Overvågning af brændefyr
Fra : Leif Neland

Dato : 23-02-09 21:53

Hvorledes kan man overvåge inde fra stuen, at brændefyret ude i
bryggerset er ved at brænde ud, så der skal hældes mere brænde i?

Før ilden er gået så meget ud, at der skal tændes op igen med papir,
tændblokke osv.

Jeg har prøvet med et trådløst stegetermometer på skorstensrøret; det
overlevede føleren ikke

Leif

Fra : Martin Bak

Dato : 23-02-09 23:03

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tændblokke osv.
>
> Jeg har prøvet med et trådløst stegetermometer på skorstensrøret; det

*LOL*
Det kan du ikke, og det er heller ikke nogen god ide. Du får den bedste
udnyttelse af dit brænde ved hele tiden at have et passende bål i fyret.
Altså skal du ikke vente til fyret er ved at gå ud før du fodrer det igen,
men det skal ske mens der stadig er masser af gløder eller sågar flammer i
brændkammeret. (det er også det du gerne vil, kan jeg forstå)

Grunden til at du ikke kan måle det er, at du kun kan måle vandets
temperatur eller røgens temperatur. Men røgens temperatur daler hvis vandets
temperatur stiger, fordi der bliver lukket ned for primær luft. Du kan
derfor ikke have nogen sikker indikator for bålets tilstand uanset hvor du
måler.

Du må lære dit anlæg og dit forbrug så godt at kende, at du kan nå at hælde
på inden bålet går ud, eller få en kæmpe akkumuleringstank så det ikke
betyder så meget om bålet går ud nogle timer eller en halv dag.

Martin

Fra : Leif Neland

Dato : 24-02-09 11:33

Martin Bak skrev:
> [...]
> på inden bålet går ud, eller få en kæmpe akkumuleringstank så det ikke
> betyder så meget om bålet går ud nogle timer eller en halv dag.

Problemet er netop at der ikke er en akkumuleringstank, kun en
varmtvandsbeholder på sølle 30 l eller deromkring.

Så hvis man fyrer for meget, koger anlægget, fyrer man for lidt, går
ilden ud.

Så der skal nærmest checkkes hvert 20. minut, og hvis nu fyrbøderen er
midt i en battleground i WoW, så går det altså ikke...

Men der er en termostat-anordning; en bimetal eller hvad-det-nu-er-dims,
der via en kæde trækker i en indsugningsspjæld forneden. Den må kunne
trække i en microswitch også...

Leif

Fra : Lars

Dato : 23-02-09 23:06

Leif Neland skrev:
> [...]
> tændblokke osv.
>
> Jeg har prøvet med et trådløst stegetermometer på skorstensrøret; det

Den nemme, men dyre metode:

http://www.jp-industri.dk/produkter/temperatur/elektroniskm%C3%A5ling/tabid/8283/language/da-DK/Default.aspx

Den lidt besværlige Storm P-metode. Et røggastermometer, et webcam og
noget trigger-software, der kan reagere på hændelser i billedet.

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-09 13:08

> [...]
>
> Den lidt besværlige Storm P-metode. Et røggastermometer, et webcam og
> noget trigger-software, der kan reagere på hændelser i billedet.

Vi har en templogger købt ved conrad.de til ca 500kr. Heri er der
serialport. Dertil har vi så købt en føler der kan tage 1300grader (bruges
til keramik ovn). Føleren var voldsomt dyr, men man kunne slippe billigere
hvis man nøjes med en der gik til 1000 tror jeg det var.

Alternativt er vel at måle uden på eller i en kort afstand derfra. Så får du
et mere upræcist og langsommere resultat, men tilgengæld kommer du indenfor
hvad de billige målere kan måle.

Mvh TP

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-02-09 23:21

Leif Neland skrev:
> [...]
> tændblokke osv.
>
> Jeg har prøvet med et trådløst stegetermometer på skorstensrøret; det

Babyalarm: Den koster ikke alverden og du kan høre når flammerne er ved
at dø ud.

--
Niels

Fra : Kåre

Dato : 24-02-09 08:00

> [...]
> tændblokke osv.
>
> Jeg har prøvet med et trådløst stegetermometer på skorstensrøret; det

Den tekniske:

- En pt1000 føler i røgrøret lige efter kedlen. Og så vil jeg tro man kan
købe et GSM/SMS modul som har pt1000 indgang. Den kan så sættes op til at
sende sms når temperaturen falder.

eller:

- I mit pillefyr sidder en lyssensor. Hvis man kan få fat i sådan en, ind i
et sms modul...

De løsninger kan laves mere eller mindre selv hvis man er kyndig, eller
modulerne kan købes færdige.
Ens for begge løsninger er dog en hvis udgift...

Eller simplere:

- Hvis du kan se over til fyrrummet, så noget med en af ovennævnte følere,
koblet til noget elektronik som tænder en lampe i vinduet.

Kåre