Ice.Net problemer - hvad med Danmark?
Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 17:02

Ifølge vedlagte artikel er det Norske Ice.Net-selskab under
konkursbehandling, mens det danske ikke skulle være truet ...

Ifølge artiklen vil Erik Hornung (adm.dir.danmark) dog ikke
garantere overfor de 4000 kunder, at Ice.Net i Danmark ikke går
konkurs. Det ville gøre godt med en "stor og stærk motiveret
investor" ...

http://www.comon.dk/news/ice.net.forhandler.med.investor_39813.html

Det er mig fortsat ubegribeligt at Ice.Net kan lave forretning på
det grundlag ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 18:22

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Hej Flemming,

hvad er det for et grundlag du ikke mener at Ice Net kan lave forretning på
?

Jeg læste med stor interesse artiklen, men kan altså ikke lige se hvordan
deres grundlag har ændret sig.

Hvad jeg derimod ikke fatter, er at firmaet er så gennemgribende
amatøragtigt i deres administration - så som at der gik 6 måneder fra
etablering af et abonnement til de udsendte første regning - samt deres
åbenbare rod i regningsudsendelserne - for nyligt udsendte de forkerte
opkrævninger - samt deres manglende reaktion på henvendelser (jeg afventer
endnu engang, at de skal kontakte mig - efter at jeg har haft telefonisk
kontakt med dem... og det er nu 14 dage siden). Alt dét ser jeg på med mere
bekymring end eventuelle fremtidige investorers villighed til at spytte
penge i projektet.
Det virker som om man internt ikke tager hverken firmaet eller kunderne
seriøst.

Desværre synes jeg ikke Ice Net i Danmark har udviklet sig noget som helst i
den tid de har været på markedet - rent teknisk har de langsommeligt fået
opgraderet deres sendenets hastigheder - men det er vist også det eneste.

Drøn ærgeligt - for jeg mener stadigt at deres løsning på internet for
sejlere er suverænt den bedste og bedst dækkende.

Lad os se om de kan fortsætte med den lade holdning - eller om det fælder
dem i sidste ende.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 20:32

Mon ikke Flemming, med 'grundlag' mener, at det ikke er vildt meget at
fakturere ca 10 mio om året, hvis også der skal være penge til udvidelser og
vedligehold af sendenettet samt administration. Når de ikke ringer tilbage
er det muligvis fordi de kun har råd til 1 eller 2 personer, der laver al
administrationen.

De skal have 5-10 gange så mange kunder.

Men eller er jeg enig i at det er en total genial løsning til sejlere. Og
jeg monterer min nye 450 mHz antenne i mastetoppen til foråret så min båd
bliver "always on".

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 22:00

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:499f0533$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> jeg monterer min nye 450 mHz antenne i mastetoppen til foråret så min båd

Hej Bjarke,

ja det med de 10 mill. havde jeg jo ikke lige regnet på - og det er givetvis
rigtigt.

Og nu du nævner din 450 Mhz antenne i mastetoppen - har du så ikke overvejet
en dualband antenne (eller husker jeg forkert m.h.t. at du vist også havde
noget amatørlicens) ?
nå - men det var også en biting

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-09 01:44

Ja, jeg hæftede mig ved tallet 4.000 danske kunder ... *Hvis* det
er det samlede indtægtsgrundlag for virksomheden i Danmark, er
det svært at se, at det kan blive en sund forretning ... Et af
mine primære argumenter - udover længere rækkevidde - for at
vælge Ice.Net's mobile løsning var, at man kan bruge sit modem i
hele skandinavien uden at skulle at betale de ofte uhyrlige
roaming afgifter, uanset man sejler i danske/norske/svenske
farvande ... Hvis den fordel falder væk ... sååå ...

Den månedlige abonnements afgift for ubegrænset forbrug via det
gamle D10 modem er nu kr. 149,- med fri trafik, så jeg synes det
er en fin løsning for os sejlere ... selvom man godt kunne ønske
sig en noget højere hastighed ...

Men jeg håber de finder en investor med "deep pockets", der kan
hjælpe dem med at få 'styr på butikken' ... ligesom jeg håber der
kan findes en løsning for SAAB ... ...

Bjarke,
Den antenne du omtaler kan du ikke lige repetere, hvad det er for
en? Er den dedikeret til Ice.Net's løsning? - Er det en ren
"internet-antenne" - Ved du om der findes én antenne, som kan
bruges til både internet OG TV - eller hur? Det er jo ikke til at
holde ud, hvis man skal have tre antenner i masten fo at kunne
bruge VHF, TV og internet og FM-båndet ... ...

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-09 23:50

Dækning: For mit vedkommende er det bare vigtigt, at jeg har dækning både i
DK og Sverige, så jeg bekymrer mig ikke om Norge. Men jeg tror ikke det er
et problem nu. Access har øjensynligt købt det norske selskab. Og da de
sikkert har fået det for en slik, har de jo penge til at investerer i
selskabets drift.

Min antenne er en jeg med stor besvær fik lusket ud af det Svenske NMT/ICE
firma. Den kostede ca 800 i Sverige. Billedet er ikke særligt godt på deres
hjemmeside, men Norge har en der minder meget om den på:
http://www.ice.no/MobiltBredband/Batantenne.aspx. Man kan helt sikker bruge
den tilsvarende fra Procomm (jeg husker ikke modelbetegnelsen, men kan finde
den), men så er den bare 2* så god og 4 * så dyr.

Jeg får lavet kabler til den i masten.

Og ja .... hvis det skal være godt, så skal det være sepereate antenner, så
jeg kommer i vandet med en procom VHF antenne, en 450 MHz ICE antenne og en
Nargus Radio/TV "antenne" (en slags "GPS" paddehat). Selvfølgelig udover
windex og vindinstrumentet.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-09 18:35

Javel så ... Tak for afklaring Bjarke.
Konklusionen er altså, at man for at have VHF/AIS, FM, Internet, TV må
installere mindst TRE antenner ... Ikke lige min kop the ... Men
åbenbart nødvendigt ... Så må man jo vælge ...

Hvad Ice.Net angår er her en lille opdatering:

http://www.comon.dk/news/amerikanere.jagter.nordiske.ice.net_39842.html

Så overlevelsen er måske sikret i denne omgang ...

en meddelelse news:49a08517$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-09 19:35

Lige et ekstra spørgsmål til Bjarke:

Er antennen fra ice.net dedikeret til brug af ice.net's løsning?
Eller kan den bruges til andre trådløse internet-forbindelser?
Kan den let udskiftes til anden antenne-type (montering/kablingen?),
hvis ice.net skulle kaste håndklædet i ringen?

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-09 22:35

Det er en ganske alm. UHF antenne der blot er afstemt til 450 MHz. Kablet er
det samme som til VHF antennen blot med en N-konnektor. Så man kan jo
afmontere den og sætte en anden 1/2 bølge dipol på til enhver anden VHF/UHF
frekvens. Men om der kommer services til det vides jo ikke.

På min bliver der ikke flere antenner, for jeg fjerner FM antennen. Den
forrige ejer var øjensynligt ikke klar over at Nargus'en også forstærker FM

Bjarke

Fra : Lars Løth

Dato : 24-02-09 10:34

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Hej,

Produktet er vel efterhånden heller ikke så eftertragtet, har selv alm. 3G
modem, der teoretisk kan køre 7,2 Mbit, velvidende at dækningen er langt fra
den samme, så gætter jeg på at den er nok for min. 95% af brugerne, det
virker under alle omstændigheder altid når man er i havn.

Mvh.

Lars

Fra : HEME

Dato : 24-02-09 17:20

Sidste nyt fra Comon:

Af Jens Nielsen, mandag 23. februar 2009, 18:03
Det lille nordiske mobilselskab ice.net er stille og roligt ved at blive
slugt af den amerikanske net-gigant Access Industries. Få timer efter
ice.nets norske konkurs i fredags havde amerikanerne overtaget ejerskabet. I
Danmark har en ukendt investor dog option på aktierne.
Temperaturen er kravlet så alvorligt i vejret for det lille nordiske
mobilselskab ice.net, at selskabets overordnede konstruktion nu synes helt
smeltet. Alligevel er der fortsat hul igennem i selskabets linjer.
Det relativt nye mobilselskab hævder at dække 97 procent af Danmark med et
særligt miljøvenligt sendenet, der bladt andet bruger fiber til at spare på
sendemasterne. Alligevel har ice.net kun 4-5.000 kunder med mobil- og mobilt
bredbåndsabonnementer i Danmark. Søsterselskaberne i Norge og Sverige har
henholdsvis 35.000 og 22.000 kunder - eller rettere: havde.

Begge selskaber blev erklæret konkurs i fredags.

Allerede same dag blev det meddelt, at det norske firma er blevet overtaget
af amerikanske Access Industries.

Amerikaner har ifølge digi.no erklæret, at de også vældigt gerne vil købe
resterne af det svenske selskab - samt det danske.

Herhjemme siger ice.net-direktør Erik Hornung, at selskabet fortsætter
aktiviteterrne uanset de omskiftelige forhold hos de to søsterselskaber.

Han vil dog gerne drøfte et salg til amerikanerne, hvis bare et enkelt lille
problem kan klares: En investor i det danske selskab, som Erik Hornung
betegner som en stor, etableret spiller i den brede del af telebranchen -
har i forvejen optioner på at købe aktiemajoriteten i det danske firma.

"Men uanset om det sker eller ej så kan vores kunder regne med fortsat
dækning," bedyrer Erik Hornung overfor ComON.

Det er med andre ord op til ice.nets kunder at have is i maven en stund
endnu.

mvh
HEME

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-09 21:59

Det er sku' bare ikke det samme. NÅr man er i havn har man jo efterhånden (i
det store, ihvert fald) wifi forbindelse med 10 eller 54 mbps og ofte med
super gode responstider. Sejler man nervøst rundt langs kysten, så er 3G
løsning (Jeg har en TDC 3G) også OK, men jeg skal altså ikke ret langt væk
fra kysten før den swapper over på GPRS og kører under 100 kbps. Og en når
du ikke kan se kysten længere, så er der sjældent forbindelse.

Da jeg sidste år sejlede watski2star til anholt, der havde jeg forbindelse
på ICE halvdelen af vejen og det var uden antenne i masten. Det er lysår
bedre.

Problemet er så bare desværre nok, at der ikke er ret mange sejlere i
Danmark. Hvor mange både findes der egentligt ? ICE skal i danmark KUN
baseres på dette. Alle andre steder er der jo 3G dækning. Sådan er det jo
ikke i norge og sverige.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

> [...]
snip>

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-09 22:27

Hej !

Mon det her kan bruges til os sejler når det er udbygget ?
http://www.skyline.dk/forside/default.asp

Man kan få en indendørs antenne
http://www.skyline.dk/support/pdf/vejl_si_traadloest.pdf mon den kan bruges
i båden ?

Mvh. Per

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49a5b0fa$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-09 22:42

klip fra web-siden:
"Hvor Wifi kan række få hundrede meter under optimale forhold, kan WiMAX
række både 20 og 30 km under gode forhold. Teknologien er
punkt-til-multipunkt-kommunikation og den standard, SkyLine kan installeres,
med kræver "near-line-of-sight" (næsten frit udsyn) imellem antennen og den
radio, der bliver monteret hos kunden."

Det er jo en smagssag om 15 sømil fra kysten er nok.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 28-02-09 05:11

On 25 Feb., 22:42, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand
(punkt)dk> wrote:
> [...]
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
> "Per Pedersen" <perlpsnabelahotmail.com> wrote in message

Jeg vil mene at der er ikke nogen af de 3G udbyder som kan slå ICEs
dækning, I sommers sejlede vi til RUgen og der havde jeg hele vejen
fra Brøndby til Vitte net adgang, således at min trakker kunne vises
på nettet. I selve Stralsund by havde jeg også net adgang omen det var
lidt ustabilt , men mit til svarende 3G modem gav op allerede ud midt
fpr stevns, og derefter hvade jeg ikke kontakt før vi kom tilbage til
DK , klintholm.

Så det ville være brand ærgeligt at Hvis ICE net ikke kunne overleve.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 10:01

Så er der (forhåbentlig) godt nyt om ice.net:
Virksomheden i Danmark er iflg. CRN overtaget af EnergiMidt ...
Dermed skulle bådens ice.net internetforbindelse vel være sikret for den
kommende sæson?

http://crn.dk/nyheder/EnergiMidt_koeber_mobilselskabet_Ice_net-1.46734

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 18:08

Så må vi bare håbet at der fortsat er "frit net" i norden, nu hvor danmark
får en anden ejer end sverige og norge.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 11:10

Dagens nyhedsbrev fra ICE.NET:

"Kære Flemming Torp

Danmarks grønne mobilnet ICE.NET har fået ny ejer. Det midtjyske el- og
bredbåndsselskab EnergiMidt, der hidtil har været medejer af ICE.NET
Danmark, har nu overtaget det fulde ejerskab.

I ICE.NET glæder vi os meget over der nye ejerskab. Med EnergiMidt har
vi fået en visionær og velkonsolideret ny ejer, og vi ser naturligvis
frem til med dette solide grundlag at kunne fortsætte den videre drift
og udbygning i hele landet. Læs mere her

Med venlig hilsen

Erik Hornung
Adm. direktør"

Der er endvidere en interessant nyhed fra Kina:

"Telekommunikationen i Kina bliver nu moderniseret med samme løsning som
ICE.NET i store dele af landet herunder 8 ud af de 10 største byer. Det
forventes, at der ret hurtigt vil komme over 50 millioner kunder på det
kinesiske mobile bredbånds- og telefonnet, som udnytter præcis samme
udstyr fra Huawei, som danske ICE.NET bruger.

Det er den største kinesiske teleoperatør China Telecom, som står bag
udbygningen.

Læs mere her "

Man kan så spørge, om det er relvant for os sejlere i Danmark?

Jeg vil mene, at såfremt der kommer solide ejere og teknologien udbredes
vil sandsynligheden for at systemet overlever i Danmark - og Norden -
blive væsentligt forøget - og dermed vores investering i deres udstyr
.... God week end.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 17:52

Udbredelse i Kina har den meget store fordel, at der kommer tonsvis af
udstyr til ingen penge. I en god kvalitet (modsat hvad mange mener, men det
er fordi Kina ofte vurderes på plastik lejetøj og det overses, at Kinesiske
ingeniører i vid udstrækning er uddannet i USA).

Jeg kan ikke gennemskue om de også bruger 450 MHz eller det er på en anden
frelvens.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 10:11

skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad mange mener, men det er fordi Kina ofte vurderes på
> plastik lejetøj og det overses, at Kinesiske ingeniører i vid

Mine to ingeniørstuderende sønner fortæller at der årligt
uddannes i størrelsesordenen 400.000 ingeniører på kandidatniveau
i Kina i disse år ... tankevækkende ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør