Fri tekst søgning i Mysql
Fra : Nederbasse

Dato : 02-03-09 10:24

Hej
Jeg vil gerne lave en ordentlig søgning i en Mysql db.
I stedet for at lave en: .. WHERE indhold LIKE '%$titel_txt%' vil jeg gerne
lave en FULLTEXT søgning.

Men er det mig der har misforstået FULLTEXT, jeg kan ikke få den til at
virke og får denne fejl:
MySQL-fejl: Can't find FULLTEXT index matching the column list
..
Tabellen er en MYISAM, Kollation er utf8_danish_ci, rækker jeg vil søge i er
enten VARCHAR eller LONGTEXT som datatype
Dump: http://www.neder.dk/ft.jpg

Min forespørgsel ser sådan ud:
SELECT * FROM arrangement WHERE MATCH (arr_titel,indhold)
AGAINST('$titel_txt')

Jeg læser fejlen som jeg søger i en kolonne der ikke er lavet et indeks i
eller hva?

Lars

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 02-03-09 12:34

Nederbasse wrote:
> [...]
> Dump: http://www.neder.dk/ft.jpg
>
> Min forespørgsel ser sådan ud:
> SELECT * FROM arrangement WHERE MATCH (arr_titel,indhold)

Du skal lave et samlet fulltext index på de 2 felter.

Hvis du har adgang til phpMyAdmin så vælg tabellen. Check de 2 bokse
udenfor arr_titel og indhold. Klik på det nederste lille t der ligger
under tabellen.

Så bliver der lavet et fulltext key der indeholder begge felter - og så
kan du bruge ovenstående forespørgsel.

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Nederbasse

Dato : 03-03-09 11:31

SNIP

> [...]
> under tabellen.
>
> Så bliver der lavet et fulltext key der indeholder begge felter - og så

Det hjalp men så kommer et lille tillægsspørgsmål: hvorfor kan man ikke
finde et ord som Miljø eller Planlægning?

Er det mig der regner mad at FULLTEXT kan mere en det faktisk kan?
Tabellen er utf8

Lars