Istrien
Fra : lhs

Dato : 20-02-09 19:29

Hej

Vi er tre (far og to tøser på 12 og 17) der tænker på at køre til Istrien
til sommers. Er der nogle der har gode erfaringer med såvel overnatning som
ting at opleve..

Hilsen
Lars

Fra : Sørensen

Dato : 21-02-09 14:02

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> wrote in message
> Hej
>
> Vi er tre (far og to tøser på 12 og 17) der tænker på at køre til Istrien
> til sommers. Er der nogle der har gode erfaringer med såvel overnatning
> som ting at opleve..

Hvis man kan lide at være tæt på vandet og kan lide LIDT camping, så kan man
bo godt i en hytte på nogle af campingpladserne nær Pula, fx i den lille by
Medulin, som vi selv er faldet for. (Her bruger vi AutoCamp Medulin, som dog
ikke er noget særligt mht. faciliteter, men har sin egen lile halvø, så der
er en del pladser lige ved vandet)

- Nationalparken Plitvice ligger vist ikke på Istrien, men er bestemt de par
timers køretur værd - den er vanvittig flot med ca. 200 vandfald med
tukisblåt vand m.v..

- Drypstenshulerne i Postojna er også fantastisk flotte. Man kan let komme
til at se nogle mærkelige reptiler, der ikke har øjne og aldrig ser lys - og
kun spiser hver ca. 10. år.
http://www.postojna-cave.com/

- Halvøen Ruvinj er rigtig hyggelig og charmerende, med mange små gader,
hvor mange kunstnere holder til..
http://www.istra.com/rovinj/eng/index.html

Rigtig god tur!
MVH Sørensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-02-09 00:10

"Sørensen" <duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.NIX> skrev i meddelelsen

> - Nationalparken Plitvice ligger vist ikke på Istrien, men er bestemt de
> par timers køretur værd - den er vanvittig flot med ca. 200 vandfald med
> tukisblåt vand m.v..

Enig - bortset fra at man ikke kan køre strækningen på 2 timer. Det tager
ca. 4 timer hver vej - og så skal man ikke hænge alt for meget i kø.
Vi har prøvet det og ikke fortrudt, men vil ikke gøre det en gang til, da
man let kan få en hel dag til at gå ved Plitvice søerne, og så er 8 timers
kørsel oveni på grænsen af et mareridt. Så hvis der bliver en næste gang
bliver det med overnatning i nærheden af Plitvice.
Der er iøvrigt også en rimelig lang køretur fra Pula og til Postojna
grotterne. Hvis man kan passe det ind, kan man passende se Postojna på vejen
ned eller hjem, medmindre man bor oppe i den nordlige del af Istrien.
Selv om der ikke er mange kilometer, så kan turen over grænsen mellem
Slovenien og Kroatien i højsæsonen godt tage rimelig lang tid, da der kun er
2 spor - og så er der lige et bjerg man skal op og ned ad.
Men på Istrien er der i øvrigt en masse super campingpladser med udlejning
af såvel telte som mobilhomes.
Med et par børn i den alder, ville jeg nok vælge en af de rigtig store og
gode pladser, idet der er den største chance for at møde nogen på samme
alder. Samtidig har flere af disse daglige arrangementer for børn og unge af
forskellig art.
Hvis de gerne vil møde danskere, kan jeg anbefale Umag i nord, Lanterna ved
Porec lidt længere nede ad kysten og Bivillage ca. 5 km før Pula.
Jeg vil ikke påstå, at Istrien har de største turistattraktioner, men byerne
langs kysten er seværdige, en sejltur langs kysten kan anbefales, i Pula har
man sit eget "Colosseum", og fra Fazanja lidt nord for Pula tæt ved
Bivillage, kan man sejle ud til en ø, som husede Titos sommerresidens. Vi
har ikke selv været på øen, men den skulle være et besøg værd.

Kurt

Fra : Brian Lund

Dato : 22-02-09 04:26

> [...]
> og kun spiser hver ca. 10. år.
> http://www.postojna-cave.com/
>
> - Halvøen Ruvinj er rigtig hyggelig og charmerende, med mange små gader,

Og så er der også limfjorden. Limski kanal hvor der går flere turbåde...

I Pula, som iøvrigt er en fin middelhavsagtig by, ligger der som sagt et
coloseum lignende amfi-teater, det er bare bedre vedligeholdt end coloseum i
Rom!!

Og hvis man er til drypstenshuler er der Baredine grotten som ligger tæt på
Porec, den er meget mindre end Postojna grotten i Slovenien, til gengæld er
den nok lige så seværdig og guiderne er meget, meget, MEGET bedre end dem i
Postojna!
http://www.histrica.com/g/sponsored/jamabaredine/

Da vi var i Kroatien i 2004 eller 03 (kan ikke huske helt) camperede vi på
en plads der hed Zelena Laguna, vi var heldige at få pladser ca. 5 meter fra
vandet! Pladsen har udlejningstelte og jeg mener bestemt også den havde
mobilhomes.
Den har købmand samt flere barer og restauranter.
http://www.eurocampings.dk/da/europa/kroatien/istrien/campingplads-zelena-laguna-105176/
Stranden er ikke den bedste, ingen sand, masser af sten og der bliver
hurtigt dybt. Men det tror jeg er sådan i hele området. Til gengæld er
vandet konstant omkring 25 grader om sommeren og så klart at man kan se
meget langt ned!

Jeg har bare én advarsel, der er meget varmt i Kroatien om sommeren, regn
med mindst 30 grader om dagen, hver dag, selv når der er overskyet... Da vi
var der var temperaturen ikke under 34 grader i de 9 dage vi var der, en dag
rundede den 42..! Om natten var den omkring 25...

Det var helt rart at komme til Slovenien igen hvor vi tilbragte den sidste
uge af ferien ved Bled som iøvrigt er et meget seværdigt og frodigt område
tæt ved Triglav nationalpark.
Her er nogle billeder jeg har taget i området ved Bohinj og Bled i Slovenien
i 2007, hvis de thar interesse:
http://www.pbase.com/thelund/slovenia_2007&page=all

Brian