bank konkurs...
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 19-02-09 16:41

tja har lige et spørgsmål som jeg har tænkt lidt over og så lige med
citibank...

hvis en bank går konkurs... (kan den overhovedet det?)

hvad sker der så med folks indeståënde og hvad med folks gæld...? kan begge
risikere at både gæld og indestående er væk fra den ene dag til den anden?

eller vil det være konkurs boet der så jagter dig som skyldner og dig med
indestående der skal jagte konkursboet?

Nikolai

Fra : Knut

Dato : 19-02-09 17:03

Naturligvis kan en bank gå konkurs - vi har faktisk indtil flere eksempler
på dette (en af de seneste er Roskilde Bank)

Boet overtager såvel gæld som indestående, så bare rolig din gæld er ikke
glemt!!

Bankindskydergarantien (eller hvad den hedder nu) dækker indenfor lovens
regler indskud, så du taber heller ikke den del
Til gengæld vil dine evt. aktier eller garantibeviser i pågældende bank være
meget lidt værd ifm. konkurs.

Knut

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 19-02-09 17:33

jow men nu blev roskilde jo overtaget af andre... så vidt jeg ved....

eller der var jo nogen kunder de andre ikke ville have... hvad sker der med
dem?

og hvis nu ingen vil have noget som helst af banken.... altså at den går
konkurs som et almindeligt firma tit gør... lukket og slukket... hvad så?

Fra : Knut

Dato : 19-02-09 17:55

> [...]
> konkurs som et almindeligt firma tit gør... lukket og slukket... hvad så?

Det er jo lige netop den situation jeg har beskrevet.

Der er en lovgaranti for dine indskud - og konkursboet skal nok sørge for at
få fat i diverse tilgodehavender.

Knut

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-09 18:50

> [...]

> og hvis nu ingen vil have noget som helst af banken.... altså at den
> går konkurs som et almindeligt firma tit gør... lukket og slukket...

I Danmark sker der det at staten overtager driften i en såkaldt
afviklingsbank (det er der Roskilde Bank er lige nu). Der er ca. 6000kunder
som fra Roskilde Bank som ingen andre vil have noget med at gøre. Det der
sker er ca. det at banken opsiger alle lån til øjeblikellig indfrielse.
Hvis ikke man kan det og ikke kan finde en afdragsordning med banken så er
man gået personligt konkurs. Det er bare ærgeligt for at sige det ligeud.

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-02-09 21:32

Nikolai R. jensen wrote:

> jow men nu blev roskilde jo overtaget af andre... så vidt jeg ved....

Aktiverne og de almindelige gældsposter (indskud og interbank lån) er
blevet overtaget af et afviklingsselskab (som nu hedder Roskilde Bank).
Tilbage i den oprindelige Roskilde Bank, der ikke længere er en bank, er
der 0 kr i aktiver, ansvarlig lånekapital for et par mia kr og så
aktionærerne..

--
Jesper Lund