Opbygning af databaser
Fra : Jeppe jørgensen

Dato : 26-02-09 13:37

Hej,

Mig og min bror er ved at gå i gang med et projekt. Til dette er
der påkrævet en hjemmeside, da det kommer til at foregå på
nettet. Selvfølgelig vil jeg ikke opgive denne idé på forummet
her, men jeg har nogen spørgsmål til at sætte det op.

Jeg har lidt viden om opbygning af hjemmesider, dog ikke meget.
Har arbejdet en del med flash MX, lidt med frontpage og
dreamweaver. Er lige gået i gang med en bog så jeg kan få noget
grundlæggende viden om HTML.

Det vi skal have, er en simpel hjemmeside. tænkte at bruge comp /
templates til at lave sådan en, og bruge en WYSIWYG program som
DW og FP. Men er dette den bedste måde? eller skal jeg overveje
at lære visual studio eller lignende? eller er den bedste måde at
bruge notesblok til at opsætte hele hjemmesiden?..

Et svar på dette spørgsmål får mig i det mindste startet ud med
hvilket program jeg skal ind og lege med.

der er få krav til hjemmesiden. Men vi skal have noget så hver
gang en person opretter sig, gemmes de oplysninger og bliver så
smidt over i et "register". dvs der skal være en database der
gemmer disse oplysninger. Er det muligt at lave dette med HTML?
og er det bedst / nemmest at få det i gang med WYSIWYG programmer
eller bare notesblok?..

Jeg kan kontaktes på seerexis@live.dk - eller her på forumet. jeg
vil meget gerne have en "fast" kontakt med en (fx på msn eller
over mail) - der kan give nogen regulære oplysninger og hjælpe
råd til en nybegynder der vil kaste sig ud i dette univers...

Puha, noget af en stor mundfuld ord at sluge, så jeg stopper her
:)

Venlig hilsen - Jeppe B. jørgensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-02-09 15:25

Den Thu, 26 Feb 2009 12:37:12 +0000 skrev Jeppe jørgensen:

> Selvfølgelig vil jeg ikke opgive denne idé på forummet her, men jeg har
> nogen spørgsmål til at sætte det op.

Sikke dog en naiv tankegang - du vil gerne have gode ideer fra andre, men
vil ikke selv give nogen ud!

> der er få krav til hjemmesiden. Men vi skal have noget så hver gang en
> person opretter sig, gemmes de oplysninger og bliver så smidt over i et
> "register". dvs der skal være en database der gemmer disse oplysninger.

Check registerlovgivningen!

> Puha, noget af en stor mundfuld ord at sluge, så jeg stopper her :)

Det var sgu da på tide - læs du hellere i din bog.

---
Karl Erik.

Fra : Jeppe jørgensen

Dato : 26-02-09 15:33

det var sgu da en fantastisk fjendtlig fremgangsmåde. Selvfølgelig opgiver
jeg da ikke idéen herinde, er du da fuldstændig dum? det er der ingen der
gør.

registerloven siger intet om jeg ikke må gemme oplysninger om firma navne
der registrere sig på en hjemmeside.

ta' dig sammen.

Fra : jopa

Dato : 26-02-09 18:31

"Jeppe jørgensen" <Seerex11@hotmail.com> skrev

> ta' dig sammen.

Kan han ikke.
Han bruger for meget krudt på at bede os andre om det samme.

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-02-09 16:01

"Karl Erik Christensen" <none@none.com> skrev i meddelelsen

> Check registerlovgivningen!

Siden hvornår er det blevet påkrævet at spørge myndighederne om lov til at
gemme folks bruger-ID i en database, når de af egen drift etablerer sig som
registreret bruger på et site?

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-02-09 16:18

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> gemme folks bruger-ID i en database, når de af egen drift etablerer sig

Hmm.. mon ikke det var i 2001 jeg havde en snak med Rigsrevisionen om
overgang fra registerforskrifterne til persondataloven, og deraf ændrede
krav til personfølsomme -> personhenførbare data ?

Hvor finder jeg registerlovgivningen ?

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 26-02-09 18:52

Stig Johansen skrev:

> Hmm.. mon ikke det var i 2001 jeg havde en snak med Rigsrevisionen om
> overgang fra registerforskrifterne til persondataloven, og deraf ændrede
> krav til personfølsomme -> personhenførbare data ?

I så fald er der nok mange hjemmesider, hvor besøgende kan oprette en
brugerprofil for at logge ind, der må lukke.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-09 00:06

Philip Nunnegaard wrote:

> I så fald er der nok mange hjemmesider, hvor besøgende kan oprette en
> brugerprofil for at logge ind, der må lukke.

Åh jo. Jeg skulle da mene, at så længe man ikke videregiver indtastede data
til tredjemand eller bruger data til andet end det login brugeren på forhånd
er informeret om, kan det ikke være i strid med registerloven.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-02-09 09:37

Erik Ginnerskov skrev:

> Åh jo. Jeg skulle da mene, at så længe man ikke videregiver indtastede
> data til tredjemand eller bruger data til andet end det login brugeren
> på forhånd er informeret om, kan det ikke være i strid med registerloven.

Så er jeg mere rolig.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-02-09 09:41

Philip Nunnegaard wrote:

> Så er jeg mere rolig.

Flueknepper kan man altid være, men hvis vi ændre Erik's udsagn:
"andet end det login brugeren på forhånd er informeret om"
til:
"andet end det login brugeren på forhånd har givet tilladelse til"

Så kan vi ikke være mere enige ;)

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-02-09 02:31

Philip Nunnegaard wrote:

> I så fald er der nok mange hjemmesider, hvor besøgende kan oprette en
> brugerprofil for at logge ind, der må lukke.

Det var et hint om, at det der før hed registerforskrifterne og
registertilsynet nu hedder persondataloven og datatilsynet.

Den diskussion jeg henviste til var vedr. CPR numre, som efter dataloven
ikke længere var person_følsomt_.

Det betød at jeg kunne rydde op i en helvedes masse MS SQLServere i staten
da nogle logningskrav forsvandt.

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-02-09 15:39

Jeppe jørgensen skrev:

> Et svar på dette spørgsmål får mig i det mindste startet ud med
> hvilket program jeg skal ind og lege med.

Du skal i hvert fald ikke bruge Frontpage, det er et dybt
forældet program. Om du foretrækker Dreamweaver eller et
andet WYSIWYG-program eller at kode i hånden afhænger helt
af, hvad du selv har det bedst med. Men når du skal arbejde
med nedenstående, slipper du under ingen omstændigheder for
at skulle arbejde med koder.

> smidt over i et "register". dvs der skal være en database der
> gemmer disse oplysninger. Er det muligt at lave dette med HTML?

Nej, du skal bruge et serversidesprog til at kommunikere med
en database. Det mest udbredte er php som serversidesprog og
MySQL som database, men der er også mange, der bruger
Microsofts serversidesprog asp med tilhørende database. Hvis
du allerede har et webhotel, så tjek, hvad det tilbyder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jeppe jørgensen

Dato : 26-02-09 16:02

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-02-09 00:05

Den Thu, 26 Feb 2009 18:30:44 +0100 skrev jopa:

> Kan han ikke.
> Han bruger for meget krudt på at bede os andre om det samme.

Nååå bette efteraber, er der en der har tisset på din sukkermad?
Nej hvor synd det er for dig.

---
Karl Erik.

Fra : jopa

Dato : 27-02-09 11:55

"Karl Erik Christensen" <none@none.com> skrev

> Nååå bette efteraber, er der en der har tisset på din sukkermad?

Næ nærmere din.
Du er ikke den samme efter du blev fyret fra radio glad i Esbjerg

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-02-09 17:59

"jopa" <admin@jp-web.invalid> wrote in

> Næ nærmere din.
> Du er ikke den samme efter du blev fyret fra radio glad i Esbjerg

Har de også en radiokanal? ;)

Fra : jopa

Dato : 27-02-09 18:01

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev

> Har de også en radiokanal? ;)

Det kan være det var TV Glad i stedet for, men han er der ikke mere

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk