalt.
Det vil ikke være sjovt at have en Porche Cayenne på gule plader hvor SKAT
vil have afgift af hvide pader.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian H

Dato : 02-03-09 22:37

> Det vil ikke være sjovt at have en Porche Cayenne på gule plader hvor SKAT
> vil have afgift af hvide pader.

Det har vel ikke noget at gøre med om den blev brugt privat, men nærmere om
der enten er sat ekstra sæder i eller om bilen er brugt til at fragte flere
personer end der er sæder til

Fra : alexbo

Dato : 02-03-09 23:04

"Brian H" skrev

> Det har vel ikke noget at gøre med om den blev brugt privat, men nærmere
> om der enten er sat ekstra sæder i eller om bilen er brugt til at fragte
> flere personer end der er sæder til

Ja jeg er enig, jeg fik lige blandet tingene sammen, beklager.

mvh
Alex Christensen