Hvor dum har man lov at være?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-02-09 10:41

http://lokalavisen.dk/article/20090217/ARTIKLER/6521815/1009

Bilist blev blændet af solen og stoppede midt på vejen.
Dét er ligesom dømt til at gå galt
Heldigvis uden personskade.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-02-09 11:37

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> http://lokalavisen.dk/article/20090217/ARTIKLER/6521815/1009
>
> Bilist blev blændet af solen og stoppede midt på vejen.
> Dét er ligesom dømt til at gå galt
> Heldigvis uden personskade.

Ja så kan man diskutere, hvem der er dummest, bilen som stopper når han ikke
kan se noget, eller lastbilen som fortsætter med at køre når han ikke kan se
noget, der er jeg ikke tvivl om at bilisten har gjort det rigtigste.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Leonard

Dato : 17-02-09 11:45

Jørgen L. wrote:

> [...]
> han ikke kan se noget, eller lastbilen som fortsætter med at køre når
> han ikke kan se noget, der er jeg ikke tvivl om at bilisten har gjort

Min erfaring med trafikanter ville få mig til at finde så langt til
højre som muligt meget hurtigt, hvis jeg var bilisten i dette tilfælde.

Havde en forskrækkelig oplevelse på MC for mange år siden. Kl. midt om
natten på motorvejen med god hastighed i yderbanen og spredt trafik.
Pludselig forsvandt alt lyset. Der reagerede jeg heldigvis sådan, at
jeg først fik farten ned og derefter fandt helt ind til højre, hvor jeg
kunne mærke kanten mellem asfalt og græs og så holdt jeg stille og fik
visiret op, så jeg kunne se lidt mere.
Havde jeg bare panikket og bremset hårdt op i yderbanen, så var der jo
nok kommet en med 150 km/t og havde flyttet mig.

--
Leonard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-02-09 11:55

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja så kan man diskutere, hvem der er dummest, bilen som stopper når han
> ikke kan se noget, eller lastbilen som fortsætter med at køre når han ikke
> kan se noget,

Hvordan ved du, at ham i lastbilen ikke kunne se noget?
Vi ved jo ikke om ham i personbilen har panikbremset eller noget.

> der er jeg ikke tvivl om at bilisten har gjort det rigtigste.

Ved at stoppe på en meget befærdet hovedvej, midt i myldretiden?
Der er vi så ikke helt enige.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-02-09 15:14

> Hvordan ved du, at ham i lastbilen ikke kunne se noget?
> Vi ved jo ikke om ham i personbilen har panikbremset eller noget.

Da han er kørt op i bilen har enten ikke kunne se noget eller ikke holdt
afstand, dvs lastbilens fejl.

> Ved at stoppe på en meget befærdet hovedvej, midt i myldretiden?
> Der er vi så ikke helt enige.

Ok så du ville bare køre videre selv om du intet kan se, spændene.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-02-09 15:29

Jørgen L. skrev:

> Da han er kørt op i bilen har enten ikke kunne se noget eller ikke holdt
> afstand, dvs lastbilens fejl.

> Ok så du ville bare køre videre selv om du intet kan se, spændene.

Det rigtige her kan umuligt være at parkere sin bil midt på vejen, som
minimum burde han fortrække væk fra vejen.

Men resultatet var da også til at få øje på =8-O

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Leonard

Dato : 17-02-09 16:19

Jørgen L. wrote:

> Da han er kørt op i bilen har enten ikke kunne se noget eller ikke
> holdt afstand, dvs lastbilens fejl.

Ret ligegyldigt hvis fejl det var, nu var der heldigvis ingen
tilskadekomne, men det kunne nemt have kostet bilisten livet.

Så tilbage til spørgsmålet om det var klogt at holde stille midt på en
trafikeret vej, hvor solen blændede så meget at bilisten ikke kunne se
noget.

--
Leonard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-02-09 16:57

> Da han er kørt op i bilen har enten ikke kunne se noget eller ikke holdt
> afstand, dvs lastbilens fejl.

Ja eller hvis lastvognschaufføren har kunnet se hele vejen forbi personbilen
og ikke set noget at bremse for, så virker det måske som lidt en unødig
opbremsning fra personbilen.
At solen står lavt om vinteren kan vel ikke komme bag på nogen?
Men det er jo kun gætterier, da jeg ikke ved det.

> Ok så du ville bare køre videre selv om du intet kan se, spændene.

Næh, jeg ville have haft mine solbriller på og ellers ville jeg have trukket
ud til rabatten, inden jeg standsede.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 17-02-09 15:37

"Per Beer Hansen" skrev

> Hvordan ved du, at ham i lastbilen ikke kunne se noget?

Vi ved at han kørte op bag i personbilen, om det er fordi han intet kunne
se, læste avis, kørte for tæt eller noget helt andet, ved vi ikke.
Muligvis kunne han intet se, men syntes at det var bedre at fortsætte frem
for at stoppe op, han kunne jo risikere at nogen bagved kørte ind i ham.

Om personbilen stopper fordi han intet kan se eller fordi der løber et barn
ud foran bilen gør ingen større forskel.
Om han panikbremsede ved vi lige så lidt om som hvorfor lastbilen ikke
stoppede i tide.

Heldigvis kunne de der kørte bagved lastbilen på denne befærdede hovedvej
midt i myldretiden åbenbart godt nå at stoppe.
De syntes måske forholdene var til at holde lidt ekstra afstand.

At det skulle være bedre at køre videre blinde, nærmest fordi man må
forvente dem bagved kører i blinde, har jeg svært ved at forstå.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 17-02-09 16:23

alexbo wrote:

> At det skulle være bedre at køre videre blinde, nærmest fordi man må
> forvente dem bagved kører i blinde, har jeg svært ved at forstå.

Vi ved jo heller intet om hvor lang en strækning solen blændede på, det
kan være det kun var lige på det korte stykke, hvor bilen holdt og det
var derfor bilerne bagved lastbilen kunne se noget og undgå at køre ind
i den.

Biledet af uheldet viser med al tydelighed, at det ikke var smart at
lade sin bil stå midt på hovedvejen. Det har helt sikkert været
fornuftigt at reagere på, at solen blændede, men reaktionen skulle nok
have været en anden, fx at trække ind til højre og holde hånden op, så
det var muligt at se bare lidt i vejkanten ...

--
Leonard

Fra : alexbo

Dato : 17-02-09 16:43

"Leonard" skrev

> [...]
> have været en anden, fx at trække ind til højre og holde hånden op, så
> det var muligt at se bare lidt i vejkanten ...

Vi ved jo heller ikke om det er præcis det der er sket.
Der er en bred rabat og bilen er ramt i venstre side bag, det kan skyldes at
den holdt midt på vejen og lastbilen har forsøgt en undvigemanøvre, eller
bilen holdt halvt inde på rabatten og lastbilen intet har set og bare kørt
ind i den.

Hvis personbilen har holdt midt på vejen skulle man mene at lastbilen kunne
vælge at gå højre om, en tur på marken ville være bedre end op bagi en
holdende bil.

Jeg synes det er ligegyldigt hvorfor personbilen stopper så længe det er af
trafikale årsager, det kunne være en cyklist der var væltet, men så ville
det nok være cyklisten der fik at høre om hvor dum man har lov at være.

Hvis en cykel vælter sådan et sted foran bilen, ville jeg da også lade bilen
stå midt på vejen og ikke trække ind i rabatten.
Jeg mener ikke der er forskel på ansvaret for uheldet uanset om det var
solen eller en væltet cykel der fik personbilen til at stoppe.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 17-02-09 17:14

alexbo wrote:

> Jeg mener ikke der er forskel på ansvaret for uheldet uanset om det
> var solen eller en væltet cykel der fik personbilen til at stoppe.

Jeg taler overhovedet ikke om ansvaret for uheldet, det er klart at
lastbilen skal have skylden, for man må ikke køre ind i nogen.
Men derfor kan det godt være uansvarligt, dumt, uklogt, ubetænksomt og
alt muligt andet at standse og lade sin bil stå midt på vejen.
Jeg ved kun det jeg kan læse i artiklen og det ved jeg jo heller ikke
for man kan ikke stole på at det man læser i avisen er rigtigt.

--
Leonard

Fra : Knut

Dato : 17-02-09 16:53

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in message

> [...]
> kan være det kun var lige på det korte stykke, hvor bilen holdt og det
> var derfor bilerne bagved lastbilen kunne se noget og undgå at køre ind

Lastbiler er jo typisk høje og kan danne den skygge som gør at de
bagvedkørende godt kan se på trods at en blændende sol lige på

Knut

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-02-09 16:18

Tue, 17 Feb 2009 15:37:12 +0100, skrev alexbo, på 34 linier, i
<499acb97$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>, :

Man stopper bare ikke midt på vejen..

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : alexbo

Dato : 18-02-09 17:13

"Karsten Andersen" skrev

> Man stopper bare ikke midt på vejen.

Det er måske forklaringen på de bilister der vender på motorvejen og tager
nødsporet den forkerte vej,
for man stopper bare ikke.

Måske passer emnelinien meget godt alligevel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 17-02-09 19:42

Per Beer Hansen skrev:

> "Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvordan ved du, at ham i lastbilen ikke kunne se noget?
> Vi ved jo ikke om ham i personbilen har panikbremset eller noget.

Jeg ved heller intet - Men lærlingen blev sendt østover fyn kl. halv
otte i morges og hán berettede at solen stod lige ind i bærret p.g.a.
skyfri vejr med solen kun lige fri af horisonten.
Motorvejs-trafikken sneglede af samme grund afsted med ca. 40km/t - lige
bortset fra dem der kom med 140 i ydersporet

Så lav sol går lige hårdt ind hos såvel bilister som truckere - Jég
skulle ikke nyde godt af at stoppe helt op uden at øjnene klistrede til
spejlet!!!

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-02-09 16:45

> [...]
> http://lokalavisen.dk/article/20090217/ARTIKLER/6521815/1009
>
> Bilist blev blændet af solen og stoppede midt på vejen.

Og i papirudgaven af Roskilde Dagblad, står der i dag, at det var
lastbilschaufføren der blev blændet og derefter påkørte personbilen.
Det sætter jo unægteligt det hele i et andet lys.
Bare de kan bestemme sig til hvordan det er gået til

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 18-02-09 17:15

"Per Beer Hansen" skrev i

> Og i papirudgaven af Roskilde Dagblad, står der i dag, at det var
> lastbilschaufføren der blev blændet og derefter påkørte personbilen.
> Det sætter jo unægteligt det hele i et andet lys.

Ja for han skulle selvfølgelig være stoppet når han intet kunne se.
Hvor dum har man lov at være.

mvh
Alex Christensen