/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Det ser skidt uf for SAAB.
Fra : BJ


Dato : 18-02-09 12:17

Saab går måske konkurs om 10 dage:

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/article5757562.ece

mvh/Bjørn J.



 
 
Tom (18-02-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 18-02-09 14:54


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:499bedd4$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Saab går måske konkurs om 10 dage:
>
> http://business.timesonline.co.uk/tol/business/article5757562.ece

Ja så går det da i det mindste 3 gange så lang tid før GM løber ind i
problemer af samme karakter
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1127617.ece

Pyha, hvor der bare ryger arbejdspladser i hele verden for tiden

--
Tom



BJ (18-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 18-02-09 20:25


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:499c1306$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>> Saab går måske konkurs om 10 dage:
>>
>> http://business.timesonline.co.uk/tol/business/article5757562.ece
>
> Ja så går det da i det mindste 3 gange så lang tid før GM løber ind i
> problemer af samme karakter
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1127617.ece
>
> Pyha, hvor der bare ryger arbejdspladser i hele verden for tiden

Nej da, det er bare noget man siger, da det hele er noget opskruet løgn at
vi befinder os i en økonomisk krise.

Ovennævnte er taget fra klogeågerners udsagn og skal muligvis tages med et
gran salt..;)

Jeg er 100% enig med dig Tom.

mvh/Bjørn J.



Ukendt (19-02-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-02-09 20:39

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:499c6062$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Nej da, det er bare noget man siger, da det hele er noget opskruet løgn at
> vi befinder os i en økonomisk krise.
>
> Ovennævnte er taget fra klogeågerners udsagn og skal muligvis tages med et
> gran salt..;)

Krisen er reel, ingen tvivl om det, men den er blevet unødigt voldsom, efter
at være blevet talt op af medierne og såkaldte experter, der hele tiden
søger at holde gryden i kog. Det mest afskyelige eksempel MÅ være TV2's
Danmarkskort over fyringer, hvor man kan klikke sig rundt i DK og rigtig
svælge i afskedigelserne. Hvis nu medierne kunne lade være med hele tiden at
minde os om hvor dårligt det går hver eneste dag, så KUNNE det jo være at
folk ville holde bare lidt mindre på skillingerne og nogle af jobs'ne derved
kunne bevares. Men nej.

http://nyhederne.tv2.dk/fyringer/

mvh.
Kim Frederiksen


BJ (19-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 19-02-09 21:37


"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:vJ6dnRFooOHWKADUnZ2dnUVZ_o7inZ2d@giganews.com...

KLIP

>> Nej da, det er bare noget man siger, da det hele er noget opskruet løgn
>> at vi befinder os i en økonomisk krise.
>>
>> Ovennævnte er taget fra klogeågerners udsagn og skal muligvis tages med
>> et gran salt..;)
>
> Krisen er reel, ingen tvivl om det, men den er blevet unødigt voldsom,
> efter at være blevet talt op af medierne og såkaldte experter, der hele
> tiden søger at holde gryden i kog. Det mest afskyelige eksempel MÅ være
> TV2's Danmarkskort over fyringer, hvor man kan klikke sig rundt i DK og
> rigtig svælge i afskedigelserne. Hvis nu medierne kunne lade være med hele
> tiden at minde os om hvor dårligt det går hver eneste dag, så KUNNE det jo
> være at folk ville holde bare lidt mindre på skillingerne og nogle af
> jobs'ne derved kunne bevares. Men nej.
>
> http://nyhederne.tv2.dk/fyringer/

Så må da som den første, skynde dig ud og låne en bunke penge i banken og
straks bruge dem ved at rage ned fra hylderne....altså forbruge en
masse........men nej..;)

mvh/Bjørn J.



Ukendt (19-02-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-02-09 21:43

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:499dc292$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Så må da som den første, skynde dig ud og låne en bunke penge i banken og
> straks bruge dem ved at rage ned fra hylderne....altså forbruge en
> masse........men nej..;)

Men jo. Jeg bruger bestemt ikke færre penge nu end jeg gjorde før.

/Kim


BJ (19-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 19-02-09 21:46


"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:3pqdndcw8sbVWQDUnZ2dnUVZ_qvinZ2d@giganews.com...

KLIP

>> Så må da som den første, skynde dig ud og låne en bunke penge i banken og
>> straks bruge dem ved at rage ned fra hylderne....altså forbruge en
>> masse........men nej..;)
>
> Men jo. Jeg bruger bestemt ikke færre penge nu end jeg gjorde før.

Det er så ikke nok, for der er folk, der mister deres arbejde !..:)

mvh/Bjørn J.



Jesper Lauridsen (02-03-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Lauridsen


Dato : 02-03-09 00:41

On Wed, 18 Feb 2009 20:25:17 +0100, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote:

>
>Nej da, det er bare noget man siger, da det hele er noget opskruet løgn at
>vi befinder os i en økonomisk krise.

GM og SAAB har været i problemer længe inden krisen. Den aktuelle totalopbremsning
i bilsalget har så bare sat problemet på spidsen.

BJ (19-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 19-02-09 02:20


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:499bedd4$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Så ruller lavinen hos Saab.

Der søges i dag om konkursbeskyttelse (Chapter 11).

http://borsen.dk/?treeid=889&id=HCUT-7PDUNU119281

Saab går således i betalingsstandsning.

mvh/Bjørn J.



Armand (19-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-02-09 03:50

BJ skrev:
> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:499bedd4$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Så ruller lavinen hos Saab.
>
> Der søges i dag om konkursbeskyttelse (Chapter 11).
>
> http://borsen.dk/?treeid=889&id=HCUT-7PDUNU119281
>
> Saab går således i betalingsstandsning.
>
Ak ja - Og det skulle være så skønt at være under vingerne på en
storebror (

--
Armand.

hanzen (19-02-2009)
Kommentar
Fra : hanzen


Dato : 19-02-09 12:18


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:499cb367$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:499bedd4$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Så ruller lavinen hos Saab.
>
> Der søges i dag om konkursbeskyttelse (Chapter 11).
>
> http://borsen.dk/?treeid=889&id=HCUT-7PDUNU119281
>
> Saab går således i betalingsstandsning.
>
> mvh/Bjørn J.
>

Jeg hørte erhvervsministeren udtale at hun ikke var valgt til at drive
bilfabrikker men til at bygge børnehaver.
???
Har hun slet intet kendskab til hvad hendes arbejdsområde er.

--
hilzen
hanzen

SAAB 900



Armand (19-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-02-09 20:37

hanzen skrev:
> "
>>
>
> Jeg hørte erhvervsministeren udtale at hun ikke var valgt til at drive
> bilfabrikker men til at bygge børnehaver.
> ???
> Har hun slet intet kendskab til hvad hendes arbejdsområde er.
>
Nationalisere bilfabrikkerne i bedste Sovjet-stil? Mnjaaarh!
Og skal Volvo så klare sig for egne midler (hvis ikke at de er ligeså
kriseramte)?

Jeg synes at det er slemt nok at bankerne i flere lande næsten ser ud
til at blive nationaliserede :-|

--
Armand.

hanzen (19-02-2009)
Kommentar
Fra : hanzen


Dato : 19-02-09 20:56


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:499db4bb$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> hanzen skrev:
>> "
>>>
>>
>> Jeg hørte erhvervsministeren udtale at hun ikke var valgt til at drive
>> bilfabrikker men til at bygge børnehaver.
>> ???
>> Har hun slet intet kendskab til hvad hendes arbejdsområde er.
>>
> Nationalisere bilfabrikkerne i bedste Sovjet-stil? Mnjaaarh!

Det mener jeg ikke, men der må da være en anden løsning
Jeg mener en erhvervsministers område er bl.a. fabrikker men ikke
børnehaver.


> Og skal Volvo så klare sig for egne midler (hvis ikke at de er ligeså
> kriseramte)?

Ford er vist lidt bedre kørende end GM
>
> Jeg synes at det er slemt nok at bankerne i flere lande næsten ser ud til
> at blive nationaliserede :-|


Når det gælder banker er der ingen regeringer der er bange for at hjælpe.Har
div. bankpakker sat gang i noget?
Hvorfor denne forskel på private virksomheder?
--
hilzen
hanzen



BJ (19-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 19-02-09 21:41


"hanzen" <hanzen@mailmeej.dk> skrev i en meddelelse
news:499db953$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Når det gælder banker er der ingen regeringer der er bange for at
> hjælpe.Har div. bankpakker sat gang i noget?

Tænk på enden af din "vandhane!:

1) Det tager ingen tid at smadre hele "transportsystemet! baglæns..helt ud
til "kilden!.

2) Det tager lang tid at bygge et "transportsystem! op, der bringer !vand
fra kilden! ud til forbrugernes "vandhaner!.

Specielt det sidste (2), er der ikke ret mange, der forstår, når
"vandsystemet" er smadret baglæns helt ud til "kilden".

Sagt på en anden måde. Det at bruge penge, tager ingen tid. Det der er
problemet, det er den tid, det tager at få dem tjent..;)

mvh/Bjørn J.



Regnar Bang Lyngsø (20-02-2009)
Kommentar
Fra : Regnar Bang Lyngsø


Dato : 20-02-09 01:11

hanzen wrote:

> Når det gælder banker er der ingen regeringer der er bange for at hjælpe.Har
> div. bankpakker sat gang i noget?
> Hvorfor denne forskel på private virksomheder?

Banker er en forudsætning for at holde samfundet i gang. Hvis ingen tør
låne penge ud til virksomheder er vi ilde stedt. Alternativet er at
staten låner direkte ud til virksomheder - uanset de grimme ting man kan
sige om bankers udlånspolitik har jeg det bedre med at pengene lånes ud
til dem der ser ud til at være bedst til at tjene penge. Politikere vil
alt for hurtigt tænke i arbejdspladser i deres lokale valgkreds - uanset
om virksomheden er sund eller ej.

En svensk bilfabrik som ikke har givet overskud i omkring 20 år (det vil
sige ikke en gang under højkonjunkturerne - dot-com-boblen og
boligboomet) - jeg ville som svensk skatteyder være grovked af at
politikerne smed penge efter den. Lad nu SAAB dø i fred eller blive
overtaget af en østasiatisk bilfabrikant for en slik. Det vil ikke
betyde mere for verden end kollapsen i den engelske bilindustri.

Fra http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4440185.ab

"Saab har kort sagt varit en usel affär för GM som sedan 1990 beräknas
ha förlorat 20 miljarder kronor på ägandet."

Hvad tilsiger at SAAB skulle begynde at give overskud trods penge fra
den svenske stat? Så vil jeg hellere satse på at bankerne med tiden kan
betale penge tilbage.

Knus
Regnar

Armand (20-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-02-09 13:11

Regnar Bang Lyngsø skrev:
>
>
> "Saab har kort sagt varit en usel affär för GM som sedan 1990 beräknas
> ha förlorat 20 miljarder kronor på ägandet."
>
> Hvad tilsiger at SAAB skulle begynde at give overskud trods penge fra
> den svenske stat?
>
Hvor mange Saab's er der blevet produceret i dén periode? for det kan
ikk passe at en Saab til en grundpris på måske 100.000kr skulle have
været 10.000kr dyrere :-/

Med de oplevelser jeg har haft omkring opkøbte virksomheder og
efterfølgende forhold til moder-selskabet spiser jeg masser af brød til
den slags opgivelser:
I mange tilfælde skyldes datter-virksomhedens dårlige regnskab at de
f.eks. skal købe råvarer hos moderselskabet til uhyrlige priser.
Formålet hermed er at flytte penge udenom regnskabet, samt kunne pive
over de dårlige driftstal og relatere dem til en lukning når
medarbejderne, endsige kommunen, stiller diverse krav :-|

--
Armand.

hanzen (20-02-2009)
Kommentar
Fra : hanzen


Dato : 20-02-09 13:38


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:499e9dba$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Regnar Bang Lyngsø skrev:
>>
>>
>> "Saab har kort sagt varit en usel affär för GM som sedan 1990 beräknas ha
>> förlorat 20 miljarder kronor på ägandet."
>>
>> Hvad tilsiger at SAAB skulle begynde at give overskud trods penge fra den
>> svenske stat?
> Hvor mange Saab's er der blevet produceret i dén periode? for det kan ikk
> passe at en Saab til en grundpris på måske 100.000kr skulle have været
> 10.000kr dyrere :-/
>
> Med de oplevelser jeg har haft omkring opkøbte virksomheder og
> efterfølgende forhold til moder-selskabet spiser jeg masser af brød til
> den slags opgivelser:
> I mange tilfælde skyldes datter-virksomhedens dårlige regnskab at de
> f.eks. skal købe råvarer hos moderselskabet til uhyrlige priser. Formålet
> hermed er at flytte penge udenom regnskabet, samt kunne pive over de
> dårlige driftstal og relatere dem til en lukning når medarbejderne,
> endsige kommunen, stiller diverse krav :-|
>

Du har sikkert fat i noget af det rigtige, men det får vi nok aldrig at
vide.
Saab har givet underskud i al den tid GM har været ejer.
--
hilzen
hanzen



BJ (20-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 20-02-09 19:12


"hanzen" <hanzen@mailmeej.dk> skrev i en meddelelse
news:499ea43c$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>>> "Saab har kort sagt varit en usel affär för GM som sedan 1990 beräknas
>>> ha förlorat 20 miljarder kronor på ägandet."
>>>
>>> Hvad tilsiger at SAAB skulle begynde at give overskud trods penge fra
>>> den svenske stat?
>> Hvor mange Saab's er der blevet produceret i dén periode? for det kan ikk
>> passe at en Saab til en grundpris på måske 100.000kr skulle have været
>> 10.000kr dyrere :-/
>>
>> Med de oplevelser jeg har haft omkring opkøbte virksomheder og
>> efterfølgende forhold til moder-selskabet spiser jeg masser af brød til
>> den slags opgivelser:
>> I mange tilfælde skyldes datter-virksomhedens dårlige regnskab at de
>> f.eks. skal købe råvarer hos moderselskabet til uhyrlige priser. Formålet
>> hermed er at flytte penge udenom regnskabet, samt kunne pive over de
>> dårlige driftstal og relatere dem til en lukning når medarbejderne,
>> endsige kommunen, stiller diverse krav :-|
>>
>
> Du har sikkert fat i noget af det rigtige, men det får vi nok aldrig at
> vide.
> Saab har givet underskud i al den tid GM har været ejer.

Det skulle vist være ulovligt.

Der kan findes en del stof omkring transferpriser og i hvert fald EU.

mvh/Bjørn J.



Armand (21-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-02-09 10:42

BJ skrev:
> "hanzen" <hanzen@mailmeej.dk> skrev i en meddelelse
> news:499ea43c$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>> I mange tilfælde skyldes datter-virksomhedens dårlige regnskab at de
>>> f.eks. skal købe råvarer hos moderselskabet til uhyrlige priser. Formålet
>>> hermed er at flytte penge udenom regnskabet, samt .........
>
>> Saab har givet underskud i al den tid GM har været ejer.
>
> Det skulle vist være ulovligt.
>
At have underskud??

> Der kan findes en del stof omkring transferpriser og i hvert fald EU.
>
Og derfor tror du at det ikke forekommer??

--
Armand.

BJ (21-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 21-02-09 11:58


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:499fcc21$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>>> I mange tilfælde skyldes datter-virksomhedens dårlige regnskab at de
>>>> f.eks. skal købe råvarer hos moderselskabet til uhyrlige priser.
>>>> Formålet hermed er at flytte penge udenom regnskabet, samt .........
>>
>>> Saab har givet underskud i al den tid GM har været ejer.
>>
>> Det skulle vist være ulovligt.
>>
> At have underskud??
>
>> Der kan findes en del stof omkring transferpriser og i hvert fald EU.
> >
> Og derfor tror du at det ikke forekommer??

Alt hvad der overhovedet kan forekomme af lovovertrædelser/lovbrud
foregår.... denne NG er bl.a. et bevis for det.

Det gælder bare om ikke at blive opdaget !!!

mvh/Bjørn J.



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 23:34

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@lyngsoe.eu> skrev i meddelelsen
news:1235088687.973877@askepot.kastetvej13...

> En svensk bilfabrik som ikke har givet overskud i omkring 20 år (det vil
> sige ikke en gang under højkonjunkturerne - dot-com-boblen og

Og det er så åbenbart IKKE korrekt. Den har rent faktisk givet overskud
indenfor de seneste 4 år:

"Låt oss avliva en myt. Det hävdas gång på gång att Saab enbart levererar
förluster.
Det är inte sant. Åtminstone ett av åren 2005,2006 eller 2007 gick Saab de
facto med vinst, trots att det på papperet redovisades förlust.
Skälet? Ett GM Europa-knep. Opel skulle redovisa vinsten, inte Saab. Om det
var skatteskäl eller något annat vet jag inte.
Folk har naturligtvis hört av sig efter mina krönikor. En av dem satte
siffror på en uppgift som cirkulerat ett tag. Nämligen att Opel tar
oförskämt mycket betalt för komponenter till Saab.
Han hävdade att Saab tidigare betalade 6000 kronor till Södertälje för den
minsta 1,8-litersmotorn. I dag betalar man 20 000 för samma motor, men till
Opel. Stordrift och långa serier är tydligen inte alltid det bästa. Eller?
Vinst eller förlust är ganska ofta en redovisningsteknisk finess. Så också
här."

Sakset fra den svanske avis Expressen:
http://www.gt.se/nyheter/1.1474064/lat-oss-avliva-myten-om-att-saab-enbart-ger-forluster

M.v.h.


Mogens (23-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 23-02-09 18:02


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a1d2f3$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Sakset fra den svanske avis Expressen:
> http://www.gt.se/nyheter/1.1474064/lat-oss-avliva-myten-om-att-saab-enbart-ger-forluster

For det første er det en journalist's vurdering af Saab og ikke et
revisionsfirma. For det andet er avisen Expressen at sammenligne med
EkstraBladet, som normalt herinde er skældt ud for at være useriøs...



Henrik B. (23-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 23-02-09 18:10

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:eEAol.6770$U5.73518@newsb.telia.net...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:49a1d2f3$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Sakset fra den svanske avis Expressen:
>> http://www.gt.se/nyheter/1.1474064/lat-oss-avliva-myten-om-att-saab-enbart-ger-forluster
>
> For det første er det en journalist's vurdering af Saab og ikke et
> revisionsfirma. For det andet er avisen Expressen at sammenligne med
> EkstraBladet, som normalt herinde er skældt ud for at være useriøs...

I know. Men ikke desto mindre kommer det jo et eller andet sted fra -
tvivler på at det er fra journalistens hjerne alene. Desuden er begrebet
transfer-pricing jo kendt - specielt i større virksomheder
(Coca-Cola/Carlsberg) benytter det i STOR udstrækning i Danmark!

M.v.h.


Mogens (23-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 23-02-09 18:13


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a2d83d$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> I know. Men ikke desto mindre kommer det jo et eller andet sted fra -
> tvivler på at det er fra journalistens hjerne alene. Desuden er begrebet
> transfer-pricing jo kendt - specielt i større virksomheder
> (Coca-Cola/Carlsberg) benytter det i STOR udstrækning i Danmark!

Henrik, hvis Saab virkelig ér så profitabel en forretning, som du prøver at
give udtryk for, ville det være en smal sag at sælge firmaet fra
GM-koncerne. Det er det så ikke, har det vist sig - at sælge Saab fra.
Hvorfor mon...



Henrik B. (23-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 23-02-09 18:40

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:3OAol.6772$U5.73534@newsb.telia.net...

>> I know. Men ikke desto mindre kommer det jo et eller andet sted fra -
>> tvivler på at det er fra journalistens hjerne alene. Desuden er begrebet
>> transfer-pricing jo kendt - specielt i større virksomheder
>> (Coca-Cola/Carlsberg) benytter det i STOR udstrækning i Danmark!
>
> Henrik, hvis Saab virkelig ér så profitabel en forretning, som du prøver
> at give udtryk for, ville det være en smal sag at sælge firmaet fra
> GM-koncerne. Det er det så ikke, har det vist sig - at sælge Saab fra.
> Hvorfor mon...

Jeg har på intet tidspunkt snakket om at Saab er veldrevet eller
profitabelt. Det eneste jeg har fastslået er, at der har været udtalelser
fremme om, at fabrikken kan give overskud "allerede" ved et produktionstal
på 140.000 stk.

Jeg ved udemærket at der skal nye modeller og modelserier til, for at kunne
blive levedygtig. Det jég taler for, er potentialet til at lade dette
ske....

Ikke desto mindre er der åbenbart flere interessenter inde i forhandlingerne
i øjeblikket - både fra bilerdenen, men også andre investorer (læs selv mere
www.di.se)

M.v.h.


Finn Guldmann (23-02-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 23-02-09 19:28

Mogens skrev:
>> I know. Men ikke desto mindre kommer det jo et eller andet sted fra -
>> tvivler på at det er fra journalistens hjerne alene. Desuden er begrebet
>> transfer-pricing jo kendt - specielt i større virksomheder
>> (Coca-Cola/Carlsberg) benytter det i STOR udstrækning i Danmark!
> Henrik, hvis Saab virkelig ér så profitabel en forretning, som du prøver at
> give udtryk for, ville det være en smal sag at sælge firmaet fra
> GM-koncerne. Det er det så ikke, har det vist sig - at sælge Saab fra.
> Hvorfor mon...
>
Kunne det være fordi koncernen har et "uforklaret" underskud?

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Armand (23-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-02-09 23:39

Mogens skrev:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:49a2d83d$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> I know. Men ikke desto mindre kommer det jo et eller andet sted fra -
>> tvivler på at det er fra journalistens hjerne alene. Desuden er begrebet
>> transfer-pricing jo kendt - specielt i større virksomheder
>> (Coca-Cola/Carlsberg) benytter det i STOR udstrækning i Danmark!
>
> Henrik, hvis Saab virkelig ér så profitabel en forretning, som du prøver at
> give udtryk for, ville det være en smal sag at sælge firmaet fra
> GM-koncerne. Det er det så ikke, har det vist sig - at sælge Saab fra.
> Hvorfor mon...
>
Nu er det vel også specielt hård i en tid hvor bankerne står uden
kapital og derfor også udlåns-lyst :-/

--
Armand.

Jesper Lauridsen (02-03-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Lauridsen


Dato : 02-03-09 01:05

On Thu, 19 Feb 2009 20:56:05 +0100, "hanzen" <hanzen@mailmeej.dk> wrote:

>Når det gælder banker er der ingen regeringer der er bange for at hjælpe.Har
>div. bankpakker sat gang i noget?
>Hvorfor denne forskel på private virksomheder?

Den første bankpakke handlede om at garantere _indskydernes_ penge. Dvs. hvis
banken krakker mister kunderne ikke noget. Det er kun aktionærerne der taber.
Grunden til at man gjorde det er at hvis alle folk troppede op i banken mandag
morgen for at hæve deres penge, vil selv verdens mest solide bank krakke - de
kan nemlig ikke skaffe pengene så hurtigt, da de fleste er lånt ud. Hvis du tror
den nuværende krise er slem, er det for intet, absolut intet, at regne i forhold
til sådant et scenarie. Med bankpakken er der ingen grund for kunderne til at
være nervøse, og vi kan undgå den store katastrofe. Iøvrigt er bankerne selv med
til at financiere denne garanti.

Den anden pakke handler om at stille ansvarlig kapital til rådighed for bankerne,
som de så betaler en ganske pæn rente for. Baggrunden er at mange banker er afhængige
at kunne skaffe denne kapital for at kunne leve op til solvenskravene. Krisen har
svækket deres kreditværdighed og derfor har man frygtet at skulle betale ublu
renter for pengene.

Ifm. pakkerne har der været tale om svimlende beløb. Man skal lige huske at der
kun er tale om garantier og lån, og langt de fleste penge kommer tilbage eller
bliver slet ikke udbetalt. Jeg håber at når krisen engang er over og pakkerne
ophørt, vil der blive fokus på hvor meget (/lidt) de egentlig har kostet.

Derfor er det pinligt når man hører politikere bralre op om at man hellere skulle
"bruge pengene på velfærd".

BJ (02-03-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 02-03-09 12:53


"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:687mq4955qqab43h7di84bs0bt5nj41tlg@4ax.com...

KLIP

> Derfor er det pinligt når man hører politikere bralre op om at man hellere
> skulle
> "bruge pengene på velfærd".

Ordet 'velfærd' er vist ved at finde tilbage til sin oprindelige betydning.

Det at hjælpe nogen, der ikke har en klink på lommen.. i stedet for at
modtage i overflod..;)

mvh/Bjørn J.



Mogens (20-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-02-09 06:08


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:499cb367$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så ruller lavinen hos Saab.
> Saab går således i betalingsstandsning.

Stadig gisninger og blot "expertudsagn" - ganske som Engels udtalelse om
Foghs fremtid. Men jeg tror, du har ret i in antagelse. Gad vide hvad Henrik
så skal ha'



Klaus D. Mikkelsen (20-02-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 20-02-09 06:25

Mogens skriver:
>
> Stadig gisninger og blot "expertudsagn" - ganske som Engels udtalelse om
> Foghs fremtid. Men jeg tror, du har ret i in antagelse. Gad vide hvad Henrik
> så skal ha'

Mercedes.

SÅB'en er alligevel til salg.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Mogens (20-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-02-09 17:39


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:499E3EC6.EC8F0208@du.kan.finde.den...

> Mercedes.

Toyota vil jég tro :)

> SÅB'en er alligevel til salg.

Og han har pt købt sig en cykel...



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 19:21

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:a0Bnl.6676$U5.71486@newsb.telia.net...

>> Mercedes.
>
> Toyota vil jég tro :)

Tro? Det ka' du sgu gøre om søndagen i kirken...

> Og han har pt købt sig en cykel...

Øh nej, jeg tramper på den 10 år gamle Kildemoes CityBike...

M.v.h.


Mogens (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-02-09 19:24


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a1978b$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Tro? Det ka' du sgu gøre om søndagen i kirken...

Og det ér så søndag idag..



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 19:20

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:499E3EC6.EC8F0208@du.kan.finde.den...

>> Stadig gisninger og blot "expertudsagn" - ganske som Engels udtalelse om
>> Foghs fremtid. Men jeg tror, du har ret i in antagelse. Gad vide hvad
>> Henrik
>> så skal ha'
>
> Mercedes.

Øøøhhh....nope....det lader jeg de rige om...
For mig ville kun AMG-modeller komme på tale....

> SÅB'en er alligevel til salg.

Nope - solgt!

M.v.h.


BJ (20-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 20-02-09 11:50


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:3Vqnl.6669$U5.71316@newsb.telia.net...

KLIP

>> Så ruller lavinen hos Saab.
>> Saab går således i betalingsstandsning.
>
> Stadig gisninger og blot "expertudsagn" - ganske som Engels udtalelse om
> Foghs fremtid. Men jeg tror, du har ret i in antagelse. Gad vide hvad
> Henrik så skal ha'

Så vil jeg som lægmand påstå, Volvo ryger i svinget inden udgangen af 2009.

Han har solgt potten og købt en ny cykel..

mvh/Bjørn J.



Mogens (20-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-02-09 17:41


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:499e8a98$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så vil jeg som lægmand påstå, Volvo ryger i svinget inden udgangen af
> 2009.

Har Volvo ik' en væsentlig bedre økonomi?

> Han har solgt potten og købt en ny cykel..

Jep - det er sgu synd for ham :)
Han må sgu flyt til Sverige > mit lokale værksted har en hel nysynet forvogn
(lastbil) til salg for 15.000 SEK



Per Beer Hansen (20-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 20-02-09 18:36



"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:22Bnl.6677$U5.71447@newsb.telia.net...
>
>
> Har Volvo ik' en væsentlig bedre økonomi?
>

Den er vist ikke helt god.
Volvo er netop blevet pantsat i dag.
http://borsen.dk/okonomi/nyhed/151692/

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Mogens (20-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-02-09 18:55


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:499eea1b$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> Den er vist ikke helt god.
> Volvo er netop blevet pantsat i dag.
> http://borsen.dk/okonomi/nyhed/151692/

<hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse news:8b0f3164-ade0-45f6-b038-
> Nope. Hele Volvo person division er pansat af den svenske stat.

Jeg har før vundet i Matador, selvom jeg på et tidspunkt havde pantsat en
del



Per Beer Hansen (20-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 20-02-09 19:07



"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:g8Cnl.6682$U5.71285@newsb.telia.net...
>
> Jeg har før vundet i Matador, selvom jeg på et tidspunkt havde pantsat en
> del

Ja ja, det har jeg skam også.
Men det var nok bedre om man kunne undgå pantsætningen
Samtidigt så havde Volvo jo et tab på 12 mia sidste år.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Armand (21-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-02-09 10:34

Per Beer Hansen skrev:
>
>
> "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> news:22Bnl.6677$U5.71447@newsb.telia.net...
>>
>>
>> Har Volvo ik' en væsentlig bedre økonomi?
>>
>
> Den er vist ikke helt god.
> Volvo er netop blevet pantsat i dag.
>
Du får det til at lyde så voldsomt, men der findes vel ikke lån i den
størrelse uden at lånyderen (bank eller stat) har pant i faste værdier
(at Danske bank m.fl. så snublede i at sikre sig at der vár værdier for
deres pant i IT-Factoty, er en anden sag).
Hvad med dig selv - Er du ikke også pantsat (qua dit bil-lån og eller
realkredit)??

--
Armand.

BJ (21-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 21-02-09 11:59


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:499fca48$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>> Har Volvo ik' en væsentlig bedre økonomi?
>>>
>>
>> Den er vist ikke helt god.
>> Volvo er netop blevet pantsat i dag.
>>
> Du får det til at lyde så voldsomt, men der findes vel ikke lån i den
> størrelse uden at lånyderen (bank eller stat) har pant i faste værdier (at
> Danske bank m.fl. så snublede i at sikre sig at der vár værdier for deres
> pant i IT-Factoty, er en anden sag).
> Hvad med dig selv - Er du ikke også pantsat (qua dit bil-lån og eller
> realkredit)??

.... Sikkert og nogen er eller bliver teknisk insolvente, men alt det ved du
jo !!!

mvh/Bjørn J.



Per Beer Hansen (21-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 21-02-09 13:11



"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:499fca48$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Hvad med dig selv - Er du ikke også pantsat (qua dit bil-lån og eller
> realkredit)??
>

Nej.
Jeg har aldrig skyldt noget på en bil og da jeg bor til leje, så er der
heller ikke noget der

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Armand (21-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-02-09 13:26

Per Beer Hansen skrev:
>
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:499fca48$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Hvad med dig selv - Er du ikke også pantsat (qua dit bil-lån og eller
>> realkredit)??
>
> Nej.
> Jeg har aldrig skyldt noget på en bil og da jeg bor til leje, så er der
> heller ikke noget der
>
OK!
Så er det derfor at du reagerer sådan på begrebet pant!

--
Armand.

Per Beer Hansen (21-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 21-02-09 13:43



"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:499ff2b1$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
> OK!
> Så er det derfor at du reagerer sådan på begrebet pant!

Jeg gør selv tit forretninger hvor der indgår pant, i sidste uge købte jeg
således en kasse øl hvor der var pant på emballagen

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Armand (21-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-02-09 10:00

Mogens skrev:
> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:499e8a98$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Så vil jeg som lægmand påstå, Volvo ryger i svinget inden udgangen af
>> 2009.
>
> Har Volvo ik' en væsentlig bedre økonomi?
>
>> Han har solgt potten og købt en ny cykel..
>
> Jep - det er sgu synd for ham :)
> Han må sgu flyt til Sverige > mit lokale værksted har en hel nysynet forvogn
> (lastbil) til salg for 15.000 SEK
>
Køb den dog!
Der er ingen afgift på tunge køretøjer, så den bliver kun monsen dyrere
af at blive slæbt over på denne side af sundet :-|

--
Armand.

Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 19:23

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:22Bnl.6677$U5.71447@newsb.telia.net...

>> Han har solgt potten og købt en ny cykel..
>
> Jep - det er sgu synd for ham :)

Fordi? Jeg har sgu fået en kondi så fin...

> Han må sgu flyt til Sverige > mit lokale værksted har en hel nysynet
> forvogn (lastbil) til salg for 15.000 SEK

Det er fan'me vildt!! Er det i det mindste en ordentlig vogn?

Havde intet imod at bo i SV.

M.v.h.


Mogens (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-02-09 19:25


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a197f3$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er fan'me vildt!! Er det i det mindste en ordentlig vogn?

Det er en Scania så: JA :)



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 19:21

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:499e8a98$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Han har solgt potten og købt en ny cykel..

50% korrekt...

M.v.h.


Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 19:19

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:3Vqnl.6669$U5.71316@newsb.telia.net...

>> Så ruller lavinen hos Saab.
>> Saab går således i betalingsstandsning.
>
> Stadig gisninger og blot "expertudsagn" - ganske som Engels udtalelse om
> Foghs fremtid. Men jeg tror, du har ret i in antagelse. Gad vide hvad
> Henrik så skal ha'

Den nye Saab 9-5 - når den introduceres slut 2009/start 2010...

M.v.h.


hojvaelde@gmail.com (19-02-2009)
Kommentar
Fra : hojvaelde@gmail.com


Dato : 19-02-09 12:35

On 18 Feb., 14:54, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:
> "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> skrev i en meddelelsenews:499bedd4$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Saab går måske konkurs om 10 dage:
>
> >http://business.timesonline.co.uk/tol/business/article5757562.ece
>
> Ja så går det da i det mindste 3 gange så lang tid før GM løber ind i
> problemer af samme karakterhttp://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1127617.ece
>
> Pyha, hvor der bare ryger arbejdspladser i hele verden for tiden


Jeg vil påstå at de sidste 5 linier i artiklen i eb er en stor
falliterklæring fra Crysler. Her er en kopi:
"Også Chrysler har indleveret sin plan til regeringen. Chrysler
beder om yderligere to milliarder dollar i hjælp. En forudsætning for
overlevelsesplanen er desuden tilladelse til et samarbejde med
italienske Fiat, som vil betyde, at Fiat overtager 35 procent af
Chrysler-aktierne til gengæld for levering af teknologi til mindre
biler, men uden at Fiat tilfører Chrysler penge."

At betale Fiat med en tredjedel af sine aktier, bare for at få adgang
til Fiat's knowhow om små biler. Det viser bare hvor langt
amerikanerne er ude i pløren.

Desuden tror jeg ikke at GM får ret mange penge for Hummer.

Benny

Armand (19-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-02-09 20:40

hojvaelde@gmail.com skrev:
>
> ................ En forudsætning for
> overlevelsesplanen er desuden tilladelse til et samarbejde med
> italienske Fiat, som vil betyde, at Fiat overtager 35 procent af
> Chrysler-aktierne til gengæld for levering af teknologi til mindre
> biler, men uden at Fiat tilfører Chrysler penge."
>
> At betale Fiat med en tredjedel af sine aktier, bare for at få adgang
> til Fiat's knowhow om små biler. Det viser bare hvor langt
> amerikanerne er ude i pløren.
>
Læs nærmere: "adgang til common-rail teknikken" som Fiat stadig har
patentet på!

> Desuden tror jeg ikke at GM får ret mange penge for Hummer.
>
Sådan som der sendes amerikanske tropper ud i verden, er der da stadig
et kæmpe potentiale i H1 :-|

--
Armand.

Per Beer Hansen (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 22-02-09 17:20



"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:499db59b$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
> Læs nærmere: "adgang til common-rail teknikken" som Fiat stadig har
> patentet på!
>

Er du helt sikker på at FIAT har patentet?
Ifølge Bosch selv, så er det dem der har opfundet CR:
http://www.bosch.dk/content/language1/html/734_5757.htm?section=CDAF31A468D9483198ED8577060384B3
Og jeg kan ikke forestille mig de ville overgive et så vigtigt patent til en
anden.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Armand (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-02-09 20:46

Per Beer Hansen skrev:
>
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:499db59b$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>> Læs nærmere: "adgang til common-rail teknikken" som Fiat stadig har
>> patentet på!
>>
>
> Er du helt sikker på at FIAT har patentet?
> Ifølge Bosch selv, så er det dem der har opfundet CR:
> http://www.bosch.dk/content/language1/html/734_5757.htm?section=CDAF31A468D9483198ED8577060384B3
>
> Og jeg kan ikke forestille mig de ville overgive et så vigtigt patent
> til en anden.
>
Tjaeh :-/
Mon ikke at Bosch er producent og leverandør af komponenter såsom
højttrykspumpe og styring, men at implementeringen på motoren er en gren
de ikke har andel i og at dét således er den neklete motorfabrikant der
skal få sagen til at virke optimalt :-/
Jeg har flere steder set nævnt at lige netop CR-teknologi stort set er
det eneste aktiv som Fiat/Alfa indeholder.
At Alfa gik fra sine twinspark motorer og lod Opel fremstille motorer
for dem, skyldes givetvis en deal indeholdende at Opel fik adgang til
CR, og det er den tanke der førte til at jeg også regner Chryslers
engagement for noget tilsvarende :-/

Måske at italienerne udviklede succesfuldt på basis af en licens fra
Bosch, hvorved at de kan sælge deres koncept for større beløb end Bosch
skal have i licens :-/
Lige dét er set flere gange før - Jeg husker at Norton, under deres
udvikling af Wankel-motorer til motorcykler, fik løst mange af de
problemer som Mazda stadig bøvlede med, og tjente mere på licencen til
dém tilbage til Mazda end de betalte Mazda for grund-licensen!

Hvad angår Commonrail er markedet imellemtiden blevet meget pludret,
eftersom PSA's motorer er så vellykkede at andre fabrikanter har købt
rettighederne til at licensbygge dém til eget brug.
Således er Fords CR-motorer grundlæggende PSA HDi'ere og Forda diesel'er
ligger jo også i Volvo - Og hvordan ender pengene i regnskabet så: I
lommen på PSA, som betaler en given licens til Fiat/Alfa, som betaler et
sum til Bosch :-/

--
Armand.


N/A (19-02-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 19-02-09 20:40



hojvaelde@gmail.com (19-02-2009)
Kommentar
Fra : hojvaelde@gmail.com


Dato : 19-02-09 12:56

On 19 Feb., 20:40, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> hojvae...@gmail.com skrev:
>
> > ................ En forudsætning for
> > overlevelsesplanen er desuden tilladelse til et samarbejde med
> > italienske Fiat, som vil betyde, at Fiat overtager 35 procent af
> > Chrysler-aktierne til gengæld for levering af teknologi til mindre
> > biler, men uden at Fiat tilfører Chrysler penge."
>
> > At betale Fiat med en tredjedel af sine aktier, bare for at få adgang
> > til Fiat's knowhow om små biler. Det viser bare hvor langt
> > amerikanerne er ude i pløren.
>
> Læs nærmere: "adgang til common-rail teknikken" som Fiat stadig har
> patentet på!
>
> > Desuden tror jeg ikke at GM får ret mange penge for Hummer.
>
> Sådan som der sendes amerikanske tropper ud i verden, er der da stadig
> et kæmpe potentiale i H1 :-|

Jeg mener nu at have læst et eller andet sted at US army ikke ville
købe flere H1 men der skal nok stadigvæk bruges reservedele.

Jeg så også at den afdeling der har udvikler GMs muskelbiler er
nedlagt så der kommer nok ikke nogle nye Corvetter og lignende.

Benny

hojvaelde@gmail.com (20-02-2009)
Kommentar
Fra : hojvaelde@gmail.com


Dato : 20-02-09 10:41

On 20 Feb., 17:40, "Mogens" <nyhedsgrupperS...@jubii.dk> wrote:
> "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> skrev i en meddelelsenews:499e8a98$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Så vil jeg som lægmand påstå, Volvo ryger i svinget inden udgangen af
> > 2009.
>
> Har Volvo ik' en væsentlig bedre økonomi?


Nope. Hele Volvo person division er pansat af den svenske stat. Hvis
der ikke betales ved kasse 1 inden nytår er volvo ejet af den svenske
stat.


BJ (20-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 20-02-09 19:14


<hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:8b0f3164-ade0-45f6-b038-5d7174455909@v42g2000yqj.googlegroups.com...

KLIP

>> > Så vil jeg som lægmand påstå, Volvo ryger i svinget inden udgangen af
>> > 2009.
>>
>> Har Volvo ik' en væsentlig bedre økonomi?


>Nope. Hele Volvo person division er pansat af den svenske stat. Hvis
>der ikke betales ved kasse 1 inden nytår er volvo ejet af den svenske
>stat.

Det tror jeg som lægmand, ikke den svenske stat er interesseret i.

Den svenske stat har vist i forvejen så rigeligt at se til med hensyn til
statsfinanserne mv.

mvh/Bjørn J.



Mogens (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-02-09 08:44


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:499bedd4$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Saab går måske konkurs om 10 dage:
> http://business.timesonline.co.uk/tol/business/article5757562.ece

Håb forude?
www.rescue-saab.com/en



BJ (22-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-02-09 12:09


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:hn7ol.6716$U5.72513@newsb.telia.net...

KLIP

>> Saab går måske konkurs om 10 dage:
>> http://business.timesonline.co.uk/tol/business/article5757562.ece
>
> Håb forude?
> www.rescue-saab.com/en

Så lang tid der er liv, er der håb !..

Livet ser desværre ud til at ebbe ud og jeg vil nødig være leverandør til
Saab under en betalingsstandsning.

Her får man sjældent sit tilgodehavende betalt, da hele formålet med
betalingsstandsningen netop er at slippe for at betale
underleverandørerne..:)

Bortset fra det, vil det da være en skam ikke at have en skandinavisk
bilproduktion, men så må den overgå til at blive asiatisk.

Det er vel heller ikke så ringe endda..

mvh/Bjørn J.



Tom (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 22-02-09 12:25


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:49a13201$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:hn7ol.6716$U5.72513@newsb.telia.net...
>
> KLIP
>
>>> Saab går måske konkurs om 10 dage:
>>> http://business.timesonline.co.uk/tol/business/article5757562.ece
>>
>> Håb forude?
>> www.rescue-saab.com/en
>
> Så lang tid der er liv, er der håb !..
>
> Livet ser desværre ud til at ebbe ud og jeg vil nødig være leverandør til
> Saab under en betalingsstandsning.
>
> Her får man sjældent sit tilgodehavende betalt, da hele formålet med
> betalingsstandsningen netop er at slippe for at betale
> underleverandørerne..:)

Har aldrig forstået hvordan så manuel en produktion som SAAB har, har kunnet
givet overskud, hvilket heller ikke var tilfældet.
Selv om bilen måske er god nok, er fremstillingsmåden alt for dyr...og
anvendelse af robotter vil nok kræve større styktal. Så tror ikke SAAB har
en fremtid, selv om de måske bliver reddet, vil det være at smide gode penge
efter dårlige.


> Bortset fra det, vil det da være en skam ikke at have en skandinavisk
> bilproduktion, men så må den overgå til at blive asiatisk.
>
> Det er vel heller ikke så ringe endda..

nærmere en katastrofe

--
Tom



BJ (22-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-02-09 12:35


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:49a13613$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>> Bortset fra det, vil det da være en skam ikke at have en skandinavisk
>> bilproduktion, men så må den overgå til at blive asiatisk.
>>
>> Det er vel heller ikke så ringe endda..
>
> nærmere en katastrofe

Hvorfor da det ?

Amerikanerne har tydeligt bevist, de ikke evner at opretholde en
bilproduktion og VW er allerede godt i gang derude.

Der er vel ikke plads til mere end 4 til 5 af de gammeldags
forbrændingsmotorproducenter !

Mon ikke vi vil se en eksplosiv fremkomst af alternativ fremdrevne biler fra
helt nye producenter i de kommende 5 til 15 år.

Á tror det, specielt da vi alle i vor del af verden, gerne vil rage ned af
hylderne og forbruge med USA som forbillede..

Vi siges jo at være dygtige konstruktører mv., så det er vel blot at
"konstruere og udvikle" og så sende hele skidtet til Asien og tage en bule
penge for ideerne..;)

mvh/Bjørn J.



Tom (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 22-02-09 16:30


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:49a13810$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:49a13613$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> Bortset fra det, vil det da være en skam ikke at have en skandinavisk
>>> bilproduktion, men så må den overgå til at blive asiatisk.
>>>
>>> Det er vel heller ikke så ringe endda..
>>
>> nærmere en katastrofe
>
> Hvorfor da det ?

Lige så snart de begynder at komme på europæisk niveau, så bliver de lige så
dyre.


> Amerikanerne har tydeligt bevist, de ikke evner at opretholde en
> bilproduktion og VW er allerede godt i gang derude.

100% enig, USA udvikler ikke mere, alt innovation kommer fra andre lande.


> Der er vel ikke plads til mere end 4 til 5 af de gammeldags
> forbrændingsmotorproducenter !
>
> Mon ikke vi vil se en eksplosiv fremkomst af alternativ fremdrevne biler
> fra helt nye producenter i de kommende 5 til 15 år.

Meget sandsynligt, verden er endelig vågnet op til nogle brændstofpriser som
tvinger bilproducenterne til at gøre noget.


> Á tror det, specielt da vi alle i vor del af verden, gerne vil rage ned af
> hylderne og forbruge med USA som forbillede..
>
> Vi siges jo at være dygtige konstruktører mv., så det er vel blot at
> "konstruere og udvikle" og så sende hele skidtet til Asien og tage en bule
> penge for ideerne..;)

Ja det bliver nok enden på europæisk bilindustri i større eller mindre grad.

--
Tom



BJ (22-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-02-09 18:18


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:49a16f94$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>> Hvorfor da det ?
>
> Lige så snart de begynder at komme på europæisk niveau, så bliver de lige
> så dyre.

En Grandeur til blot 190.000 DDK...så kunne jeg godt leve med, den evt. kun
holdt i 10 år (den holder meget længere) og ikke har Xenon og indbygget
navigationsanlæg (det sidste kan fås, når man kigger på Tyskland).

Med dansk afgift omkring 450.000 kr.

Hvá får man af bil i S80-klassen for den pris, hvor der ikke er andet end
140Hk en "lighter og el-ur" .)..

mvh/Bjørn J.



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 19:29

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:49a13613$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Har aldrig forstået hvordan så manuel en produktion som SAAB har, har
> kunnet givet overskud, hvilket heller ikke var tilfældet.

Nu har Saab så stadig en af Europa's mest effektive produktionsfaciliteter i
Trollhättan....

Problemet er antallet af biler på båndet, og ikke produktionstid per bil.
Derfor er en løsning netop også at samle alle Saab's modeller i Trollhättan.
9-3 Cabriolet flyttes allerede i år fra Steyr i Østrig og til Trollhättan.
Kun den kommende 9-4X vil forblive i Mexico - under licens..

M.v.h.


Mogens (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-02-09 19:40


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a1994e$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Problemet er antallet af biler på båndet, og ikke produktionstid per bil.

Det er ikke den oplevelse, man får, når man ser den ene TV-udsendelse efter
den anden om Saab's fabrikker. Tværtimod fremstår hele organisationen som
værende en konservativ gammel konstruktion med mange mennesker. Populært
sagt har man skabt en organisation, der matcher de mennesker, man har
ansat - istedet for at ansætte/afskedige folk ift. de aktuelle forhold...

> Derfor er en løsning netop også at samle alle Saab's modeller i
> Trollhättan.

De har ikke andet valg, når mærket skal være selvstændigt og fri af
broderskabet, IMO



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 19:52

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:JZgol.6731$U5.72343@newsb.telia.net...

>> Problemet er antallet af biler på båndet, og ikke produktionstid per bil.
>
> Det er ikke den oplevelse, man får, når man ser den ene TV-udsendelse
> efter den anden om Saab's fabrikker. Tværtimod fremstår hele
> organisationen som værende en konservativ gammel konstruktion med mange
> mennesker. Populært sagt har man skabt en organisation, der matcher de
> mennesker, man har ansat - istedet for at ansætte/afskedige folk ift. de
> aktuelle forhold...

For pokker Mogens - du snakker om pærer, mens vi snakker om æbler! Du
snakker om en organisation med for mange funktionærer og for lange
beslutningsveje m.v. Det er ganske givet rigtigt. Vi/jeg snakker om selve
produktionen - eller rettere produktionstid per enhed (på båndet).

>> Derfor er en løsning netop også at samle alle Saab's modeller i
>> Trollhättan.
>
> De har ikke andet valg, når mærket skal være selvstændigt og fri af
> broderskabet, IMO

Nu mener jeg ikke at Steyr er ejet af GM. Dén beslutning er også truffet FØR
GM kastede håndklædet i ringen...

M.v.h.


Mogens (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-02-09 20:04


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a19ebd$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> For pokker Mogens - du snakker om pærer, mens vi snakker om æbler!

Rolig nu - der hænger naturligvis sammen. Hvis alle købere var lige så
entusiastiske omkring bilmærket, som du er, var krisen jo ikke i NÆRHEDEN af
Saab.

Nul krise kender jeg ja fra mine bilmærker - Porsche og Seat :)
(laaang leverigstid grundet stort salg)



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 20:56

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:akhol.6733$U5.72221@newsb.telia.net...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:49a19ebd$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> For pokker Mogens - du snakker om pærer, mens vi snakker om æbler!
>
> Rolig nu - der hænger naturligvis sammen. Hvis alle købere var lige så
> entusiastiske omkring bilmærket, som du er, var krisen jo ikke i NÆRHEDEN
> af Saab.

Det er rigtig mange også...

> Nul krise kender jeg ja fra mine bilmærker - Porsche og Seat :)
> (laaang leverigstid grundet stort salg)

I og med at VAG ikke just kører som på skinner, vil det også i sidste ende
få indflydelse på Seat.

M.v.h.


Tom (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 22-02-09 20:15


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a1994e$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> news:49a13613$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Har aldrig forstået hvordan så manuel en produktion som SAAB har, har
>> kunnet givet overskud, hvilket heller ikke var tilfældet.
>
> Nu har Saab så stadig en af Europa's mest effektive produktionsfaciliteter
> i Trollhättan....
>
> Problemet er antallet af biler på båndet, og ikke produktionstid per bil.

Hvori består forskellen?
Få biler, mange mennesker = lav produktivitet
Hvis SAAB var så produktiv kan det undre at GM måtte sende penge til sverige
hele tiden.

--
Tom



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 20:58

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:49a1a41e$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Problemet er antallet af biler på båndet, og ikke produktionstid per bil.
>
> Hvori består forskellen?

At fabrikken rent faktisk kan give ovberskud ved blot 140.000 enheder per
år. Et tal man har været MEGET tæt på at nå..

> Få biler, mange mennesker = lav produktivitet

Ikke desto mindre er selve produktionslinien ganske effektiv - Europas mest
effektive rent faktisk, da den var nyrenoveret tilbage i '95...

> Hvis SAAB var så produktiv kan det undre at GM måtte sende penge til
> sverige hele tiden.

Nej, det som kan undre er, at GM ikke er i stand til at køre en sund
forretning...

M.v.h.


Mogens (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-02-09 21:01


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a1ae5e$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> At fabrikken rent faktisk kan give ovberskud ved blot 140.000 enheder per
> år. Et tal man har været MEGET tæt på at nå..

Nope - blot 95.000 enheder iflg den svenske presse, der nærmest har belejret
Saab

> Ikke desto mindre er selve produktionslinien ganske effektiv - Europas
> mest effektive rent faktisk, da den var nyrenoveret tilbage i '95...

Man kan blot smile og drage en parallel til min tidligere kommentar...





Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 21:09

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:9aiol.6734$U5.72614@newsb.telia.net...

>> At fabrikken rent faktisk kan give ovberskud ved blot 140.000 enheder per
>> år. Et tal man har været MEGET tæt på at nå..
>
> Nope - blot 95.000 enheder iflg den svenske presse, der nærmest har
> belejret Saab

Det er ikke det jeg har læst - fra den svenske presse...

M.v.h.


Mogens (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-02-09 21:13


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a1b0ce$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er ikke det jeg har læst - fra den svenske presse...

De har produceret det antal hvert år i mange år



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 21:19

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:6liol.6735$U5.72501@newsb.telia.net...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:49a1b0ce$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Det er ikke det jeg har læst - fra den svenske presse...
>
> De har produceret det antal hvert år i mange år

Ok, så de 133.000 biler de producerede i 2007 er...?

M.v.h.


Mogens (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-02-09 21:21


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a1b343$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ok, så de 133.000 biler de producerede i 2007 er...?

Du er desværre på et vildspor - som Tom også nævner



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 21:30

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:psiol.6736$U5.72565@newsb.telia.net...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:49a1b343$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Ok, så de 133.000 biler de producerede i 2007 er...?
>
> Du er desværre på et vildspor - som Tom også nævner

Ang.? At de producerede 133.000 biler i 2007?

M.v.h.


Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 23:06

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:49a1b5ab$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>>> Ok, så de 133.000 biler de producerede i 2007 er...?
>>
>> Du er desværre på et vildspor - som Tom også nævner
>
> Ang.? At de producerede 133.000 biler i 2007?

Jeg kan se at det var i 2006 de producerede 133.000 biler (133.167) - og
126.400 stk. i 2005...
http://media.gm.com/servlet/GatewayServlet?target=http://image.emerald.gm.com/gmnews/viewmonthlyreleasedetail.do?domain=473&docid=31579

Så gad vide hvor den svenske presse får de 94.000 stk. fra - ud over for
2008? Siden midt halvfemserne har de produceret over 100.000 biler....

M.v.h.


Mogens (23-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 23-02-09 18:07


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a1cc36$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så gad vide hvor den svenske presse får de 94.000 stk. fra - ud over for
> 2008? Siden midt halvfemserne har de produceret over 100.000 biler....

Jeg kender ikke dette link af 19/2 - 2009, men der står noget om det:
http://autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/238331/
Saab built around 95,000 cars last year, in two factories. It has not made
profits for most of the past 20 years and is thought to make most of its
losses on vehicles exported to the US.

95.000 producerede biler i 2008 - på 2 fabrikker
Ingen overskud i de seneste 20 år
Taber overvejende på exporten til USA




Henrik B. (23-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 23-02-09 18:13

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:JIAol.6771$U5.73405@newsb.telia.net...

> Jeg kender ikke dette link af 19/2 - 2009, men der står noget om det:
> http://autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/238331/
> Saab built around 95,000 cars last year, in two factories. It has not made
> profits for most of the past 20 years and is thought to make most of its
> losses on vehicles exported to the US.
>
> 95.000 producerede biler i 2008 - på 2 fabrikker

Trollhättan og så Steyr i Østrig - som intet har med Saab at gøre, det er
ren licensproduktion. De har overtaget Cabriolet-produktionen fra Valmet i
Finland. Men fra august skal Cab'erne ligeledes produceres i Trollhättan.

> Ingen overskud i de seneste 20 år

i det meste af de seneste tyve år....

> Taber overvejende på exporten til USA

Godt at salget er faldende dér så..

M.v.h.


Finn Guldmann (23-02-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 23-02-09 19:26

Mogens skrev:
>> Så gad vide hvor den svenske presse får de 94.000 stk. fra - ud over for
>> 2008? Siden midt halvfemserne har de produceret over 100.000 biler....
> Jeg kender ikke dette link af 19/2 - 2009, men der står noget om det:
> http://autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/238331/
> Saab built around 95,000 cars last year, in two factories. It has not made
> profits for most of the past 20 years and is thought to make most of its
> losses on vehicles exported to the US.
> 95.000 producerede biler i 2008 - på 2 fabrikker
> Ingen overskud i de seneste 20 år
> Taber overvejende på exporten til USA
>
En interessant detalje, at vide, kunne være forholdet mellem salgsprisen
fra Sverige til forhandlerne/importør i United Bluff og udsalgsprisen
derovre.

Med ejerne boende derover er det jo en nærliggende tanke. Men det har
myndighederne jo nok kigget ind på.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Tom (23-02-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 23-02-09 20:52


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:gnupn2$18ab$1@newsbin.cybercity.dk...
> Mogens skrev:
>>> Så gad vide hvor den svenske presse får de 94.000 stk. fra - ud over for
>>> 2008? Siden midt halvfemserne har de produceret over 100.000 biler....
>> Jeg kender ikke dette link af 19/2 - 2009, men der står noget om det:
>> http://autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/238331/
>> Saab built around 95,000 cars last year, in two factories. It has not
>> made profits for most of the past 20 years and is thought to make most of
>> its losses on vehicles exported to the US.
>> 95.000 producerede biler i 2008 - på 2 fabrikker
>> Ingen overskud i de seneste 20 år
>> Taber overvejende på exporten til USA
>>
> En interessant detalje, at vide, kunne være forholdet mellem salgsprisen
> fra Sverige til forhandlerne/importør i United Bluff og udsalgsprisen
> derovre.

Tror roligt at du kan regne med at der afregnes i dollar og prisen er
fastlagt for et år af gangen, således at evt. kursfald på dollars, er noget
SAAB selv har måtte æde.

--
Tom



Finn Guldmann (24-02-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 24-02-09 00:46

Tom skrev:
>>>> Så gad vide hvor den svenske presse får de 94.000 stk. fra - ud over for
>>>> 2008? Siden midt halvfemserne har de produceret over 100.000 biler....
>>> Jeg kender ikke dette link af 19/2 - 2009, men der står noget om det:
>>> http://autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/238331/
>>> Saab built around 95,000 cars last year, in two factories. It has not
>>> made profits for most of the past 20 years and is thought to make most of
>>> its losses on vehicles exported to the US.
>>> 95.000 producerede biler i 2008 - på 2 fabrikker
>>> Ingen overskud i de seneste 20 år
>>> Taber overvejende på exporten til USA
>> En interessant detalje, at vide, kunne være forholdet mellem salgsprisen
>> fra Sverige til forhandlerne/importør i United Bluff og udsalgsprisen
>> derovre.
> Tror roligt at du kan regne med at der afregnes i dollar og prisen er
> fastlagt for et år af gangen, således at evt. kursfald på dollars, er noget
> SAAB selv har måtte æde.
>
Jo, men det var sådan set ikke det jeg mente.

Lad os sige at en SAAB (vilkårlig model) har en produktionspris på
200.000 Skr. Altså hvad det faktisk koster at lave den.

Så køber moderselskabet i United Bluff 50.000 stk af dem. Og naturligvis
får de en mængderabat.

Men kommer salgsprisen derved ned under produktionsprisen påføres SAAB i
Sverige jo et tab.

Hvis bilerne så sælges i United Bluff til hvad der svarer til
300.000-400.000 Skr har "man" jo reelt flyttet værdier ud af SAAB
Sverige og til moderselskabet på en måde som det er næsten umulig at
gøre noget ved.

Jeg mener at huske at den slags handler engang var oppe i pressen, og
der vistnok blev forsøgt med lovgivning imod det. Men aner ikke hvordan
det står med det nu.



--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

BJ (24-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-02-09 01:47


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:gnvcf7$1f67$1@newsbin.cybercity.dk...

KLIP

> Hvis bilerne så sælges i United Bluff til hvad der svarer til
> 300.000-400.000 Skr har "man" jo reelt flyttet værdier ud af SAAB Sverige
> og til moderselskabet på en måde som det er næsten umulig at gøre noget
> ved.

En Saab koster i USA mellem 30.000 USD og 51.000 USD.

Det er ved dagens kurs i Sverige (8,90) mellem 267.000 SKR (176.220 DDK) og
453.900 SKR (299.574 DDK).

Man må i øvrigt håbe på, Saab, Sverige har kurssikret deres handler med
mindst 2 år fremad..

mvh/Bjørn J.



Henrik B. (24-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-02-09 16:54

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:49a34355$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Man må i øvrigt håbe på, Saab, Sverige har kurssikret deres handler med
> mindst 2 år fremad..

Det er der sgu ikke noget der hedder. Da det er handel inden for eget firma,
kan GM jo (desværre) lege med priserne som de lyster....

--
http://www.rescue-saab.com/en
http://www.saabklub.dk/


Tom (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 22-02-09 21:16


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a1b0ce$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> news:9aiol.6734$U5.72614@newsb.telia.net...
>
>>> At fabrikken rent faktisk kan give ovberskud ved blot 140.000 enheder
>>> per år. Et tal man har været MEGET tæt på at nå..
>>
>> Nope - blot 95.000 enheder iflg den svenske presse, der nærmest har
>> belejret Saab
>
> Det er ikke det jeg har læst - fra den svenske presse...

Tja sidste videoklip jeg så fra dansk presse, sagde 94.000 biler i 2008.
Desuden udtalte SAAB medarbejdere at produktionen var ineffektiv og at de
var kede af at GM havde nægtet dem at udvikle "grønne" biler.

--
Tom



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 21:21

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:49a1b27b$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Det er ikke det jeg har læst - fra den svenske presse...
>
> Tja sidste videoklip jeg så fra dansk presse, sagde 94.000 biler i 2008.

Ja, og 133.000 biler i 2007...

> Desuden udtalte SAAB medarbejdere at produktionen var ineffektiv og at de
> var kede af at GM havde nægtet dem at udvikle "grønne" biler.

Ja, de er blevet "udsultet" af GM.....ingen penge til
nyudvikling/modelfornyelse, og en interesse i at snuppe know-how. Dejligt at
GM kunne få lov til at ødelægge mærket...

M.v.h.


Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 19:26

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:49a13201$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Bortset fra det, vil det da være en skam ikke at have en skandinavisk
> bilproduktion, men så må den overgå til at blive asiatisk.

Hvilket med 99% sikkerhed IKKE kommer til at ske!
Der er arbejde igang med at slå Saab, Opel og Vauxhall sammen (men stadig
som seperate mærker).

Saab har allerede ansøgt EIB om investeringslån, ligesom den svenake
erhvervsminister siger én ting i pressen, men bag kulisserne holder møder
med den tyske kansler Merkel...

M.v.h.


Mogens (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-02-09 19:29


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a198b5$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Der er arbejde igang med at slå Saab, Opel og Vauxhall sammen

Vauxhall
Een af mine engelske kolleger fortalte under sidste besøg, at de i '08
lukkede den engelske Vauxhall fabrik, der lå i hans lokalområde. Fabrikkens
bygninger og område fylder mere end Kastrup lufthavn - alt er tømt nu og
ligger øde hen...



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 19:34

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:9Qgol.6730$U5.72624@newsb.telia.net...

> Vauxhall
> Een af mine engelske kolleger fortalte under sidste besøg, at de i '08
> lukkede den engelske Vauxhall fabrik, der lå i hans lokalområde.
> Fabrikkens bygninger og område fylder mere end Kastrup lufthavn - alt er
> tømt nu og ligger øde hen...

Ja, de produceres vel i Eisenach i dag - og "re-badges" så...

M.v.h.


BJ (22-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-02-09 19:37


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a198b5$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Bortset fra det, vil det da være en skam ikke at have en skandinavisk
>> bilproduktion, men så må den overgå til at blive asiatisk.
>
> Hvilket med 99% sikkerhed IKKE kommer til at ske!
> Der er arbejde igang med at slå Saab, Opel og Vauxhall sammen (men stadig
> som seperate mærker).

Du goeste..de tre mest tabsgivende mærker i "historien".

Stakkels leverandører, siger jeg bare..

De må hellere starte en privat indsamling, for jeg tror ikke de får nogen
banker med på den galej.

mvh/Bjørn J.



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 19:39

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:49a19afb$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Hvilket med 99% sikkerhed IKKE kommer til at ske!
>> Der er arbejde igang med at slå Saab, Opel og Vauxhall sammen (men stadig
>> som seperate mærker).
>
> Du goeste..de tre mest tabsgivende mærker i "historien".

Hmmmm, havde Velo ikke et underskud alene i 2008, som alene er 60% af, hvad
Saab har præsteret på 20 år? )

> De må hellere starte en privat indsamling, for jeg tror ikke de får nogen
> banker med på den galej.

Næææh, derfor at den tyske og svenske stat er involveret. *LOL*

M.v.h.


BJ (22-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-02-09 19:43


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a19bb2$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> De må hellere starte en privat indsamling, for jeg tror ikke de får nogen
>> banker med på den galej.
>
> Næææh, derfor at den tyske og svenske stat er involveret. *LOL*

Spændende...så man da håbe, de nævnte stater ikke bliver overrendt af andre
ekstremt nødlidende industrivirksomheder, for så bliver der ingen penge til
velfærd..;)

Lad dem dø og start op på noget nyt og mere fremtidssikret, er min mening.

mvh/Bjørn J.



Mogens (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-02-09 19:49


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:49a19c76$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:49a19bb2$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> De må hellere starte en privat indsamling, for jeg tror ikke de får
>>> nogen banker med på den galej.
>>
>> Næææh, derfor at den tyske og svenske stat er involveret. *LOL*
>
> Spændende...så man da håbe, de nævnte stater ikke bliver overrendt af
> andre ekstremt nødlidende industrivirksomheder, for så bliver der ingen
> penge til velfærd..;)
>
> Lad dem dø og start op på noget nyt og mere fremtidssikret, er min mening.

Som sagt: www.rescue-saab.com/en



BJ (22-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-02-09 20:01


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:L6hol.6732$U5.72632@newsb.telia.net...

KLIP

>>>> De må hellere starte en privat indsamling, for jeg tror ikke de får
>>>> nogen banker med på den galej.
>>>
>>> Næææh, derfor at den tyske og svenske stat er involveret. *LOL*
>>
>> Spændende...så man da håbe, de nævnte stater ikke bliver overrendt af
>> andre ekstremt nødlidende industrivirksomheder, for så bliver der ingen
>> penge til velfærd..;)
>>
>> Lad dem dø og start op på noget nyt og mere fremtidssikret, er min
>> mening.
>
> Som sagt: www.rescue-saab.com/en

Let them dream on...these dreamers..

mvh/Bjørn J.



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 19:56

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:49a19c76$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Spændende...så man da håbe, de nævnte stater ikke bliver overrendt af
> andre ekstremt nødlidende industrivirksomheder, for så bliver der ingen
> penge til velfærd..;)

Det vil være med salg for øje, når verdensøkonomi og stabilitet igen
tillader det...
Desuden bruger forskellige stater i forvejen masser af penge på
tåbeligheder - den danske stat værende et mønstereksempel herpå..

> Lad dem dø og start op på noget nyt og mere fremtidssikret, er min mening.

Problemet er, at der er kommet (og vil komme) en masse gode idéer og
løsninger fra den svenske fabrik - det vil gå tabt. De bare hvem der er
førende i produktion af Biohybrider....
Ligesom de kommende modeller vil blive hybrider med integreret el-drift..

M.v.h.


BJ (22-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-02-09 20:01


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a19fa0$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Spændende...så man da håbe, de nævnte stater ikke bliver overrendt af
>> andre ekstremt nødlidende industrivirksomheder, for så bliver der ingen
>> penge til velfærd..;)
>
> Det vil være med salg for øje, når verdensøkonomi og stabilitet igen
> tillader det...
> Desuden bruger forskellige stater i forvejen masser af penge på
> tåbeligheder - den danske stat værende et mønstereksempel herpå..
>
>> Lad dem dø og start op på noget nyt og mere fremtidssikret, er min
>> mening.
>
> Problemet er, at der er kommet (og vil komme) en masse gode idéer og
> løsninger fra den svenske fabrik - det vil gå tabt. De bare hvem der er
> førende i produktion af Biohybrider....
> Ligesom de kommende modeller vil blive hybrider med integreret el-drift..

Jeg siger bare: Free Willi !...

mvh/Bjørn J.



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 20:59

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:49a1a0bd$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Problemet er, at der er kommet (og vil komme) en masse gode idéer og
>> løsninger fra den svenske fabrik - det vil gå tabt. De bare hvem der er
>> førende i produktion af Biohybrider....
>> Ligesom de kommende modeller vil blive hybrider med integreret el-drift..
>
> Jeg siger bare: Free Willi !...

Tjah, "dit mærke" lukrerer jo på søsters krise...

M.v.h.


BJ (22-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-02-09 22:35


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a1ae92$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Jeg siger bare: Free Willi !...
>
> Tjah, "dit mærke" lukrerer jo på søsters krise...

Free Willi II ! ...

mvh/Bjørn J.



Henrik B. (22-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-02-09 22:35

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:49a1c4b9$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>>> Jeg siger bare: Free Willi !...
>>
>> Tjah, "dit mærke" lukrerer jo på søsters krise...
>
> Free Willi II ! ...

*LOL*

M.v.h.


BJ (23-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 23-02-09 14:30


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49a1c4fa$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>>> Jeg siger bare: Free Willi !...
>>>
>>> Tjah, "dit mærke" lukrerer jo på søsters krise...
>>
>> Free Willi II ! ...
>
> *LOL*

I wonder, who will free Willi..?...:

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/engineering/article5788756.ece

mvh/Bjørn J.



BJ (23-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 23-02-09 22:31


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:49a2a48e$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>>>> Jeg siger bare: Free Willi !...
>>>>
>>>> Tjah, "dit mærke" lukrerer jo på søsters krise...
>>>
>>> Free Willi II ! ...
>>
>> *LOL*
>
> I wonder, who will free Willi..?...:
>
> http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/engineering/article5788756.ece

Så er vi på vej mod Free Will III....

http://borsen.dk/investor/nyhed/151862/

mvh/Bjørn J.



Tom (23-02-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 23-02-09 23:03


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:49a3155f$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:49a2a48e$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>>>>> Jeg siger bare: Free Willi !...
>>>>>
>>>>> Tjah, "dit mærke" lukrerer jo på søsters krise...
>>>>
>>>> Free Willi II ! ...
>>>
>>> *LOL*
>>
>> I wonder, who will free Willi..?...:
>>
>> http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/engineering/article5788756.ece
>
> Så er vi på vej mod Free Will III....
>
> http://borsen.dk/investor/nyhed/151862/

håber da at det lykkedes, der er sgu ingen der fortjener at SAAB går nedenom
og vil da helt sikkert gøre bilmassen kedeligere uden SAAB

--
Tom



BJ (23-02-2009)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 23-02-09 23:51


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:49a31d00$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>>>>>>> Jeg siger bare: Free Willi !...
>>>>>>
>>>>>> Tjah, "dit mærke" lukrerer jo på søsters krise...
>>>>>
>>>>> Free Willi II ! ...
>>>>
>>>> *LOL*
>>>
>>> I wonder, who will free Willi..?...:
>>>
>>> http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/engineering/article5788756.ece
>>
>> Så er vi på vej mod Free Will III....
>>
>> http://borsen.dk/investor/nyhed/151862/
>
> håber da at det lykkedes, der er sgu ingen der fortjener at SAAB går
> nedenom og vil da helt sikkert gøre bilmassen kedeligere uden SAAB

Der findes også en "håndfuld" entusiaster, der elsker en Hummer..

mvh/Bjørn J.



Henrik B. (24-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-02-09 16:53

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:49a3282b$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Der findes også en "håndfuld" entusiaster, der elsker en Hummer..

Jep! De smager sgu meget godt. )

--
http://www.rescue-saab.com/en
http://www.saabklub.dk/


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste