Fjerne silikone
Fra : Klaus H

Dato : 22-02-09 22:00

Hej eksperter.

Jeg har anskaffet mig en båd, hvor ruderne er lime på med silikone.
Ruderne er nu demonteret da der skal nye på.

Hvordan fjernes den gamle silikone lettest fra glafiberskroget?

Mvh

Klaus H

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-02-09 12:35

Hej Klaus,

Det skal fjernes mekanisk, d.v.s. med stemmejern, kniv og nulren.
Til sidst rengøres med Acetone, men tro ikke at du bare fra
begyndelsen kan poste acetone på, for så let fjernes silicone
ikke.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 23-02-09 15:09

Den Sun, 22 Feb 2009 22:00:14 +0100 skrev Klaus H:
> Hvordan fjernes den gamle silikone lettest fra glafiberskroget?

Først fjernes så meget som muligt mekanisk. Dernæst fjernes resten med
silikonefjerner som kan købes i et byggemarked. Det smøres på og sidder
et godt stykke tid, hvorefter silikonen er blevet sprød og kan skrabes af.

Mvh

Carsten

Fra : Klaus H

Dato : 23-02-09 18:21

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-02-09 18:29

Hej Carsten,

Er det nu nødvendigt at donere dette produkt til miljøet.
Se hvad der skrives om Acetone:

http://www.borup-kemi.dk/~/media/Files/Flydende%
20Kemi/Acetone.ashx

Og se så hvad der er af beskrivelse af de produkter der indgår i
Siliconefjerner:

http://www.danalim.dk/fileadmin/sikkerheds_datablade/dk/sikkerhed
sdatablad_911_dk.pdf

Forklaringer på delmængderne herunder:

http://www.berner.dk/cps/berner/dk-da/downloads/DK/sdbdk-
979236.pdf

http://www.inchem.org/documents/icsc/icsc/eics1278.htm

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/b3096.htm

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-02-09 13:36

Tjaa, aggressive sælgere har det svært! Især når fundamentet mangler.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 24-02-09 00:03

Den Mon, 23 Feb 2009 17:28:40 +0000 skrev slet AAUK2:
> Er det nu nødvendigt at donere dette produkt til miljøet.

Jeg forstår ikke dit indlæg, men mit råd er baseret på min egen erfaring
med af fjerne silikonefuger på vores båd.

Først fjernede jeg så meget jeg kunne med en skarptsleben spartel -
næsten som de der renseblade til keramiske komfurer, og derefter smurte
jeg et tykt lag silikonefjerner på. Efter et døgns tid var det lige til
at kradse og vaske af.

Jeg brugte Den Braven Silikonefjerner fordi den ikke er ret dyr (fås i
Jem og Fix og i Bauhaus), men jeg tror faktisk den fra f.eks. Casco eller
Dana Lim vil fungere bedre. F.eks. tror jeg de vil være nemmere at lægge
på. De koster så bare også noget mere.

Jeg har spurgt en VVS-mand hvad han ville bruge, og han ville også bruge
silikonefjerner, så jeg tænker at det nok er det bedste :) Jeg har ikke
hørt at hærdet silikone kan opløses med acetone, men hvis du siger det ...

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 26-02-09 21:03