M4A(Lossless) til MP3 filkonvertering gra~
Fra : Bruno

Dato : 18-02-09 19:42

Jeg har et udemærket Windows program som jeg benytter når jeg vil
konvertere musik fra samlingen til brug i bilen, men vil egentlig helst
finde et godt OS X program der kan det samme.

En søgning på nettet har åbenbaret et par programmer i €40 klassen, men
så meget savner jeg ikke et OS X program

Hvad bruger i andre?

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-09 20:10

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
>
> En søgning på nettet har åbenbaret et par programmer i ¤40 klassen, men
> så meget savner jeg ikke et OS X program

iTunes ..

/thomas

Fra : Esben

Dato : 18-02-09 20:32

> iTunes ..

.... har et dårligt ry blandt entusiaster.

Men da du nok ikke kører Rolls Royce er det nok ligemeget.

Prøv Max:

http://www.macupdate.com/info.php/id/19873/max

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-09 20:35

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> ... har et dårligt ry blandt entusiaster.
>
> Men da du nok ikke kører Rolls Royce er det nok ligemeget.
>
> Prøv Max:
>
> http://www.macupdate.com/info.php/id/19873/max

Hvis man lige ser bort fra at hvis man konverterer fra m4a til mp3 så er
kvaliteten nok ikke top prioriteret så bruger Max det indbyggede
CoreAudio framework til at konvertere til f.eks. AAC (ligesom iTunes) ..
altså, ingen forskel ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 18-02-09 20:59

> [...]
> kvaliteten nok ikke top prioriteret så bruger Max det indbyggede
> CoreAudio framework til at konvertere til f.eks. AAC (ligesom iTunes) ..

Nope - men du skal installere LAME selv som jeg husker det?!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 21:24

On 2009-02-18 20:59:02 +0100, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Nope - men du skal installere LAME selv som jeg husker det?!
>
> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

kan han ikke bare som os andre, tage de mp4/AAC ting ud på skrivebord
han vil konvertere
lave default ( prefs) itunes konverteren om til mp3 og bingo..
så er det hele klaret..
det er jo en mac !

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-09 21:26

<ecozyz> wrote:

> [...]
> han vil konvertere
> lave default ( prefs) itunes konverteren om til mp3 og bingo..

Med mindre man har specielle krav er der ingen grnd til at gøre det mere
kompliceret end det skal være ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-09 01:02

On 2009-02-18 21:26:29 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Med mindre man har specielle krav er der ingen grnd til at gøre det mere
> kompliceret end det skal være ...
>
> /thomas

har du større krav, var han alligevel endt på flac..
og da der ikke er nogen der nævner det, er en tur ( egentlig to) forbi
iTunes, no1

Fra : Terje Rydland

Dato : 19-02-09 07:21

> ... har et dårligt ry blandt entusiaster.

Hvorfor det?

iTunes fungerer utmerket til det det spørres om.

Terje

Fra : Esben

Dato : 19-02-09 09:49

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Hvorfor det?
>
> iTunes fungerer utmerket til det det spørres om.
>

> Terje

Det gør det nemlig!

Men når nogen spørger om det regner jeg med at de har overvejet iTunes,
men droppet det - sikkert en forkert konklusion fra min side...

Personligt foretrækker jeg LAME via Max sålænge det virker. Det
opdateres vidst aldrig og er aldrig noget over version 1

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-02-09 01:22

> iTunes ..

Se evt. denne instruktionsvideo. (Den indeholder også andre, efter min
mening, uhensigtsmæssige ting om at slette filer osv. men det kan man
jo bare se bort fra.) http://www.vimeo.com/2901613

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-09 20:34

Bruno wrote:
> [...]
>
> En søgning på nettet har åbenbaret et par programmer i €40 klassen, men
> så meget savner jeg ikke et OS X program

Jeg bruger stort set kun Amadeus II eller Amadeus Pro til al lydarbejde
- lidt afhængig af, hvad der skal laves. Amadeus II er ret hurtig, men
ikke så udbygget som Pro versionen. Skal det være helt top-of-the-top
eller mere end to kanaler, så er det Amadeus Pro, jeg bruger.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-09 19:20

On 2009-02-18 19:41:45 +0100, Bruno <x@c.d> said:

> [...]
>
> En søgning på nettet har åbenbaret et par programmer i €40 klassen, men
> så meget savner jeg ikke et OS X program

itunes...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Bruno

Dato : 20-02-09 19:55

Tak allesammen.

Jeg havde afskrevet iTunes som en mulighed. Det bruger jeg normalt kun
til at rippe CD'er med hvorefter jeg flytter resultatet til mit
Slimserver bibliotek, så derfor stod filformatet i iTunes til Apple
lossless og jeg fik derfor tilbudt at lave filer i det format.

Musikken i MP3 format skal som nævnt bruges i min bil, hvor anlæget kan
læse direkte fra en USB stick, derfor kan jeg godt nøjes 320 Kbps MP3.

Mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 23:05

On 2009-02-20 19:55:29 +0100, Bruno <x@c.d> said:

> [...]
>
> Musikken i MP3 format skal som nævnt bruges i min bil, hvor anlæget kan
> læse direkte fra en USB stick, derfor kan jeg godt nøjes 320 Kbps MP3.

du kan desværre heller ikke få det højere med iTunes..
( jo hvis du hopper op på 48khz og evt booster det hele til 24 bit, men
det er jo lidt af en omvej..

Fra : Bruno

Dato : 21-02-09 23:27

ecozyz wrote:

> du kan desværre heller ikke få det højere med iTunes..
> ( jo hvis du hopper op på 48khz og evt booster det hele til 24 bit, men
> det er jo lidt af en omvej..

Den del af original materialet der kommer fra en digital kilde er 16 bit
44.1 Khz og selv om 48 Khz var en mulighed, så har jeg valgt at det
analoge er blevet samplet med samme indstillinger.

At ændre samplingfrekvens kan jeg ikke forestille mig er gavnligt, mens
at gå til 24 bit hvis ikke giver noget plus jeg ikke er sikker på det
kan afspilles af anlæget i bilen. Altså virker det som om iTunes er fin
til formålet.

Mvh
Bruno

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-02-09 15:42

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> Slimserver bibliotek, så derfor stod filformatet i iTunes til Apple
> lossless og jeg fik derfor tilbudt at lave filer i det format.

Slim server... vil det sige at du bruger Logitech Squeezebox til at
afspille? Jeg mindes nemlig at ha' læst, at Squeezebox kan "spole" frem
m/lyd - men kun hvis kildematerialet er FLAC. Om det stadig forholder
sig sådan ved jeg ikke, men hvis det gør ville det da være oplagt at
droppe Apple Lossless og komprimere til FLAC. (Begge codecs er lossless
og bruger 50% mindre data. FLAC har "i teorien" en stor fordel ved at
være en OpenSource codec.)

--
Mvh Martin

Fra : Bruno

Dato : 21-02-09 23:37

Martin Bredthauer wrote:

> Slim server... vil det sige at du bruger Logitech Squeezebox til at
> afspille?

Næste. Jeg bruger en Soundbridge 1000 der lader som om den er en
Squezzebox. På sigt vil jeg finde en løsning med en fjernbetjening der
viser covers, men jeg synes ikke helt de løsninger som er der i dag er
gode nok.

> [...]
> droppe Apple Lossless og komprimere til FLAC. (Begge codecs er lossless
> og bruger 50% mindre data. FLAC har "i teorien" en stor fordel ved at

Jeg skal ikke kunne sige om det er muligt at spole hvis man bruger FLAC,
men i browser brugerfladen til Slimserver er der ingen spoleknapper så
jeg tvivler. Det er heller ikke en funktion jeg har savnet, så det er ok.

Vi er enige i at FLAC ville være en fordel ud fra et OpenSource
sysnpunkt, men jeg har sikret mig værktøjer der kan konvertere fra Apple
Lossless uden Apples bistand og er derfor ikke fanget. Det er desværre
Windows software, så derfor min jagt på M4A til MP3 på Mac

Mvh
Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-09 07:46

On 2009-02-21 15:42:13 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]
> droppe Apple Lossless og komprimere til FLAC. (Begge codecs er lossless
> og bruger 50% mindre data. FLAC har "i teorien" en stor fordel ved at

squizecenter 7 til readynas (SPARC) kan ganske rigtigt ikke spole i
apple lossless. version 6.x kunne godt.

Den primære fordel ved at bruge flac på squezecenter er at der ikke
skal transcodes, cpu'en på eks en readynas er ikke ligefrem hurtig og
menuerne kan godt være lidt træge når der afspilles materiale der skal
transcodes.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen