DIV tag
Fra : Frowning Freezer

Dato : 23-02-09 13:37

Når <div> tags er tomme tager de ingen plads i browseren, kun hvis de har
noget indhold. Er det ikke muligt at få dem til altid at tage plads uanset
om de har et indhold eller ej? Jeg kan ikke sætte CSS height da det kommer
helt an på hvilken skriftstørrelse der bruges, så den løsning duer desværre
ikke...

Allan

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-02-09 13:46

Frowning Freezer skrev:
> [...]
> helt an på hvilken skriftstørrelse der bruges, så den løsning duer desværre

Hvad med min-height?

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Frowning Freezer

Dato : 23-02-09 14:36

> Hvad med min-height?

Og hvordan skulle den så være anderledes end at bruge height?? Det skal jo
stadig angives i pixels...

Allan

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-02-09 14:42

Frowning Freezer kom med følgende:

> Og hvordan skulle den så være anderledes end at bruge height?? Det skal jo
> stadig angives i pixels...
>
> Allan

Nej.
height kan også angives i forhold til skriftstørrelsen:
http://www.w3.org/TR/CSS21/visudet.html#propdef-height
http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#value-def-length

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-02-09 14:52

Frowning Freezer skrev:

> Og hvordan skulle den så være anderledes end at bruge height?? Det skal jo
> stadig angives i pixels...

*Doh!* Det tænkte jeg ikke på.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-02-09 14:02

*_Frowning Freezer_* frembragte:
> [...]
> an på hvilken skriftstørrelse der bruges, så den løsning duer desværre

Kryptisk.
Du er sikker på, der ikke er noget andet galt?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Frowning Freezer

Dato : 23-02-09 14:38

> Kryptisk.
> Du er sikker på, der ikke er noget andet galt?

Det er rigtigt (og for såvidt et godt forslag), men så er DIVen ikke tom
længere Med tom mener jeg ikke bare at det ikke vises i browseren, men
at den ikke har noget i innerHTML property.

Allan

Fra : Dan Storm

Dato : 23-02-09 14:45

Frowning Freezer skrev:
> Det er rigtigt (og for såvidt et godt forslag), men så er DIVen ikke tom
> længere Med tom mener jeg ikke bare at det ikke vises i browseren, men
> at den ikke har noget i innerHTML property.

Udover det intet har med PHP at gøre, så er det også lidt omsonst for de
brugere der i gruppen at skyde i blinde.

Hvad har du lavet? Hvad vil du opnå? Hvordan har du selv forsøgt at opnå
det?

En URL ville også pynte.

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-02-09 14:45

> [...]
> længere Med tom mener jeg ikke bare at det ikke vises i browseren, men at
> den ikke har noget i innerHTML property.

Jeg mener tomme tags i visse tilfælde er forbudt, med mindre de er
absolut positioneret.

Jeg kan ikke se hvad du skal bruge det til.
Og så er det svært at komme med mulige løsningsforslag..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-02-09 14:56

Birger Sørensen skrev:

> Jeg mener tomme tags i visse tilfælde er forbudt, med mindre de er
> absolut positioneret.

Jeg _mener_ ikke at det giver fejl i validatoren. Kun advarsler.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-02-09 15:04

Philip Nunnegaard formulerede spørgsmålet:

> Jeg _mener_ ikke at det giver fejl i validatoren. Kun advarsler.

Kommer vist an på doctype.
Jeg mener det er sådan at
XHTML ikke tillader tomme elementer mens HTML(4.01) er eftergivende og
validering giver "kun" advarsler (det er forkert - men der ses bort fra
det).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-02-09 15:25

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> XHTML ikke tillader tomme elementer mens HTML(4.01) er eftergivende og
> validering giver "kun" advarsler (det er forkert - men der ses bort fra

Jeg får ikke valideringsfejl på det, selv om jeg kører med XHTML strict.
Men jeg får selvfølgelig nogle advarsler a la "Trimming empty <p>" eller
lignende.

Og dybest set, så er det jo heller ikke noget problem (højst spild af
plads), for tagget er jo afsluttet igen, inden der sker mere. Omvendt
hvis man ikke får afsluttet en <p> eller lignende.

Hvis det direkte gav fejl, ville jeg have seriøse problemer med nogle af
de tomme <div>'er og <span>'er jeg har til forskellige AHAH-funktioner.
I hvert fald de af dem som jeg ikke har positioneret absolut.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-02-09 16:58

Philip Nunnegaard kom med følgende:

> [...]
> tomme <div>'er og <span>'er jeg har til forskellige AHAH-funktioner. I hvert
> fald de af dem som jeg ikke har positioneret absolut.

OK.

Jeg mente at have læst, at tomme elementer ikke findes i XHTML.
Men det har jeg åbenbart fået galt fat i.
Formentlig denne
"Empty elements must either have an end tag or the start tag must end
Guidelines for information on ways to ensure this is backward
compatible with HTML 4 user agents."
jeg har udvidet med mine egne spekulationer... 8-o

Men man får de der trimming-fejl, og jeg plejer at fjerne dem.

AHAH?
Elementer hvor jeg bruger AJAX til at hente info, plejer jeg at fylde
et eller andet i - f.eks. &nbsp; - netop fordi de så ikke er tomme, men
der er ikke noget at se på skærmen. Og når der fyldes noget i, uanset
om det er med innerHTML eller gennem DOM, er det jo ligegyldigt hvad
der stod før. I min chat, som er det eneste sted, jeg indtil nu har
haft brug for det - er det rimeligt enkelt at checke for &nbsp; og
fjerne den, hvis der ikke er andet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-02-09 18:15

Birger Sørensen skrev:

> "Empty elements must either have an end tag or the start tag must end
> Guidelines for information on ways to ensure this is backward compatible
> with HTML 4 user agents."

Det de mener med "tomme tags" er nok tags som ikke /kan/ have noget
indhold, som f.eks. <br /> og <hr />.

> AHAH?

Asynchronous HTML and HTTP.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ahah

Jeg undlod at skrive "AJAX" da jeg ikke er 100% sikker på at det er en
del af den teknologi. Ovenstående Wiki antyder at det er to forskellige
teknologier, der dog har en del overlap.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-02-09 21:02

Philip Nunnegaard sendte dette med sin computer:

> [...]
> den teknologi. Ovenstående Wiki antyder at det er to forskellige teknologier,

Godt så.
Samme teknik - nyt navn.
XMLHttpRequest er objectet der anvendes til begge dele.
Betegnelsen AJAX (Asynkron Javascript And XML), har jeg altid fundet
misvisende - den har altid kunnet bruges til meget andet end XML (og
også synkront...).
I "gamle dage" var det et ActiveX object - nu om stunder en DOM API.
Men ellers er der ikke umiddelbart den store forskel.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-02-09 21:14

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> Betegnelsen AJAX (Asynkron Javascript And XML), har jeg altid fundet
> misvisende - den har altid kunnet bruges til meget andet end XML (og

OK! Jeg havde lige stirret mig blind på X'et i AJAX og turde derfor ikke
skrive "AJAX" om de funktioner jeg har liggende.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 23-02-09 14:57

Frowning Freezer skrev:

> Det er rigtigt (og for såvidt et godt forslag), men så er DIVen ikke tom
> længere Med tom mener jeg ikke bare at det ikke vises i browseren, men
> at den ikke har noget i innerHTML property.

Og gør det noget at den ikke er tom, når nu målet jo netop er, at den
skal fylde sin plads ud??