tal med mellemrum
Fra : kasper

Dato : 21-02-09 22:30

Heey allesammen
jeg har set nogen steder at tal skrives på denne måde 2 000 men
det kan jeg ikke det bliver bare til 2000
//Kasper Helsted

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-09 23:06

kasper skrev:

> Heey allesammen
> jeg har set nogen steder at tal skrives på denne måde 2 000 men
> det kan jeg ikke det bliver bare til 2000

Prøv at bruge

   echo number_format (2000, 0, ',', ' ');

Opskriften er

   string number_format ( float $number , int $decimals ,
      string $dec_point , string $thousands_sep )

--
Bertel

Fra : kasper

Dato : 21-02-09 23:29

Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Prøv at bruge
>
>    echo number_format (2000, 0, ',', ' ');
>
> Opskriften er
>
>    string number_format ( float $number , int $decimals ,
>       string $dec_point , string $thousands_sep )
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

når jeg sætter den kode ind får jeg bare en blank side...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-09 23:41

kasper skrev:

> når jeg sætter den kode ind får jeg bare en blank side...

Er det denne her linje du har prøvet med?

   echo number_format (2000, 0, ',', ' ');

--
Bertel

Fra : Johnny Syhler

Dato : 21-02-09 23:41

der er sat lidt for mange kommaer. prøv med

echo number_format (2000, 0, '',' ');

istedet :)

Den sidste ' ' hvor der er mellemrum i kan du bruge med hvilken som
helst seperator. F.eks. med . hvor den så skriver 2.000 osv :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-09 23:50

Johnny Syhler skrev:

> der er sat lidt for mange kommaer.

Nej. Der er sat præcis de kommaer der skal være.

> Den sidste ' ' hvor der er mellemrum i kan du bruge med hvilken som
> helst seperator.

Og den tredje parameter er decimalkommaet. Det bliver slagtet med
din opskrift. Det vil man så ikke se ved tallet 2000, men det er
en skidt idé at fjerne det - og så i en forklaring til en
begynder.

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-02-09 00:23

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev Sat, 21 Feb 2009
23:49:33 +0100

>Nej. Der er sat præcis de kommaer der skal være.

For mig at se vrøvler i begge to.

>Og den tredje parameter er decimalkommaet. Det bliver slagtet med
>din opskrift.

Det er det for det første ikke, og for det andet har i
for mig at se nøjagtig lige mange parametre.!

Forskelen er at
Bertel har ',' og Johnny har '' som andet parmeter .
Bertel har '' og Johnny har ' ' som tredie parmeter .

Udfra opgaven må det være Johnnys svar der er korrekt.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-09 01:13

Arne Feldborg skrev:

> For mig at se vrøvler i begge to.

Se bedre efter.

> Det er det for det første ikke,

Prøv at kikke i manualen eller bare på det citat af opskriften
jeg skrev. Det fremgår klart at det er decimaltegnet, og det er
da også sådan det virker.

> og for det andet har i for mig at se nøjagtig lige mange parametre.!

Har jeg sagt andet?

> Forskelen er at
> Bertel har ',' og Johnny har '' som andet parmeter .

Ja.

> Bertel har '' og Johnny har ' ' som tredie parmeter .

Nej. Jeg ved ikke hvorfor du bedre kan se Johnnys mellemrum end
mit.

> Udfra opgaven må det være Johnnys svar der er korrekt.?

Johnnys opskrift virker på heltal uden problemer. Det går galt
hvis der skal være decimaler i tallet. Det er bedre at give en
opskrift uden indbyggede problemer end det modsatte.

Og hvis du stadig er i tvivl, kan du se på denne her side:

   http://temp.lundhansen.dk/test.php

hvor PHP-delen ser sådan ud:

   echo "number_format";
   echo number_format(2000.243, 3, '', ' ');

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-02-09 01:57

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev Sun, 22 Feb 2009
01:13:20 +0100

>Prøv at kikke i manualen eller bare på det citat af opskriften
>jeg skrev. Det fremgår klart at det er decimaltegnet, og det er

Min fejl. Jeg troede du mente det sidste parameter, altså det tredie
efter selve tallet.

>Har jeg sagt andet?

Du beklager dig over, at han 'slagter' decimalkommaet. Men det er jo
ligemeget, når der er et '0' som det andet parameter.

Og, ja. Jeg kender godt dit svar på synspunkt. Men det kan være lige så
forkert, at indsætte et parameter der ikke bruges i situationen..

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-02-09 02:49

Arne Feldborg sendte dette med sin computer:
> [...]
>
> Og, ja. Jeg kender godt dit svar på synspunkt. Men det kan være lige så
> forkert, at indsætte et parameter der ikke bruges i situationen..

Især for en begynder, er det bedre at angive en parameter der ikke
bruges, end at mangle een (senere copy/paste af noget der virker).
Tror aldrig det kan være forkert at angive en parameter, heller ikke
selvom den ikke anvendes.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-02-09 09:15

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev Sun, 22 Feb 2009 02:49:22
+0100

>Især for en begynder, er det bedre at angive en parameter der ikke
>bruges, end at mangle een (senere copy/paste af noget der virker).

Og til den tid er det måske mere sandsynligt at det er '.' og ikke ','
manden har brug for som decimaltegn.

>Tror aldrig det kan være forkert at angive en parameter, heller ikke
>selvom den ikke anvendes.

Det kan man så mene og det fortjener heller ikke en større diskusion.

Jeg synes bare det er forkert at påstå at det skulle være en fejl at
'slagte' et valgfrit parameter.

Det er jo da i hvert fald tydeligt, at det i første omgang forvirrer
nybegynderen med det 'ekstra' komma, som han ikke kan se hvorfor er der.

Nok om det.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : kasper

Dato : 22-02-09 00:52

Tak allesammen har fået det til at fungere...