Fotografering på sygehus
Fra : Svenning B. Madsen

Dato : 20-02-09 03:09

Kære gruppe.

Jeg er blevet interesseret i et spørgsmål pga. mit arbejde på en
intensiv afdeling på Århus Sygehus; hvilke regler gælder for
pårørendes fotografering af patienter, der ikke selv kan give
tilladelse?
Jeg har med største selvfølge afvist pårørendes ønsker om at tage
billeder af patienter, der ikke selv kunne give tilladelse, men
opdaget, at andre sygeplejersker har en anden praksis. Jeg mener
umiddelbart, at fotografering i denne situation er ydmygende og mener
ikke, det er rimeligt, at patienten senere skal konfronteres med
sådanne optagelser.

Jeg har svært ved at se problematikken præcist beskrevet nogle steder
og håber, at kunne få nogle kvalificerede svar herinde. Jeg har især
forsøgt mig med Sundhedsloven, Straffeloven § 264 og Bekendtgørelse af
lov om autorisation af sundhedspersoner...

På forhånd tusind tak!

Svenning B. Madsen

Fra : F.Syndergaard

Dato : 20-02-09 11:53

"Svenning B. Madsen" <svenningbmadsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg forestiller mig at sygehusledelsen kan udstede et generelt forbud mod
fotografering
på afdelingen.

--
MVH.
Finni

Fra : F.Syndergaard

Dato : 20-02-09 15:04

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Svenning B. Madsen
>
> Jeg forestiller mig at sygehusledelsen kan udstede et generelt forbud mod

Man forbyder jo brugen af mobiltelefoner.
Det får mig til at tænke over sagen.
I moderne mobiltelefoner sidder der jo oftest et kamera.
Så det er svært (umuligt) at håndhæve et sådant forbud.
Men jeg ville også forhindre fotografering sådan som du beskriver.
Kan desværre ikke hjælpe med juraen.
--
MVH.
Finni

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-09 16:02

Svenning B. Madsen skrev:

> [...]
> intensiv afdeling på Århus Sygehus; hvilke regler gælder for
> pårørendes fotografering af patienter, der ikke selv kan give

Straffelovens paragraf 264 a (som du kender):

§ 264 a. Den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder
    sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bøde
    eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder den, der
    ved hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget
    iagttager sådanne personer.

Et sygehus - eller i hvert fald en stue med patienter - er ikke
frit tilgængelig. Det er derfor forbudt at fotografere nogen som
helst derinde medmindre det er berettiget.

Hvis ens egen mor ligger syg og sover 'normalt' og man ikke i
hjørnet billedet fanger andre personer, så vil jeg vurdere at det
er berettiget at man tager et billede. Hvis moderen bliver sur
over det, er det et internt familieanliggende.

Hvis andre vil fotografere en andens mor, så er de nødt til at få
specifik tilladelse af hende selv. Hvis hun er ude af stand til
at give den, så har de bare at lade være.

> Jeg har med største selvfølge afvist pårørendes ønsker om at tage
> billeder af patienter, der ikke selv kunne give tilladelse, men
> opdaget, at andre sygeplejersker har en anden praksis.

Det fremgår ikke klart om du med "pårørende" mener at de er
pårørende til den person de vil fotografere, eller om det er
pårørende på besøg der vil fotografere hist og pist fra
hospitalet til familiealbummet og altså derved også personer som
de ikke kender. Det sidste må de ikke uden at spørge om lov.

> Jeg mener umiddelbart, at fotografering i denne situation er ydmygende og mener
> ikke, det er rimeligt, at patienten senere skal konfronteres med
> sådanne optagelser.

Jeg kan forestille mig tilfælde hvor man gerne vil afvise selv
familie hvis den syge er i en ydmygende situation, men jeg ved
ikke om der er nogen (doms)praksis på området.

--
Bertel

Fra : Svenning B. Madsen

Dato : 20-02-09 16:55

On 20 Feb., 16:01, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> hospitalet til familiealbummet og altså derved også personer som
> de ikke kender. Det sidste må de ikke uden at spørge om lov.

Jeg er helt på det rene med, at det er uberettiget at tage billeder af
ikke-familiemedlemmer. Den situation jeg beskriver, er et
familiemedlem eller ven, der tager billede af sin egen pårørende, der
i denne situation er patient. "Uberettiget" er, for mig, bare et vidt
begreb i denne situation; skal jeg afgøre hvorvidt den pårørendes
argument for at tage billedet, er berettiget og hvilke forudsætninger
ligger jeg mon til grund for sådan en vurdering? Det er der min
problematik er.
Reglerne er meget klarere når det gælder 3. mand, f.eks. journalister,
men her kommer jeg, og måske lovgivningen, til kort.

Fra : F.Syndergaard

Dato : 21-02-09 23:32

> [...]

> familie hvis den syge er i en ydmygende situation, men jeg ved
> ikke om der er nogen (doms)praksis på området.

Uanset om det er familie eller venner ville jeg gøre alt for at forhindre
det..
Hvad med patienten i baggrunden af billedet der også kommer med og som måske
ikke er stand til at sige fra?
Risikoen for at der kommer uønskede detaljer med på billedet er stor.
Personalet iagttager stor diskretsion som helst skulle bevares.
Nej, nul foto på hospitalsstuen / hospitalet.

--
MVH.
Finni