Høst af solbær
Fra : Emil

Dato : 28-07-01 21:47

Hej

Findes der en nem måde at høste solbær og ribs på?
Det tager jo en en timestid for at høste fra et par buske.
Og med 3-4 kg i timen, er det jo billigere at købe dem som
dybfrost.

Den metode jeg har set, er at ryste busken v.h.a. et udtag på en
traktor. Det er ikke lige tilgængeligt for mig.

Måske en løsning med en almindelig boremaskine som "ryster"?

Findes der nemme løsninger, eller skal jeg bare invitere den
lokale børnehave til at afhente (smage/spise) bærrene?

m.v.h. Emil

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-07-01 22:52

> [...]
> traktor. Det er ikke lige tilgængeligt for mig.
>
> Måske en løsning med en almindelig boremaskine som "ryster"?

Havearbejde skal ikke prissættes, i så fald skal man ikke være havedyrker.
Det skal være glæden ved at have gjort det hele selv, krydret med viden om
under hvilke forhold produkterne er opstået, jeg tænker her især på gødning
og sprøjtning. Men skulle du gå hen og finde ud af at industrialisere
plukningen, så må det være din måde at gøre det på, evt. sammen med dem der
skulle få lyst til at gøre det samme. Jeg har lige plukket 10 kg med
håndkraft, og det tog jeg vist ingen skade af. (Det var værre at plukke 7
kg jordbær i dag).

Hvis du vil frådse lidt med bærrene kan du købe eller lave et 'plukkebæger'
eller hvad det måtte hedde. Det er en ca. 1 liters beholder med håndtag og
plukkefingre med passende afstand oppe i kanten. Nok bedst til ribs, der kan
være noget trælse hvis de er små og har dannet en tæt klump. Men i små
mængder tager jeg besværet med et smil.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Emil

Dato : 29-07-01 00:22

On Sat, 28 Jul 2001, Preben Riis Sørensen wrote:

>Det skal være glæden ved at have gjort det hele selv, krydret med viden om
>under hvilke forhold produkterne er opstået, jeg tænker her især på gødning
>og sprøjtning.

Vi er helt enige. Men der er altså nogle praktiske ting, som
måske kan gøres lidt bedre/hurtigere hvis man lige kendte et godt
tip.

> [...]
>være noget trælse hvis de er små og har dannet en tæt klump. Men i små

Det er da et kanon-godt forslag du kommer med, lige hvad jeg
eftersøgte. Mange tak, jeg er allerede gået i gang med at omdanne
en gammel isvandkande til plukkemaskine.
Jeg glæder mig til at høste i morgen.

m.v.h. Emil

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 28-07-01 22:54

Også her høster der bær, dog med stor fornøjelse
3-4 kg i timen lyder jo ikke af så meget, men omvendt er der vel ikke mange
det regner på, om det kan betale sig at se fjernsyn.

Plukkehastigheden afhænger jo selvfølgelig også af, om det er nogle små
gnallinger, man leder efter, eller de snarere hænger som druer på klaser
Mine solbær er af sorterne Titania og Risager, 5-6 år gamle og rigtbærende.
Ribsbuskene unavngivne, da de blev plantet for et par generationer siden,
men de bærer stadig flot.

Jeg kan selv plukke 6-7 kg i timen, men da jeg udelukkende bruger dem til
saftafkogning, betyder det jo ikke noget at stængler og nogle blade kommer
med i købet. Af sådan en portion bliver der ca 5 liter koncentreret ,
økologisk saft, hvilket hos købmanden vel kunne erhverves for omk. 125 kr.
Så skal herlighedsværdien ved at sidde i morgensolen på en ølkasse og
"malke" bærrene ned i spanden, mens resten af familien stadig ligger og
snuer, vel også tælles med. -Den er ganske betragtelig!

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Emil

Dato : 30-07-01 00:25

On Sat, 28 Jul 2001, Astrid Vest Andreasen wrote:

>Også her høster der bær, dog med stor fornøjelse
>3-4 kg i timen lyder jo ikke af så meget, men omvendt er der vel ikke mange
>det regner på, om det kan betale sig at se fjernsyn.

Her til aften fik jeg høstet et par buske (4,8 kg) mellem kl 21 -
22 mens der var lys nok. Som den naturligste ting i denne verden,
vandrede et pindsvin lige forbi mig; et par grynt/snøft angav at
jeg havde placeret mig på dens territorium. Flagermusene begyndte
også deres jagt på dette tidspunkt, og padderne var meget aktive.

> [...]
>Mine solbær er af sorterne Titania og Risager, 5-6 år gamle og rigtbærende.

Mine buske er af den storfrugtede type - lidt specielle, for der
kommer mange (men små) klaser på selve grundstammen. Bærrene er
meget store, op til 9 mm i diameter, men de fleste er omkring 7
mm.

>Ribsbuskene unavngivne, da de blev plantet for et par generationer siden,
>men de bærer stadig flot.

De som står i skygge får kæmpestore bær, som solsortene spiser
før bærrene er helt modne. De som står i fuld sol får små bær.

>Jeg kan selv plukke 6-7 kg i timen, men da jeg udelukkende bruger dem til
>saftafkogning, betyder det jo ikke noget at stængler og nogle blade kommer
>med i købet.

Jeg har interesseret mig en del for sundheden i "middelhavsmad"
og her fremgår det at netop blade og frugtskaller indeholder
nogle meget vigtige stoffer for vores sundhed.

> Af sådan en portion bliver der ca 5 liter koncentreret ,
>økologisk saft, hvilket hos købmanden vel kunne erhverves for omk. 125 kr.

Næh, til den pris er det nok mest sukker og "det tredie krydderi"
købmanden sætter til salg.

>Så skal herlighedsværdien ved at sidde i morgensolen på en ølkasse og
>"malke" bærrene ned i spanden, mens resten af familien stadig ligger og
>snuer, vel også tælles med. -Den er ganske betragtelig!

Helt enig. Livskvallitet kan ikke købes, men skal opleves.
Myggestik er ingen hindring, men en udfordring.

m.v.h. Emil

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 28-07-01 23:05

Hej Emil
Pluk 1 kg solbær, blend dem og bland dem med 1 kg rørsukker.
Det bliver stift af sig selv i løbet af 1 time
Det er verdens bedste syltetøj og kan stå i køleskabet flere måneder.
Tag så noget vanilleis og kom dette vidunder ovenpå ,
velbekomme.
dette kan du ikke gøre med frosne bær.

Mon man en dag opdager, at bær er lige så levende som alt andet, og bliver
som de behandles ?

Solbær fra rystemetoden, bliver sprøjtet, sprøjtet og sprøjtet men de er
lige så billige forholdsvis som buræg.
Også velbekomme til det.
Det e heldigvis os forbrugere, der bestemmer hvad vi vil putte i vores mund.

mvh
Vibeke.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-07-01 05:59

On Sun, 29 Jul 2001 00:04:52 +0200, "Vibeke Hansen"
<vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

>Solbær fra rystemetoden, bliver sprøjtet, sprøjtet og sprøjtet men de er

Ikke nødvendigvis. Der burde ikke være noget som helst i vejen for at
økologiske bær også høstes på denne måde.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 30-07-01 18:27

> Ikke nødvendigvis. Der burde ikke være noget som helst i vejen for at
> økologiske bær også høstes på denne måde.

er der nogen tegn på, at det er hårdt ved planten, eller er det nærmest som
et stormvejr ? Det er smart , det kunne være interessant at høre
solbærdevaen om det er i orden.

mvh
Vibeke

Fra : Emil

Dato : 30-07-01 00:25

On Sun, 29 Jul 200, Vibeke Hansen wrote:

>Pluk 1 kg solbær, blend dem og bland dem med 1 kg rørsukker.
>Det bliver stift af sig selv i løbet af 1 time
>Det er verdens bedste syltetøj og kan stå i køleskabet flere måneder.

OK, det jeg så gjort. Så må morgendagen afsløre om du taler
sandt.

Helt ærligt, så kom jeg et par glas rom i den halve portion -
bare sådan for en sikkerheds skyld. Og det dufter lovende. Men
jeg imødeser at det ikke varer længe før det bliver spist.

>Solbær fra rystemetoden, bliver sprøjtet, sprøjtet og sprøjtet men de er
>lige så billige forholdsvis som buræg.

Her kan jeg ikke følge dig. Jeg har aldrig følt et behov for at
gøre noget som helst ved frugtbuskene. De er helt sunde og giver
mange bær hvert år.

Egentligt er det lidt underligt at høste så meget hvert år, uden
at give noget til gengæld - nærmest som tyveri.

m.v.h. Emil

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 30-07-01 23:57

Hej

Den eneste fejl ved solbærsyltetøjsopskriften er, at jeg fik den for sent.
Desværre havde vi plukket næsten alle bærrene og frosset dem ned. Jeg fik
lavet en ½ kg portion med rørsukker - du har ret, det smager himmelsk.
Mon man kan gøre nummeret efter med andre bær - f.eks ribs eller brombær.

Tak
Birgitte

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 31-07-01 21:40

..
> Mon man kan gøre nummeret efter med andre bær - f.eks ribs eller brombær.

Ribs og andre frugter med et godt pektinindhold.

Brombær og hinbær har for lidt, men det bevirker bare , at syltetøjet ikke
bliver stift . blåbær har jeg så lidt af at vi spiser dem naturel.

Man kunne måske tillsætte noget geleringsmiddel, noget agar agar måske.
Jeg vil prøve med hinbær.
mvh
Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-01 11:01

> [...]
> lavet en ½ kg portion med rørsukker - du har ret, det smager himmelsk.
> Mon man kan gøre nummeret efter med andre bær - f.eks ribs eller brombær.

Har nu også prøvet. Smagen er super, men at det skulle stivne vil jeg kalde
en let overdrivelse. Mit er i hvert fald ikke ret tykt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thïngmand

Dato : 01-08-01 07:41

> Pluk 1 kg solbær, blend dem og bland dem med 1 kg rørsukker.
> Det bliver stift af sig selv i løbet af 1 time
> Det er verdens bedste syltetøj og kan stå i køleskabet flere måneder.

Er hermed prøvet - tak for tippet!