nederen æøå
Fra : kasper

Dato : 22-02-09 12:49

Heey allesammen
Jeg vil gerne vide hvorda jeg skriver æøå på min hjemmeside UDEN
at bruge ø eller sådan noget...
jeg skal bare kunne skrive æøå...

//Kasper Helsted

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-02-09 12:57

kasper skrev:
> Heey allesammen
> Jeg vil gerne vide hvorda jeg skriver æøå på min hjemmeside UDEN
> at bruge ø eller sådan noget...
> jeg skal bare kunne skrive æøå...

Det er garanteret, fordi du bruger forskelligt tegnsæt ifht. hvad du
gemmer det i. Smid et link til siden her, det er lettere at tage
stilling, så.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-02-09 13:29

kasper skrev:

> jeg skal bare kunne skrive æøå...

Du skriver bare "æøå", hvis du ellers har angivet det rigtige tegnsæt.

Fx:

eller:

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-09 13:56

kasper wrote:

> Jeg vil gerne vide hvorda jeg skriver æøå på min hjemmeside UDEN
> at bruge &oslash; eller sådan noget...
> jeg skal bare kunne skrive æøå...

Rune berørte det overfladisk, men her er en mere uddybende forklaring:

Når det gælder tekst på html-sider skal du holde øje med

hvis du i content-erklæringen sætter iso-8859-1, skal din editor
også gemme i iso-8859-1 (eller ANSI).

hvis du erklærer utf-8 i content-erklæringen, skal din editor også
gemme i utf-8.

Erklærer du det ene format, men faktisk gemmer i det andet, ser det
besynderligt ud ved visning i en browser. Hvis du blot sørger for
overensstemmelse mellem gemt og erklæret format, kan de 3 danske bogstaver
fint skrives direkte.
___

Hvad angår mappe- og filnavne: Nogle danske webhoteller kan faktisk håndtere
de danske bogstaver, men for en sikkerheds skyld bør de bogstaver undgås.

Hvad angår domænenavne: Kun danske DNS-servere kan håndtere disse 3
bogstaver og ingen ved med sikkerhed, at et request til en side ikke
undervejs runder en udenlandsk DNS - gør requested det, går det galt og man
får ikke vist den ønskede side, så undlad danske botstaver i domænenavne.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-02-09 14:07

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> undervejs runder en udenlandsk DNS - gør requested det, går det galt og
> man får ikke vist den ønskede side, så undlad danske botstaver i

Det vidste jeg så ikke. Jeg mener, det har været muligt i en del år
efterhånden med danske bogstaver i domænenenavne, mener bare de bliver
konverteret til sådan noget --%a et-eller-andet

Jeg bruger det dog heller ikke selv. Men det har nok mere at gøre med,
at en dansker, som sidder i udlandet men ikke med dansk tastatur, og vil
have fat en dansk side med danske bogstaver, skal bruge AltGr eller
hvilken knap man nu har og så en kode, for at få hvert bogstav.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-09 15:13

Rune Jensen wrote:

> Jeg mener, det har været muligt i en del år
> efterhånden med danske bogstaver i domænenenavne,

Det har det også - i teorien. Praksis viser desværre bare noget andet ind
imellem. Hvis man så selv url-encoder de danske bogstaver i domænenavnet,
bliver siden fundet alligevel.

Erik Ginnerskov