Problemer med tegnsætning på hjemmeside
Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 18-02-09 13:07

Hejsa.

Jeg har et problem på min hjemmeside - havensupport.dk.

Hvis jeg sætter charset på siden til at være <meta
http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=iso-8859-1">, så virker det med alt den tekst, der er
hardcoded ind på siderne, men teksten fra databasen viser æ,ø og
å på en mærkelig måde.
Hvis jeg bruger <meta http-equiv="Content-Type"
content="text/html; charset=utf-8">, så er det lige omvendt,
altså at teksten fra databasen vises korrekt med æ,ø og å, men at
teksten der er hardcoded på siden vises underligt.

Er det noget i ved hvordan man kommer uden om?
Det har virket fint på et tidspunkt, så jeg ved så ikke lige hvad
der kan være sket. Men der er altså tale om et valg mellem pest
eller kolera

Håber er er nogen med en ide til en løsning.

Med venlig hilsen,
Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-02-09 13:39

Den Wed, 18 Feb 2009 12:07:10 +0000 skrev Thomas Møller Nexø:

> [...]
> altså tale om et valg mellem pest eller kolera
>
> Håber er er nogen med en ide til en løsning.

Det er fordi du bruger 2 forskellige tegnsæt. UTF-8 i din database
(MySql?), og ISO-8859-1 på den computer du laver eller hoster hjemmesiden
på.
Du skal ændre en af dem

Eller også skal du vænne dig til at skrive &aelig; for æ, &oslash; for ø
og &aring; for å.

UTF-8 bruges typisk på Linux maskiner.

---
Karl Erik.

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 18-02-09 14:21

> [...]
> på.
> Du skal ændre en af dem
>
> Eller ogsÃ¥ skal du vænne dig til at skrive æ for æ, ø for ø

Hej Karl Erik.

Det er en access database.
Jeg ved faktisk ikke hvilket tegnsæt der bruges i databasen - det har som sagt
virket fint indtil for nylig, hvor indholdet blev obskurt, hvis det indeholder
æ,ø,å.

Men hvis jeg så sætter selve kildekodens tegnsæt til fx. iso-xxx, hvor sætter
jeg så det tilsvarende for databasen?

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 18-02-09 14:24

> [...]
> på.
> Du skal ændre en af dem
>
> Eller ogsÃ¥ skal du vænne dig til at skrive æ for æ, ø for ø

Det skal siges at æ,ø,å vises korrekt hvis man kigger direkte i tabellernes
data.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-02-09 14:39

Den Wed, 18 Feb 2009 13:21:06 +0000 skrev Thomas Møller Nexø:

> Hej Karl Erik.
>
> Det er en access database.

Access? - Hvem laver Access? - Nåå, Microsoft. Dem kender jeg ikke

Prøv at se dit citat af min tekst - det tyder på at det er din maskine
der bruger forkert tegnsæt.

Denne gruppe bruger UTF-8, som vist for øvrigt alle grupper.

---
Karl Erik.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-02-09 18:31

Karl Erik Christensen <none@none.com> skrev :

>Denne gruppe bruger UTF-8, som vist for øvrigt alle grupper.

Hvorfor skal man bruge utf-8 i nyhedsgruppeindlæg?
--
Kerim

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 18-02-09 21:02

> Access? - Hvem laver Access? - Nåå, Microsoft. Dem kender jeg ikke
Det er en side der blev grundlagt i 1999 og har kørt med en access database
næsten lige så længe. Men det var nok heller ikke den type DB jeg ville
vælge i dag

> Prøv at se dit citat af min tekst - det tyder på at det er din maskine
> der bruger forkert tegnsæt.
>
> Denne gruppe bruger UTF-8, som vist for øvrigt alle grupper.
Mener du i min browser?
For havensupport.dk vises mærkeligt på alle de platforme jeg har testet den
på.

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 18-02-09 21:04

> Denne gruppe bruger UTF-8, som vist for øvrigt alle grupper.
Hvis jeg skifter til utf-8 i min browser begynder det først at se sjovt ud,
også her på siden.

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-02-09 21:10

Thomas Møller Nexø wrote:
> Hvis jeg skifter til utf-8 i min browser begynder det først at se
> sjovt ud, også her på siden.

Du læser i nyhedsgruppen dk.edb.internet.webdesign.html, ikke på html.dk

At du læser og skriver via html.dk betyder formentlig at du ikke er
herre over opsætningen af dine indlæg. De ser også herrens ud, der er f.
eks. ikke sat tegnsæt. Har du ikke overvejet at skifte til opkobling til
din udbyders nyhedsserver eller f. eks. sunsite.dk, og at bruge en
nyhedslæser?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 19-02-09 10:27

> [...]
> eks. ikke sat tegnsæt. Har du ikke overvejet at skifte til opkobling til
> din udbyders nyhedsserver eller f. eks. sunsite.dk, og at bruge en

Hvad relevans har det for mit spørgsmål til gruppen?
Det fungerer fint for mig med en webbrowser, men det er jo ikke det mit
indlæg handler om.

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-02-09 20:02

Thomas Møller Nexø wrote:

> Hvad relevans har det for mit spørgsmål til gruppen?
> Det fungerer fint for mig med en webbrowser, men det er jo ikke det
> mit indlæg handler om.

Det er blot en servicemeddelelse i forhold til de forkerte oplysninger
du giver udtryk for vedr. html.dk. Det kan have praktisk relevans hvis
du ønsker at andre kan læse og forstå dine indlæg.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-02-09 18:50

Den Wed, 18 Feb 2009 18:30:45 +0100 skrev Kerim Ellentoft:

> Hvorfor skal man bruge utf-8 i nyhedsgruppeindlæg?

Det er du vist gammel nok til selv at finde ud af

Pan, som jeg bruger kan indstilles til at anvende UTF-8. Hvis jeg
indstiller til iso8859-1 er der netop problemer med æøå.

---
Karl Erik.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-02-09 19:42

Karl Erik Christensen <none@none.com> skrev :

>Pan, som jeg bruger kan indstilles til at anvende UTF-8. Hvis jeg
>indstiller til iso8859-1 er der netop problemer med æøå.

Så er din Pan jo defekt ligesom Outlook Express er.
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-02-09 10:59

Kerim Ellentoft wrote:

> Så er din Pan jo defekt ligesom Outlook Express er.

Jeg har i mange år brugt OE og altid haft den sat op til iso-8859-1 - det
har aldrig givet problemer.

Problemer med citater opstår, nor et indlæg i et format indlæses som en del
af svarindlæg, som sendes i et andet format - uanset om det sker den ene
eller anden vej = iso>utf eller utf>iso.

Erik Ginnerskov

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-02-09 20:07

Den Wed, 18 Feb 2009 19:42:27 +0100 skrev Kerim Ellentoft:

> SÃ¥ er din Pan jo defekt ligesom Outlook Express er.

Ved du hvori defekten består?

---
Karl Erik.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-02-09 20:18

Karl Erik Christensen <none@none.com> skrev :

>Ved du hvori defekten består?

Det her:

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-02-09 20:29

Kerim Ellentoft wrote:

> Det her:
>
> Hvis jeg indstiller til iso8859-1 er der netop problemer med æøå.

Undskyld, men det synes jeg ikke jeg har oplevet når blot OE var
indstillet rigtigt.

Det foresvæver mig at OE alene kan have problemer ved svar på indlæg sat
til utf-8, men jeg har i mange år brugt OE-Quotefix som også klarer det.

Fra : none

Dato : 18-02-09 20:36

Kerim Ellentoft skrev:

> Det her:
>
> Hvis jeg indstiller til iso8859-1 er der netop problemer med æøå.

Ja det har du nok ret i.
Her fra Thunderbird står den til iso8859-1 og der er ikke problemer.

---
Karl Erik.

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 18-02-09 21:07

> Ja det har du nok ret i.
> Her fra Thunderbird står den til iso8859-1 og der er ikke problemer.
>
> ---
> Karl Erik.

Nu benytter jeg en webbrowser (firefox) til at oprette og læse indlæg
her i html.dks grupper.

Men vil det sige, at der ikke er nogen af jer her, der ved hvordan man
kommer videre med løsning af et problem som det jeg beskrev i mit
første indlæg?

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-02-09 21:11

Thomas Møller Nexø wrote:

> Nu benytter jeg en webbrowser (firefox) til at oprette og læse indlæg
> her i html.dks grupper.

Det er *ikke* html.dk's grupper, se mit andet indlæg herom.

Fra : Dan Storm

Dato : 18-02-09 21:23

Thomas Møller Nexø skrev:
> Håber er er nogen med en ide til en løsning.

Prøv at spørge i dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

De har sikkert en idé til hvordan du får encodingen på udtræk på plads.
Du skal nok spørge efter encode eller decode utf8.

Eventuelt søg på google efter det.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-02-09 21:25

Den Wed, 18 Feb 2009 20:06:57 +0000 skrev Thomas Møller Nexø:

> Men vil det sige, at der ikke er nogen af jer her, der ved hvordan man
> kommer videre med løsning af et problem som det jeg beskrev i mit første
> indlæg?

Jeg mener du har fået løsningen.
Du skal bruge samme tegnsæt i database og hjemmeside.

---
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-02-09 10:51

Den Wed, 18 Feb 2009 20:01:40 +0000 skrev Thomas Møller Nexø:

> For havensupport.dk vises mærkeligt på alle de platforme jeg har testet
> den på.

Du er ikke den eneste der har disse problemer (hvis det kan være en
trøst).

Prøv at se på HTML.DK, som har nogle nyhedsgrupper liggende på deres
server. Her fungerer æ ø å heller ikke i nogen sammenhænge.
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign/default.asp?
messageid=%3C499c760c%240%2415890%24edfadb0f%40dtext01.news.tele.dk%
3E&rss=true

I TDC's nyhedsgrupper ser det fint ud, men når HTML.DK viser indlæggene
har de samme problem som dig.

---
Karl Erik.