Css Tabel
Fra : Joachim

Dato : 23-02-09 20:01

Hej Alle.

Jeg har lavet en CSS tabel, men hvordan lægger jeg data ind i
den, og gør så den vises på min side? Koden har i her:

caption
{
text-align: left;
margin 0 0 .5em 0;
font-weight: bold;
}

table
{
border-collaspe;
}

th, td
{
border-right: 1px solid #fff ;
border-bottom: 1px solid #fff ;
padding: .5em;
}

tr
{
background: #B0C4D7;
}

thead th
{
background: #036;
color: #fff;
}

tbody th
{
font-weight: normal;
background: #658CB1 ;
}

table {
   margin-top:20%;
   margin-left:100px;
}

Hilsen Joachim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-02-09 20:10

Joachim skrev:

> Jeg har lavet en CSS tabel, men hvordan lægger jeg data ind i
> den, og gør så den vises på min side? Koden har i her:

> [...]

Den kode du har smidt her, er CSS, som du selv nævner i overskriften.
CSS angiver kun layout/design. Til selve indholdet skal du stadig bruge
html.

CSS'en gør så at du kan nøjes med at skrive:

i stedet for det forældede:
    Tekst

Kort sagt: Tabellen fylder du ud præcis som i gamle dage. Kun selve
formateringen (tekstfarve, baggrund, borders osv.) lægges i CSS'en, og
dermed kan du lave et avanceret design med forholdsvis minimalistisk
html-kode:

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Joachim

Dato : 23-02-09 22:45

Hej

Jeg har slet ikke prøvet det gamle. Jeg er ny i hjemmesider, men har dog
læst et par bøger om det. Det jeg ikke forstår er hvordan jeg får udfyldt
hvert enkle felt som jeg har angvet i CSS'en?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-02-09 00:55

Joachim skrev:
> [...]
> læst et par bøger om det. Det jeg ikke forstår er hvordan jeg får udfyldt
> hvert enkle felt som jeg har angvet i CSS'en?

Hjemmesider skrives i HTML.
CSS er et redskab til at formattere HTML'en.
Font, størrelse, elemters placering, padding, margin, border - og en
hulens masse andet.
Uden HTML'en er det bare ikke til noget...

Jørgen Farum jensen - http://webdesign101.dk/ - har skrevet nogle
rigtig gode bøger om det.
De kan lånes på biblioteket.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Joachim

Dato : 24-02-09 20:13

Ja, men det jeg ikke forstår er hvordan jeg får det design jeg
har lavet lagt ind på min side, og lægger date i da det jo er en
tabel skulle jeg gerne kunne lægge date inde i den?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-02-09 20:56

Joachim skrev:
> Ja, men det jeg ikke forstår er hvordan jeg får det design jeg
> har lavet lagt ind på min side, og lægger date i da det jo er en
> tabel skulle jeg gerne kunne lægge date inde i den?

Du har ikke lavet en tabel endnu. Som de andre har skrevet,
har du kun lavet css'en. Tabellen skal laves i html, og den
skal laves i stil med dette:
felt.</td>

Som du kan se startes og afsluttes tabellen med et
table-tag. <tr>indsætter en ny linje og <td> indsætter et
nyt felt uden at skifte linje.

Din hidtige kode er kun til at bestemme udseendet, og du har
for øvrigt en fejl i koden:
border-collaspe;
Det skal være:
border-collapse;

Som afslutning vil jeg lige nævne, at det ikke er lige
meget, hvad du smider ind i tabellen. Tabeller bruges til
tabulære data, ikke til at lave selve kasser til
hjemmesidens indhold.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-02-09 21:10

Kim Ludvigsen skrev:

Ups, jeg glemte en </tr>:

Den skal være her.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-02-09 21:21

Joachim skrev:

> og lægger date i da det jo er en tabel skulle jeg
> gerne kunne lægge date inde i den?

Jeg har endnu ikke forstået om det er en "date", en
"dato" eller noget "data" ind i tabellen - og hvorfor
du i det hele taget vil bruge en tabel til formålet.

Giv lige et link til din side, så er det måske nemmere
at forstå hvad du vil.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Joachim

Dato : 24-02-09 23:18

> [...]
> du i det hele taget vil bruge en tabel til formålet.
>
> Giv lige et link til din side, så er det måske nemmere

Hej først af alt tak for de hurtige svar.

Meningen med det er jeg skal lægge nogle ting en som f.eks Navn,
deltagere, placering osv. lidt ligesom denne:
http://isaf.org/15_9490.php?includeref=ranking3760&rankdiscipline
=1&ranktype=1&rankclass=0&rankdate=latest

Hjemmesiden det skal ligge på er:
http://danish-matchrace.dk/test/Resultater.html

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-02-09 23:54

Joachim skrev:

> Hjemmesiden det skal ligge på er:
> http://danish-matchrace.dk/test/Resultater.html

Inden du går videre med yderligere indhold, vil jeg
anbefale at du får rettet valideringsfejlene:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fdanish-matchrace.dk%2Ftest%2FResultater.html&charset=(detect+automatically)&doctype=Inline&ss=1&group=0&verbose=1&user-agent=W3C_Validator%2F1.606

.... ellers bliver det da helt umuligt at rette op på
bagefter

Du skal også se siden i andet end IE - i Firefox er
elementerne kastet rundt på siden, og omkring 14%
af dine brugere får et helt forkert indtryk, se i øvrigt:
http://fdim.dk/?pageid=89

Start forfra, og undlad tabeller til design - det giver
alt for mange fejlmuligheder, som du kan se af
valideringen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Joachim

Dato : 25-02-09 01:25

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> http://fdim.dk/?pageid=89
>
> Start forfra, og undlad tabeller til design - det giver
> alt for mange fejlmuligheder, som du kan se af

Det er ikke første gang jeg får af vide jeg ikke må bruge Tables, men hvad skal jeg så bruge i stedet for?

Jeg har også prøvet at rette op på de fejl validatoren giver mig, men uden helt f.eks <tr> advarer den mod den diste ">"?

Derudover ved alle mine menupunkter advarer den ved "indhold" som her: target=!!!"!!!indhold">Billeder</a> </td> I mellem !!! advarer den, men jeg kan ikke se hvad der er galt?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-02-09 02:04

Følgende er skrevet af Joachim:

> [...]
> target=!!!"!!!indhold">Billeder</a> </td> I mellem !!! advarer den, men jeg

Du angiver at dit dokumet er skrevet i
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Det er det ikke. Det ligner noget fra dengang ruder konge var en lille
knægt...
Det "target" validatoren brokker sig over, er at du angiver den to
gange. Browseren ved simpelthen ikke hvilken en af værdierne den skal
bruge...
Det står der i øvrigt, på helt alminedigt nudansk :
"You have specified an attribute more than once."

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-02-09 02:08

Joachim skrev:

> Det er ikke første gang jeg får af vide jeg ikke må bruge Tables, men hvad skal jeg så bruge i stedet for?

Du vil nok få det at vide med jævne mellemrum så;)

Du skal bruge CSS til layoutet - som du vidstnok var i gang med?

Du skal skelne imellem HTML til indholdet og CSS til layout.

Til indholdet, kan du bruge tabeller, hvis, som jeg forstår det, du vil
have en skematisk opsætning hvor man kan se f.eks. pointscore for
forskellige deltagere.

Det er nemlig det, det (også) er beregnet til.

Men selve layoutet, hvor hver ting er placeret, f.eks. menuen, der skal
bruges CSS. Samme med størrelse af tekst, farve osv. selv farve på
tabellen/tabelceller skal laves i CSS.

Nu skriver jeg skal, fordi det er den korrekte måde at gøre det på. Der
er stadig en del, som benytter tabeldesign - her i gruppen holder vi os
bare til det korrekte.

Samtidig, så er der nogle strukturelle ting. F.eks. er links i
rækkefølge det samme som en links-liste. Så du kan sætte alle din links
på en uordnet liste <ul>. Det vil give en logisk sammenhæng, når man ser
siden på andre medier, som ikke understøtter CSS.

> Jeg har også prøvet at rette op på de fejl validatoren giver mig, men uden helt f.eks <tr> advarer den mod den diste ">"?

Det er, som ovenfor den korrekte måde ikke at bruge tabeller til layout,
og her er en af grundene, at når man så skal fejlrette, kan man have
svært ved at skelne imellem hvad der er indhold og hvad der er design,
hvis designet er lavet i tabeller. For tabeller er i virkeligheden til
tabulære data - som beskrevet ovenfor.

Hvis validatoren brokker sig over > er det måske fordi dette tegn samt
en del andre kan have to betydninger. < er f.eks. første del af
afgrænsningen på et tag, ligesom > er slutningen. Hvis du vil bruge det
som en del af indholdet, skal det derfor præciseres, at det er indhold,
ikke en del af HTMLen

< = &lt; less-than
> = &gt; greater than
& = &amp; ampersand

Nogle gange kan det også være fordi, man kommer til at bruge to < eller
to > efter hinanden.

> Derudover ved alle mine menupunkter advarer den ved "indhold" som her: target=!!!"!!!indhold">Billeder</a> </td> I mellem !!! advarer den, men jeg kan ikke se hvad der er galt?

Først, så er jeg lidt i tvivl om, det er nødvendigt at bruge target="_self"
Jeg mener, siden pr- default åbner i egen side?

Men OK, kigger lige på dit problem..

<a target="_self" href="index.html" target="indhold">

Dette er ikke lovligt, fordi du har to target. Du forsøger også at hente
indhold ind via taget. Den forstår jeg ikke, men prøv at skrive, hvad du
vil med den.

Ja, linje 22, der er <td> ikke tilladt. Det tyder på, du har lavet noget
sammenblanding, hvor du enten ikke har startet et <table> eller har
afsluttet det for tidligt. Jeg må indrømme, det er svært for mig at se.

Gør dig det til en vane altid at afslutte alle tags, også dem, du ikke
behøv er, det er mere overskueligt så.

Men du har en lignende fejl allerede i linje 15. Det er en anden minus
ved tabeldesign, at man hurtigt forfalder til tabeller i tabeller, som
er meget uoverskueligt. Men fejlen må ligge omkring det linjenummer, for
den fortsætter et par gange ned.

Måske du skulle starte med at finde et layout, et skelet, som er i
DIVer, og som du selv kan bygge videre på. Mener Jørgen Farum Jensen har
nogle ganske brugbare på 101webdesign (hedder noget i den retning).

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-02-09 02:29

Rune Jensen skrev:

> Måske du skulle starte med at finde et layout, et skelet, som er i
> DIVer, og som du selv kan bygge videre på. Mener Jørgen Farum Jensen har
> nogle ganske brugbare på 101webdesign (hedder noget i den retning).

Just for the record:

http://webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

MVH
Rune Jensen

--
WinAMP lige nu:
Sway feat. Akon - Silver and Gold (Future Freakz Radio Edit)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-02-09 09:48

Rune Jensen skrev - bl.a.:

> Gør dig det til en vane altid at afslutte alle tags, også dem, du ikke behøv
> er, det er mere overskueligt så.

Nej.
Doctypen er XHTML - _alle_ tags _skal_ afsluttes.

Hvorfor der så er valgt XHTML, er en anden snak.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Joachim

Dato : 26-02-09 00:08

Tak for svarene. Jeg kan godt høre at med det samme jeg er færdig med denne
windows version så kan jeg gå igang med at lave en rigtig "allround" version som
dur til alle browsere!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-02-09 00:23

Joachim formulerede torsdag:
> [...]
> windows version så kan jeg gå igang med at lave en rigtig "allround" version

??
Windows version?

HTML har da ikke noget med Windoze at gøre. Heller ikke XHTML.
Det er netop pointen - det kan ses med Windoze, MAC, Linux, and what
have you...

Hvis du mener en "IE"-version, spilder du en masse arbejde.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Joachim

Dato : 26-02-09 13:15

Birger Sørensen wrote
> [...]

> have you...
>
> Hvis du mener en "IE"-version, spilder du en masse arbejde.

Ja mener selvfølgelig IE version... Jeg bliver bare nødt til lige at få denne
hjemmeside op til IE nu, og så med det samme den er færdig kan jeg gå igang med
en version som dur til det hele.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-02-09 15:54

"Joachim" <maxisailerjoachim@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> denne
> hjemmeside op til IE nu, og så med det samme den er færdig kan jeg gå

Det er rent ud sagt spildt arbejde. Start med at lave en version, der
overholder standarderne og som ser rigtig ud i Firefox og Opera - så vil den
med stor sandsynlighed også se rigtig ud i IE.

På den måde skal du kun gøre arbejdet den ene gang. Arbejder du den anden
vej - til IE først - vil du nemt komme i den situation, at det ser helt
forkert ud i andre browsere. Og så skal du til at spekulere på hvorfor - og
hvordan du får afhjulpet problemet.

Sagen er den, at IE er alt for tilgivende overfor kodefejl, så udvikleren
ikke opdager fejlene.

Erik Ginnerskov