Dansk iPhone-monopol brudt
Fra : Steen

Dato : 20-02-09 19:12

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1128999.ece

Telefirmaet Telenor har underskrevet aftale om at udbyde iPhone i
Skandinavien. Dermed er Telia ikke længere alene om at udbyde telefonen
i Danmark

Der er godt nyt til dem, som gerne vil have en iPhone med rabat men
ikke har lyst til at have abonnement hos Telia:
Telefirmaet Telenor, som blandt driver Sonofon og Cybercity,
offentliggjorde i dag i en pressemeddelelse, at de har fået en aftale
på plads med Apple om at forhandle den eftertragtede iPhone 3G i
Sverige, Danmark og Norge.
De nærmere detaljer i aftalen bliver først offentliggjort senere, men
ikke desto mindre betyder det, at Telias 'monopol' på at sælge
telefonen med abonnement nu er brudt.
Ifølge Computerworld.dk har der været røster fremme om, at Telias
abonnemtspris på iPhonen var for høj i forhold til, hvad man fik for
pengene.
Eneforhandlingen af iPhone var med til at sikre en rekordomsætning for
Telia i 2008, skriver Computerworld.dk.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-09 20:37

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Ifølge Computerworld.dk har der været røster fremme om, at Telias
> abonnemtspris på iPhonen var for høj i forhold til, hvad man fik for
> pengene.

Det er nemt at sige hvis man ikke kigger på hvad folk bruger den til ..
jeg har f.eks. sparet penge ved at skifte til iPhone + Telia .. men
YMMV...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-09 00:49

> Det er nemt at sige hvis man ikke kigger på hvad folk bruger den til ..
> jeg har f.eks. sparet penge ved at skifte til iPhone + Telia .. men
> YMMV...

Jeg er også spændt på at høre prisen. Hidtil har alternativerne til
Telia ikke været en krone billigere, men alle er så begejstrede for den
her frie konkurrence, så man kan få en billig iPhone. Regner man den
samlede pris med seks måneders abonnement ud, koster en iPhone stort set
det samme alle steder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Snorre Berg

Dato : 23-02-09 00:07

Henrik Münster skrev:

> [...]
> her frie konkurrence, så man kan få en billig iPhone. Regner man den
> samlede pris med seks måneders abonnement ud, koster en iPhone stort set

Så lenge det bare er Apple som lager iphone fungerer vel ikke den frie
konkurranse særlig godt?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-09 10:32

Snorre Berg <snorremacbergfake@gmail.com> wrote:

> Så lenge det bare er Apple som lager iphone fungerer vel ikke den frie
> konkurranse særlig godt?

eh... jeg vil gerne være fri for at have en iPhone produceret af samsung
mange tak ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-09 18:12

Thomas von Hassel skrev:

> eh... jeg vil gerne være fri for at have en iPhone produceret af samsung
> mange tak ...

Ok. Du kan få en der er lavet af Motorola så i stedet for :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-09 18:14

> Ok. Du kan få en der er lavet af Motorola så i stedet for :)

det har jeg prøvet ... en gang og aldrig mere... Er Motorola ikke gået
rabundus endnu ? .. det kan være det kommer ... så har finanskrisen da
gjort noget godt for verden ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-09 18:24

Thomas von Hassel skrev:

> det har jeg prøvet ... en gang og aldrig mere... Er Motorola ikke gået
> rabundus endnu ? .. det kan være det kommer ... så har finanskrisen da
> gjort noget godt for verden ...

Jeg kan godt høre at du er et betydeligt stykke fra dem der bare skal
have en telefon der virker, og ikke andet....

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-09 18:44

> Jeg kan godt høre at du er et betydeligt stykke fra dem der bare skal
> have en telefon der virker, og ikke andet....

måske .. jeg er bare glad for at have en telefon hvor man ikke skal have
en lille lomme guide med for at finde diverse indstillinger ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-09 10:19

> [...]
> her frie konkurrence, så man kan få en billig iPhone. Regner man den
> samlede pris med seks måneders abonnement ud, koster en iPhone stort set

Jeg så prisen i går; den er dyrere end Telias løsning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-09 10:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg så prisen i går; den er dyrere end Telias løsning.

og .. med hvor meget ? .. og hvad får man får pengene ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-09 10:49

> og .. med hvor meget ? .. og hvad får man får pengene ?

De priser jeg så lå på 7.500 for en iPhone, inklusive seks måneders
binding, og derefter 149 om måneden med 500 M download og 5.000 sms'er -
og derudover betalt efter forbrug.

Jeg giver nu 149 om måneden med 10 G download, og betaler for mit
beskedne forbrug af telefon og sms; det bliver til sammenlagt et par om
måneden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 23-02-09 17:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg giver nu 149 om måneden med 10 G download, og betaler for mit
> beskedne forbrug af telefon og sms; det bliver til sammenlagt et par om
> måneden.

Hvad hedder det abonnement?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-09 18:29

> Hvad hedder det abonnement?

Surf Basic. Alternativet, iOn, koster 399 om måneden.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-09 18:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Surf Basic. Alternativet, iOn, koster 399 om måneden.

Jeg tror ikke, det bliver annonceret af Telia, så måske kan man ikke
finde det på deres hjemmeside. Det er mit indtryk, at det er et tilbud,
Telia har sendt personligt til os, der har købt en iPhone hos dem. Det
skal vel også siges, at det er ret dyrt at ringe med det abonnement, men
vi er jo nogle stykker, der ikke ringer så meget. Jeg tror, det koster
kr. 0,79 pr. påbegyndt minut og 25 øre i opkaldsgebyr. Abonnementet er
til gengæld kr. 250,- billigere end iOn om måneden, så der er lidt at
bruge af.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-09 19:21

> [...]
> kr. 0,79 pr. påbegyndt minut og 25 øre i opkaldsgebyr. Abonnementet er
> til gengæld kr. 250,- billigere end iOn om måneden, så der er lidt at

Jep, jeg kommer nok at have et telefon- og sms-forbrug på 10 kroner om
måneden.

Og ringer jeg hjemmefra til et fast nummer, så bruger jeg min FullRate
IP-telefon. Det er vist 20 øre i minuttet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk