Urealistisk varmeforburg i salgsopstilling~
Fra : JaAndersen

Dato : 20-02-09 10:16

Hvordan er man stillet rent juridsk hvis det viser sig at det oplyste
varmeforbrug i forbindelse med en bolighandel slet ikke holder stik?

Har brugt 3 gange så meget varme som de har opgivet at de brugte -
samme antal folk...

Har desuden lagt 300 mm isolering på loftet + hulmursisoleret + pakket
varmtvandsbeholder ind + rør er blevet isoleret

Må indrømme jeg føler mig lidt snydt og vil derfor høre om der er
belæg for økonomisk kompensation eller andet?

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-02-09 18:29

JaAndersen <jaandersen@gmail.com> writes:

> Hvordan er man stillet rent juridsk hvis det viser sig at det oplyste
> varmeforbrug i forbindelse med en bolighandel slet ikke holder stik?

"Vi gik i bad en gang om ugen, og havde en indendørstemperatur på
16C, fordi vi ikke havde råd til at bo i huset."

Med andre ord: Du skal kunne løfte bevisbyrden for at det er et tal
der er opgivet er bevidst forkert, så det er nok en temmelig svær sag
at føre.

--
/Wegge

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-02-09 19:16

JaAndersen skrev:
> [...]
>
> Må indrømme jeg føler mig lidt snydt og vil derfor høre om der er
> belæg for økonomisk kompensation eller andet?

Det er simpelthen ikke et tal man kan stole på.

Hvis der direkte er svindlet med tal for gas- eller olieforbrug over de
seneste fem år, som jeg fx nok gerne ville se, kan du måske bevise det.

--
Niels

Fra : Knut

Dato : 20-02-09 19:33

Det eneste du reelt kan forholde dig til er, hvad regningerne de seneste år
har lydt på - og om det stemmer overens med salgsopstillingen.
Forbruget svinger enormt fra individ/familie til anden familie.
Eks. vil du sandsynligvis aldrig tro på mit varmeregnskab, hvis du skulle
købe min lejlighed - og omvendt ville jeg sikkert synes dit forbrug var et
stort besparelsespotentiale, hvis jeg skulle købe hos dig.

Knut

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-02-09 21:24

Knut wrote:
> [...]
> købe min lejlighed - og omvendt ville jeg sikkert synes dit forbrug var et
> stort besparelsespotentiale, hvis jeg skulle købe hos dig.

Varmeforbruget svinger vel også fra år til år?

Jeg synes denne her vinter, 2008/09, har været væsentlig koldere end
tidligere vintre.

Ud over det rent vejrmæssige er jeg også blevet en smule mere kuldskær
end jeg har været de senste 2-3 år, muligvis fordi jeg har tabt mig lidt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lasse

Dato : 21-02-09 20:24

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Varmeforbruget svinger vel også fra år til år?

[Klip]

Hvis tallene i salgsopstillingen er de seneste forbrugstal er der ikke så
meget at gøre. Da vi købte hus for et par år siden var tallene i
salgsopstillingen ikke fra det seneste varmeår og efter en tur i klagenævnet
måtte ejendomsmægleren betale forskellen mellem det seneste og det oplyste
kapitaliseret emd en faktor 6. Mægleren har pænt meget ansvar for at de
oplyste tal er korrekte i forhold til opgørelser fra div
forsyningsselskaber.

Lasse

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-02-09 20:31

JaAndersen wrote:

> Må indrømme jeg føler mig lidt snydt og vil derfor høre om der er belæg
> for økonomisk kompensation eller andet?

Måske og måske ikke, det afhænger af de nærmere omstændigher. Det er
omsonst at diskutere det her i gruppen. Tal med en advokat, hvis du mener
det alvorligt.

--
Jesper Lund

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-02-09 14:48

JaAndersen wrote:
> [...]
>
> Må indrømme jeg føler mig lidt snydt og vil derfor høre om der er
> belæg for økonomisk kompensation eller andet?

Hvilken opvarmningsform er der tale om?

/F

Fra : JaAndersen

Dato : 25-02-09 01:38

Det er træpillefyr - jeg køber træpiller samme sted som sælger så det
er ikke der forskellen kan ligge...

Synes bare det er vildt man på den måde kan lyve sig til en meget
lavere varmeregning uden at der er nogen konsekvenser forbundet
hermed?

Det er vel det samme som med olieforbruget? Der kan man jo også købe 2
gange ved Statoil og 1 gang ved Shell i løbet af et år - og så
"glemme" man har handlet med Shell når man skal sælge?

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 25-02-09 12:20

On Wed, 25 Feb 2009 00:37:54 -0800 (PST), JaAndersen
<jaandersen@gmail.com> wrote:

>Det er træpillefyr - jeg køber træpiller samme sted som sælger så det
>er ikke der forskellen kan ligge...
Måden man fyre på / indstillingerne på fyret / varmebehovet, har stor
indflydelse på forbruget.
Hvis forrige ejer ver sparsommelig med varmeforbruget og du øsler mere
end han gjorde, ja så er der noget forklaring deri.
Hvis han var rigtig god til at fyre, og du ikke lige har 100% styr på
hvordan man gør det optimalt, ja så er der også noget forklaring at
hente her.
Slukkede forrige ejer for cirkulationspumpe(rne) hvar nat og du ikke
gør, ja igen, en god forklaring på forbrugsforskellen.
Måden der luftes ud på har også stor betydning for varmeforbruget.

>Synes bare det er vildt man på den måde kan lyve sig til en meget
>lavere varmeregning uden at der er nogen konsekvenser forbundet
>hermed?
Man kan desværre ikke sammenligne 2 familiers varmeforbrug i samme
hus, der er så mange andre parametere der tæller, og det bliver ikke
bedre med et fastbrændselsfyr, der har "fyrmester" ret meget at sige.
(Der er en gruppe omkring energi, der er flere der kan fortælle lidt
om hvordan man fyrer optimalt i et træpillefyr)

>Det er vel det samme som med olieforbruget? Der kan man jo også købe 2
>gange ved Statoil og 1 gang ved Shell i løbet af et år - og så
>"glemme" man har handlet med Shell når man skal sælge?
Ja det er en mulighed, men det er så at lyve omkring de oplysninger
man giver. Og med lidt dektitivarbejde ved de forskellige
oileleverandører kan man måske finde "fejlen", men med træpiller er
der så mange leverandører at det er umuligt at forhører sig hos dem
alle, og langtfra alle skriver op hvem der har købt hvor meget.

/Hans