mysql, mysqli eller PDO - hvad skal jeg væ~
Fra : tinem

Dato : 25-02-09 14:16

Jeg har tidligere lavet sider med alm. mysql, men er nu ved at gennemlæse en
php bog http://www.friendsofed.com/book.html?isbn=1590597311, hvor php-koden
er vist for alle 3 metoder og vil da gerne bruge den bedste, så hvad skal
jeg vælge og nærlæse? Mit webhotel Gigahost understøtter alle 3.

--
M.v.h.
Tine Müller

http://tine_muller.homepage.dk/
http://www.findbiblioteket.dk/

Fra : Dan Storm

Dato : 25-02-09 14:31

tinem skrev:
> [...]
> er vist for alle 3 metoder og vil da gerne bruge den bedste, så hvad skal
> jeg vælge og nærlæse? Mit webhotel Gigahost understøtter alle 3.

Hvis du bruger MySQL ser jeg ingen grund til at gå igang med PDO.
mysql og mysqli understøtter fint det som du skal bruge til MySQL.

Personligt bruger jeg selv mysqli da man har mulighed for at bruge
prepared statements som øger sikkerheden når du kontakter din database
og laver forespørgsler. Udover det behøver jeg ikke gøre et stort nummer
ud af mit abstraktionslag til MySQL når nu mysqli allerede er klar som
et objekt.

Men igen; afhængigt af dit niveau kan det være svært at vurdere hvad der
er bedst for dig.

PDO kan være praktisk hvis du gerne vil kommunikere mellem to (eller
flere) forskellige typer databaser (f.eks MSSQL og MySQL), men hertil
vil det sikkert også være ønskeligt med to forskellige abstraktionslag
til de forskellige databaser da de begge, på trods af at de understøtter
SQL, ikke reagerer helt ens på nogle forespørgsler.

For mit vedkommende anser jeg mysql extension som forældet. Jeg har dog
et abstraktionslag til at kommunikere via mysql hvis ikke mysqli er
eksisterende.

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Martin

Dato : 25-02-09 16:06

tinem wrote:
> [...]
> er vist for alle 3 metoder og vil da gerne bruge den bedste, så hvad skal
> jeg vælge og nærlæse? Mit webhotel Gigahost understøtter alle 3.

Ingen af dem.....
Brug en klasse som kan connecte til stortset hvad som helst
(fx. PEAR's MDB2 klasse eller lign.)

Hvorfor
1: Du kan skifte til hvad du nu lyster, fx. SQLite, MSSQL, Oracle,
MySQL, PgSQL osv.

2: Da SQL er et standard sprog, som bliver brugt af alle de store
databaser, dog med små variationer.

3: Klassen kan i visse situationer løse de små variationer som der
findes i de forskellige.

Når jeg installerer en server, så plejer jeg at smide stortset alle de
forskellige extensions ind som der nu findes, også kan brugeren af
serveren selv vælge hvad de nu ønsker.