skriv til div med javascript
Fra : hcs89

Dato : 20-02-09 16:42

hvis jeg gerne vil skrive et nyt indhold til min div, hvordan gør man
så det?

jeg havde tænkt noget i retning af getElementById("id").write("lol")

men det virker ikke.. nogen der ved hvordan man gør?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-09 01:18

hcs89 <hans.staerkind@gmail.com> wrote in news:dc0d2d1e-6d38-4d48-b5c8-
6626ffc4666f@v19g2000yqn.googlegroups.com:

> jeg havde tænkt noget i retning af getElementById("id").write("lol")

getElementById("id").innerHTML = 'lol';

innerHTML repræsenterer det HTML der er inde i dit element.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-02-09 07:03

hcs89 skrev:

> jeg havde tænkt noget i retning af getElementById("id").write("lol")
>
> men det virker ikke.. nogen der ved hvordan man gør?

Hvis ikke Henriks metode virker, burde det virke hvis du tilføjer
"document" foran.

document.getElementById("id").innerHTML = "lol";

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-09 13:39

Philip Nunnegaard <nunnenospam@hitsurf.dk> wrote in

> Hvis ikke Henriks metode virker, burde det virke hvis du tilføjer
> "document" foran.

Hov ja, det havde jeg lige overset at det manglede :(

Fra : hcs89

Dato : 21-02-09 03:05

burde det her så ikke virker (/hvad er det jeg gør forkert)?

<head>
<script type="text/javascript">

var txt = "<p>lol</p>";
var x = prompt("lol?","10");

for (i=0; i<x;i++)
{
txt+="<p>lol</p>";
}

getElementById("underside").innerHTML = txt;

</script>
</head>

lool

(er bare et eksempel... burde skrive x paragraffer med 'lol' i.. inde
i 'underside'...

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-02-09 12:11

Den 21-02-2009, skrev hcs89:
> [...]
> </head>

> lool

> (er bare et eksempel... burde skrive x paragraffer med 'lol' i.. inde

Fordi du for det første mangler document foran getElementById( '...'),
og for det andet kører dit script inden siden er færdig, og til slut
overskrives teksten med "lool".

Du skal lave dit script i en funktion, der kaldes når dokumentet er
blev hentet :

<head>
.... meta, etc
<script type="text/javascript">
function rotfl() {
var txt = "<p>lol</p>";
var x = prompt( "lol?", "10");
for ( i=0; i<x; i++) {
txt += "<p>lol</p>";
}
document.getElementById( 'underside').innerHTML = txt;
}
</script>
</head>

Vær opmærksom på, at visse ting ikke kan ændres med innerHTML.
Du kan ikke skrive eller ændre på f.eks. tabeller og select elementer.

Jeg er ikke sikker på at prompt er crossbrowser kompatibel.
Ovenstående vil desuden fejle, hvis der indtastes noget der ikke kan
fortolkes som et tal.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-02-09 00:49

hcs89 skrev:

> jeg havde tænkt noget i retning af
> getElementById("id").write("lol")
>
> men det virker ikke.. nogen der ved hvordan man gør?

Jamen, hvad er formålet med det?

Hvorfor skriver du det íkke bare som almindelig tekst?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-02-09 01:07

Allan Vebel skrev den 22-02-2009:

> Jamen, hvad er formålet med det?
>
> Hvorfor skriver du det íkke bare som almindelig tekst?

Prompt henter input fra bruger.
I dette tilfælde, hvor mange gange der skal skrives det samme...
Man må antage at spørgeren har noget andet, der skal hentes fra
brugeren og vises på siden...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-02-09 01:39

Birger Sørensen skrev:

> Prompt henter input fra bruger.
> I dette tilfælde, hvor mange gange der skal skrives det samme...
> Man må antage at spørgeren har noget andet, der skal hentes fra brugeren
> og vises på siden...

At kunne tilgå en DIV kan bruges til rigtig meget. Det første, jeg har
brugt det til er den lidt mere enkle, at man henter input fra bruger, og
gemmer serverside, mens man samtidig med interval viser det sidst
indtastede i DIVen. En fin lille AJAX shoutbox. Som ikke bruger
meta-refresh eller (nødvendigvis) en iframe.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-02-09 02:45

Følgende er skrevet af Rune Jensen:

> [...]
> serverside, mens man samtidig med interval viser det sidst indtastede i
> DIVen. En fin lille AJAX shoutbox. Som ikke bruger meta-refresh eller

Eller en million andre ting... Bare sådan ca..

Hvis man har shoutbox i iframe, hvorfor så AJAX?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-02-09 04:58

Allan Vebel skrev:

> Jamen, hvad er formålet med det?
>
> Hvorfor skriver du det íkke bare som almindelig tekst?

Jeg bruger det i flere forbindelser:

1) På én side bruger jeg det til en simpel chat. Den gamle version var
en frame-ting, mens jeg nu kan køre det helt uden frames.

2) På et par andre sider bruger jeg det til at give brugeren en
bekræftelse af at det han har indtastet, er gemt. Ved siden af
input-feltet er der en span med et id. Til inputfeltet er der påsat en
onchange der kalder en php-fil der gemmer den nye indtastning i
databasen for så derefter i <span>'et at skrive "Opdateret".

3) Et sted bruger jeg det sådan at en div skifter indhold alt efter hvad
man indtaster i feltet (trigges af onkeyup). Derfra skal man så vælge
noget fra den liste der dukker op (og som bliver kortere, jo mere man
indtaster) eller taster videre, hvis ikke det man søger efter, dukker op.

Og et helt 5. sted bruger jeg det til en søgefunktion:
http://www.chartbase.dk/testsider/skafkeywords.php

--
Philip - http://chartbase.dk