Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Geotagging
Fra : Skovsgaard

Dato : 22-02-09 09:45

Hej

Har for nyligt købt Sony GPS-CS1KASP. Til under 300 kroner kunne jeg
ikke lade vær. Nu har jeg så tagget lidt billeder i dag med den tændt
og kom hjem - importerede billederne i LR, og ville så bruge det
medfølgende program fra Sony til at tilføje GPS koordinaterne, men
fandt ud af at det ikke understøtter RAW.

Hvad bruger i andre der bruger geotagging til at tilføje GPS
koordinaterne til billederne, når de nu er skudt i RAW (Sony A700).
Jeg har hørt referencer til RoboGeo, men ville lige undersøge om der
skulle være andet, bedre, evt. freeware der ude.

I min egen søgning faldt jeg over

http://blog.ionorbit.com/?p=129

som ledte mig videre til

http://regex.info/blog/2008-10-29/979

Har ikke haft tid til at prøve det endnu, men ser ud som et interesant
plug-in til LR, som måske kan gøre processen endnu nemmere. Nogle der
har prøvet det, eller som kender til andre Plug-ins..

Ser frem til at høre jeres erfaringer.

Mvh

Søren

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-02-09 20:05

Skovsgaard wrote:
> [...]
> Jeg har hørt referencer til RoboGeo, men ville lige undersøge om der
> skulle være andet, bedre, evt. freeware der ude.

man kan sætte GPS data på i LR, men jeg gør det ikke, for det bliver
gemt i databasen.

I stedet bruger jeg RoboGeo, som er et købeprogram. Det kan gøre det på
NEF (Nikon's raw), og alle andre. Det gør jeg FØR jeg inviterer
billederne indenfor i LR. RoboGeo kan tage højde for fejl i uret i
kameraet, og kan også håndtere tidszoner. Sidstnævnte er dejligt. GPS'en
skifter selv tid, når man passerer en tidsgrænse, men jeg stiller ikke
uret i kameraet på en tur. I sommer var tog jeg fra DK via Færøerne (1
time) og videre til Island (2 timer), og hjemme igen kunne jeg tag'e
alle billede uden de store sværdslag.

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-04-09 10:45

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

> [...]
> tur. I sommer var tog jeg fra DK via Færøerne (1 time) og videre til
> Island (2 timer), og hjemme igen kunne jeg tag'e alle billede uden de

Bo beskriver det meget godt. Fordelen ved RoboGeo er at GPS data kan lægges
ind i RAW filerne. Det smarte er så at man i Lightroom kan clicke på den
lille pil ved siden af GPS info i EXIF og få vist lokationen via Google
Maps. På websider kan det ske med Opanda EXIF viewer.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-04-09 11:09

> [...]
> på den lille pil ved siden af GPS info i EXIF og få vist lokationen via
> Google Maps. På websider kan det ske med Opanda EXIF viewer.

Der findes også en anden interessant mulighed med GPS data fra Sony enheden
(samt andre GPS enheder, der logger, f.eks. nogle af Garmins GPS enheder).
Med http://www.gpsvisualizer.com/map_input kan man få vist på et kort en
route, som er logget i en GPS logfil.

Fra : Morten Storm

Dato : 22-02-09 20:44

"Skovsgaard" <skovsgaard@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>Jeg har hørt referencer til RoboGeo, men ville lige undersøge om der
>skulle være andet, bedre, evt. freeware der ude.

Hej Søren,

Jeg har også netop investeret i en GPS enhed og har derfor endnu ikke mange
erfaringer hermed.

Jeg har dog forsøgt mig med at geotagge mine billeder og har til dette
anvendt et gratis program, som hedder GeoSetter (http://www.geosetter.de) -
det fungerer indtil videre glimrende.

Så vidt jeg kan gennemskue på deres hjemmeside, så understøtter de Sonys
RAW-filer.

Go' fornøjelse!

Morten Storm

Fra : Per

Dato : 24-02-09 03:58

On 22 Feb., 17:45, Skovsgaard <skovsga...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> plug-in til LR, som måske kan gøre processen endnu nemmere. Nogle der
> har prøvet det, eller som kender til andre Plug-ins..

Jeg har også Sony's. Jeg har hentet Downloader Pro: På JPG filer
bliver data lagt ind i JPG filen. Mht. RAW filer, så bliver GPS data
lagt i en AdobeSidecarFil, Så er data med når filen åbnes i LR eller
PS.

Fra : Per

Dato : 15-04-09 04:28

On 15 Apr., 11:45, "Hans Kruse" <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> lille pil ved siden af GPS info i EXIF og få vist lokationen via Google
> Maps. På websider kan det ske med Opanda EXIF viewer.

Det sker nu også hvis man bruger Downloader Pro og GPS data ligger i
Adobe sidecar fil.