Montering af bærbar PC
Fra : news.stofanet.dk

Dato : 21-02-09 23:32

Hej

Jeg har planer om at tage den bærbare med ud at sejle med "det levende
søkort på".

Er der nogen der har en god ide til hvordan man får sådan en sat fast, så
den ikke flyver rundt i cockpittet når man sejler ? eller har set et beslag
til det ?

mvh

jesper

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-09 09:45

> [...]
> Er der nogen der har en god ide til hvordan man får sådan en sat fast, så
> den ikke flyver rundt i cockpittet når man sejler ? eller har set et

Skal lige høre - fugt/vand har du løst ? eller skal det også løses samtidig
?

Fra : HH

Dato : 22-02-09 09:09

Du kan sætte PC-en fast med 3M's "dual-lock" burretape. På denne er
"han" og "hun" ens i modsætning til det burretape der anvendes til
beklædning etc. Og den selvklæbende bagside er stærk.....
Jeg fandt det mærkeligt nok billigst her:

http://www.effektpedaler.dk/search.asp?keyword=dual+lock&btSearch=S%F8g

Der skal kun bruges stumper på ca. 2cm længde, jeg har to ved
bagkanten og eet midt for forkanten, og de bageste er ikke i fuld
bredde (25mm) - hvis man sætter for store stykker kommer PC'en ikke af
uden at vride den i stykker. Med andre ord, det holder den urokkeligt
fast. Min IBM T40 - der nu er 6 år gammel - sidder på denne måde fast
på navigationsbordet, her kan jeg skæve ned til den under sejlads i
havvejr, hvor jeg har "Det levende søkort" kørende. I helt magsvejr
tages PC'en nogen gange op i cockpitet med et forlængerkabel til USB
og evt. strømforsyning.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-09 20:49

Taler du om cockpit i en sejlbåd?
Er det en velbeskyttet placering, du forestiller dig?
Eller en midlertidig "godtvejrsplacering"?
Skal forbindelsen være trådløs?
Har du tænkt på en ekstra monitor med en beskyttet placering af
din PC?

Når jeg spørger, er det fordi jeg selv fik ødelagt en PC oppe i
Kattegat - saltvandssprøjt ...

Nu har jeg så valgt en beskyttet placering for PC'en nede om læ i
kortbordet med en "remote fladskærm", som er synlig fra
cockpittet - og en trådløs mus til betjening af PC'en ...

Der er mange muligheder ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : news.stofanet.dk

Dato : 23-02-09 10:21

Hej

Mange tak for alle de gode svar :)

Det er "bare" en placering nede om læ, så det drejer sig egentlig om at
holde PC'en fast.

Er så gammeldags, at jeg stadig bruger søkort og positionen på en gammel
Garmin GPS 128 :)

vh

Jesper

Fra : SørenH

Dato : 23-02-09 13:00

news.stofanet.dk skrev:
> [...]
> holde PC'en fast.
>
> Er så gammeldags, at jeg stadig bruger søkort og positionen på en gammel

OK, - jeg havde osse først læst dig som om du ønskede at have den
bærbare i selve cockpittet.

Jeg har haft min Thinkpad stående på kortbordet lige nedenfor trappen i
ca 5 år uden problemer overhovedet.

Den står op ad kanten på kortbordet ind mod salonen, og er fastholdt med
en elastikstrop (med krog) tværs hen over "hængslingen" på PC'en.
Stroppen er i sin højre side fastgjort i en bøjle under kanten af
kortbordet, og i sin venstre side - lige ved siden af pc'ens venstre
kant - i en sjækkel jeg har "piercet" kortbordet med på det sted, - dvs.
to små huller hvor sjækelbenene er stukket igennem, og så sjækelskruen
skruet i på bagsiden (undersiden) af kortbordspladen.
Lidt brutalt, men det virker!

Den er blevet på plads osse i høj sø og med lønningen i vandet!
Navigationsprogrammet (Maptech) kører konstant og blir GPS-fodret fra
min Garmin 152 (samme foder går til VHF'en).
Jeg hopper kun ned og kigger når det er nødvendigt, som det feks. var
masser af gange i sommeren 2007 hvor vi var gennem Sverige via
Götakanalen, og om aftenen har jeg tracksporet og udsejlet distance at
se på.

PC'en blir "holdt varm" af min IBM dual 220v/12v-strømforsyning fra
12v-udtag, men jeg kan fuldt tilslutte mig advarslerne om at passe på
spidser mm. fra en simpel inverter!

http://kortlink.dk/6azk har jeg lagt et billede.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-02-09 13:58

Jeg kan tilføje til Sørens udmærkede forklaring og opstilling at
jeg har anvendt et stykke rustfri plade der er bukkes således at
det passer omkring kortbordet i den ene side. Kortbordet åbnes
og pladen skydes ind. Når bordet lukker kan pladen ikke komme
fri af kanten på navigationsbordet da denne kant ligger højere
end bordpladen.
Jeg har oven på denne plade monteret en indretning indkøbt fra
Aldi. Den vinkler PC én lidt og på indretningens underside er
der tre små blæsere for køling af PC´en via et USB stik. Der er
en omskifter monteret således at der kan vækges mellem en- eller
to blæsere der virker samtidigt.
I siderne af indretningen er der et par "kroge" hvortil en bred
elastik fæstnes. Elastikken spændes oven for tastaturet fra side
til side.
Jeg fandt det formålstjenligt at anvende denne blæsertilvækst da
PC´en i en varm sommer ofte standsede på grund af for høj varme.
Afstandsfødderne fra bordet og op til undersiden af PC´en gav
kun 1 mm fri passage for luften og en hævning løste problemet.
Når så Aldi lige på det tidspunkt solgte en holder til bærbare
så blev det løsningen.

PC én står fast og i de bevægelser som der forekommer i båden
skades harddisken ikke.
Falder en PC på gulvet behøver den ikke umiddelbart at have
taget skade; men brinelling i lejerne kan give følgeskader der
kan få harddisken til at gå i stå over tid.

Jeg har sejlet med PC-bærbar ombord i næsten 15 år og ikke haft
uheld indtil dato.
Da jeg har to bærbare ombord har jeg tanker om at lave en holder
således at den ene står lodret bag den andens display, således
at begge skærme kan ses og den bagerste kan betjenes når det
forreste display drejes lidt ned.
Den lodrette kan stå med grafisk dybdemåling og alt. vejrudsigt
eller lign. når der sejles.
Placeringen på kortbordet er således at jeg kan se den fra
styrepladsen og jeg anvender en trådløs mus om der er behov for
at "nå" PC´en fra cockpittet.

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-02-09 19:35

Ohøj
I flere år har jeg sejlet med diverse bærbare sat på kortbordet. En gang fik
jeg en forkert sø ned på kortbordet med defekt bærbar som følge. Kølingen er
et problem både hjemme og i skibet. Udluftningen til blæseren sidder normalt
i bunden, og (som Harding skriver) afstanden mellem bund og bord er ikke
stor nok. Dette problem har jeg løst begge steder ved, at tage en grøn
mælkekasse (dem fra Puch Maxi) og savet den til i passende højde. I båden
har jeg endvidere lagt et stykke plastik over den bærbares tastatur og
skærm, uden det går ud over kølingen. Monteringen er endnu ikke permanent,
da der eksperimenteres, men elastikbånd er brugt flittigt.
Hilsen Steffen
---
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!
C.Columbus 1451-1506

"Harding Larsen (slet C54S2)" <harding@C54S2larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12353942910.0036674475646592@dtext.news.tele.dk...

KLIP

Fra : N/A

Dato : 23-02-09 20:48

Fra : N/A

Dato : 23-02-09 20:48

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 23-02-09 03:25

Er der ingen af jer der har PC kørende mens i sejler der har været ude
for at harddisken bliver ødelagt?

Jeg har altid hørt at der er stor risiko for datatab hvis der
forekommer rystelser eller stød mens computeren er tændt, da
harddisknålen kan støde imod pladerne, og man må vel sige at der
forekommer en del rystelser og stød under sejlads.

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 23-02-09 12:03

Nej, bevægelserne til søs er bløde, og kan næppe give anledning til skade på
harddisken.

Derimod kan der gå ged i programmerne, hvis man bruger en billig 230
V-inverter, som ikke er sinus-modificeret. En hvis sikring mod dette kan
være at lade batteriet sidde i, når PC'en er tilsluttet inverteren, så
virker batteriet som en buffer. Det er de små svingninger i spændingen, der
giver problemer i softwaren.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : N/A

Dato : 23-02-09 13:13

Fra : HH

Dato : 23-02-09 04:44

Mit svar om 3M's "dual lock" er hos mig præcist brugt i en
installation med en Garmin 128 siddende i cockpitet, og hvortil
waypoints og ruter overføres fra DLSK. Under sejlads overføres
positionen fra Garmin'en til PC'en med kabel, og PC'en får også strøm
fra bådens batteri via en omformer.
Mig bekendt kan en harddisk tåle at falde på gulvet, og jeg har
ihvertfald aldrig været ude for nogensomhelst driftsforstyrrelser
grundet stampen i hård sø eller tilsvarende.

Hans-Henrik

Fra : N/A

Dato : 23-02-09 21:05

Fra : N/A

Dato : 23-02-09 21:05

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 23-02-09 04:50

> Mig bekendt kan en harddisk tåle at falde på gulvet, og jeg har
> ihvertfald aldrig været ude for nogensomhelst driftsforstyrrelser
> grundet stampen i hård sø eller tilsvarende.

Det kan være det ikke er et problem mere med de moderne bærbare. Jeg
kan huske at man før i tiden endda kunne sætte harddiske i "transport
mode", hvorved nålen løftede sig højere over pladerne, så den ikke
kunne støde imod hvis der forekom rystelser mens man transporterede
computeren i bilen eller lign.

Fra : SørenH

Dato : 23-02-09 13:13

elquapo@ofir.dk skrev:

> [...]
> mode", hvorved nålen løftede sig højere over pladerne, så den ikke
> kunne støde imod hvis der forekom rystelser mens man transporterede

Rigtigt husket, men i dag er denne parkeringsfunktion indbygget som
automatik i alle harddiske.
Et af de punkter hvor mange brugere "dummer sig" er når de bruger dvale,
hvor indholdet af RAM skrives ned i en dvalefil på harddisken når man
klapper låget i.
Fordelen er, at når man tænder for dyret igen er man meget hurtigt
tilbage i præcis den situation man var da den gik i dvale (feks et åbent
dokument eller et navigationsprogram), og man bruger ingen strøm
overhovedet under dvalen.
Ulempen er, at PC'en altså arbejder på højtryk i ca. 20-30 sek. efter
låget er lukket, og i den tid må man ikke bare kyle den ned i taske
eller lignende.
Vi havde årligt adskillige ødelagte harddiske på bærbare i den 3000+
brugere-virksomhed hvor jeg var IT-chef før pensionen.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : N/A

Dato : 23-02-09 13:13

Fra : blueocean

Dato : 23-02-09 06:08

On 23 Feb., 13:12, SørenH <so...@FJERNhelefamilien.dk> wrote:

> [...]
> Vi havde årligt adskillige ødelagte harddiske på bærbare i den 3000+
> brugere-virksomhed hvor jeg var IT-chef før pensionen.

Hej

Min erfaring med dette er at der ikke i de nye bærbare PC vil
forekomme diskkras, pga hårde bump. I en båd forekomme disse sjældnet..
Jeg har selv en fastmonteret PC kørende i båden med tilslutning af AIS
GPS Vind, og en 15 " skærm kørende hele tiden, dette har jeg haft med
os til Caribien og tilbage samt i Middelhavet, og op gennem Europas
floder, til DK. Jeg har aldrig haft problemer. Min PC er en Kasse på
størelse med en "Cigar" kasse og med Passiv køling. Den sidder om
sommeren skruet fast under kort bordet. Jeg har også brugt min gamle
T41 laptop med en 12 tilslutning og ikke noget med inverter, det
bruger for meget strøm. Men en biladapter kan gøre det.
Skærmen er en almindelig 15 " Skærm fra Dell, som køre 12 volt. Alti
ialt en rimelig god løsning.

Gert

Fra : SørenH

Dato : 23-02-09 21:05

blueocean skrev:
> [...]
> bruger for meget strøm. Men en biladapter kan gøre det.
> Skærmen er en almindelig 15 " Skærm fra Dell, som køre 12 volt. Alti

Din er jo en slags "luksusløsning" med 2 PC'er, betinget af at I har
haft den som bolig så langt og så længe.
Jeg tror de fleste er nødt til at nøjes med en bærbar til både ude og
hjemme, og det er da osse sædvanligvis tilstrækkeligt.

Vi har godt nok to Thinkpads med om bord i det mellem/syd-europæiske,
men det er nu mest fordi min kone insisterer på at ha sin egen med.

Det er min, som står på kortbordet med navigationsprogrammet,
- som leverer underholdning via iTunes med vores 30Giga musik- og
podcastsamling,
- som håndterer Skype så vi kan ringe gratis hjem,
- som vi billedbehandler på, skriver blog på og uploader fra,
- som har TV-tuner påbygget så vi kan se TV undervejs,
- som indeholder alle sejladsbeskrivelser, kort og links til nyttige
sider i de lande vi sejler igennem,
- og som vi ser film på nu og da fra det medbragte DVD-bibliotek,
så den skal jeg sgu nok sørge for holder sig tør!!!

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : jesperforman@hersbro~

Dato : 23-02-09 12:31

On 23 Feb., 19:35, "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> skærm, uden det går ud over kølingen. Monteringen er endnu ikke permanent,
> da der eksperimenteres, men elastikbånd er brugt flittigt.

Hej,

jeg er lidt nysgerrig på om nogen bruger en bærbar som er vandtæt
eller ville overveje sådan en løsning.
Produktet findes og er IP et eller andet - vandtæt. Jeg havde en snak
med en kollega i dag om hvorvidt der er et sådan et behov i markedet.
Det er nok lidt off topic men det vil være interessant at høre jeres
umiddelbare vurdering.

Vh Jesper

Fra : SørenH

Dato : 23-02-09 20:48

jesperforman@hersbro.dk skrev:

> [...]
> med en kollega i dag om hvorvidt der er et sådan et behov i markedet.
> Det er nok lidt off topic men det vil være interessant at høre jeres

Kommer vel især an på bådstørrelsen ?!

Med en 28+ fods sejl- eller motorbåd er kortbordet nede sædvanligvis så
godt beskyttet at der skal et sort uheld til for at en pc på bordet
skulle blive ødelagt af en sø eller kraftig byge.
Rigtig mange har også sprayhood, og ved man at det kan ske i dårligt
vejr, ja så lukker man vel skydelugen??!

Altså tror jeg ikke det kan betale sig at skulle ofre merprisen for en
vandtæt bærbar, og da den teknologiske afskrivningstid på en bærbar
endvidere ligger på 3-5 år vil det ikke være en "livstidsinvestering"
man evt. sér drukne "when the s... hits the fan".

Men selvfølgelig, - hvis man vil sidde og lægge 7-kabale i cockpittet på
en Soling i hård kuling, så er det nok en vandtæt man skal gå efter

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-09 21:34

Jeg er enig med Søren, udfra den fornemmelse, at en vandtæt notebook PC
vil blive ret dyr i anskaffelse.

Selv har jeg en gang "ofret" en bærbar, der ikke kunne lide
saltvandsprøjt ...

Umiddelbart vil jeg gætte på at de fleste af os har en bærbar PC og i
min situation forlænger jeg levetiden ved at bruge "den gamle" i båden.
Til det brug, behøver den jo ikke være specielt "højt" specificeret, så
med nogle år på bagen gør min gamle Medion fra Aldi god fyldest om bord

Det kunne naturligvis være interessant at høre, hvad en vandtæt bærbær
vil koste ... For mit vedkommende skal merprisen dog være ret så
beskeden ... for at jeg ville overveje at anskaffe en vandtæt bærbar ...

Alternativet for mig er en - ikke for dyr - vandtæt monitor med
touchscreen, der kan anvendes i dagslys ... gerne trådløs med
"genopladelig batteridrift", så den let kan betjenes og demonteres fra
cockpittet efter sejladsen ...og evt. placeres nede om læ ... De er pt.
meget dyre ...

Og så måske en af de nyere "mini-desktop-PC'er-win-XP" - f.eks. fra
Asus, Acer eller Dell til nogle tusind kroner, der kan anbringes i
sikkerhed om læ og ikke fylder meget mere end en Windows manual ...

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-02-09 21:41

Hej Flemming,

Jeg købte en vandtæt og slagfast PC for tre år siden til
udendørs anvendelse. Den kostede 35.000,- DKR.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-09 21:48

Min Medion fra Aldi kostede omkring kr. 5.000,-.
Og det kan man stadig købe en nyere model for.

Koster en vandtæt og slagfast stadig 35.000,- ?

Hvis merprisen for en vandtæt og slagfast er faktor 7,
vil jeg løbe risikoen med min nuværende teknologi,
som iøvrigt er fire år gammel og har fungeret fint
under alle forhold på mine sejlture i Skandinavien.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Harding Larsen (slet ZIRIQ)" <harding@ZIRIQlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:12354221060.303633587783253@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-09 22:24

Alternativet er en PC'er monteret et tørt sted og en skærm der kan klare
mosten:

http://www.svb.de/index.php?sid=f5289dcfbb2705ad771d9964460b4fb6&cl=details&anid=116971&tpl=&lang=1&listtype=list

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-09 00:24

Jeps - lige netop ...
Men jeg synes stadig prisen er i overkanten.
Når og hvis den en dag koster 1/3 ... er jeg køber.
Indtil da, bruger jeg min nuværende "Storm-P-løsning".

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:49a313e8$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-02-09 22:48

Ohøj
Til brug i båden for DLS bruger jeg mine gamle bærbare. De er udtjent til
mit daglige arbejde, men fungerer fint til visning af DLS. Om en skulle
blive ødelagt under sejlads betyder intet økonomisk, for jeg ville alligevel
ikke kunne sælge den. Til Internet i havnene bruger jeg en nyere model, der
er beskyttet under sejlads. For 3 uger siden fik jeg en af de der mini note
book Acer One, fordi den er "bærbar". Den kan ikke anbefales til DLS da
skærmen kun er godt 8" og der er ikke cd-rom-drev (når DLS ønsker den
originale cd indsat), men udviklingen er smart til 2.500 kr. taget i
betragtning, kan man ødelægge en del af slagsen før 35.000 kr for en vandtæt
er betalt.
Alt er relativt!
Hilsen Steffen

Fra : Harding Larsen

Dato : 25-02-09 16:04

Det kommer an på hvor højt den skal kunne falde fra.

I den mere overkommelige klasse kan Dan-Bit industrimodeller,
for nogle sejlere, komme på tale; men en alm. PC på kortbordet
vil være tilstrækkeligt og en god placering for de fleste.

Mvh/Harding

Fra : Lars Løth

Dato : 24-02-09 10:19

"news.stofanet.dk" <jlb@jlb.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogen der har en god ide til hvordan man får sådan en sat fast, så
> den ikke flyver rundt i cockpittet når man sejler ? eller har set et

Hej,

Lige et råd i forbindelse med denne tråd, det burde ikke være nødvendigt at
skabe "ekstra" luft under en fungerende laptop, afstanden mellem en hård
plan plade og bunden af pc'en bør give rigeligt med luft, især når vi taler
maks. 25-30 grader i DK.

Har i ikke renset køleribberne? i forbindelse med blæseren sidder der nøgle
køleribber der oftest bliver blokeret så prøv engang at kigge på dem, det er
et simpelt indgreb (angreb) der meget ofte kan afhjælpe køleproblemer på de
fleste laptop, (Har reddet adskillige ALDI medions fra den visse død med det
lille indgreb)

En "moderne" (nyere end 7-9 år) laptop, kan normalt håndtere to skærme, så
man kan spare lidt Ah ved at køre med en laptop og flere skærme. med flere
programmer på flere skørme. En moderne laptop kan håndtere mange programmer,
blot ikke spil samtidig.

En tanke jeg leger med er at bygge en "vandtæt" (bliver kun stænktæt da den
ellers ikke kan køle) boks, med en ekstra skærm, der monteres i cockpittet
når man crusier, piller man den ud af indmadden, behøver den ikke fylde
meget og med en alu bagplade, burde den køle nok til kun at have køleriller
i bunden???

En TFT eller LCD skærm fungerer normalt ikke i cockpittet pga solens
baggrundslys, men det er nemt at lave en "vandtæt" boks der også ser pæn ud,
som kan indeholde den ekstra skærm, så det er jo forsøget værd. Jeg har et
par gamle 14" skærme der kører på 12 volt, til at forsøge mig med, de kan
iøvrigt nok også anskaffes i frøers mængde rundt omkring.

Mvh.

Lars

Fra : Lars Løth

Dato : 24-02-09 11:16

"Lars Løth" <lat@rdaf.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> har et par gamle 14" skærme der kører på 12 volt, til at forsøge mig med,
> de kan iøvrigt nok også anskaffes i frøers mængde rundt omkring.

Lige i forlængelse af det her, så skal man nu heller ikke glemm prisen på en
PC til båden slet ikke er så dyr længere

http://www.mini-box.com/VoomPC-2-Car-PC-Barebone-Intel?sc=8&category=12

Og det er endda en af de dyre...

Mvh.

Lars