Billedlinks i FF og Safari
Fra : Erik Olsen

Dato : 24-02-09 20:28

Hejsa

Jeg har opdaget en besynderlighed på mine websider hvor jeg sine steder
benytter billedlinks til at linke til engelsksprogede sider og tilbage.
Det optræder på følgende sider og drejer sig om linket fra flaget i
øverste højre hjørne:

http://www.modelbaneteknik.dk/index.htm
http://www.modelbaneteknik.dk/index-e.htm
http://www.modelbaneteknik.dk/n-scale/index.htm
http://www.modelbaneteknik.dk/n-scale/index-e.htm

Linket virker korrekt i IE 7 og Opera 9.63 hvor det klikbare område
udgøres af hele flaget, mens det klikbare område i FF 3.06 og Safari
3.3.2 er begrænset til en smal stribe lige under flaget.

På følgende sider ser det imidlertid ud til at fungere ens i de fire
browsere:

http://www.modelbaneteknik.dk/model/index.htm
http://www.modelbaneteknik.dk/model/index-e.htm

Hvorfor nu det?

Jeg har rodet med et par forskellige løsninger, en udgave uden div om
link- og billedtag virkede slet ikke i FF og Safari.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-02-09 21:14

Erik Olsen skrev:

> begrænset til en smal stribe lige under flaget.

Det er din <h1> der dækker for flaget. Udskift

<h1 style="position: relative; left: 30px;">www.modelbaneteknik.dk
med
<h1 style="padding-left: 30px;">www.modelbaneteknik.dk

Hos mig giver det samme resultat.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-02-09 21:32

Allan Vebel wrote:

> Det er din <h1> der dækker for flaget. Udskift
>
> <h1 style="position: relative; left:
> 30px;">www.modelbaneteknik.dk med
> <h1 style="padding-left: 30px;">www.modelbaneteknik.dk

Aha. Jeg har ikke tænkt over at en ´<h1> kan have en bredde svarende til
hele siden.

Skyldes det centreringen, eller er det generelt?

> Hos mig giver det samme resultat.

Mnja, jeg ændrede padding-left til 60px som modsvarer flagenes bredde,
så blev det helt rigtigt

Mange tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-02-09 22:29

Erik Olsen skrev:

> Aha. Jeg har ikke tænkt over at en ´<h1> kan have
> en bredde svarende til hele siden.

Det er helt normalt - en <h1> er et block-element, hvor
for eksempel <span> er et inline-element.

> Skyldes det centreringen, eller er det generelt?

Det er sådan noget der kan opstår med floatede
elementer.

Det kunne måske også være klaret ved at give din
<h1> en display:inline; - men så er der andre ting der
kan være svært at styre.

Prøv at eksperimentere med det, så bliver du klogere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-02-09 22:46

Allan Vebel wrote:

> [...]
> <h1> en display:inline; - men så er der andre ting der
> kan være svært at styre.
>
> Prøv at eksperimentere med det, så bliver du klogere.

Endnu en gang tak for hjælpen, og tak for svarene. Det fungerer nu, men
jeg skal vist fremover være særligt opmærksom på floatede elementer som
også i andre tilfælde har kompliceret tingene for mig. Det er desværre
ikke så ligetil.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-09 00:08

Erik Olsen skrev:

> [...]
> jeg skal vist fremover være særligt opmærksom på floatede elementer som
> også i andre tilfælde har kompliceret tingene for mig. Det er desværre

Mens jeg bearbejder en side, lægger jeg border på mange elementer
og tabeller. Så er det nemmere at se hvor de fistrer hen.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-02-09 14:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Mens jeg bearbejder en side, lægger jeg border på mange elementer
> og tabeller. Så er det nemmere at se hvor de fistrer hen.

Ja, det tror jeg er en fornuftig fremgangsmåde. Jeg har brugt teknikken
nogle gange ved mere komplekse opsætninger, men i mit ungdommelige
overmod havde jeg undladt det her fordi jeg troede jeg kunne overskue
den ellers ret enkle opsætning.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen