Brændefyring?
Fra : O.L

Dato : 21-02-09 14:33

Hej, er her nogen der kan hjælpe mig. Jeg fyrer nu med brænde i en gammel
TASSO støbejernskedel, men vil gerne have en ny, der udnytter brændet noget
bedre. Det må jo så nok blive en underforbrændingskedel, hvad fås der af små
kedler, der er til at betale, og er det nødvendigt at få en akumuleringstank
koblet til sådan en fætter, eller regulerer den temp. med en bimetalsfjeder,
ligesom den gamle kedel. Den skal stå i baggangen, og der er begrænset
plads, skal opvarme 98 m2, og som pesionist vil jeg ikke invistere en
jetjager i projektet, så hellere fortsætte med den gamle støbejernsfætter.
ole

Fra : Klaus G.

Dato : 21-02-09 16:51

> [...]
> der er begrænset plads, skal opvarme 98 m2, og som pesionist vil jeg ikke
> invistere en jetjager i projektet, så hellere fortsætte med den gamle
Mine forældre har lige fået installeret en 50kw Atmos kedel. Det er noget
der dur!

Eftersom den kan lave 50kw, så har den brug for en akumuleringstank. De har
en på 6000liter. De fyre så kun hver tredje dag ca..

En sådan kedel har helt klart bedst af en akumuleringstank, så den virklig
bare kan brænde igennem. Sådan en bandit kan man ikke få til at køre "on
demand", som med et stoker f.eks.. Det er meget vigtigt at den brænder
rigtigt, det kan man se på røggas temp som, svjh, skal ligge på en
250grader.

Men ham som skal sætte den op, skal have forstand på det. Noget med at når
man fyre op, så cirkulere den bare vandet i kedlen, når det så er nået en
vis temperatur, så begynder den at køre det over i aku.tanken, samtidig med
at den begynder at køre mere af returvandet over fra huset ind i kedlen.
Grunden til at det er lavet så fancy, er at man ikke bare hælder kold vand
gennem sådan en kedel, det kan den ikke holde til.

Aku.tanken bliver så lagdelt mht. temperaturen. Og det er virklig meget. På
bare 10cm i højden kan der være 50graders forskel på vandet. Det er derfor
meget meget vigtigt at det vand som skal ind/ud af tanken ikke bare pisker
rundt, så ødelægger man denne lagdeling. På den aku.tank mine forældre har,
er der sat nogle tempfølere jævnt fordelt i højden. For når den er lukket
helt inde i isoleringen, så kan man ikke mærke på den, hvornår der skal
fyres igen :)

Atmos er en godt mærke. Den gamle forhørte sig i over et år rundt omkring
hvad der skulle invisteres i. Altså ud og spørge installatørere, sælgere,
andre folk med underforbrændningskedler osv..

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : O.L

Dato : 21-02-09 18:04

Tak for din gode historie, men det ligger lidt langt fra hvad jeg er ude
efter, da jeg ellers skal bygge til huset, for at få plads, og det er jo
også ligesom lidt overdinensioneret, til et lille et-personers pensionisthus

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 21-02-09 19:25

"O.L" <ole_lyckegaard@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej, er her nogen der kan hjælpe mig.
Klip
Inden du går igang, så vær opmærksom på, at du kan opnå skrotningstilskud
til din gamle kedel, hvis den er fra før 1980.
Se mere på http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=2416
Hilsen Matthias