TV om induktionsplade
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-02-09 23:03

Det blev nævnt at det var vigtigt at gryden var helt plan, så der ikke kom
tab i form af at der skulle varmes ekstra hårdt. Men er det ikke lige netop
induktionsmetodens styrke, at varmen overføres til gryden uanset hvor skæv
den er?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : S.B.

Dato : 23-02-09 23:38

> [...]
> tab i form af at der skulle varmes ekstra hårdt. Men er det ikke lige
> netop induktionsmetodens styrke, at varmen overføres til gryden uanset

Den overfører jo kun hvor gryden har forbindelse med pladen, nøjagtig som et
"normal" komfur.
Kan jo ikke overfører gennem luft

styrken ligger i hastigheden den varmer op, og når du skruer ned for
blusset, falder det lige så hurtigt i gryden.
er kartoflerne ved at koge over, skruer du ned og i næsten samme sekund
holder den med at boble over, nøjagtig som gas, der er ingen eftervarme der
først skal køle af før gryden reagere på din ændrede temperatur

Søren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-02-09 23:46

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev
> Den overfører jo kun hvor gryden har forbindelse med pladen, nøjagtig som
> et "normal" komfur.
> Kan jo ikke overfører gennem luft

Æhøm, det skulle jeg mene, det overføres med magnetisme, og gryden varmes
også op gennem en avisside.

> [...]
> holder den med at boble over, nøjagtig som gas, der er ingen eftervarme
> der først skal køle af før gryden reagere på din ændrede temperatur

Det er jeg med på, derudover skulle det være strømbesparende, idet man ikke
varmer en klump jern op.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-02-09 00:30

S.B. skrev:

> Den overfører jo kun hvor gryden har forbindelse med pladen, nøjagtig som et
> "normal" komfur.

Forkert.

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-02-09 00:30

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> induktionsmetodens styrke, at varmen overføres til gryden uanset hvor skæv

Korrekt.

--
Niels

Fra : charlotte

Dato : 23-02-09 23:58

Jeg vil ikke kaste mig ind i de betragtninger alle andre taler om.
Men jeg ved at mit eget induktionskomfur kun fungerere hvis store dele
af "pladen" er dækket. ( kan ikke huske hvor meget)
Det vil sige at hvis din gryde er meget skæv, så vil (mit) komfur
nægte at virke. Det er en eller anden sikkerheds procedure

Jeg har nu haft komfuret i 2 år og det er ikke lykkedes mig at få mine
gryder skæve. Jeg mener at der er grænser for hvor meget luft, der må
være imellem, men kan ikke huske hvormeget (manualen skriver sikkert
noget). Tricket med avisen er jo demonstreret mange gange, men en avis
side er omkring 0,05mm tyk. Det bliver altså ikke til meget luft!

Charlotte

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-02-09 10:33

charlotte skrev:

> Det vil sige at hvis din gryde er meget skæv, så vil (mit) komfur
> nægte at virke. Det er en eller anden sikkerheds procedure

Muligvis; jeg snakker kun om det principielle.

--
Niels

Fra : Søren Bay

Dato : 24-02-09 16:16

charlotte skrev:
> [...]
> noget). Tricket med avisen er jo demonstreret mange gange, men en avis
> side er omkring 0,05mm tyk. Det bliver altså ikke til meget luft!

Har hørt om folk der lægger et viskestykke immellem, når de f.eks
steger... så er det viskestykket der bliver fedtet!!!

--
Søren Bay - http://www.flyingfish.dk
Modeltog, IT-udstyr og meget andet til salg - http://shop.flyingfish.dk

Fra : Mogens

Dato : 24-02-09 16:31

Søren Bay wrote:

> Har hørt om folk der lægger et viskestykke immellem, når de f.eks
> steger... så er det viskestykket der bliver fedtet!!!

Mon så ikke viskestykket skal være af asbest? Bunden på en pande bliver
jo altså ret varm hvis man steger.

Fra : Ivar

Dato : 24-02-09 18:48

Søren Bay skrev:

> Har hørt om folk der lægger et viskestykke immellem, når de f.eks steger...
> så er det viskestykket der bliver fedtet!!!

Det er ikke noget problem at bruge køkkenrulle mellem et
induktionskomfur og en pande. Det er dog sjældet nødvendigt.
For selvom det sprøjter, er komfuret let at rengøre, det er jo
ikke så varmt, at noget brænder fast.

Ivar Magnusson

Fra : Henning

Dato : 24-02-09 19:38

>Har hørt om folk der lægger et viskestykke immellem, når de f.eks
>steger... så er det viskestykket der bliver fedtet!!!

Det prøvede jeg så en gang - hvilket endte med et gennembrændt
viskestykke.

Fra : Bjarne

Dato : 24-02-09 21:08

Henning wrote:

> Det prøvede jeg så en gang - hvilket endte med et gennembrændt
> viskestykke.
Jeg har brugt viskestykke under stegepanden masser af gange - f.eks. når jeg
laver brune kartofler. Sådan en gang karamel er ikke ønskværdigt på pladen.
Jeg har også flere gange brugt køkkenrulle (altså rullet ud ) under
stegepande/gryde.
Det eneste man kan se bagefter er en brun plet. ingen gennembrændinger eller
røgsignaler.

Vi taler selvfølge induktionskomfur og ikke keramisk komfur.

mvh,
Bjarne

Fra : S.B.

Dato : 25-02-09 18:50

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller
> røgsignaler.
>
> Vi taler selvfølge induktionskomfur og ikke keramisk komfur.

Ja prøv i bare at ligge en avis imellem, jo den kan godt varme op, men
avisen bliver altså ret sveden ved det.
Tror i det ikke - så prøv selv

Søren

Fra : Ivar

Dato : 25-02-09 22:22

S.B. skrev:

> Ja prøv i bare at ligge en avis imellem, jo den kan godt varme op, men avisen
> bliver altså ret sveden ved det.

Hmm, er du sikker på, at du ikke er blevet snydt?
Er du sikker på at du har et induktionskomfur?

Panden har cirka samme temperatur på undersiden som på oversiden.
Hvis den skal være så varm på undersiden, at papiret bliver
svedent, er temperaturen for høj til den meste madlavning.
Fx bliver en Teflon-pande ødelagt, hvis den kommer over 260 grader.

Ivar Magnusson

Fra : S.B.

Dato : 25-02-09 22:30

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> svedent, er temperaturen for høj til den meste madlavning.
> Fx bliver en Teflon-pande ødelagt, hvis den kommer over 260 grader.

har du prøvet på dit egen om det kan uden at svie avisen?

Fra : Ivar

Dato : 25-02-09 22:41

S.B. skrev:

> har du prøvet på dit egen om det kan uden at svie avisen?

Jeg har haft induktionskomfur i over 10 år. Jeg lægger dog
sjældent papir (altid køkkenrulle) under pander eller gryder,
men har aldrig været ude for at papiret var svedent. Man kan
selvfølgelig få panden så varm, at papiret brænder, men så
vil panden være for varm til almindelig madlavning.

Ivar Magnusson

Fra : Per Jensen

Dato : 26-02-09 10:50

charlotte skrev:
> [...]
> Det vil sige at hvis din gryde er meget skæv, så vil (mit) komfur
> nægte at virke. Det er en eller anden sikkerheds procedure

Komfuret virker sådan, at hvis der ikke er nogen god "belastning" af
magnetfeltet så kan elektronikken tage skade, så komfuret "mærker" om
der kommer en magnetisk belastning på spolen. Det er nok rimelig usundt
at den kører uden belastningen.

En helt anden ting er, tænk hvis nogen får lagt en mobiltelefon f.eks.
og der ikke var denne sikkerhedsfunktion i komfuret, BANG...

// Per.

Fra : Lars Clement

Dato : 26-02-09 14:25

det lyder spændende med den mobil. hvem prøver ??

--
Venligst

Lars Clement
indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-02-09 21:32

"Lars Clement" <mitefternavn@hejlsnet.dk> skrev
> det lyder spændende med den mobil. hvem prøver ??

Hvem sagde svigermors pacemaker?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N/A

Dato : 24-02-09 10:33

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-02-09 05:44

On Feb 23, 11:37 pm, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:

> Den overfører jo kun hvor gryden har forbindelse med pladen, nøjagtig som et
> "normal" komfur.
> Kan jo ikke overfører gennem luft

Det kan den jo netop, da det er magnetisme.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : S.B.

Dato : 25-02-09 18:48

> [...]
> "normal" komfur.
> Kan jo ikke overfører gennem luft

Det kan den jo netop, da det er magnetisme.

underligt, vores induktion kan ikke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-02-09 21:36

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev
> underligt, vores induktion kan ikke

Du skriver nedenfor at det kan den netop (gennem avis). ???
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : S.B.

Dato : 25-02-09 22:09

> "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev
>
> Du skriver nedenfor at det kan den netop (gennem avis). ???
> [...]

Gryden var sikkert noget mere skæv end en avis er tyk, og det er jo uanset
hvor skæv den er, han spør' om

/S

Fra : Lars Clement

Dato : 25-02-09 22:32

Leger selv med mit induktions komfur . et grydelåg på hovedet bliver også
varmt og det er 15 mm fra pladen. Jo den er god nok: skidt med skæve
gryder !!

Fra : Ivar

Dato : 25-02-09 22:52

Lars Clement skrev:

> Leger selv med mit induktions komfur . et grydelåg på hovedet bliver også
> varmt og det er 15 mm fra pladen. Jo den er god nok: skidt med skæve
> gryder !!

Nu får du legebarnet frem i mig

Et par dråber vand på bunden af en kold pande. Med den ene hånd
holder panden cirka 10 mm over kogepladen, med den anden tænder
på "fuld skrue". Efter 10-15 sekunder stiger dampen op.
Jo, en smule skævhed i pander og gryder har igen betydning.

Ivar Magnusson