Quotes og slash i Mysql
Fra : Nederbasse

Dato : 26-02-09 09:19

Hej

På trods af advarsler er der stadig nogle der vil skrive f.eks. GPS'er i en
tekst der skal ind i en Mysql db hvilket giver en error.

Hvordan sikre man at der kan indsættes ' og / i en Mysql database
Databasens tegnsæt er UTF-8 Unicode (utf8)

Neder

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-02-09 09:39

Nederbasse wrote:
> [...]
>
> Hvordan sikre man at der kan indsættes ' og / i en Mysql database
> Databasens tegnsæt er UTF-8 Unicode (utf8)

mysql_real_escape_string();

Det bedste er noget at lave en funktion ala

function dbstr($str) {
if(get_magic_quotes_gpc()) {
$str = stripslashes($str);
}
return mysql_real_escape_string($str);
}

Så når du indsætter laver du blot noget ala

$str = "GPS'er";

$sql = "INSERT INTO tabel (value) VALUES ('".dbstr($str)."')";
mysql_query($sql);

.... og problemet er løst :)

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Dan Storm

Dato : 26-02-09 09:51

Johan Holst Nielsen skrev:
> Det bedste er noget at lave en funktion ala

> [...]

magic_quotes_gpc er forældet, så spørgsmålet er om det overhovedet er
nødvendigt at lave funktionen? Naturligvis hvis man vil tage højde for
ældre versioner af PHP med magig_quotes_gpc sat til.

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Nederbasse

Dato : 26-02-09 11:34

SNIP

> [...]
>
> People who claim they don't let little things bother
> them have never slept in a room with a single mosquito.

Vi har åbenbart version 4.3.9 på serveren og magic_quotes_gpc er off i begge
values

Neder

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-02-09 11:51

Nederbasse wrote:
> SNIP
>>

> Vi har åbenbart version 4.3.9 på serveren og magic_quotes_gpc er off i begge
> values

Så brug den funktion jeg har skrevet :) In case en eller anden person
finder på at sætte det on :) (Er sket før...:D)

Fra : Dan Storm

Dato : 26-02-09 12:09

Nederbasse skrev:
> Vi har åbenbart version 4.3.9 på serveren og magic_quotes_gpc er off i begge
> values

Af ren og skær nysgerrighed - hvorfor har i ikke opdateret PHP? Eller er
I hostet hos en af de billige udbydere?

Fra : Nederbasse

Dato : 26-02-09 18:36

"Dan Storm" <shadyz_REMOVETHIS_@err0r.dk> skrev i en meddelelse

> Af ren og skær nysgerrighed - hvorfor har i ikke opdateret PHP? Eller er I
> hostet hos en af de billige udbydere?
> --
> Dan Storm - storm at err0r dot dk / http://err0r.dk

Vi har en MEGET_FORSIGTIG server admin her på jobbet, han laver ikke noget
bare fordi

Lars

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-02-09 22:46

Nederbasse wrote:

> Vi har en MEGET_FORSIGTIG server admin her på jobbet, han laver ikke noget
> bare fordi

Det må man sige - 4.3.9 er omkring 4½ år gammel... Det er rimelig
bekymrende eftersom der ha været en slat PHP fejl siden da - hvor PHP
selv har bedt om at opgradere hurtigst muligt... Ved selvfølgelig ikke
om han har lavet nogle manuelle patches - men tvivler.

PHP4 velligeholdes ligeledes ikke - dvs. der kommer ikke opdateringer
til bugs og security mm.. Ikke at have opgraderet til PHP5 endnu er imo
direkte dumt.

Så rent faktisk vil jeg ikke kalde det MEGET_FORSIGTIG - tvært i mod! Og
du må gerne citere mig for ;)

Fra : Nederbasse

Dato : 27-02-09 10:43

> [...]
> direkte dumt.
>
> Så rent faktisk vil jeg ikke kalde det MEGET_FORSIGTIG - tvært i mod! Og

Jeg tror det køre lidt efter devisen: If it ain't broken don't fix it

Lars

Fra : Dan Storm

Dato : 27-02-09 10:46

Nederbasse skrev:

> Jeg tror det køre lidt efter devisen: If it ain't broken don't fix it

Så må du jo forklare ham at det er i stykker :) Det er derfor der kommer
nye versioner :)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-02-09 11:52

Dan Storm wrote:

> magic_quotes_gpc er forældet, så spørgsmålet er om det overhovedet er
> nødvendigt at lave funktionen? Naturligvis hvis man vil tage højde for
> ældre versioner af PHP med magig_quotes_gpc sat til.

Ældre og ældre...Så vidt jeg ved er den option først fjernet i version
5.3 (eller husker jeg forkert?). Altså de nuværende releases har stadig
mulighed for at have den on - selvom den længe har været default off.
PHP 5.3 er svjv stadig i beta,alpha eller hvad det nu engang er :)

Fra : Martin

Dato : 26-02-09 11:58

Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]
> mulighed for at have den on - selvom den længe har været default off.
> PHP 5.3 er svjv stadig i beta,alpha eller hvad det nu engang er :)

Det er helt korrekt, den er stadig at finde i PHP 5.2.x, og jeg synes at
have læst et eller andet sted, at den ikke vil blive fjernet før PHP 6 -
men ja, den er default off :)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-02-09 12:01

Martin wrote:

> Det er helt korrekt, den er stadig at finde i PHP 5.2.x, og jeg synes at
> have læst et eller andet sted, at den ikke vil blive fjernet før PHP 6 -
> men ja, den er default off :)

Tjekkede lige op - og det er rigtigt - det er først i PHP 5.3 den er
"deprecated" :) Og den vil så blive fjernet i 6.0.

<http://php.net/manual/en/info.configuration.php#ini.magic-quotes-gpc>

Fra : Dan Storm

Dato : 26-02-09 12:07

Johan Holst Nielsen skrev:
> [...]
> mulighed for at have den on - selvom den længe har været default off.
> PHP 5.3 er svjv stadig i beta,alpha eller hvad det nu engang er :)

Ja, okay; jeg har nok bare ikke selv scriptet efter det så, idet jeg
ikke mente der var nogen der brugte det mere. Så jeg var for hurtig ude
med at kaste om mig med ord som 'forældet' :)

Fra : Nederbasse

Dato : 26-02-09 18:54

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så når du indsætter laver du blot noget ala
>
> $str = "GPS'er";
>
> $sql = "INSERT INTO tabel (value) VALUES ('".dbstr($str)."')";

Det er desværre ikke så let
Der er ca. 40 forskellige uddannelses institutioner der skal indsætte tekst
så derfor ved ikke ikke på forhånd hvor funktionen skal bruges. GPS'er er
bare et eksembel på hvad der kan komme i teksten.

Har jeg forstået det ret at problemet vil blive løst hvis magic_quotes
bliver slået til?
Lars

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-02-09 22:52

Nederbasse wrote:
> [...]
> så derfor ved ikke ikke på forhånd hvor funktionen skal bruges. GPS'er er
> bare et eksembel på hvad der kan komme i teksten.

Jamen det er jo ikke sådan du skal fikse det.

Dataene bliver f.eks. posted og du smider den ind i databaen via noget ala:

$sql = "INSERT INTO foo (val1, val2) VALUES
('".$_POST['val1']."','".$_POST['val2']."')";

I stedet skal det blot være:

$sql = "INSERT INTO foo (val1, val2) VALUES
('".dbstr($_POST['val1'])."','".dbstr($_POST['val2'])."')";

> Har jeg forstået det ret at problemet vil blive løst hvis magic_quotes
> bliver slået til?

Du skal IKKE slå den til. Det vil være det samme som hvis du ikke kunne
finde ud af at bruge ovnen, så du i stedet saver dit spisebord i små
stykker og tænder et bål i køkkenet, i stedet for at læse brugsanvisningen.

Som sagt - ovenstående metode er den mest "korrekte". magic_quotes_gpc
er noget fanden har skabt i php, og ført til et væld af sikkerhedsfejl
(som den du beskriver) i php applikationer. Derfor bliver den heldigvis
også skrottet nu.

Fra : Martin

Dato : 26-02-09 23:50

Johan Holst Nielsen wrote:
> Du skal IKKE slå den til. Det vil være det samme som hvis du ikke kunne
> finde ud af at bruge ovnen, så du i stedet saver dit spisebord i små
> stykker og tænder et bål i køkkenet, i stedet for at læse brugsanvisningen.

Dagens kommentar!

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-02-09 13:32

Martin wrote:

> Dagens kommentar!

Må indrømme der var røget et par glas rødvin ned ;) Det hjalp også lidt
på kreativiteten...

Fra : Nederbasse

Dato : 27-02-09 12:11

SNIP
> [...]
> noget fanden har skabt i php, og ført til et væld af sikkerhedsfejl (som
> den du beskriver) i php applikationer. Derfor bliver den heldigvis også

Jeg kan næsten ikke få armene ned

Lars