Glatførebekæmpelse ?
Fra : martin bjerre

Dato : 21-02-09 18:05

Netop hjemkommet fra en tur tværs over jylland er det lige at jeg skummer af
raseri.
Fra herning og hertil (ca 85km) kørte jeg på helt hvide veje, intet astfalt
var synligt, alligevel så jeg ikke en eneste sneplov/saltbil. Det er da
forkasteligt. Ikke mindre end 7 smadrede biler passerede jeg. Skal vi alle
sammen holde ind til siden og vente på at det bliver sommer, eller hvad har
regionerne tænkt sig.

Martin

Fra : Brian H

Dato : 21-02-09 18:14

www.kinagrill.dk

Fra : JK

Dato : 21-02-09 18:16

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
> "martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev i
> meddelelsen news:49a0331c$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> www.kinagrill.dk
rammmer godt kør efter forholdet

Fra : martin bjerre

Dato : 21-02-09 18:43

"JK" <jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamoghertil@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:49a036db$0$25201$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> rammmer godt kør efter forholdet

Jeg er udemærket klar over at folk bør køre efter forholdene, hvilket jeg
også gjorde. Men jeg kan ikke lade være med at spekulere på hvad alle
bilisternes afgifter bliver brugt til.
En anden ting er udrykningskøretøjerne, hvis vejene ikke er bare rimligt
farbare kan de heller ikke komme frem i løbet af kort tid, og skulle det
frygtelige ske at en ambulance ikke kommer frem i tide, skal vi nok høre
folk brokker sig over at det er for dårligt .

Martin

Fra : JK

Dato : 21-02-09 18:58

"martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:49a03bf8$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> frygtelige ske at en ambulance ikke kommer frem i tide, skal vi nok høre
> folk brokker sig over at det er for dårligt .

i sådanne tilfælde bruges der ofte helikopter, og det hele skyldes nok at
det ikke vil blive liggende da der bliver plusgrader og regn hvilket gør at
saltet og resourcerne kan bruges bedre en anden gang.

Nu er glatføre jo ikke noget afgifterne går til men de surt betalte
skattekroner.

Fra : Mogens

Dato : 21-02-09 19:12

"JK" <jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamoghertil@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:49a040b2$0$25183$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> at saltet og resourcerne kan bruges bedre en anden gang.
> Nu er glatføre jo ikke noget afgifterne går til men de surt betalte

MAn kan ikke lade være med at smile lidt i skægget over ovenstående. Hvad
fan tror I, de gør i det nordlige Skandinavien

Fra : JK

Dato : 21-02-09 19:22

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> MAn kan ikke lade være med at smile lidt i skægget over ovenstående. Hvad
> fan tror I, de gør i det nordlige Skandinavien
I? det er vidst ikke min holdning at det er et problem for redning af
personer

Jeg har skam fuld forståelse for at man ikke rykker ud med det store
beredskab til vinterbekæmpelse når der er udsigt til at det er regnet væk om
ikke ret længe.

Og som sagt skal de alvorlige tilfælde nok kunne klares alligevel på
andenvis

Fra : Mogens

Dato : 21-02-09 19:36

"JK" <jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamoghertil@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:49a04627$0$25195$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> om ikke ret længe.
> Og som sagt skal de alvorlige tilfælde nok kunne klares alligevel på

Altså nordpå kører man i ambulance, når folk skal reddes. Det handler blot
om at få nogle ordentlige dæk på og så have en erfaren dygtig chauffør.
Forleden blev jeg på en isglat landevej overhalet af en ambulance for fuld
udrykning - jeg standsede naturligvis, så han kunne komme forbi.

De bedste vinterdæk er ligeså gode som de billigste pigdæk:
www.teknikensvarld.se/documents/dacktester/vinterdackstest/2008-vinterdacktest-16-st/index.xml

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-02-09 20:16

On Sat, 21 Feb 2009 18:12:07 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

> [...]
>
>MAn kan ikke lade være med at smile lidt i skægget over ovenstående. Hvad
>fan tror I, de gør i det nordlige Skandinavien

Lige mine ord.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-09 19:15

"JK" <jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamoghertil@hotmail.com> wrote in

> i sådanne tilfælde bruges der ofte helikopter

Eller bare et bæltekøretøj, de er noget billigere i drift.

Fra : steffen

Dato : 21-02-09 20:06

Henrik Stidsen skrev:
> "JK" <jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamoghertil@hotmail.com> wrote in

> Eller bare et bæltekøretøj, de er noget billigere i drift.

Eller også køre de med sådan nogen her
http://www.ems.tc/en/ems-wheeld-snowtrack-ambulance.html

--
Steffen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-02-09 20:19

On 21 Feb 2009 18:14:38 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>"JK" <jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamoghertil@hotmail.com> wrote in

>Eller bare et bæltekøretøj, de er noget billigere i drift.

>--

Hold da kææææft mand! ))

Var der ikke tale om ca. 5 cm. sne? )

Og så vidt jeg ved, nærmest vindstille, så der ikke engang var tale om
fygning.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 21-02-09 21:14

> Hold da kææææft mand! ))
> Var der ikke tale om ca. 5 cm. sne? )
> Og så vidt jeg ved, nærmest vindstille, så der ikke engang var tale om
> fygning.

Husk på at sommerdækkene på +205 ikke bider så godt i dén snedybde

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-02-09 21:16

On Sat, 21 Feb 2009 20:13:42 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Husk på at sommerdækkene på +205 ikke bider så godt i dén snedybde

>--

Hvis de er langsrillede, kan de sagtens sende den smule sne op i
skærmkasserne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 21-02-09 21:19

> Hvis de er langsrillede, kan de sagtens sende den smule sne op i
> skærmkasserne.

Jow men det dur ik' vel...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-02-09 21:24

On Sat, 21 Feb 2009 20:18:30 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Jow men det dur ik' vel...

>--

Narj, det er jo ikke så godt som The real Thing.

Det er vel dem som kører på sommerdæk, og som i efteråret lovede at
blive hjemme i de par dage der var snefald i DK, som nu ligger og
roder ude i naturen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 21-02-09 22:26

Folmer Rasmussen skrev:

> Narj, det er jo ikke så godt som The real Thing.
>
> Det er vel dem som kører på sommerdæk, og som i efteråret lovede at
> blive hjemme i de par dage der var snefald i DK, som nu ligger og
> roder ude i naturen.

Der er nok solgt mange sommerdæk hos vore nordiske naboer )

http://kortlink.dk/sydsvenskan/6a9p
http://kortlink.dk/kvp/6a9q
http://kortlink.dk/norran/6a9r
http://www.bt.no/lokallokal/fyllingsdalen/article793532.ece
http://www.bt.no/lokallokal/voss/article793644.ece
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article649138.ece
Og snekæder har de altid på:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2929183.ece
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article650349.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2940067.ece

osv

Møller

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-02-09 01:08

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> Hold da kææææft mand! ))
> Var der ikke tale om ca. 5 cm. sne? )

Ja det er nok ik sikkert bæltekøretøjet kan komme frem ;)

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 22-02-09 16:29

[Default] On Sat, 21 Feb 2009 20:18:37 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Hold da kææææft mand! ))
>
>Var der ikke tale om ca. 5 cm. sne? )
>
>Og så vidt jeg ved, nærmest vindstille, så der ikke engang var tale om
>fygning.

Det er jo nærmest fimbulvinter for byboer

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-09 20:45

Henrik Stidsen skrev:
> "JK" <jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamoghertil@hotmail.com> wrote in

> Eller bare et bæltekøretøj, de er noget billigere i drift.

Men de kommer ikke helt så hurtigt frem.

Der er fordele og ulemper ved alting :)

Fra : Brian H

Dato : 21-02-09 19:47

> [...]

> Jeg er udemærket klar over at folk bør køre efter forholdene, hvilket jeg
> også gjorde. Men jeg kan ikke lade være med at spekulere på hvad alle

Var det noget du havde oplevet konsekvent kunne jeg måske forstå lidt af dit
brok, men det her er desværre ikke meget andet end det...
De kan jo ikke være alle steder, måske kom de store maskiner 5min efter dig?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-02-09 18:19

"martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev
> Fra herning og hertil (ca 85km) kørte jeg på helt hvide veje, intet
> astfalt var synligt, alligevel så jeg ikke en eneste sneplov/saltbil.

Det hvide plejer nu da ellers at være salt i weekenderne, hvor det giver
godt at køre det ud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-02-09 20:20

On Sat, 21 Feb 2009 18:19:28 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev
>
>Det hvide plejer nu da ellers at være salt i weekenderne, hvor det giver
>godt at køre det ud.

>--

Og den påstand har du selvfølgelig dokumentation for?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian Lund

Dato : 22-02-09 04:45

> Det hvide plejer nu da ellers at være salt i weekenderne, hvor det giver
> godt at køre det ud.

Ja for chaufførene... Nu ved jeg ikke om det er sådan alle steder, men jeg
kender en i det sønderjyske som i mange år har kørt snerydning...

Kommunen udliciterer opgaven til fast pris, uanset hvor meget sne der
kommer..!
Så hvis det sner meget er det ikke så godt for vognmanden, hvis der kun
kommer lidt sne er vognmanden glad!

Som sagt ved jeg ikke om det er ens for alle kommuner.
Men uanset hvad så tror jeg det er kommunerne der skal sige til når de vil
have ryddet snéen, ikke omvendt?

Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 22-02-09 11:45

> Kommunen udliciterer opgaven til fast pris, uanset hvor meget sne der
> kommer..!
> Så hvis det sner meget er det ikke så godt for vognmanden, hvis der kun
> kommer lidt sne er vognmanden glad!
Ahhh, det lyder godt nok utroligt...

Med noget så uforusigeligt som vejret, så er der da INGEN som tør give pris
på sådan noget. Måske de har en fast takst af en art. For det kan jo få en
vognmand til at gå konkurs ellers.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 21-02-09 19:47

> [...]
> vi alle sammen holde ind til siden og vente på at det bliver sommer, eller
De salter hvis de finder det nødvendigt.

De basere deres vurdering på målinger i vejen, sattelitbilleder, radar osv..
Jeg kender ham som bestemmer hvornår der skal saltes i Herning. Jeg har set
den laptop med alle disse info på. Det er ikke så lidt endda. Og den bliver
tjekket hvert 15min.. Så seriøse er de med saltningen.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at vores nordlige naboer må
grine røven i laser, når nogle danskere tuder over bare 2cm sne. *suk*

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-02-09 20:13

On Sat, 21 Feb 2009 18:05:07 +0100, "martin bjerre"
<martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> wrote:

>Netop hjemkommet fra en tur tværs over jylland er det lige at jeg skummer af
>raseri.

>--

Sårn der hvid mund a la Bjarne Riis? Og måske en anelse damp ud af
ørerne?

>--

>Fra herning og hertil (ca 85km) kørte jeg på helt hvide veje, intet astfalt
>var synligt, alligevel så jeg ikke en eneste sneplov/saltbil.

>--

Jeg kørte over 400 km. af den slags forrige nat. hvad er problemet?

>--

> Det er da forkasteligt. Ikke mindre end 7 smadrede biler passerede jeg.

>--

I en anden tråd påstås det, at det kun er biler med sommerdæk der er
udsat for den slags. Havde du tid til at checke op på det?

>--

> Skal vi alle sammen holde ind til siden og vente på at det bliver sommer, eller hvad har
>regionerne tænkt sig.

>--

De har set vejrudsigten, og venter på varmfronten.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : René Løweneck

Dato : 22-02-09 05:46

Hej Martin !

> [...]
> vi alle sammen holde ind til siden og vente på at det bliver sommer, eller

Lære at køre bil ? ))

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-02-09 03:26

On Feb 21, 6:58 pm, "JK"
<jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamogher...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> det ikke vil blive liggende da der bliver plusgrader og regn hvilket gør at
> saltet og resourcerne kan bruges bedre en anden gang.

Samme lørdag kørte vi hjem fra hundetræning også på helt snedækkede
veje.
Vi kører ca. 65 km fra omkring Vester Hornum til Randers, og ½-delen
ad landveje, primært Aggersundvej. Den var spejlglat overalt. og
motorvejen varogså ret glat langt langt de fleste setder og i hvert
fald i venstre spor.
Lige da vi kom på motorvejen ved Onsild kom der en trafikmelding om en
ambulance som skulle fra Aalborg til Odense,
Jeg kørte helt forsvaligt og slet ikke spor hurtigt, vi havde masser
af tid, men ambulancen nåede os ikke inden vi nåede Randers,
Men det kan selvfølgelig have været knapt så vigtigt som det
oprindeligt lød til.

> Nu er glatføre jo ikke noget afgifterne går til men de surt betalte
> skattekroner.

Men stadig det var helt klart yderst ringe rydning, sneen var tilmed
annonceret fra DMI.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Leonard

Dato : 25-02-09 14:47

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> af tid, men ambulancen nåede os ikke inden vi nåede Randers,
> Men det kan selvfølgelig have været knapt så vigtigt som det

Hvis man vælger at køre en patient i ambulance fra Aalborg til Odense,
så er det nok ikke fordi det skal gå allerhurtigst, der er trods alt en
flyvestation i aalborg, så der er ikke langt til en hurtigere
transport. Ambulanceføreren prioriterer forhåbentligt også at komme
sikkert frem, fremfor at komme hurtigst frem, så selv med blå blink
køres der efter hvordan vejgrebet er.
Så er der jo lige det med de der trafikmeldinger, som oftest ikke er
særligt præcise. De sender dem jo gerne flere gange og ligefra Falck
eller politi har meddelt at der køres og indtil de fortæller at nu er
de fremme.
I sidste uge hørte jeg en melding om 2 hurtige ambulancer med eskorte,
fra et sted i Jylland til Odense og man skulle give dem plads på
motorvejen osv. Der var dårligt skiftet tilbage til P3 før jeg mødte
kortegen i det næstsidste lyskryds inden OUH.

--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-02-09 06:59

On Feb 25, 2:47 pm, "Leonard" <piper...@gmail.invalid> wrote:

> [...]
> transport. Ambulanceføreren prioriterer forhåbentligt også at komme
> sikkert frem, fremfor at komme hurtigst frem, så selv med blå blink

Det må man vel formode, der er jo ingen fornuft i at risikere endnu
flere menneskers liv eller førlighed.

> [...]
> motorvejen osv. Der var dårligt skiftet tilbage til P3 før jeg mødte
> kortegen i det næstsidste lyskryds inden OUH.

Der var vist plads til forbedring i meldingen, men hvad budskabet
kommer vel frem, ligesom patienten forhåbentligt også gør.

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 25-02-09 07:31

On 21 Feb., 18:42, "martin bjerre" <martin.bjerre-
giderikkes...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> frygtelige ske at en ambulance ikke kommer frem i tide, skal vi nok høre
> folk brokker sig over at det er for dårligt .

Du skal se, med 3 sygehuse i hele Jylland skal besparelsen bruges til
helikoptere. Bliver du syg når at helikopterne ikke kan flyve får du
de sparede pengene retur til begravelsehjælp.

Benny