Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pixelfejl
Fra : Ukendt

Dato : 22-02-09 16:24

Hvorfor opstår der pixelfejl på et digitalkamera? Jeg havde indtryk af, at
elektronikken ikke blev slidt på samme måde som de mekaniske dele. Der er
tale om et 2 år gammelt Canon P&S.

Fra : Jon

Dato : 23-02-09 07:07

On 22 Feb., 16:24, "St. M." <nej> wrote:
> Hvorfor opstår der pixelfejl på et digitalkamera? Jeg havde indtryk af, at
> elektronikken ikke blev slidt på samme måde som de mekaniske dele. Der er
> tale om et 2 år gammelt Canon P&S.

Interessant. Har ikke hørt om det før.
Kan man se det på billederne?
Eller er det kun i søgeren?
LCD i søgeren kan vel have pixelfejl ligesom LCD-tv og pc-skærme.

Jon

Fra : Brian Lund

Dato : 23-02-09 15:27

> Interessant. Har ikke hørt om det før.

Det er ellers meget normalt, også på DSLR!
De er bare normalt "mapped ud" så de ikke kan ses, fra fabrikken! Men hvis
der er en pixel der dør efterfølgende eller er overset kan det godt dukke op
pludseligt, især ved høj ISO og lange eksponeringer.

Brian

Fra : Per Jensen

Dato : 23-02-09 17:06

St. M. wrote:
> Hvorfor opstår der pixelfejl på et digitalkamera? Jeg havde indtryk af, at
> elektronikken ikke blev slidt på samme måde som de mekaniske dele. Der er
> tale om et 2 år gammelt Canon P&S.

Alt aktiv elektronik slides, uden undtagelse.

Om de så slides i en sådan art at vi opdager det i vores levetid, er
straks en anden snak.

En CCD sensor er en siliciumchip indkapslet i enten et plast- eller
keramik-hus og med en llle glasrude limet foran. Canon har haft en del
kameraer med fejl på sensoren (en SONY CCD) hvor der har været problemer
med, at fugt trængte igennem huset til chippen og korroderede chippens
følsomme overflade, hvilket gav rimelig sjove billeder. Disse kameraer
blev heldigvis dækket over garantien.

Nå, men forklaringen hvorfor at pixels pludselig kan dø, er at processen
hvor man fabrikerer chippen er meget følsom, der skal virkelig ikke ret
meget unøjagtighed til, så er sensoren kassabel, og en sensor HELT uden
fejl er nok også et særsyn.

Anyway, når sensoren er monteret i kameraet "mapper" producenten de døde
pixels ud, så softwaren simpelthen maskerer den defekte pixel. Den
bruger så lysinformationerne fra nabo-pixels til at genskabe hvad der nu
mangler på den døde pixels position.

En pixel der er mappet ud pga. lidt upræcis produktions process giver
næppe nogen problemer, men hvis denne unøjagtighed lige akkurat rammer
en nabopixel ganske lidt - en pixel som ikke er mappet ud, så kan den
med tiden, stille og roligt skride over og ramme denne, og så har du en
pludselig opstået død eller "hot" pixel som man kalder dem, når de er
konstant tændt hele tiden.

Når lyset rammer sensoren så slides den ganske enkelt, og disse
tolerancer kan skride, og så har vi problemet.

Stærkt sollys er direkte skadeligt for sensoren, og man bør derfor
aldrig pege kameraet direkte imod solen når CCD'en er eksponeret (dvs.
der er billede på skærmen bagi, eller en aktiv søger)

// Per.