Div fylder ikke ud i højden
Fra : Jesper Schlæger

Dato : 26-02-09 16:58

Hejsa,

Jeg er i gang med indledende øvelser til en opdatering af mit design,
men er stødt ind i et problem med at min yderste div (#container) ikke
fylder ud i højden.

Set i IE7 på Win XP fyldes #container ud i højden, men i chrome og FF3
gør den ikke.

Så er det gode spørgsmål naturligvis, hvorfor dog ikke? Det resultat
jeg ser i IE7 er det ønskede resultat i sidste ende.

Både html og css validerer.

Webside: http://www.schlaeger.nu/projects/schlaeger/index.php
Css: http://www.schlaeger.nu/projects/schlaeger/design/style/schlaeger.css

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jesper Schlæger

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-02-09 13:45

Jesper Schlæger skrev:
> [...]
>
> Så er det gode spørgsmål naturligvis, hvorfor dog ikke? Det resultat
> jeg ser i IE7 er det ønskede resultat i sidste ende.

1. Anskaf Web Developer Toolbar til Firefox. Den giver
blandt andet et fantastisk overblik over, hvodan elementerne
opfører sig (Outline Block Level Elements).

2. Ofte overset faktum: En container der indeholder
float'ede elementer skal *ikke* udvides med højden
af de float'ede elementer, som IE gør. Se artiklen
http://webdesign101.dk/css/floatcontainer.php

3. W3C's validator tjekker kun HTML og CSS syntaks,
og ikke om koden er logisk korrekt.

4. Hvis du skal lave to kolonner er lige høje, skal du gribe
til særlige metoder, beskrevet i disse to artikler:
http://webdesign101.dk/layout/
http://webdesign101.dk/csslayout/equal_height_spalter.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 27-02-09 08:57

On 27 Feb., 13:45, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:
> 1. Anskaf Web Developer Toolbar til Firefox. Den giver
> blandt andet et fantastisk overblik over, hvodan elementerne
> opfører sig (Outline Block Level Elements).

Interessant forslag - det vil jeg kigge på.

> 2. Ofte overset faktum: En container der indeholder
> float'ede elementer skal *ikke* udvides med højden
> af de float'ede elementer, som IE gør. Se artiklenhttp://webdesign101.dk/css/floatcontainer.php

Se den var ny for mig. OG gør jeg containeren til position:absolute,
så er den ikke længere centreret, så det vil heller ikke løse
problemet.

> 3. W3C's validator tjekker kun HTML og CSS syntaks,
> og ikke om koden er logisk korrekt.

Det er jeg klar over.

> 4. Hvis du skal lave to kolonner er lige høje, skal du gribe
> til særlige metoder, beskrevet i disse to artikler:http://webdesign101.dk/layout/http://webdesign101.dk/csslayout/equal_height_spalter.php

Mine kolonner behøver ikke være lige høje. De vil naturligt blive af
forskellige højder når jeg kommer skridtet videre, men det er
naturligvis ikke til at se lige nu. Den del er derfor irrelevant.

Det ønskede resultat er en container der udvider sig i højden alt
efter indholdet og deri en række elementer, som jeg skal have
placeret, hvoraf flere af elementerne har variabel højde. De har
imidlertid alle sammen fast bredde, så det giver selvfølgelig nogle
arbejdsmuligheder.

Baseret på dette ønske, kan en af jer så fortælle mig, hvorledes hhv.
containeren skal defineres og ligeledes med et af de elementer, der
skal være inde i containeren? Pyt med farver, border mv, den skal jeg
nok klare, men hvordan får jeg indholdsboksene til at stå som nu, men
samtidig containeren trukket med ned i højden?

På forhånd tak

Venlig hilsen
Jesper Schlæger

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 27-02-09 17:01

Jesper Schlæger <schlaeger.jesper@gmail.com> writes:

> [...]
> mv, den skal jeg nok klare, men hvordan får jeg indholdsboksene til
> at stå som nu, men samtidig containeren trukket med ned i højden?

Den nemme løsning er at undlade at sætte en højde på. Så skulle den
da gerne udvide sig, så den kan rumme indholdet. Hvis du vil have luft
til indholdet, skal du have fat i margin på din container, eller
evt. padding på elementerne indeni.

--
/Wegge

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-09 17:30

Jesper Schlæger wrote:

> Set i IE7 på Win XP fyldes #container ud i højden, men i chrome og FF3
> gør den ikke.

Hvis du i din css ændrer

#bottom {
float: left;
width: 100%;
border: none;
margin: 0px;
padding: 0px;
text-align: center;
color: #6ac48e;
background-color: transparent;
font-size: 65%;
}

til

#bottom {
clear:both;
[...]

skulle det komme på plads.

Erik Ginnerskov

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 27-02-09 09:41

On 27 Feb., 17:30, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:

>  clear:both;
>
> skulle det komme på plads.

Tænk at det skulle være så simpelt...! Tusind tak ;)

Jeg må så hellere få læst op på hvad det reelt er den gør, så jeg ved
det til næste gang.

Tak til jer alle for de gode svar!

Venlig hilsen
Jesper Schlæger