Overførbare skrifter
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-02-09 16:55

@font-face er ved at komme til ære og værdighed, så
derfor skal jeg til at revidere mine artikler om dette
emne.

Når jeg kigger på det skriftudvalg, jeg har på min
Windows Vista computer, ved hjælp af Microsofts
Font Properties Extension Tool, kniber det med at
forstå meningen med de fire copyrigt-meddelelser,
især nr. 2, som hedder

Editable Embedding allowed.

Det er i værktøjsruden forklaret at skriften
må overføres, men ikke installeres permanent
på klienten.

Det er ikke noget problem, når man overfører en
eot-fil (Microsofts format på en overførbar skrift),
men (måske?) et problem når man har en @font-face
erklæring som
@font-face {
   font-family: serpentine;
   src: url(" /fonts/serpntb.ttf");
}

For en bruger er det helt åbenbart muligt at downloade
ttf-filen og efterfølgende installere den på sit system.

Hvem begår forbrydelsen: Mig, der gør anvendelsen af
skriften på en webside mulig, eller læseren, der tilegner
sig en skrift hun ikke har ret til at bruge?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-09 17:40

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Hvem begår forbrydelsen: Mig, der gør anvendelsen af
> skriften på en webside mulig, eller læseren, der tilegner
> sig en skrift hun ikke har ret til at bruge?

Hvis du afklarer med indehaveren af ophavsretten til skrifttypen
om det er okay at bruge den på den viste måde, har du din ryg
fri.

Der er ingen tvivl om at læseren ville gøre noget ulovligt ved at
opspore fontfilen og installere den (hvis han ikke allerede har
brugerrettigheder til den).

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-02-09 19:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der er ingen tvivl om at læseren ville gøre noget ulovligt ved at
> opspore fontfilen og installere den (hvis han ikke allerede har
> brugerrettigheder til den).

Set i lyset af sagen om The Pirate Bay, kan det muligvis være ulovligt bare
at lægge et link til filen.
(Jeg tager udgangspunkt i, at filen (fonten) ikke er frit tilgængelig)

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-09 20:56

Stig Johansen skrev:

> Set i lyset af sagen om The Pirate Bay, kan det muligvis være ulovligt bare
> at lægge et link til filen.

Jeg er i tvivl om hvad du mener med "link". En erklæring i CSS
som denne her:

erklæring som

   @font-face {
      font-family: serpentine;
      src: url(" /fonts/serpntb.ttf");
   }

vil jeg ikke kalde et link. Brugeren skal dels åbne CSS-filen,
dels støve den igennem for at finde font-kommandoer, og han skal
kopiere URL'en manuelt til browserens adressefelt.

Men der var faktisk en grund til at jeg snakkede om at holde sin
ryg fri.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-02-09 06:30

Bertel Lund Hansen wrote:

> Men der var faktisk en grund til at jeg snakkede om at holde sin
> ryg fri.

Jeg er med på hvad du mener.
Men ordene 'frit tilgængelig' og 'Microsoft' er ord jeg vil bruge med
varsomhed i samme sætning.

Så vidt jeg husker blev ttf formatet (og algoritmer(?)) udviklet - og
patenteret - af MS som alternativ til vistnok Adobe's scalable fonts.

Endvidere har de patenter på selve fontene.

De har dog på et tidspunkt gjort en 'basic font pack' tilgængelig for, også
Linux.

Jeg har ikke fulgt så meget med på den front de seneste år, men 'før i
tiden' skulle man selv extracte ekstra fonte fra Windows, og derefter
installere dem i Linux.

Det er muligt MS har blødt op i senere tid, men med tanke i hvad man har set
af narrestreger fra MS det sidste 1/4 århundrede, skal der _meget_ til før
jeg er overbevist.

Stig Johansen

Fra : Svein Solberg

Dato : 21-02-09 17:44

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]

> skriften på en webside mulig, eller læseren, der tilegner
> sig en skrift hun ikke har ret til at bruge?

Det er vel nærliggende at spørge Microsoft.
Med venlig hilsen
Svein Solberg

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-02-09 11:17

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> [...]
> skriften på en webside mulig, eller læseren, der tilegner
> sig en skrift hun ikke har ret til at bruge?

Det bedste sted at spørge er nok dk.videnskab.jura (xfut dertil)

Mit personlige gæt er: begge.

Du gør eksemplaret tilgængeligt for offentligheden (en beskyttet
ret ifølge § 2 stk 3.1).
Din bruger fremstiller et eksemplar (beskyttet ifølgte § 2 stk 2).

Disse to handlinger er kun lovlige hvis ophavsretshaveren har givet
lov til dem. Det er altså nødvendigt at kende den præcise licens som
fontene er tilgænglige under.

Det er faktisk et problem med vektor-fonte at de, muligvis, tæller som
edb-programmer (jeg ved de gør i USA). Derfor er brugeren ikke engang
dækket af § 11 a, der giver ret til midlertidige kopier der er del af
en teknisk proces. Altså vil det tælle som eksemplarfremstilling blot
at se siden i en browser.

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-02-09 11:29

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> ret ifølge § 2 stk 3.1).
> Din bruger fremstiller et eksemplar (beskyttet ifølgte § 2 stk 2).

Det kan godt være at jeg har misforstået det helt, men som jeg forstår
det du siger, har jeg gjort en kriminel handling ved blot at besøge
denne side (hvis vi altså lige ser bort fra at der muligvis her er brugt
en "lovlig" font):
http://www.webdesign101.dk/fonts/skrifter2.php

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-02-09 12:41

Philip Nunnegaard <nunnenospam@hitsurf.dk> writes:

> [...]
> det du siger, har jeg gjort en kriminel handling ved blot at besøge
> denne side (hvis vi altså lige ser bort fra at der muligvis her er

For at være forsigtig: Jeg er i hvert fald ikke sikker på at der ikke
er gjort noget ulovligt.

I det oprindelige eksempel kopierede brugeren selv den downloadede
font og installerede den lokalt. Der er altså helt sikkert sket en
eksemplarfremstilling.

Hvis du kun besøger siden, så vil det eneste lokale eksemplar af
fonten være i browserens cache (eller lignende). Det er altså et
midlertidigt eksemplar fremstillet som del af en teknisk proces.
Men hvis font-filer tæller som edb-programmer, så er den almindelige
undtagelse der tillader den slags (§ 11 a) ikke gældende.
(Det samme må gælde Javascript-filer).

Brugeren er dog i rigtig god tro, da han ikke aner hvilke teknikker
websiden bruger til at blive vist, og ikke kan forventes at vide det.
Jeg ved ikke om det er nok til at beskytte ham.

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen