Q:Hawaii
Fra : Rasser

Dato : 23-02-09 21:39

Hej.

Har i noget godt / skidt at sige om en rejse til Hawaii ??

Hoteller, oplevelser, rejetid derover osv....

Med venlig hilsen

Per Vinjeborg

Fra : wetlesen

Dato : 05-03-09 10:11

On 23 Feb., 21:39, "Rasser" <painter@lite(SLET).dk> wrote:
> Hej.
>
> Har i noget godt / skidt at sige om en rejse til Hawaii ??
>
> Hoteller, oplevelser, rejetid derover osv....
>
> Med venlig hilsen
>
> Per Vinjeborg

Hawaii Råd og Tips om disse drømme ø'er

Den står en særlig aura om en tur til Hawaii. Bounty strande og
paradis.
Smukke hula kvinder og flotte fyre. Alt dette er sandt, men turen kan
også
ende i en turistfælde af værste skuffe a'la' Gran Canaria's beton-
hoteller.

Dette indlæg i NG er præget af min subjektive holdning. Du vil måske
opleve
det anderledes. Min drøm om Hawaii er øde palme-omkransede strande,
smukke
bjerge med maleriske vandremuligheder og små hoteller med ganske få
turister.

Hawaii er ikke én ø, men 7 beboede ø'er, hvor de 6 kan besøges. Hawaii
er
større end jeg troede. Den største ø, "Big Island" er på størrelse
med
Sjælland. Afstanden fra den ene ende af ø-riget til den anden er 700
kilometer. Transport mellem ø'erne er fly. Transport på ø'erne er
lejet
bil.

Vejret er næsten altid godt med temperaturer på 26-28 grader og
passende
luftfugtighed. Man kan rejse hele året.

Jeg vil nu forsøge kort at beskrive og rangordne de 6 ø'er:

OAHU (6. plads) : Denne ø er vanskelig at undgå, da næsten alle fly
lander
i Honolulu lufthavn på Oahu. Prøv af al magt at komme væk fra ø'en så
hurtigt som muligt. Masser af mennesker,
trafikkaos, hoteller klistret langs stranden. Man kan komme væk fra
kaos –
som to danske piger prøvede en gang og løb vild i en uge – men lad
hellere være. Rejs videre.

LAHAI (5. plads): Den mindste øerne ligger tæt ved Maui og man kan
både
sejle fra Maui og flyve fra Honolulu. Jeg har kun set øen fra luften
og den
så ikke særlig frodig ud og en anelse ensformig.

MAUI (4. plads): Denne ø er Hawaii ø-gruppens næstmest turistede. Der
er
store hotel-komplekser på ø'ens vestside, hvor næsten hver en strand
har et
hotelkompleks som nabo. Strandende er ganske flotte, men øde kan de
ikke
kaldes. Kører man væk fra turistområdet kan man stadig finde det
smukke og
øde Hawaii. Der er flotte ture op til og i Haleakala vulkanen.
Seneste
vulkanske udbrud på Maui var 1790. Vejene på den østlige del af øen
er
utroligt snoede og selv om afstandene ikke er store løber tiden. En
tur til
Hana på østsiden og tilbage til vest-siden tager en hel dag, selvom
ø'en
bare er på størrelse med Lolland.

MOLAKAI (3. plads): Denne ø ligger tæt ved Maui og man kan sejle
dertil,
men det er også muligt at flyve direkte fra Honolulu. Ø'ens ene del
er
bjergrig med strande som afslutning af dalene. Den anden del er en
flad
lavaslette med rødt lavastøv, der sætter sig i tøjet. Der er ikke
mange
turister, men heller ikke mange hoteller. Øens hovedattraktion er en
nedlagt spedalskheds-lejr! Den ligger isoleret neden for bjerget så
smukt
som noget kan ligge.

BIG ISLAND (2. plads) : Denne ø er som sagt den største og geologisk
nyeste. Ja, den dannes i dette øjeblik af lava fra Kilauea vulkanen,
der er
i udbrud netop nu. Der er derfor natur scenerier uden lige. At se
lava'en
løbe ned ad bjergsiden og vælte ud i Stillehavet er en oplevelse af
de
store. Ø'en er domineret af de to store vulkaner Mauna Kea og Mauna
Loa.
Saddle road mellem disse to vulkaner er en fantastisk oplevelse. Kør
4-hjlustrækker og tag op til Mauna Kea toppen. Husk benzin og varmt
tøj –
der er sne på toppen. Der er meget at se og ikke mange turister uden
for
turistbyen Kona. Hilo-siden er den mest frodige. Kona-siden den mest
solrige. Der er ikke så mange strande, men man finder alligevel let
sin
egen smukke strand.

KAUAI (1. plads): Ø'en er den nordligste og en orkan i 1992 satte den
voldsomt tilbage rent turistmæssigt. Ø'en er derfor med relativt få
turister og det er let at finde strande, hvor man kan være alene den
ganske
dag. Her taler jeg endda om de smukkeste strande man kan forestille
sig.
Ø'en er meget frodig og voldsomt eroderet. Det giver muligheder for
vandreture i bjerge og langs kyster, hvor man ikke tror sine egne
øjne. Na
Pali kysten og Waimea Canyon er noget af det smukkeste jeg nogensinde
har
set. Dertil kan lægges en stribe smukke vandflad, der kan nås til fods
med
mulighed for afkøling under de brusende fald. Jeg foretrækker den
nordlige
og østlige del af ø'en. Det er rent paradis.

Min råd til en tur til Hawaii er:

Mindst 2 ugers ferie – der er meget langt at rejse
Flyv direkte til Kauai, lej en bil og indlogér jer på et Bed &
Breakfast Undgå alle turist-udflugterne med undtagelse af en dyr
helikopter-tur ø'en
rundt (1.000 Kr. per person)
Kommer I i hvalsæsonen skal I også ofre jer en hvaltur og se
springende
pukkelhavler - bedst Maui
Kør efter de øde strande og husk snorkel. Bad kun i stille vand og bad
over
koralrev, der er masser af tropiske fisk..
Nyd solnedgangen og elsk med din partner direkte i skumringen
Tag vandreture på Na Pali kysten og i Waimea Canyon
Tag en tur til Big Island
Bo på Hilo siden
Se Kilahua vulkanen både om dagen og natten
Tag op over Saddle Road og forsøg at nå toppen af med 4-hjulstrækker

Jeg lover jer en ferie oplevelse for livet.

Fra : Annette Christensen

Dato : 09-03-09 21:38

"Rasser" skrev i en meddelelse > >
> Har i noget godt / skidt at sige om en rejse til Hawaii ??

Jeg vil også anbefale dig at tage af sted i mindst 2 uger, da det tager godt
et døgn at komme frem.

Vi var af sted i juli sidste år, og fløj med Continental fra København til
Honolulu via New York.

Vi boede på www.miramarwaikiki.com/ , som er et aldeles udmærket hotel til
prisen.

På Oahu er der et godt, udbygget system af offentlige busser, vi fandt det
ikke nødvendigt at leje bil.

Vi tilbragte en dag ved Pearl Harbor, men kunne sagtens have brugt mere tid:
www.pearl-harbor.com/ og www.pacificaviationmuseum.org/

I Honolulu er der et akvarium www.waquarium.org/ og en zoologisk have:
www.honoluluzoo.org/

Powershopping kan fx foregå i: www.alamoanacenter.com/

Desværre var der søndagslukket, da vi var forbi, men tv reklamen for
www.polynesia.com/ så interessant ud.

Tag en tur med bussen øen rundt og gør et stop ved www.dole-plantation.com/
og bliv (måske) overrasket over, at ananas gror ved jorden og ikke på
træer/palmer.

Der er mange udbydere af den (næsten) obligatoriske helikoptertur øen rundt,
vi fløj med www.makanikai.com/

Vi endte med at spise på www.atlantisseafoodsteak.com/ tre gange og var også
godt tilfredse med det pizzeria, der lå lige overfor i samme bygning.

Et par gange om ugen er der et KÆMPE "loppemarked" ved Aloha Stadium:
www.alohastadiumswapmeet.net/

Min mor fik desværre brug for at komme på hospitalet, i den forbindelse vil
jeg gerne rose www.straubhealth.org , hvor vi fik rigtig god behandling.

Wayne www.aim-hawaii.com/ spraymaler fantastiske motiver, samtidig med at
han danser, jonglerer og dj'er.

Kalakaua Avenue er fyldt til bristepunktet med mennesker især om aftenen,
men ellers synes jeg ikke, at der var så mange turister, som jeg havde
forventet.

Er du til søde sager, så husk at smage Dole's "Chocolate covered pineapples"
og Hawaiian Host "Whole macadamias covered in premium dark chocolate"
*uuuuhmmmmmm* (og sig gerne til, hvis du har plads til nogle ekstra æsker af
ovennævnte i kufferten, når du skal hjem )

At Hawaii beskrives som paradis på jord, er jeg absolut enig i, og jeg nåede
endda ikke engang at besøge en af de små og "hemmelige" strande. Vi nåede på
Waikiki Beach en enkelt gang og der må jeg sige, at den stærke, stærke strøm
overraskede mig.

Der var så mange ting, vi ikke nåede, blandt andet at vandre i
http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_Head,_Hawaii , at svømme med delfiner
og at tage en tur op til North Shore www.northshore.com/ , hvor der også
skulle være mange ting at se og opleve.

Jeg blev med andre ord slet ikke færdig med Oahu og planlægger at tage
tilbage dertil på et senere tidspunkt i livet.

Mange hilsner og god tur
Annette