Word dokumenter i hjemmeside
Fra : Aksel

Dato : 28-02-09 18:04

Jeg har en del Word dokumenter som jeg vil gøre tilgængelige på en
hjemmeside, jeg har prøvet på forskellige måder.

Det er efter min mening ikke godt at lave et hyperlink til Word dokumentet,
det vil vel kræve at læserne kan åbne Word.

Det dur ikke at bede Word om at gemme i HTML, alt for mange underlige koder.

Jeg har prøvet at copy/paste til Notebook, og derefter copy/paste til en
HTML side, men så mister jeg al formatering.

Kan alle læse RTF? det kunne være en mulighed at konvertere til RTF og så
hyperlinke til dokumentet.

Er der nogen her der har gode forslag.

Venlig hilsen
Aksel

Fra : jopa

Dato : 28-02-09 18:10

"Aksel" <akseljFJERN@gmail.com> skrev

> Det dur ikke at bede Word om at gemme i HTML, alt for mange underlige
> koder.

Hvad med at gemme i PDF

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Aksel

Dato : 28-02-09 18:24

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen
> "Aksel" <akseljFJERN@gmail.com> skrev

> Hvad med at gemme i PDF

Det har jeg også tænkt på, men filerne bliver tilsyneladende temmelig store.

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-02-09 21:11

Aksel wrote:
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> Det har jeg også tænkt på, men filerne bliver tilsyneladende temmelig
> store.

Det kommer dels an på hvor store Word-filerne er, men også hvilket
værktøj man bruger.

Prøv med PDFCreator http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/ som jeg
har haft megen glæde af. Et eksempel er en Word-fil på 5.038 kB som gav
en pdf-fil på 3.348 kB.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Aksel

Dato : 28-02-09 23:49

> [...]
> har haft megen glæde af. Et eksempel er en Word-fil på 5.038 kB som gav en

Jeg har prøvet at konvertere nogle af filerne med http://www.doc2pdf.net/
det ser ud til at give en fornuftig størrelse på PDF filen.
Jeg tænkte mig ikke rigtig om da jeg skrev om store filer, jeg har fået
nogle PDF filer tilsendt, men det viser sig at være scannede dokumenter.
Den hjemmeside jeg arbejder på er noget lokalhistorie, og en af de damer der
"oversætter" gotisk håndskrift bruger sin PC som en skrivemaskine, printer
det færdige dokument ud, og sletter filen, det er endnu ikke lykkedes mig at
lære hende at gemme, men til gengæld er hun god til gotisk skrift.

Tak for hjælpen Aksel

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-03-09 12:19

Aksel wrote:

> Jeg tænkte mig ikke rigtig om da jeg skrev om store filer, jeg har
> fået nogle PDF filer tilsendt, men det viser sig at være scannede
> dokumenter.

Ja, sådan nogle kan blive ret store.

> [...]
> en skrivemaskine, printer det færdige dokument ud, og sletter filen,
> det er endnu ikke lykkedes mig at lære hende at gemme, men til

Kan du ikke sende hende på et kursus for begyndere?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-02-09 18:23

"Aksel" <akseljFJERN@gmail.com> writes:

> Jeg har en del Word dokumenter som jeg vil gøre tilgængelige på en
> hjemmeside, jeg har prøvet på forskellige måder.
> Kan alle læse RTF?

Nej. Der er kun en ting man kan være sikker på at en bruger på en
web-side kan se: HTML.

Til download vil jeg også foreslå PDF.

Andre alternativer er:
Installer OpenOffice og brug den til at konvertere til HTML
(væsentligt bedre end det ævl Office udgyder som HTML).

Eller gem som OpenOffice-dokument (.odt) og upload det til Google Docs
(http://docs.google.com/DocAction?action=updoc&hl=en) og så giv et link
dertil. Du kan også uploade Word-dokumenter direkte, jeg har ikke tjekket
hvor godt det virker (ingen Word her).

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-02-09 23:27

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Nej. Der er kun en ting man kan være sikker på at en bruger på en
> web-side kan se: HTML.

ja.

> Til download vil jeg også foreslå PDF.

Til download, ja. Nogle tror, det kan være del af en HTML-side. Dette er
en bastard-løsning og ren vildfarelse og meget brugeruvenligt. PDF er en
fil på nettet på samme måde som en exe-fil eller zip-fil, som man
downloader og åbner manuelt. Ikke et dokument som hører til på en
hjemmeside. Derfor skriver man selvfølgelig, det er til download og
lægger indholdet i HTML eller ren tekstformat også, hvis man vil have,
at alle skal kunne læse det.

> [...]
> (http://docs.google.com/DocAction?action=updoc&hl=en) og så giv et link
> dertil. Du kan også uploade Word-dokumenter direkte, jeg har ikke tjekket

Virker det ikke på samme måde, som Gmails konvertering? Det ville da
være logisk. Og den fungerer glimrende. Har godt nok kun modtaget mails
med vedhæftede filer med indhold på lister, fed osv. ikke det værste,
men det virker.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-02-09 23:47

Rune Jensen skrev:

> Til download, ja.

Man kan sagtens lægge en Word-fil til download,
den vil blive vist direkte i browseren - men KUN
hvis Word er installeret på brugerens maskine,
eller en Word-viewer.

Word (Office-pakken) koster penge, og det er ikke
alle der har den installeret.

Derfor er PDF-dokumenter mere aktuelle, det er
blot at installere Adobe Reader, den er gratis, og
nem at installere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-03-09 01:39

Allan Vebel skrev:

> Derfor er PDF-dokumenter mere aktuelle, det er
> blot at installere Adobe Reader, den er gratis, og
> nem at installere.

Jeg er ikke meget for de der readers. de er blevet så store og tunge, og
kan en helt masse, de ikke behøver, og derfor åbner de for injections i
uhørt grad og er vildt ustabile. Jeg kan heller ikke se formålet med,
jeg skal have to programmer for at se en hjemmeside, egentlig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-03-09 12:17

Rune Jensen wrote:

> [...]
> injections i uhørt grad og er vildt ustabile. Jeg kan heller ikke se
> formålet med, jeg skal have to programmer for at se en hjemmeside,

Så er der jo kun tilbage at lægge indholdet fra Word-filen i en
html-fil, evt. via en txt-fil, og formatere manuelt.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-03-09 13:13

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Så er der jo kun tilbage at lægge indholdet fra Word-filen i en html-fil,
> evt. via en txt-fil, og formatere manuelt.

Eller konvertere via copy/paste i en fornuftig editor, der kan rense ud i
word-filerne når de pastes.

/Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-03-09 14:24

Per Christoffersen wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Eller konvertere via copy/paste i en fornuftig editor, der kan rense
> ud i word-filerne når de pastes.

Såsom Notepad++.

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 01-03-09 19:41

Rune Jensen skrev:
> [...]
> uhørt grad og er vildt ustabile. Jeg kan heller ikke se formålet med,
> jeg skal have to programmer for at se en hjemmeside, egentlig.

Prøv Foxit Reader (findes i 2 versioner m./u. toolbar), 1 fil på ca.
1.5Mb, fås også oversat til dansk.

--
Venlig hilsen
Ib K. Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-02-09 19:03

Aksel skrev:
> [...]
>
> Jeg har prøvet at copy/paste til Notebook, og derefter copy/paste til en
> HTML side, men så mister jeg al formatering.

Hvor meget formatering er der i grunden tale om?
Det, du kan genskabe i HTML er jo nærmest kun
overskrifter, tekstafsnit, kursiv og fed skrift.

Med en ordentlig HTML-teksteditor er det i min
erfaring ikke nogen større opgave at konvertere
Word-dokumenter til HTML, sålænge det drejer ikke
drejer sig om mange og komplicerede sider.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-02-09 21:35

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Med en ordentlig HTML-teksteditor er det i min
> erfaring ikke nogen større opgave at konvertere
> Word-dokumenter til HTML, sålænge det drejer ikke
> drejer sig om mange og komplicerede sider.

Puh, og dette er endda "filtered":

http://vebel.dk/test/side_skrevet_i_word_2003.htm

Prøv bare at se tabellen, hvordan den er sovset ind
i kode.

Nogle gange er det smart lige at åbne sit
tekstbehandlingsprogram til en avanceret tabel,
gemme som html, og så lige klippe koden ud - bare
ikke i Word - det tager længere tid end at lave det
manuelt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-02-09 23:43

Allan Vebel skrev:

> Puh, og dette er endda "filtered":
>
> http://vebel.dk/test/side_skrevet_i_word_2003.htm
>
> Prøv bare at se tabellen, hvordan den er sovset ind
> i kode.

Tak, det har jeg prøvet for mange år siden.
Det jeg mente var, gem dokumentet som en tekstfil,
og sæt markører ind i denne.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-03-09 00:10

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det jeg mente var, gem dokumentet som en
> tekstfil, og sæt markører ind i denne.

Så er man alligevel nødt til at lave tabellen manuelt

Ja, det fungerer fint med almindelig tekst, der blot
skal sættes <p> omkring, men man opnår ingen som
helst fordele ved det, andet end at Word har
stavekontrol.

En anden ting, når man klipper ud fra Word, er der
tegn der bliver skrevet forkert - det er bindestreg og
udråbstegn, det skal lige tjekkes for "warnings".

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk