Inkasso mod firma
Fra : ThomasT

Dato : 18-02-09 01:19

Hej,

Der er masser at muligheder for at en offentlig institustion eller et
privat ejet firma kan sende privatpersoner til inkasso, men kan man
ikke sende et firma til inkasso?

Jeg har indbetalt et depositum på 7000 kr. til et firma (www.steel-
wood.dk) for en terasse, men har ikke hørt fra firmaet siden, selvom
jeg både har ringet og skrevet et utal af gange. Det er 2 år siden de
modtog pengene.

Min advokat mener ikke det kan betale sig, men jeg synes bare ikke at
et firma skal slippe afsted med det, så er der ikke noget man kan
gøre?

Med venlig hilsen
Thomas, Fredericia

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-02-09 09:40

ThomasT skrev:

> Der er masser at muligheder for at en offentlig institustion eller et
> privat ejet firma kan sende privatpersoner til inkasso, men kan man
> ikke sende et firma til inkasso?

Selvfølgelig kan man det, men som din advokat siger, kan det
komme til at koste dig flere penge, end du får ind.

Men du behøver ikke bruge en advokat, og så bliver det
pludselig meget billigere. Hvis firmaet ikke bestrider
kravet, kan du starte i fogedretten:
http://www.domstol.dk/SAADANGOERDU/FOGEDSAGER/Pages/default.aspx

Ellers skal du udtage en stævning, så firmaet kan blive døm
til at betale:
http://www.domstol.dk/SAADANGOERDU/SMAASAGER/Pages/default.aspx
Betales der stadig ikke, kan firmaet så trækkes i fogedretten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 08:10

Ville man kunne indgive en konkursbegæring mod firmaet, da det jo
øjensynligt ikke er i stand til at svare enhver sit?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-02-09 08:57

Firstname Lastname skrev:

> Ville man kunne indgive en konkursbegæring mod firmaet, da det jo
> øjensynligt ikke er i stand til at svare enhver sit?

Ja, hvis årsagen til den manglende betaling er pengemangel.
Bemærk, at indgivelse af konkursbegæring ikke er
ensbetydende med, at skyldner erklæres konkurs. Skifteretten
behandler konkursbegæringen, og kun hvis skyldner er
insolvent, erklæres han konkurs.

Jeg har skrevet "skyldner", fordi såvel virksomheder som
privatpersoner kan erklæres konkurs.

Man skal være opmærksom på, at det kan være dyrt at få andre
erklæret konkurs:
http://www.domstol.dk/soehandelsretten/skifteafdelingen/konkurs/hvordan/Pages/default.aspx
Det koster 750 kroner i retsafgift og op til 30.000 kroner i
omkostninger, hvis skyldner ikke ejer nok til at betale
omkostningerne for behandling af konkursboet.

Og hvis virksomheden ikke er insolvent, kan den desuden
kræve erstatning for tab (fx advokatomkostninger) og
godtgørelse for tort, jf. Konkursloven § 28:

Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk