Eternittag - uisoleret garage.
Fra : A.Kaup

Dato : 19-02-09 13:10

Affødt af en tidligere tråd ang. hvilket tag jeg skal lægge på mine
forældres garage er jeg kommet frem til at der igen skal lægges et
eternittag.
Garagenfronten ser således ud:
http://www.andreaskaup.dk/garage01.jpg
Resten af garagen er beklædt med træplader og er uisoleret. Et billede
fra ombygningen af fronten ses her:
http://www.andreaskaup.dk/garage02.jpg
Eternittaget skal gerne være magen til, men jeg kan ikke lige finde ud
af præcist hvilket det oprindelige er. Altså B5, B6 osv. Et billede af
taget nedefra kan ses her:
http://www.andreaskaup.dk/garage03.jpg
- Er der nogen der kan se, hvilket tag/bølgelængde der er tale om?
Jeg kan desværre ikke lige selv måle det før om et par uger.

Garagen skal muligvis isoleres på et tidspunkt. Garagen er uopvarmet,
og skal heller ikke opvarmes senere. Målet er vist at få garagen
frostfri. Der er i øvrigt rigelig med naturlig ventilation gennem
sprækker og revner.
Jeg regner med at lægge noget vindpap lige under tagpladerne, for at
være klar til evt. isolering. Dette er vel OK at gøre?

Hældningen på det eksisterende tag er meget lille.
Dansk Eternit siger der skal være en hældning på min 14 grader - dette
vil (i mit hoved) svare til at der skal være en højdeforskel på ca 1,1
m fra inde ved huset til ud mod tagrenden, og det er jo alt for
voldsomt.
Går det an kun at hæve hældningen med ca 20 cm inde ved huset - set i
lyset af at det eksisterende tag har siddet i 30 år? Regner ikke med
at levetiden på resten af garagen bliver SÅ lang.

Mvh. og på forhånd tak for hjælp - Akaup.

Fra : Elmand

Dato : 19-02-09 22:04

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det er jo de store plader, så det må være B 6

Med venlig hilsen
Kurt Espersen

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 21-02-09 13:33

"A.Kaup" skrev i en meddelelse

> - Er der nogen der kan se, hvilket tag/bølgelængde der er tale om?
> Jeg kan desværre ikke lige selv måle det før om et par uger.

Download evt. montagevejledningen jeg linker til herunder, hvor det på s.2
fremgår at B5 er hele plader med bølgebredde ca. 130 og B6 ligeledes er hele
plader med bølgebredde ca. 147 mm. Det sikreste er selvfølgelig at måle
inden du bestiller. Men hvis det hele skal skiftes betyder det jo mindre om
det er den ene eller den anden. B5 fås kun som ubehandlet (mørkegrå).

http://privat.cembrit.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fDE%2fBrochurer%2f280_Montagevejledning_Boelgepladetag.pdf

Stod jeg i samme situation ville jeg nok overveje at lægge ståltrapez på
istedet, når der næsten ikke er hældning.

Kenn H. Jensen