Arvespørgsmål
Fra : Karen Seiersen

Dato : 21-02-09 00:28

Min nylig afdøde mand har en søster som er på en psysikiatisk
plejeinstitution, han var værge for hende.

Nu har jeg et spørgsmål.... hvis jeg påtager mig "rollen" som værge
fremover vil hun så være arveberettiget efter mig, hvis hun lever
længere end mig ?

Min mand og jeg havde ingen børn og heller ingen på "gule" plader. Jeg
tænker på at arven efter mig, hvis hun arver og så dør, så går pengene
jo i statskassen, men jeg har flere søskende med børn og børnebørn, som
måske har mere brug fo "arven"

Nogen bud på dette spørgsmål ? Så siger jeg tak på forhånd

Karen

--
Besøg www. macbruger.dk

Venligst slet GIRAF i mailadr. ved svar

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-02-09 04:33

"Karen Seiersen" <SolsortGIRAF@seiersens.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske har mere brug fo "arven"
>
> Nogen bud på dette spørgsmål ? Så siger jeg tak på forhånd

Jeg vil foreslå, at du opretter et testamente.
Du har ingen livsarvinger, og det havde din mand heller ikke, så du kan
gøre nøjagtigt som det passer dig med din formue. Så du vælger lige dem, du
synes, skal have glæde af pengene.
Om det er søskendebørn eller Kattens Værn eller noget helt tredie bestemmer
du!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-02-09 23:44

On 21 Feb., 04:32, "Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> Jeg vil foreslå, at du opretter et testamente.

Enig. Men det er ikke for at afskære den afdøde mands søster fra at
arve, for hun er slet ikke arvinger efter Karen. Det er Karens
søskende, der arver hende, hvis der ikke foreligger testamente,
såfremt forældrerne er døde.

Fordelen ved testamentet er, at penge kan sendes direkte til de børn
eller børnebørn til Karens søskende, så hun selv kan fordele arven,
som hun ønsker.

Et sådant testamente vil formentlig i Karens tilfælde kunne oprettes
uden den store advokatbistand, såfremt der ikke er ting, der i øvrigt
komplicerer sagen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-09 08:01

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Et sådant testamente vil formentlig i Karens tilfælde kunne oprettes
> uden den store advokatbistand, såfremt der ikke er ting, der i øvrigt
> komplicerer sagen.

Jeg hyrede engang en advokat til at ordne en familiehandel med et
sommerhus. Jeg sagde til ham at det var ren rutine hvortil han
svarede at intet er rent rutine. Det havde han selvfølgelig en
forretningsmæssig grund til at sige, men pointen er nok god nok
alligevel.

Jeg ved ikke hvad det vil koste at få en advokat til at oprette
et testamente, men jeg kender en familie der er delt i to lejre i
et arvespørgsmål, og deres to advokater gnider sig i
hænderne.hver gang de kommer op til dem. Det er simpelthen
umuligt at fastslå præcis hvad den testamenterende havde tænkt
sig med arven.

Hvis prisen er nogle tusind kroner, er de måske givet godt ud til
en advokat der kan sikre sig at der ikke er ting der komplicerer
sagen.

--
Bertel

Fra : Padre

Dato : 21-02-09 11:03

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis prisen er nogle tusind kroner, er de måske givet godt ud til
> en advokat der kan sikre sig at der ikke er ting der komplicerer

Enig. Testamenter skal være meget klare i mælet, og kender man ikke
"spillereglerne" kan man komme til at forære sine arvinger nogle artige
problemer.

Testator bør lave en kort liste over hvem hun vil tilgodese og med hvad/hvor
meget, eventuelt i form af et egentligt udkast til testamente og så gå til
en advokat og få det gennemgået. Den hjælp behøver ikke koste meget.

Og som Edelvang skrev, så medfører det at man påtager sit et værgemål ikke,
at den umyndige får arveret efter værgen.

--
Padre

Fra : Karina Jensen

Dato : 21-02-09 11:42

[klip]

> Hvis prisen er nogle tusind kroner, er de måske givet godt ud til
> en advokat der kan sikre sig at der ikke er ting der komplicerer
> sagen.

Og hvis man opfylder betingelserne for at få hjælp hos Københavns Retshjælp,
så laver vi testamentet gratis.

/Karina

Fra : Karen Seiersen

Dato : 21-02-09 16:06

Karina Jensen <smikSLETDETTE@lazy.dk> wrote:

> [...]
> [klip]

> Og hvis man opfylder betingelserne for at få hjælp hos Københavns Retshjælp,

Tak Karina

Jeg vil undersøge denne mulighed.

Mvh. Karen

Fra : Hanne Christensen

Dato : 21-02-09 14:41

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

arve, for hun er slet ikke arvinger efter Karen. Det er Karens
søskende, der arver hende, hvis der ikke foreligger testamente,

Hej

Det er vist ikke helt korrekt, se arvelovens § 15.
§ 15. Dør den længstlevende ægtefælle efter at have arvet den førstafdøde
ægtefælle i henhold til § 9, stk. 2, herunder i henhold til et testamente,
deles boet med halvdelen til hver ægtefælles slægtsarvinger, medmindre den
længstlevende ægtefælle

1) har indgået nyt ægteskab,

2) efter den førstafdøde ægtefælles død har arvet en samlever efter et
testamente oprettet i medfør af § 87,

3) efterlader sig en samlever, der har arveret efter et testamente oprettet
i medfør af § 87, eller

4) efterlader sig livsarvinger.

Stk. 2. Er der ved den længstlevende ægtefælles død kun slægtsarvinger efter
én af ægtefællerne, arver de det hele.

Stk. 3. Har en af ægtefællerne truffet bestemmelse ved testamente, deles den
del af boet, der ikke er truffet testamentarisk bestemmelse om, efter stk. 1
og 2, medmindre andet må anses for at følge af testamentet.

Stk. 4. Stk. 1-3 er ikke til hinder for, at den længstlevende ægtefælle ved
testamente kan råde over hele boet.

Så jeg vil også tilråde, at der oprettes testamente.

vh

Hanne

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 21-02-09 07:02

On 21 Feb., 11:03, "Padre" <spirito_sa...@sans-spam.yahoo.com> wrote:

> [...]
> meget, eventuelt i form af et egentligt udkast til testamente og så gå til
> en advokat og få det gennemgået. Den hjælp behøver ikke koste meget.

Nej, jeg tænkte også nærmere på noget, der ligner familieadvokaten.dk
eller den slags services. Formuleringerne skal helst være tilpasset
systemet. Pointen var blot, at med de allersimpleste testamenter i
stil med "Jeg ønsker, at mine søskendebørn skal arve mig ligeligt",
måske er lidt vildt at give 4-6000 kroner for at få læst korrektur på.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-09 15:58

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> stil med "Jeg ønsker, at mine søskendebørn skal arve mig ligeligt",

Skal alle søskendenes børn af alle nuværende og kommende
ægteskaber stilles lige? Eller tænkes der kun på de børn der er
født på det tidspunkt hvor testamentet blev skrevet? Hvad med
'hemmelige' børn født uden for ægteskab/partnerskab?

Jeg kan uddybe mit skrækeksempel:

Balladen om arven drejer sig om et sommerhus helt ude ved vandet.
Der er to sønner af testamentaren. Det er deres børn der skal
arve sommerhuset. Den ene har 2 børn, og den anden har 5.
Diskussionen går på om huset skal deles 1:1 eller 5:2 til de to
grupper af børn.

Det turde vise at det nok er smart at få en sagfører ind over
selv en 'problemfri' formulering. Jeg aner dog ikke hvordan
testamentet er formuleret.

--
Bertel

Fra : Karina Jensen

Dato : 21-02-09 16:04

[klip]
> Det turde vise at det nok er smart at få en sagfører ind over
> selv en 'problemfri' formulering. Jeg aner dog ikke hvordan
> testamentet er formuleret.

Jeg er enig. For de af os, der er beskæftiget med at skrive testamenter i
større eller mindre omfang, så er der meget sjældent noget, der hedder
"nemme testamenter". Til gengæld er der heller ikke så ofte noget, der
hedder "problemfrie formuleringer".

/Karina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-09 16:16

Karina Jensen skrev:

> [...]
> større eller mindre omfang, så er der meget sjældent noget, der hedder
> "nemme testamenter". Til gengæld er der heller ikke så ofte noget, der

Hvad vil det typisk koste at få lavet et testamente hvis der ikke
er specielle problemer med det?

--
Bertel

Fra : Karina Jensen

Dato : 21-02-09 16:38

[klip]
> Hvad vil det typisk koste at få lavet et testamente hvis der ikke
> er specielle problemer med det?

Når jeg laver testamenter, er det som led i mit job som rådgiver i
Københavns Retshjælp, som jeg har ved siden af mit almindelige job i
centraladministrationen. Og i retshjælpen er det gratis at få lavet et
testamente.

Jeg har spurgt min bedre halvdel, som arbejder i et advokatfirma, og han
siger, at prisen varierer - ikke blot i forhold til testamentets
kompleksitet, men også fra advokatfirma til advokatfirma. Et bud kan være
alt fra 2500 kr. til 5.000-6.000 kr. og måske mere. Prisen kan også afhænge
af, om man i forvejen er kunde i firmaet og får udarbejdet testamentet som
en tillægsydelse til noget andet.

/Karina

Fra : Karen Seiersen

Dato : 21-02-09 16:06

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

> [...]
> stil med "Jeg ønsker, at mine søskendebørn skal arve mig ligeligt",
> måske er lidt vildt at give 4-6000 kroner for at få læst korrektur på.

Tak for alle svar, altid rart at få belyst flere muligheder, jeg har i
forvejen besluttet mig for at oprette et testamente, men var dog i tvivl
ang. værgespørgsmålet, om dette udløste at min mands søster blev en
livsarving, derfor mit spørgsmål.

Mvh. Karen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 21-02-09 07:03

On 21 Feb., 14:41, "Hanne Christensen" <hanne...@yahoo.dk> wrote:

> Det er vist ikke helt korrekt, se arvelovens § 15.

Naturligvis, jeg lod mig forblænde af værge-spørgsmålet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Karen Seiersen

Dato : 21-02-09 16:06

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

> Naturligvis, jeg lod mig forblænde af værge-spørgsmålet.
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang

Tak for gode brugbare og nyttige informationer, og helt klart at jeg i
forvejen har haft tænkt på at oprette et testamente, nu er der så en
dobbeltgrund til dette

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 21-02-09 17:17

"Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> writes:

> [...]
> mere. Prisen kan også afhænge af, om man i forvejen er kunde i
> firmaet og får udarbejdet testamentet som en tillægsydelse til noget

Det vi købte hus, fik vi lavet et testmente[*] sammen med det øvrige
advokatarbejde ved handlen. Vi gav 2500,- for den tillægsydelse,
hvilket er meget godt i tråd med de priser din bedre halvdel har givet
dig.

* Nok så simpelt som det kan være: Ingen børn, og fordeling efter
princippet: så meget som muligt til den efterladte.

--
/Wegge