Ingen aut. gear på "små" 4wd'ere, hvorfor?
Fra : Klaus G.

Dato : 25-02-09 18:06

Hej.

Jeg sad lige og kiggede på www.toyota.dk på den nye RAV4. Fin bil, meget
interessant 2.2 Diesel motor med 136hk eller 177hk. Men hov, de laver den
kun med aut. gear på deres benzinmotor og endda kun en 4trins kasse. Ringe
økonomi, uinteressant motor efter min mening. Og 4gear kun? Det må da give
nogle åndsvage store hop i RPM, eller hvad? Jaja, ved godt at amerikaner
øserne har klaret sig med 3gear, men de er jo heller ikke ligefrem nogle
økoræsere :)

Anyways. Jeg kiggede så på www.suzuki.dk på en Grand Vitara. Igen smider de
kun aut. gear efter deres benzinmotor, selv om de har lavet en interessant
1.9 Diesel på 129hk. Og igen er kassen kun på 4trin. Mystisk.

Nå, videre til www.mitsubishi.dk for at se på Outlander. Igen kun en
benzinmotor med aut. gear, dog en 6trins denne gang. Men deres fine
dieselkværn må undvære og nøjes med manuelt.

Så kom turen til www.honda.dk og deres CR-V. Sørme jo, kun deres benziner
som der smækkes en aut. kasse på, dog 5trin og ikke kun 4.

Så hvad er grunden til at de ikke smider en god aut. kasse på disse små 4x4
dieselmaskiner? De er jo efterhånden proppet til med udstyr, så aut. gear
burde jo være en option?

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-02-09 18:59

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Så hvad er grunden til at de ikke smider en god aut. kasse på disse små
> 4x4 dieselmaskiner? De er jo efterhånden proppet til med udstyr, så aut.
> gear burde jo være en option?

Måske det er fordi de nuværende aut.kasser ikke kan holde til det væsentligt
højere drejningsmoment fra diesel maskinerne?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus G.

Dato : 25-02-09 19:11

> Måske det er fordi de nuværende aut.kasser ikke kan holde til det
> væsentligt højere drejningsmoment fra diesel maskinerne?
Det burde da ikke være noget problem at "låne" en fra en anden producent? VW
Tiguan laves bla. med aut. gear til 2.0TDI 140hk motoren. En pløretubine.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-02-09 19:14

> Det burde da ikke være noget problem at "låne" en fra en anden producent?

Næh ikke hvis producenten vil "låne" den ud

> VW Tiguan laves bla. med aut. gear til 2.0TDI 140hk motoren. En
> pløretubine.

Ja og både MB og BMW leverer da også 4WD diesel med aut. svjv.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Bjarne

Dato : 25-02-09 19:17

Per Beer Hansen wrote:

> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Måske det er fordi de nuværende aut.kasser ikke kan holde til det
> væsentligt højere drejningsmoment fra diesel maskinerne?

Hm, amerikanerne har lavet særdeles kraftige motorer med aut. gear i 50 år.
og tænk lige på amerikanske SUV'er. Min chevrolet 1500k 4WD, aut, 6,5l
turbodiesel fra 1995 havde et moment på 510nm. Og det var en af de mindre.

Toyota landcuiser 3.0 diesel fåes også med aut.gear. Masser af moment.

De store mercere og bmw klarer sig vist også fint med aut. gear.

mvh,
Bjarne

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-02-09 19:18

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Toyota landcuiser 3.0 diesel fåes også med aut.gear. Masser af moment.
>
> De store mercere og bmw klarer sig vist også fint med aut. gear.

Jeg siger jo heller ikke at det ikke kan lade sig gøre, bare at de kasser de
har nu, måske ikke kan holde.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ivan Madsen

Dato : 25-02-09 19:04

On Wed, 25 Feb 2009 18:05:47 +0100, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>dieselmaskiner? De er jo efterhånden proppet til med udstyr, så aut. gear

Det har nok en del med udviklingsomkostninger at gøre, man "genbruger"
hvad man kan med små modifikationer - de meget momentstærke
dieselmaskiner stiller jo nogle ret skrappe krav til automatikken - og
det er sandsynligvis hamrende dyrt at nyudvikle en 6-7 trins kasse til
sådan en, hvor man med begrænset indsats kan genbruge den til den
forrige model.

Fra : Klaus G.

Dato : 25-02-09 19:19

> [...]
> det er sandsynligvis hamrende dyrt at nyudvikle en 6-7 trins kasse til
> sådan en, hvor man med begrænset indsats kan genbruge den til den
Det er selvfølgelig rigtigt nok. Men toyota har jo en kasse fra
LandCruiseren som kan klare en masse moment. Ellers kan de vel få lov at
producere en fra et andet mærke på licens? Eller købe dem hos de andre.

SsangYoung producerede jo en 4x4 på licens. Det var Mercedes de havde lånt
tegningerne fra. Så det kan godt lade sig gøre :)

Fra : Ivan Madsen

Dato : 25-02-09 19:35

On Wed, 25 Feb 2009 19:19:03 +0100, "Klaus G."

> [...]
>
>SsangYoung producerede jo en 4x4 på licens. Det var Mercedes de havde lånt
>tegningerne fra. Så det kan godt lade sig gøre :)

Det handler jo i bund og grund om markedet som helhed - det er muligt
SsangYoung fik lov at "låne" fra Mercedes - men det gør Toyota ikke!
Og de modeller du nævner kommer jo typisk fra relativt store spillere
på SUV markedet, og så er det nok begrænset hvad man kan købe sig til

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-02-09 20:19

> [...]
> Og de modeller du nævner kommer jo typisk fra relativt store spillere
> på SUV markedet, og så er det nok begrænset hvad man kan købe sig til

Det var vel også allerede forældet Mercedes teknologi SsangYoung købte sig
til.

Mvh Niels

Fra : Klaus G.

Dato : 25-02-09 20:45

> Det var vel også allerede forældet Mercedes teknologi SsangYoung købte sig
> til.
Ja, de får næppe lov til at bygge deres nye aut.kasse med 7trin frem og
2tilbage :)

Fra : KASO

Dato : 26-02-09 20:44

> [...]
>
> SsangYoung producerede jo en 4x4 på licens. Det var Mercedes de havde lånt
> tegningerne fra. Så det kan godt lade sig gøre :)

Det er vist de færreste gearkasser, der bliver produceret af bilfabrikkerne.
De køber dem typisk af underleverandører, der leverer til mange forskellige
fabrikker - f.eks. ZF eller Borg Warner (der står bag VAG's DSG).

Fra : Bjarne

Dato : 25-02-09 19:09

Klaus G. wrote:

> [...]
>

> Så hvad er grunden til at de ikke smider en god aut. kasse på disse små
> 4x4 dieselmaskiner? De er jo efterhånden proppet til med udstyr, så aut.

Ja det er surt. Jeg var selv i samme situation for et halvt år siden. Jeg
købte så en brugt Subaru outback med 2.5l benziner. 40.000km, Automatgear,
1800kg på krogen og AWD. Den duer.
Efter sigende kommer Subaru med Automatgear på deres diesel boxer til
efteråret. Så kigger vi på det igen til den tid.

mvh,
Bjarne

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 25-02-09 11:23

On 25 Feb., 18:05, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> dieselmaskiner? De er jo efterhånden proppet til med udstyr, så aut. gear

Man putter fa.... da ikke en plørekasse på en 4 hjulstrækker. Har du
nogen sinde set en LandRover med en sådan. Det hører bare ikke hjemme.
Blasfemi. Adder.

Benny

Fra : Klaus G.

Dato : 25-02-09 19:31

> Man putter fa.... da ikke en plørekasse på en 4 hjulstrækker. Har du
> nogen sinde set en LandRover med en sådan. Det hører bare ikke hjemme.
> Blasfemi. Adder.
Hvad putter man så i?

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 25-02-09 19:54

> Hvad putter man så i?
>
> --
> Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
> www.seth-enoch.dk

Næh - aut.gear er vel forbeholdt storebrødrene; Range Rover og Discovery...

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : MVJ

Dato : 25-02-09 20:11

Man putter fa.... da ikke en plørekasse på en 4 hjulstrækker. Har du
nogen sinde set en LandRover med en sådan. Det hører bare ikke hjemme.
Blasfemi. Adder.
--------------------------------
Nå.- nå !!! Har en Grand Vitara 2.0 SE benzin med aut. Og nyder hver en km
jeg kører - aut. er bare sagen - hvem f..... gider sidde og rode med et en
geastang ?

Mogens

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-02-09 20:20

hojvaelde@gmail.com wrote in

> Man putter fa.... da ikke en plørekasse på en 4 hjulstrækker. Har du
> nogen sinde set en LandRover med en sådan.

Man sammenligner fa.... da ikke en LandRover med SUV'er. Det hører
bare ikke hjemme. Blasfemi. Adder.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 25-02-09 23:44

On Wed, 25 Feb 2009 10:22:53 -0800 (PST), hojvaelde@gmail.com wrote:

>Man putter fa.... da ikke en plørekasse på en 4 hjulstrækker. Har du
>nogen sinde set en LandRover med en sådan. Det hører bare ikke hjemme.
>Blasfemi. Adder.

Det har jeg faktisk, der har kunnet fåes i en jubilæumsmodel og der er
en hel del der har smidt en tomatkasse på en V8'er i en 90", det
skulle virke ret godt til terrænkørsel.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Leonard

Dato : 26-02-09 09:26

hojvaelde@gmail.com wrote:

> Man putter fa.... da ikke en plørekasse på en 4 hjulstrækker. Har du
> nogen sinde set en LandRover med en sådan. Det hører bare ikke hjemme.
> Blasfemi. Adder.

Hvis ellers man vil erkende at 4WD ikke kun er gamle Land Rovere, så
var jeg ude at køre i en vild offroader, der havde en tvangsstyret
automatgearkasse. Så jo, nogen bruger faktisk automatgear i terræn.
Denne bil var den, der trak de andre op af de huller de ikke selv kunne
klare.

--
Leonard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-02-09 01:13

>Så hvad er grunden til at de ikke smider en god aut. kasse på disse små 4x4
>dieselmaskiner? De er jo efterhånden proppet til med udstyr, så aut. gear
>burde jo være en option?

Tja.. det var faktisk en af grundene til at vi sattes os fast på en
Santa Fe.

Nemlig alle de modeller du har snakket om kiggede vi på med 2 krav for
øje... diesel og automat..

Sælgeren hos Toyota så noget slukøret ud da den handel gik i vasken..
jeg var sq overbevist om at det da var en selvfølge at få en RAV med
auto og diesel.. men ak nej, vi blev snydt og han blev skuffet.

JEG fatter det heller ikke. Både sælger og jeg var enige om at det var
helt grotesk - han måtte endda erkende at vi ikke var de eneste der
måtte gå med uforrettet sag hos dem pga. toyota bare ikke kan levere
en diesel med auto.

Det må være en OMMER!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Mikael

Dato : 26-02-09 02:11

> [...]

> dieselmaskiner? De er jo efterhånden proppet til med udstyr, så aut. gear

Har du kigget på andre landes hjemmesider, det kan sagtens være det
kun er i Danmark man ikke kan få dem med automatgear.

Mikael

Fra : Armand

Dato : 26-02-09 18:25

Mikael skrev:

> Har du kigget på andre landes hjemmesider, det kan sagtens være det
> kun er i Danmark man ikke kan få dem med automatgear.

Det tror jeg faktisk er endog meget muligt, omend at det ikke hjælper
Klaus i praksis.
Ifald skyldes det nok at diesel generelt vælges af økonomi-hensyn og at
det er meget få tomat-kasser der ikke medfører et mer-forbrug hvorfor
man sikkert regner flertallet af potentielle diesel-købere for at ville
hælde til manuel gear og derfor ikke tager automatic-modellen hjem :-/

--
Armand.

Fra : claus b.p.

Dato : 26-02-09 18:27

> Så hvad er grunden til at de ikke smider en god aut. kasse på disse små
> 4x4 dieselmaskiner? De er jo efterhånden proppet til med udstyr, så aut.
> gear burde jo være en option?

Der er nok kun en grund: Udviklings/fremstillingsomkostninger contra
forventet antal solgte eksemplarer ganget med ekstrafortjenesten.
Der er mange billige bilmærker der ikke fås med aut. gear, eller hvor kun
enkelte motorvarianter fås med den.

Fremover skal bilfabrikanterne ovenikøbet til at optimere yderligere på
deres aut.gearkasser og motorelektronik, for at kunne overholde den samlede
CO2 kvota. Forbruget er jo typisk lidt højere med tomatkasse.

/Claus