Bord til 'Bilka' brændekløver
Fra : JOB

Dato : 21-02-09 23:29

Hej i gruppen! - Forleden købte jeg sådan en 'husholdnings' brændekløver i
Bilka, no-name model WS6T-52, som er 94cm lang, 27cm bred, og 51cm høj -
6tons tryk...De havde ikke understel til den, hvad jeg gerne ser i Jem&Fix,
Silvan eller Harald Nyborg når de annoncerer - nu er min idé, at disse
'bambus' ting er så ens, ja, måske identiske, så et standard understel er
kompatibelt? - Kan nogen hjælpe mig med et tip, så jeg slipper for at
'gøre-det-selv'?
Mvh. Jens-Ole på Røsnæs

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 23-02-09 11:29

prøv kimkristensen@hotmail.com han har lavet et bord om svejstm.m.

Fra : JOB

Dato : 24-02-09 00:04

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> prøv kimkristensen@hotmail.com han har lavet et bord om svejstm.m.
> "JOB" <job@removeimage.dk> skrev i en meddelelse

Hej Stig, tak for din henvisning! - mvh. JOB

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-02-09 21:39

"JOB" <job@removeimage.dk> wrote in message
> [...]
> disse 'bambus' ting er så ens, ja, måske identiske, så et standard
> understel er kompatibelt? - Kan nogen hjælpe mig med et tip, så jeg

Jeg ved godt, det ikke er det du efterspørger, men jeg kommer alligevel med
min egen lille ide.

Jeg mokker min 7t HN kløver op på traileren. Det passer nogenlunde i højden
(måske med en lille palle under).
Så er det bare at trække trailen om til brændeskuret, når man er færdig med
at kløve.
(kræver selvf. at man har en trailer)

Bjarne K.

Fra : Jens

Dato : 25-02-09 20:11

> [...]
> højden (måske med en lille palle under).
> Så er det bare at trække trailen om til brændeskuret, når man er færdig

Hej Bjarne
Hvordan er den kløver fra HN. Jeg kan se at de har en 37cm/5T og en 52cm/7T
kløver.
Jeg kan endvidere ses at de er forholdsvis hurgtige 8-10sek på kløvevejen i
forhold til
andre.

Jeg skal bruge kløvet træ til en gammel flise kakkelovn med længde på
20-27cm. Skal
jeg save træet i denne længde og kløve det. Eller måske save i dobbelt
længde og kløve
det og bagefter halvere det med en sav.

Det afgør vel om jeg skal bruge den lille 37cm eller store udgave 52cm. Hvor
tæt på
slutkilen kommer kløveren = (52cm - max vandring).

nb: hvis du svare direkte skal du først fjerne 4711
Hilsen Jens.

Fra : JOB

Dato : 25-02-09 20:48

"Jens" <jenssohln14711@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvor tæt på
> slutkilen kommer kløveren = (52cm - max vandring).
>
> nb: hvis du svare direkte skal du først fjerne 4711

Hej Jens - se mit Re til Bjarne K., hvor jeg nævner naboens fikse løsning
der giver fleksibel kløvelængde...mvh. JOB

Fra : Bjarne K.

Dato : 25-02-09 21:06

"Jens" <jenssohln14711@mail.dk> wrote in message
> [...]
> 52cm/7T kløver.
> Jeg kan endvidere ses at de er forholdsvis hurgtige 8-10sek på kløvevejen

Den fungere ok. Det er kun ganske få stykke træ, den har måttet give op
overfor. Den er nu ikke sindsyg hurtig, men hvis man udvider med en klods,
som JOB er inde på, så går det fint.

> [...]
> 20-27cm. Skal
> jeg save træet i denne længde og kløve det. Eller måske save i dobbelt

Jeg vælger nu altid at save det i passende stykker og flækker så derefter.
Men hvis du har en brænderundsav, (eller hvad sådan en nu hedder), er det
andet måske lettere.

> Det afgør vel om jeg skal bruge den lille 37cm eller store udgave 52cm.
> Hvor tæt på
> slutkilen kommer kløveren = (52cm - max vandring).

Helt nøjagtig hvor tæt den kommer ved jeg ikke, men den kan flække ganske
små stykker brænde. Jeg gætter på 15-20 cm. Hvis du vil vide det nøjagtigt,
skal jeg checke det imorgen.

Bjarne K.

Fra : Jens

Dato : 26-02-09 13:14

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Helt nøjagtig hvor tæt den kommer ved jeg ikke, men den kan flække ganske
> små stykker brænde. Jeg gætter på 15-20 cm. Hvis du vil vide det

Jeg takker for jeres svar og køber nok en 52cm i HN i næste uge. Jeg har
endvidere
fået en del information ved at søge i tidligere meddelser i gruppen.
Hilsen Jens.

Fra : JOB

Dato : 25-02-09 20:45

> [...]
> højden (måske med en lille palle under).
> Så er det bare at trække trailen om til brændeskuret, når man er færdig

Hej Bjarne - egentlig en god idé, og jeg har en trailer...men ikke
'adgangsforhold' til at få traileren i position - en god nabo foreslår (og
har selv) en tilpasset palle på ben med et par små sidevinger, der gør at
man ikke skal bukke sig og samle det flækkede brænde op, da det lander i
vingerne - han har også monteret en klods på stemplet så vandringen
nedsættes til 40cm i stedet for 52cm, og det sparer ham både tid og el
forbrug...klodsen kan man altid afmontere, hvis man får brug for den fulde
kløvelængde...mvh. Jens-Ole på Røsnæs

Fra : Bjarne K.

Dato : 25-02-09 21:00

> [...]
> nedsættes til 40cm i stedet for 52cm, og det sparer ham både tid og el
> forbrug...klodsen kan man altid afmontere, hvis man får brug for den fulde

Jeg plejer bare, at brug en ekstra stykke brænde som klods, men det har det
med at falde af, så jeg vil da se om jeg selv kan lave et eller andet
tilsvarende det in nabo, har lavet.

Hvis det overhovedet er muligt, må du da godt tage et billede af din nabos
anretning, og smide et eller andet sted

Bjarne K.

Fra : JOB

Dato : 26-02-09 01:28

> [...]
> tilsvarende det in nabo, har lavet.
>
> Hvis det overhovedet er muligt, må du da godt tage et billede af din nabos

Hej Bjarne - jeg vil kigge ind til Leif og kigge på hans kløver og tage et
par billeder...så vender jeg tilbage...Mvh. JOB

Fra : JOB

Dato : 26-02-09 21:04

> "Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i en meddelelse

> Hej Bjarne - jeg vil kigge ind til Leif og kigge på hans kløver og tage et
> par billeder...så vender jeg tilbage...Mvh. JOB

Hej igen...besøgte lige naboen, men desværre er brændekløveren sat væk
indtil næste sæson, så kaninerne ku' komme indendørs. Så jeg kunne kun få et
billede af klodsen der forkorter kløvelængden...den består af ca. *)12x12cm
stykker (vognbunds) finér sammenboltet til den tykkelse man nu skal bruge
til at forkorte vandringen, og holdes på plads mod stemplet ved at sætte et
stykke fladjern øverst på klodsen, og bukke det bagom stemplet så det
klemmer på...fladjernet kan godt gi' sig lidt, men så klemmer man det
tilbage i den rigtige vinkel. Så desværre kan jeg pt. ikke få et billede af
hele konstruktionen, da den er gemt under bilens sommerdæk, beboede
kaninbure og andet godt som man går og gemmer på...lad mig vide hvis jeg
skal poste et billede af klodsen...mvh. Jens-Ole

*) - skal vel være ca. samme flade som stemplet på kløveren

Fra : JOB

Dato : 26-02-09 21:30

> [...]
> mig vide hvis jeg skal poste et billede af klodsen...mvh. Jens-Ole
>
> *) - skal vel være ca. samme flade som stemplet på kløveren

**) Ups - en lille korrektion - man skal nok ikke lave klodsen så dyb at den
kan gå på kilen og derved overbelaste kløveren, så mål først hvor tæt
stemplet går til kilen og træk et par centimeter fra, så til korte
kløvelængder er en 37cm kløver det bedste...JOB